Gå til innhold

Kristendom - Best uten de kristne

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

hmm er enig i at det gir mening til menneskene som tror på noe' date=' uansett hva det er. Men hvorfor gir det mening? Hva gjør at mennesker som tror på noe føler at de vet noe mer enn de som ikke tror på noe som helst? :-?[/quote']

Min mening.. Om du er f.eks personlig kristen så tror du på Bibelen og at kun din religion er rett. Da havner alle andre i helvete. Jeg hadde en diskusjon en gang med en som var kristen og denne personen kunne ikke se det faktum i øyne at INGEN egentlig vet. Jeg prøvde å si til ham at han kan jo ta feil på "dommedag", men det var umulig å trenge igjennom. Tror mange har vært borti disse diskusjonene.

Jeg tror bare at jo mer du leser eller gir deg selv frihet til å finne ut mer, jo mer skeptisk blir du. Om du leser Bibelen, Koranen og Toraen (og evt ikke har en religion fra før av) så vil alt til syvende og sist gi like mye mening (det er iallfall min erfaring etter å ha studert Toraen og Koranen).

Nå får dere bare skyte meg ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

:kul:

Jeg har solbrillene på meg etter råd fra deg Saga, så jeg kan ikke sikte såpass at jeg får skutt deg ned.

Ønsker det ikke heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange mennesker med solid teologiutdannelse som ikke tror på helvete men er kristne likevel.

Så det er ikke nødvendigvis en forutsetning for en kristen å tro at alle andre går fortapt.

Enkle sannheter slutter å være enkle når man går litt dypere inn i dem, og da får man samtidig større respekt for meningsmangfold og sterkere sans for nyanser. Verden er ikke svart/hvit og vil heller aldri bli det.

Man trenger med andre ord ikke si seg enige i alle gamle dogmer for å kunne definere seg selv som kristen.

Det er tross alt budskapet man finner i det Nye testamentet man tror på, ikke hva folk har funnet på etter den tid (med mindre man er katolikk da).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så enig med deg trådstarter.

Selv regner jeg meg som kristen men skyr all form for organisert kristendom som pesten. Hvorfor? Jeg har tidligere vanket i flere forskjellige kristne miljøer, og makan til fordømmende og falske miljøer! Huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv regner jeg meg som kristen men skyr all form for organisert kristendom som pesten. Hvorfor? Jeg har tidligere vanket i flere forskjellige kristne miljøer, og makan til fordømmende og falske miljøer! Huff!

Hehe, skal love deg at det er det i mange flere miljøer som absolutt ikke er kristne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe' date=' skal love deg at det er det i mange flere miljøer som absolutt ikke er kristne...[/quote']

Ja selvfølgelig, men det var jo i nettopp kristne miljøer man burde føle aksept, tilhørighet, nestekjærlighet og alt det der.. Det blir jo bare helt feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du likevel regner deg som kristen synes jeg.

Det er nok av folk som tror at de må slutte å være det hvis de ikke trives i det miljøet de har vanket i. Bra at ikke alle tar like feil!

1 - 0 til fornuften.

Jeg liker heller ikke slemme, sneversynte mennesker som skylder på Jesus når de velger å være ekle med andre.

Heldigvis finnes det bra mennesker også, på de underligste plasser. Jeg har vært sammen med en del folk som jeg er så hoppende uenige med som jeg kan få blitt, og likevel blitt behandlet med stor respekt, varme og imøtekommendhet. På den måten har jeg lært at det finnes "gode menneske" alle plasser, på samme måte som det finnes mindre trivelige.

Det har vært nyttig for min trang til å være fordømmende mot alle religiøst konservative mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kanskje ikke lest eller hørt om Håvamål du da? Søk på google så finner du litt ny lærdom! :wink:

Joda, men min oppfatning er likevel at alminnelig folkeskikk ikke hadde sitt utspring i den kristne lære..

Vi levde tross alt endel år i dette landet før kristendommen ble innført!

Så forresten på "Den store IQ testen" idag, og der scoret de ikke-religiøse langt høyere enn de religiøse - uten at det skal sies at tallene her er i tråd med samfunnet ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ikke-religiøse.. eller de som ikke vier seg fullt og helt til èn religion har jo en grunn til det. Noen (de fleste?) er mer opplyst. Etter at jeg forlot kristendommen lot jeg meg selv bli opplyst om andre religioner og jeg tok tid til å studere dem. Mendel og Darwin som ikke har så mye med religion å gjøre er veldig høyt oppe på min liste. Det handler vel om å kombinere flere sammenheng og ikke bare gå utfra èn. Mange religiøse mennesker er svært intelligente også da, for å nevne dette.

Min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alisia ikke innlogget

Majoriteten som tror på religionen de tror på (la det være kristendom eller en annen religion) forstår hvorfor de tror på akkurat det de tror på. Det gir mening til akkurat disse menneske. Var det så vanskelig å forstå? Kanskje du skal ta solbrillene av?

Det heter å tro fordi det er et valg man tar, og de som tror, DE VET. Og det er nok ikke bare en tomhet av å tro for å fylle værdagen, det er bare en løsaktig påstand for de som ikke tror. At du ikke forstår vår tro, kan jeg forstå. Men kan du forstå hvorfor du tror på det du tror på?

Kristendomen gir ikke bare en mening fordi vi absolutt MÅ ha noe å tro på, men fordi det er realiteten at Gud Og jesus er de som beskrives i bibelen.

Jeg lever med Gud hver dag og vet hva jeg snakker om. Men hva folk syntes og tror på, får bli opptil hver enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var de som beskrev seg selv som SVÆRT religiøse som scoret lavest.

Og hvem beskriver egentlig seg selv som det?

Jeg er f.eks. kristen, men ville ikke krysset av i den boksen likevel...

De som var litt religiøse (eller hva de nå kalte det) scoret bare 2 poeng under de som ikke var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, men min oppfatning er likevel at alminnelig folkeskikk ikke hadde sitt utspring i den kristne lære..

Vi levde tross alt endel år i dette landet før kristendommen ble innført!

Så forresten på "Den store IQ testen" idag, og der scoret de ikke-religiøse langt høyere enn de religiøse - uten at det skal sies at tallene her er i tråd med samfunnet ellers...

Det har jeg heller aldri påstått ;) Jeg sa at alle religiøse bøker forteller det samme, uansetthvem bok det er. Og våre forfedre langt tilbake i tid hadde sine skrifter og fortellinger på hvordan man skulle oppføre seg. Forskjellige ord, forskjellige språk, forskjellige guder, men samme budskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal lage min egen religion. Da blir jeg rik. :-?

Jeg kjenner en som er forstander i sin egen religion. Han er ikke rik. Alle står fritt til å lage sin egen religion om man vil, kjør igang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner en som er forstander i sin egen religion. Han er ikke rik. Alle står fritt til å lage sin egen religion om man vil, kjør igang!!

Ja, men min skal være bra. Må planlegge lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg heller aldri påstått ;) Jeg sa at alle religiøse bøker forteller det samme, uansetthvem bok det er. Og våre forfedre langt tilbake i tid hadde sine skrifter og fortellinger på hvordan man skulle oppføre seg. Forskjellige ord, forskjellige språk, forskjellige guder, men samme budskap.

Oki, men da har jeg fått klarhet i HVA det egentlig var du mente, wodan 8)

Enige er vi også :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...