AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #1 Skrevet 7. november 2016 Eksen er en sånn. Sykemeldte seg ved forkjølelse. Ble sykemeldt etter samlivsbrudd med sin andre eks og var det i et år. Nå får han Aap og studerer. Flott det? Men å være tillitsvalgt, kjøre Norge rundt, feste osv. Det greier han😊i tillegg skal han utdanne seg til å løpe etter unger hele dagen. Glad barnet vokser opp hos meg, jeg tror slike holdninger er arvelig. Jeg fatter ikke at noen gidder gå hjemme dag ut og dag inn når de egentlig greier å jobbe. Anonymkode: 34815...91a 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #2 Skrevet 7. november 2016 Du virker ganske bitter. Anonymkode: d767f...ddb 14
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #3 Skrevet 7. november 2016 Ja, dessverre er det en del som helt fint er kapabel til å jobbe, men som likevel prioriterer noe annet. Bemerk at jeg unner de som faktisk har et behov for det offentlig støtte, men jeg kjøper ikke at det gjelder alle. Mange som bruker egenmelding/sykemelding for den minste ting, litt sår hals eller hoste. Eller folk som går på ulike ordninger for offentlig ytelse på grunn av nedsatt arbeidskapasitet, men som likevel viser seg å ha god nok helse til å reise verden rundt (og da snakker jeg ikke om rekonvalesensopphold som kan gjøre faktisk syke friskere) og delta på ulike aktiviteter. Anonymkode: c83d5...914 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #4 Skrevet 7. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du virker ganske bitter. Anonymkode: d767f...ddb I så fall er jeg også "bitter". Jeg er for et godt sosialt sikkerhetsnett, men jeg kjøper ikke at alle har like stort behov for det. Når tidligere nabo er sykemeldt for "vond rygg", men har likevel helse til å henge opp ned i husveggen 10+ timer om dagen hele sommerhalvåret for å drive storstilt oppussing for eksempel...bare et eksempel av flere. Ja, vi er "bitre", vi som ønsker at det sosiale sikkerhetsnettet skal forbeholdes de som faktisk har behov for det, og som ser at dette ikke er bærekraftig. For konsekvensen er at vi om 10-20 år må stramme inn kraftig, i verste fall legge ned alt som heter sikkerhetsnett. Det taper alle på. Anonymkode: c83d5...914 21
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #5 Skrevet 7. november 2016 Hva veit du om folk "ikke gidder" eller har skjulte sykdommer som de ikke vil at hele verden skal stikke nesa i? å hvorfor bryr du deg med det eksen din gjør? aap og studie betyr da ikke at han må stenge seg inne å la være å dra på feks en fest. virker som at du selv mener du er perfekt, å du virker litt bitter. Anonymkode: 59a18...be0 11
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #6 Skrevet 7. november 2016 Tviler på at det er forkjølelse som er grunnen til at han får AAP. Så enkelt er det virkelig ikke, at man får AAP bare man snufser litt. NAV har fått mye pes, men så bak mål er de virkelig ikke.Anonymkode: 7bbe2...80a 10
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #7 Skrevet 7. november 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: I så fall er jeg også "bitter". Jeg er for et godt sosialt sikkerhetsnett, men jeg kjøper ikke at alle har like stort behov for det. Når tidligere nabo er sykemeldt for "vond rygg", men har likevel helse til å henge opp ned i husveggen 10+ timer om dagen hele sommerhalvåret for å drive storstilt oppussing for eksempel...bare et eksempel av flere. Ja, vi er "bitre", vi som ønsker at det sosiale sikkerhetsnettet skal forbeholdes de som faktisk har behov for det, og som ser at dette ikke er bærekraftig. For konsekvensen er at vi om 10-20 år må stramme inn kraftig, i verste fall legge ned alt som heter sikkerhetsnett. Det taper alle på. Anonymkode: c83d5...914 Vondt i ryggen er verdens eldste unnskyldning for å slite psykisk. Anonymkode: d767f...ddb 22
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #8 Skrevet 7. november 2016 Jeg fatter ikke at folk enda ikke har forstått at mange uføre/syke skylder på ryggen eller andre enkle ting, fremfor å forklare Gud og hvermann at de sliter psykisk eller forklare alt om den kompliserte fysiske lidelsen sin. Ellers er det faktisk ønskelig at man har et sosialt liv når man er ufør/går på AAP. Det er faktisk meningen av man skal kunne leve et liv ved siden av jobben, selv om man er syk. Dersom man dropper dette mens man går på AAP, så har man sannsynligvis ikke overskudd til å gjøre det når man skal jobbe x-antall % heller. Anonymkode: 021a8...fcd 14
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #9 Skrevet 7. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fatter ikke at folk enda ikke har forstått at mange uføre/syke skylder på ryggen eller andre enkle ting, fremfor å forklare Gud og hvermann at de sliter psykisk eller forklare alt om den kompliserte fysiske lidelsen sin. Ellers er det faktisk ønskelig at man har et sosialt liv når man er ufør/går på AAP. Det er faktisk meningen av man skal kunne leve et liv ved siden av jobben, selv om man er syk. Dersom man dropper dette mens man går på AAP, så har man sannsynligvis ikke overskudd til å gjøre det når man skal jobbe x-antall % heller. Anonymkode: 021a8...fcd Men om du ikke greier jobbe, hvordan greier man da stille på forelesning 8 timer om dagen? Når jobben hans besto av å sitte på ræva i tilsvarende timer så bare lurer jeg. Ikke vanskelig å få sykemelding for psykiske plager, det er ikke noe legen kan motbevise. Forresten er jeg ikke bitter og ikke lat Anonymkode: 34815...91a 5
Gjest Sjørøveren Skrevet 7. november 2016 #10 Skrevet 7. november 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eksen er en sånn. Sykemeldte seg ved forkjølelse. Ble sykemeldt etter samlivsbrudd med sin andre eks og var det i et år. Nå får han Aap og studerer. Flott det? Men å være tillitsvalgt, kjøre Norge rundt, feste osv. Det greier han😊i tillegg skal han utdanne seg til å løpe etter unger hele dagen. Glad barnet vokser opp hos meg, jeg tror slike holdninger er arvelig. Jeg fatter ikke at noen gidder gå hjemme dag ut og dag inn når de egentlig greier å jobbe. Anonymkode: 34815...91a Du var bitter Ro deg ned mer og ikke irriter deg over andres liv. Går kun utover deg selv. Rart å sykemelde seg ved forkjølelse Men det får da folk gjøre hva pokker de vil. Så klart må folk være hjemme med influensa og omgangssyke. Det er de færreste som klarer å jobbe med, dessuten skal de ikke gå å smitte andre. Men en liten forkjølelse.. Skjønner hvis det er høy feber med, og/eller lungebetennelse. Da skal folk være hjemme. Sykemelding etter samlivsbrudd kan jeg også forstå. De fleste takler et samlivsbrudd, men ikke alle gjør det vet du. Noen takler det ikke i det hele tatt. Noen havner helt i kjelleren og da er det like greit å sykemelde seg så det ikke går utover jobben. Hørt om folk som tar selvmord etter samlivsbrudd? Det har jeg. De orker ikke mer og folk forstår ikke hvor vondt de har. Noen har til og med tørnet helt etter sånt. Folk er så forskjellig og takler folk forskjellig. Noen kommer seg etter noen dager, noen kommer seg etter en lang stund, andre kommer seg aldri. Noen trenger å gjøre det de liker, har interesse for å takle livet. Så alle klarer ikke å jobbe selv om de ikke har fysiske plager. De som ikke takler det skal ikke tvinges for at visse folk som deg blir sjalu. Du ødelegger deg selv og barnet ditt hvis du skal være så bitter. Vil du ha et bittert barn? Tviler på det. Hvis du vil så kjør på. Nei sånt er ikke arvelig. Han studerer jo, er ikke det bra da? Han kan være mye flinkere enn deg i forskjellig. Ikke minst mindre dømmende..? Får håpe dømming og sjalu ikke er arvelig!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #11 Skrevet 7. november 2016 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vondt i ryggen er verdens eldste unnskyldning for å slite psykisk. Anonymkode: d767f...ddb Sorry, men jeg kjøper som sagt ikke at det gjelder alle. På et politisk systemnivå må man faktisk tørre å ta denne debatten, hvis ikke har vi ikke mange årene igjen med sosialt sikkerhetsnett for noen som helst. Og det vil gå mest utover de som er avhengige av dette i dag. Anonymkode: c83d5...914 4
Gjest Sjørøveren Skrevet 7. november 2016 #12 Skrevet 7. november 2016 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg fatter ikke at folk enda ikke har forstått at mange uføre/syke skylder på ryggen eller andre enkle ting, fremfor å forklare Gud og hvermann at de sliter psykisk eller forklare alt om den kompliserte fysiske lidelsen sin. Ellers er det faktisk ønskelig at man har et sosialt liv når man er ufør/går på AAP. Det er faktisk meningen av man skal kunne leve et liv ved siden av jobben, selv om man er syk. Dersom man dropper dette mens man går på AAP, så har man sannsynligvis ikke overskudd til å gjøre det når man skal jobbe x-antall % heller. Anonymkode: 021a8...fcd Ikke sant. Tror folk at noen er så dumme at de forteller folk hva som feiler de? Så klart får ikke en eks vite hva eksen ikke jobber for! Så dum er vel bare ts som tror det håper jeg.. Jeg er ufør og jeg forteller kun mine nærmeste og de jeg er glad i og stoler på hva som feiler meg. Ingen andre får vite det for ingen andre har noe med det å gjøre. PRIVATLIV! Så klart vet nav det også. Ellers hadde jeg ikke fått ufør. Jeg må absolutt ha sosialt liv og leve selv om jeg er ufør ellers hadde jeg ikke levd. Ingen klarer å sitte inne dagen lang, helt alene. Er folk virkelig så dumme i hodene sine at de tror det? At man skal sitte alene, inne, å råtne til man ikke klarer mer? Jeg hadde endet livet for jeg er ikke vant med sånt. Jeg hadde ikke taklet det selv om andre takler det. Jeg må ut, feste, være sosial, trene, være aktiv, møte nye folk og gamle venner osv.. Jeg vil og må leve så normalt så mulig! Det må de her bittre, sjalu menneskene godta og ikke dømme alle som ikke jobber. Endret 7. november 2016 av Sjørøveren
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #13 Skrevet 7. november 2016 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men om du ikke greier jobbe, hvordan greier man da stille på forelesning 8 timer om dagen? Når jobben hans besto av å sitte på ræva i tilsvarende timer så bare lurer jeg. Ikke vanskelig å få sykemelding for psykiske plager, det er ikke noe legen kan motbevise. Forresten er jeg ikke bitter og ikke lat Anonymkode: 34815...91a Ofte er det slik at man fint kunne hatt jobben i noen år til, men så hadde det ikke gått lenger. Tilstanden man er i når man da blir sykemeldt er en helt annen, og en eventuell ny utdannelse vil derfor bli vesentlig vanskeligere å gjennomføre, og sannsynligheten er derfor mye større for at man ender opp som ufør. NAV har blitt mye strengere når det kommer til psykisk sykdom og AAP, så det er ikke bare legen som skal overbevises. Det krever at man er under aktiv behandling av psykolog/psykiater, og NAV kan når som helst be om at man utredes av en annen fagperson. Anonymkode: 021a8...fcd 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #14 Skrevet 10. november 2016 På 7.11.2016 den 17.31, AnonymBruker skrev: Ofte er det slik at man fint kunne hatt jobben i noen år til, men så hadde det ikke gått lenger. Tilstanden man er i når man da blir sykemeldt er en helt annen, og en eventuell ny utdannelse vil derfor bli vesentlig vanskeligere å gjennomføre, og sannsynligheten er derfor mye større for at man ender opp som ufør. NAV har blitt mye strengere når det kommer til psykisk sykdom og AAP, så det er ikke bare legen som skal overbevises. Det krever at man er under aktiv behandling av psykolog/psykiater, og NAV kan når som helst be om at man utredes av en annen fagperson. Anonymkode: 021a8...fcd Om alle skulle tenkt sånn, så hadde ikke samfunnet gått rundt. Nei, jeg mener ikke at de med de aller alvorligste diagnosene som innebærer tilnærmet en garanti for at man blir veldig syk skal forsøke seg i jobb for enhver pris, men det er mange som faktisk har mindre alvorlige diagnoser og som fint kan stå i jobb så lenge man kan. Hvis alle skulle droppet å jobbe fordi man "ikke ønsker å utfordre helsa" på noe som helst vis så hadde landet vært bankerott. Vi er faktisk mange som tidligere har fått noe lettere diagnoser, men som like fullt må stå i jobb dag ut og dag inn. Noe særlig til hjelp var det faktisk ikke å oppdrive, så det var ikke noe annet valg enn å fortsett å jobbe. Anonymkode: c83d5...914 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #15 Skrevet 10. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Om alle skulle tenkt sånn, så hadde ikke samfunnet gått rundt. Nei, jeg mener ikke at de med de aller alvorligste diagnosene som innebærer tilnærmet en garanti for at man blir veldig syk skal forsøke seg i jobb for enhver pris, men det er mange som faktisk har mindre alvorlige diagnoser og som fint kan stå i jobb så lenge man kan. Hvis alle skulle droppet å jobbe fordi man "ikke ønsker å utfordre helsa" på noe som helst vis så hadde landet vært bankerott. Vi er faktisk mange som tidligere har fått noe lettere diagnoser, men som like fullt må stå i jobb dag ut og dag inn. Noe særlig til hjelp var det faktisk ikke å oppdrive, så det var ikke noe annet valg enn å fortsett å jobbe. Anonymkode: c83d5...914 Nå nevnte jeg faktisk de som vet at helsa ikke kommer til å holde lenge til, ikke de som kan jobbe lenge til. Regnestykket "Per kommer til å holde ut i jobber han har mulighet til å få i fem år til, men velger heller å omskolere seg og få AAP, slik at han kan jobbe i 25 år til" er mye bedre for storsamfunnet enn "Per jobber i fem år til og er da så syk at han blir ufør", og det var akkurat dette tilfellet jeg siktet til. Det er faktisk ikke alle som klarer å stå i jobb dag ut og dag inn, og for dem hjelper det jo lite at naboen klarer det. Anonymkode: 021a8...fcd 4
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #16 Skrevet 10. november 2016 Finnes dessverre en god del slike snyltere, og NAV er hjelpeløse mot de som ikke vil gjøre noe konstruktivt med livet sitt på egenhånd. Pussig hvor selektivt syke enkelte er, enkelte er aldri for syke til en fest. Og denne frasen med hva man skal ha overskudd til utenfor jobb! De fleste som er i fullt arbeid, har ikke så mye overskudd til resten. Dessverre går dårlig arbeidsmoral i arv, barna lærer ikke konstruktive verdier eller sunne normer for hvordan livet skal være, dermed må du fokusere dobbelt opp på det for å kompensere. Å ha en udugelig foreldre er like mye en hemsko for et barn, som det er en ressurs å ha en dugelig en. Anonymkode: 4b415...324 7
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #17 Skrevet 10. november 2016 Kjenner vi etter har vi vondt en plass. Vondter kureres ved å være i bevegelse. Jeg har en lidelse som gir store smerter. Neste medisin blir morfinplaster. Jobben berger helsen min. De fleste i min gruppe er uføre, eller mange med vondt i viljen. Jeg har prøvd alt av medisiner. Legen og spesialister har anbefalt uføre til meg. Pga at all fritid går ned til helsen. Aldri ferie osv. Ikke overskudd etter jobb. Ligger rett ut. Jeg tenker fremover.....pensjonsalder. minstepensjon? Kan hende jeg blir alene da, ingen garanti. Da kommer man ikke langt med minstepensjon.så tenker jeg på hva med uføre? Hva fyller jeg dagene med? Sitte i en stol og kjenne på alle Vondter. ? Hodepinen, nakkesmerter og de vonde bena jeg ikke kan gå på? Anonymkode: abf61...7e9 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #18 Skrevet 10. november 2016 Jeg har hatt vondt i hodet i 2,5 år hver eneste dag, jeg har verken sykemeldt meg eller hatt flere egenmeldiger enn vanlig pga av mine kroniske plager. Hadde 5 enkeltdager i fjor. Skjønner at folk har veldig forskjellige smerteterskler..... Etter boka og norsk standard burde jeg vært uføretrygdet for lengst! Folk i Norge er noen jævla pingler! Anonymkode: b2702...a1c 6
AnonymBruker Skrevet 10. november 2016 #19 Skrevet 10. november 2016 Jeg elsker sånne folk som bruker alle egenmeldingene de kan og gjerne har noen uker sykemelding fra lege i tillegg i løpet av året. Jeg er nemlig vikaren som jobber alle de dagene i tillegg til de faste dagene mine ;-) Anonymkode: f1f5a...51e 5
AnonymBruker Skrevet 11. november 2016 #20 Skrevet 11. november 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå nevnte jeg faktisk de som vet at helsa ikke kommer til å holde lenge til, ikke de som kan jobbe lenge til. Regnestykket "Per kommer til å holde ut i jobber han har mulighet til å få i fem år til, men velger heller å omskolere seg og få AAP, slik at han kan jobbe i 25 år til" er mye bedre for storsamfunnet enn "Per jobber i fem år til og er da så syk at han blir ufør", og det var akkurat dette tilfellet jeg siktet til. Det er faktisk ikke alle som klarer å stå i jobb dag ut og dag inn, og for dem hjelper det jo lite at naboen klarer det. Anonymkode: 021a8...fcd Poenget mitt er at man ikke kan fortsette som nå. Selv om noen ikke greier å jobbe fulltid, så hadde om så bare en liten deltidsstilling hjulpet. Nåværende ordning, der stadig flere havner på offentlige ytelser kombinert med høyere arbeidsløshet, fallende oljeinntekter og flere pensjonister kan ikke fortsette. Det er ikke riktig at de i arbeid skal måtte jobbe all sin våkne tid (slik det er i ferd med å bli i en rekke bransjer) fordi skattenivået har blitt så høyt at bedrifter ikke kan ansette flere. Jeg godtar det hvertfall ikke lenger, og jeg får stadig flere med meg. Anonymkode: c83d5...914 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå