Gå til innhold

Steriliserte katter går ikke overens!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff og gru! De to søte kattungene mine (6mnd, søstre) har blitt steriliserte i dag, og jeg hentet dem for tre timer siden. Den ene pusen har fiksert ordentlig på den andre og vil ikke dele rom med henne i det hele tatt. Den andre, som pleide å være den nervøse, går rundt som om hun "eier" alt. Det ser ut som den ene pusen virkelig irriteres over den andres nærvær. Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre! :(

Den ene pusen som ikke tålte den andre, er satt på soverommet nå med egen dokasse, mat og vann. Men hun mjauer så fælt og vil ut! Men når jeg slipper henne ut så følger hun etter den andre og freser en del. Hva gjør jeg?

Anonymkode: c80af...82b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi det tid. Om det bare har gått tre timer kan de fortsatt være forfjamset og ikke helt seg selv. De føler seg sikkert ekstra sårbar og kan da bli ekstra agressive.

Anonymkode: 517f2...1b2

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gi det tid. Om det bare har gått tre timer kan de fortsatt være forfjamset og ikke helt seg selv. De føler seg sikkert ekstra sårbar og kan da bli ekstra agressive.

Men skal jeg la de være separerte, eller skal jeg la det bare gå sin gang? :(

Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men skal jeg la de være separerte, eller skal jeg la det bare gå sin gang? :(

Ts

Jeg vet ikke helt. Jeg tror jeg ville gjort det. @Minya er flink med puser :) 

Skrevet

La de være separerte nå, katter kan være stygge med hverandre når de merker svakhet. Dette er ikke noe du trenger å bekymre deg for, det går nok fort over. De er litt usikre,  forfjamset og har kanskje litt vondt. Den ene katten min var rasgal på den andre katten etter en operasjon, men det gikk fort over. 

Skrevet

La de være separert, ikke ta risikoen på at de begynner å slåss når de er nyoperert. Gi det litt tid, de er fortsatt i tåkeland etter narkosen. 

Anonymkode: 6a1e1...e5c

Skrevet

Tusen takk, dere! Da har jeg ihvertfall ikke dårlig samvittighet for å ha dem adskilt for i natt, så får vi se hvordan de har det i morgen. :-)

Ts

Skrevet

Huff nå har jeg et nytt problem;

I dag tidlig slapp jeg dem ut i stua sammen, og det gikk veldig fint. Vi lekte lenge og jeg ga dem mat etterpå i to separate matskåler. De spiste og brydde seg ikke om hverandre, men med en gang de var ferdigspist hoppet pus 1 opp på en kiste, puffet opp pelsen og nistirret på pus 2 som var på gulvet ca en meter unna. Jeg plukket opp pus 1 og tok henne med på soverommet hvor hun var i natt.

Så altså, jeg kan leke med dem samnen og de kan spise sammen. Men de går ikke overens ellers.. :( fremskritt eller?

Ts

Skrevet

Det går seg nok til. Men i dagene etter operasjonen må du skille dem innimellom, eller ha dem under oppsyn. Om de herjer for mye kan operasjonssåret gå opp.

Det lukter sannsynligvis fortsatt litt dyrlege av kattene, ikke den vanlige kjente lukten, så da blir de litt usikre.

• Liker 1
Skrevet

Det går seg til. Som noen tidligere har nevnt, de har fått narkose og kan være ikke helt seg selv de neste dagene. Selv om de også har fått noe smertestillende, kan de ha det litt vondt og ubehagelig i operasjonsårene, og en katt som har det ubehagelig kan oppføre seg skikkelig muggent. Særlig kjetter kan bli skikkelig gretne på hverandre og det er kjetter du har.

De lukter også på hverandre at de ikke lukter "som de skal", aka, som de gjorde før inngrepet. De kan lukte narkosen på hverandre, veterinær, gummihansker og andre ekle ting som ikke hører hjemme i den vanlige lukten av hverandre.

Du kan holde dem adskilt når du ikke er i nærheten, som feks på natta, den neste uka, evt mens sårene gror, men ellers bør du la dem omgås hverandre slik at de ikke preges med at den andre er "skummel og farlig" fordi de ikke får omgås hverandre.

Det kan ta så mye som et halvt års tid før de lander et sted. Enten hater de hverandre som pesten, går tilbake til å være superglade i hverandre, eller anything in between.

Men det ordner seg. :):catmilk:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...