Gå til innhold

Plutselig nervøs før tur til Paris

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal en tur til Paris om ikke så lenge, har egentlig bare gledet meg, men i dag fikk jeg plutselig klump i magen. Jeg leser og snakker brukbart fransk og leser av og til artikler i nettutgaven av le monde. Leste en artikkel om Frankrikes problemer med sviktende turisme, leste kommentarfeltet også. Det var ganske nedslående, mye negativt å lese, men kommentarfelt må man jo ta med minst én klype salt. Likevel fikk jeg en litt uggen følelse. Jeg vet at CDG er en skrekkelig flyplass og at det kan være vanskelig å finne fram og har hørt at man må passe seg for lommetyver på tog og metro, men hvor ille er det egentlig? Er det noen av dere som nylig har vært i Paris som kan berolige meg litt? Jeg tror jo egentlig det kommer til å gå fint, men trenger noen beroligende ord.

Anonymkode: ac3e1...5e6

Skrevet

Jeg har vært i Paris alene, flere ganger, uten å snakke et ord fransk engang. Nå kan jeg noen fraser, men de første gangene kunne jeg ingenting annet enn engelsk.

Metroen er den mest oversiktlige og enkleste i verden.

Hva er du redd for?

Anonymkode: 96d7a...4e9

Skrevet

I alle storbyer er det greit å gå med veska foran seg, og ikke la ting stå alene.

Jeg oppfattet ikke CDG som spesielt gigantisk, og jeg reiser ikke mye. Opplevde heller ikke mye tendenser til lommetyver i Paris, synes det var verre i Roma. Men det var aldri skummelt.

Jeg tror det du har er litt panikkanfall og sliter litt med reisefeber. Har du kanskje generell småangst som du ikke har vært helt klar over?

Paris og andre byer vil alltid være en viss risiko å dra til, men det er mange ganger høyere risiko å sette seg i en bil i Norge overhodet eller bare gå over gata. 

TIng kan skje uansett hvor en er, og det går ikke an å slutte å leve totalt fordi noe kanskje kan skje deg imorgen. 

Anonymkode: 10e37...132

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i Paris alene, flere ganger, uten å snakke et ord fransk engang. Nå kan jeg noen fraser, men de første gangene kunne jeg ingenting annet enn engelsk.

Metroen er den mest oversiktlige og enkleste i verden.

Hva er du redd for?

Som sagt tror jeg egentlig det kommer til å gå helt fint, men likte ikke det jeg leste om gjenger på metrostasjoner og økende tilstedeværelse av bevæpnet politi/militære. Sistnevnte burde jo gjøre at det føles tryggere, men for min del understreker det bare at noe oppfattes som farlig. Jeg har vært i Paris før, men det er veldig lenge siden, det var i gode gamledager da man kunne ta med en normalt stor sjampoflaske i håndbagasjen.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt tror jeg egentlig det kommer til å gå helt fint, men likte ikke det jeg leste om gjenger på metrostasjoner og økende tilstedeværelse av bevæpnet politi/militære. Sistnevnte burde jo gjøre at det føles tryggere, men for min del understreker det bare at noe oppfattes som farlig. Jeg har vært i Paris før, men det er veldig lenge siden, det var i gode gamledager da man kunne ta med en normalt stor sjampoflaske i håndbagasjen.

Jeg tror du skal prøve å roe ned litt. Paris er ikke farlig, verken nå eller for ti år siden.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du skal prøve å roe ned litt. Paris er ikke farlig, verken nå eller for ti år siden.

Godt å høre! Jeg har ikke helt panikk, altså :)

Skrevet

Mannen min og jeg var en uke i Paris i sommer (dro dit ca 1 uke etter angrepet i Nice) og vi koste oss masse.  CDG er en møkkaflyplass spør du meg, men man tilbringer heldigvis ikke så mye tid der.  Var mye synlig politi og militært personell i gatene, spesielt i sentrum og i nærheten av de store turistattraksjonene, men for oss var det bare betryggende.  Viser jo at franske myndigheter tar trusselsituasjonen på alvor.  

Ettersom mannen min er lam i beina og sitter i rullestol brukte vi ikke metroen sammen (den er generelt sett ikke handicapvennlig, de fleste stasjonene har masse trapper), men jeg tok den noen ganger alene og følte meg overhodet ikke utrygg. Den er oversiktlig og en super måte å bevege seg rundt i byen på for en billig penge.  

Bruk sunn fornuft og jeg er sikker på at du får en super tur! Kos masse deg i en av favorittbyene mine!!

Skrevet

Jeg stortrives med å reise til og rundt i Paris alene :) Kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har følt meg litt skeptisk i gatene og på metroen da jeg bodde der. Det er bare å ta vanlige forhåndsregler, så går det fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...