Minimi Skrevet 7. november 2016 #1 Del Skrevet 7. november 2016 Noen flere som har vurdert dette? Vi er i en situasjon der han ikke har kontakt med noen på far-siden sin, verken far, tanter, onkler eller besteforeldre. Han har selv også lenge ønsket å bytte etternavn til sin mors etternavn men det har bare aldri blitt sånn fordi han heller ei har noe særlig godt forhold til den siden av familien.. (det må sies at det etternavnet også er mindre pent..) Vi har begge et godt forhold til min familie og jeg vil jo si at det er et fint etternavn som ikke så mange heter. Jeg har jo alltid ønsket å ta etternavnet til mannen min, men for oss føles ikke dette rikitg på grunn av omstendighetene. Han ble veldig glad for at jeg nevnte denne muligheten, da han føler mer tilhørighet til min familie.. samtidig så er jo dette veldig uvanlig og ikke hva folk forventer :-) Så jeg lurer jo litt på om det er flere som har gjort det samme? Hvilken respons fikk dere på dette? Nå må det sies at vi uansett velger det som føles riktig for oss, men det hadde vært interessant å høre hva dere sier :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. november 2016 #2 Del Skrevet 7. november 2016 Jeg kjenner kun et par der mannen tok konas etternavn. Hun hadde et etternavn som var både pent og veldig sjeldent og hadde med vakker natur å gjøre. Hans var typisk sånn "Pettersen" eller "Johansen" lignende. Da de giftet seg, tok han hennes etternavn. Han sa det var litt styrete og forklare på jobb at han hadde endret etternavn da han giftet seg, var mange som ikke helt trodde det først, men snart så hadde alle fått det med seg og det virket greit. Men det var såpass uvanlig at (den mannlige) sjefen hans måtte spørre to ganger om det virkelig var sånn at han hadde skiftet etternavn da han giftet seg... :-) (litt vanskelig å tro, virket det som) Så det er litt uvanlig at menn gjør det, men hva så? Det er mannen din som skal leve med navnet, og du da selvsagt, og med den bakgrunnshistorien du forteller, så ville jeg uten tvil ha byttet var jeg han. Det er en kort overgangsfase, så har alle han kjenner kjapt vennet seg til det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flua Skrevet 7. november 2016 #3 Del Skrevet 7. november 2016 Her i bygda der jeg bor er det ihvertfall 3 som har gjort det. 2 har tatt etternavnet som også er navnet på gården, den siste fordi han hadde et vanlig navn og hun ikke. Synes det er fint jeg, det burde egentlig ikke være et tema i det hele tatt. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lipgloss Skrevet 7. november 2016 #4 Del Skrevet 7. november 2016 Det er helt vanlig i dag kjenner flere som har gjort dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rakelmaki Skrevet 7. november 2016 #5 Del Skrevet 7. november 2016 Ja, det går helt fint. De fleste i min familie har tatt begge etternavnene. Selv kommer jeg aldri til å gi opp mitt etternavn, uansett om det ikke er spesielt fint, fredet ol. Så blir enten dobbelt etternavn, hvert sitt eller han tar mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lakrisbjørn Skrevet 7. november 2016 #6 Del Skrevet 7. november 2016 Kjenner til et lite knippe, men samtlige av mennene hadde generiske "sen"-navn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #7 Del Skrevet 7. november 2016 Kjenner flere par (siden begynnelsen på 90-tallet, en kjekk mannlig lærer tok konens navn). Som regel er det fordi hun har et sjeldnere navn, penere navn eller et navn med sterkere tilknytning, eller han har et navn som er komplisert og vanskelig å stave uten at det er noe schwung over det. Min samboer vil også gjøre det om vi somler oss til å gifte oss (av mye samme årsaker som din mann). Noen par har gjort det slik at de tar hverandres etternavn som mellomnavn. Anonymkode: 51a57...b64 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #8 Del Skrevet 7. november 2016 Kjenner noen få, men jeg tror det er den minst vanlige løsningen. Hos ett av de parene jeg kjenner, byttet han faktisk til et etternavn som var enda vanligere enn det han hadde før. Anonymkode: 77f87...7ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #9 Del Skrevet 7. november 2016 Jeg kjenner en del som gjør det, like mange som motsatt faktisk, da flertallet i min krets enten tar hverandres navn eller beholder sine egne. Anonymkode: a374e...06c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mjauritz Skrevet 7. november 2016 #10 Del Skrevet 7. november 2016 Jeg kommer til å ta mannen sitt etternavn når vi gifter oss fordi jeg rett og slett ikke har et så godt forhold til min familie (utenom mamma ), mens vi har et kjempe godt forhold til hele mannens familie. Hadde det vært omvendt hadde vi tatt mitt etternavn. Vi har begge uvanlige navn, og jeg ville egentlig ikke gi opp mitt, men på grunn av omstendigheten rundt min familie så ønsker jeg meg faktisk heller "inn" i hans familie, enn å dra han "inn" i min på den måten. Selv om dette ble omvendt av problemstillingen din så skjønner jeg situasjonen deres. Som sagt, hadde det vært omvendt hos oss hadde nok han tatt mitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strawberry Fields Skrevet 8. november 2016 #11 Del Skrevet 8. november 2016 Jeg ser at det heldigvis blir mer og mer vanlig at dette går begge veier. Det vanligste i vennekretsen nå, er at begge slår sammen navnene sine. Og jeg vet om et par tilfeller hvor mannen bare hatt tatt konen sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nori Skrevet 8. november 2016 #12 Del Skrevet 8. november 2016 Mannen tok mitt navn da vi giftet oss. Kjenner til flere eksempler på det også, har inntrykk av at det blir mer og mer vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #13 Del Skrevet 13. november 2016 Mannen min tok mitt etternavn ca to år før vi giftet oss. Da hadde vi blitt enige om at det og skulle være barnas etternavn. Hvorfor..tja. Jeg hadde sagt at jeg ikke hadde lyst til å ta hans (noe som ikke gjorde han noe) da jeg er veldig glad i mitt navn. Han hadde ingen tilknytning til sitt, eller faren hans som han hadde navnet fra. Verken tilknytning eller kontakt med faren, så han ville gjerne ta mitt da familien min er mer familie for han, han ville hete det samme som barna og meg. Reaksjonene var ikke så store. For de som sa noe (typ søstera mi eller moren min) så var det mer "Hahah OK" 😊 Anonymkode: 6fc36...52d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #14 Del Skrevet 13. november 2016 Det er vel fremdelses den mest uvanlige måten å gjøre det på. De jeg kjenner som har endret etternavnet etter giftemål har enten tatt mannens navn eller laget nytt ala olsen-hansen. Jeg beholdt mitt, og har ingen planer om å bytte til hans sen-navn. Jeg mener han burde bytte til mitt da det er et gårdsnavn som hans (mors)slekt har lenger tilhørighet til enn min familie. Men han vil ikke så da gidder jeg ikke mase. Barnet vårt har mitt navn som mellomnavn og hans som etternavn. Anonymkode: b199e...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #15 Del Skrevet 13. november 2016 Her har både jeg, min mann og våre barn mitt etternavn. Ingen av oss har egentlig tenkt over at dette er uvanlig eller rart. Måtte spørre mannen min nå om han noen gang har måtte forklare seg eller har tenkt at det har vært "umandig". Han sier at det har han aldri tenkt på og ingen har noen gang spurt om hvorfor eller kommet med noen kommentar. Anonymkode: 3606a...022 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Byjenta! Skrevet 14. november 2016 #16 Del Skrevet 14. november 2016 Er ikke så uvanlig lenger å ta dama's etternavn. Vi skal ha både et av mine og et av hans. Så vi får både mitt etternavn og hans sitt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå