Gå til innhold

Ble nr 2 i en stilling som var utlyst for 2 år siden. Nå er den utlyst igjen.. Søke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble nr 2 på en kommunal stilling for 2,5 år siden. Husker jeg tok det kjempetungt den gangen. Har siden da fortsatt i min gamle jobb som ikke er direkte relatert til den kommunale stillingen. Men har tatt nettkurs og derav "bedre" kompetanse nå enn sist.

Ville dere søkt igjen nå som stillingen på nytt er utlyst? Og ville dere nevnt at dere ble nr 2 i forrige runde? (Ny leder nå, så hun vet sannsynligvis ingenting om det)

Anonymkode: 28bc7...03c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg ville definitivt både søkt og nevnt at du var på intervju forrige gang også! :)

Anonymkode: 42c2b...8f3

• Liker 2
Gjest Margit Spat
Skrevet

Ja, jeg ville søkt på nytt. Du var nest best av søkerne sist. Du får ikke gjort noe med at det var en søker som var bedre enn deg den gangen: slik var det da, men slik trenger det ikke å være nå. Husk at siden de innstilte deg som nr 2 betyr det at de vurderte deg som godt nok kvalifisert til jobben, og de ville ansatt deg hvis nr 1 ikke hadde tatt jobben. (Bare en digresjon, men det hender faktisk at det tas inn folk på intervju som ikke blir innstilt i det hele tatt etterpå, da de blir vurdert som ukvalifisert etter intervjuet. Siden du var med i innstillingen ble du vurdert som kvalifisert.)

Til det andre spørsmålet ditt er svaret mitt nei. Du skriver ikke i søknaden at du var søker (eller at du var innstilt som nr 2) forrige gang. Det er ikke relevant for vurderingen av søkerne i denne runden, og gjør deg verken mer eller mindre kvalifisert til stillingen. Når du kommer til intervju kan du nevne det. Det kan passe å fortelle om dette når de spør om hvorfor du søkte stillingen, men jeg synes ikke du skal legge for mye vekt på akkurat det. Kanskje vil det være andre til stede under intervjuet, eller for øvrig involvert i ansettelsesprosessen, som husker deg fra forrige gang. I kommunale stillinger er det jo ikke leder alene som plukker ut kandidater. Tillitsvalgte har også noe å si, og personalavdelingen er også mer eller mindre involvert. 

Skrevet

Jeg er enig med Margit i at du absolutt ikke bør nevne forrige runde i denne søknaden! Men kommer du til intervju, blir det sannsynligvis helt naturlig å nevne det (hvis de da ikke nevner det før deg). 

Anonymkode: 54872...259

• Liker 1
Gjest Annetnavn_
Skrevet

Vil du ha stillingen, så søk. 

Lykke til!

Skrevet

Såklart du skal søke! Det at du ikke fikk jobben forrige gang, betyr ikke at de IKKE ville ha deg! Du ble innstilt som nr to og ble dermed regnet som aktuell for jobben. Jeg har selv vært med på å ha et 'luksusproblem' ved ansettelse; mange gode søkere der jeg anså at minst 6 av de 8 vi intervjuet kunne fylt stillingen på en god måte, og enda kunne vi plukket flere fra søkerlisten.

Enig med Margit over her om at du ikke skal nevne i søknaden at du har søkt før, men på intervjuet når de spør hvorfor du søker stillinggen, kan du jo nevne at du har søkt før og søker igjen fordi stillingen virker så interessant /utviklende/ spennende/ akkurat innenfor det jeg ønsker mest å jobbe med.

Ikke vær redd for å søke igjen; det er da smigrende at arbeidsplassen anses som attraktiv. 

Tvi tvi denne gangen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...