Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor i huset spiser dere julemiddag? hvordan servererundt dere den?  I hva , når og hvordan?! Gi meg gjerne alle detaljer fra din julemiddagtradisjon for dette sliter jeg med. Vi blir meg og min mann, våre to sønner (5 og 9) og svigers.

Anonymkode: c358b...d7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi spiser julemiddagen i spisestua. Spisebordet (og resten av huset) er pyntet til jul. Gjerne rød duk, levende lys osv. Ofte en blomsteroppsats med mose, kongler og julekuler f.eks. Mamma legger alt over på fat/boller/sausmugge som matcher penserviset, og alle hjelper til med å få maten fra kjøkkenet til spisestua. Så blir den servert ca. 17.30.

Og så er det kaffe, kaker, riskrem og multekrem i sofaen foran tv'n etter gaveåpningen har funnet sted. Mamma ordner det meste.

Skrevet

For meg er julemiddagen noe av det aller viktigste med julen :nisse:

Vi spiser i 18-19 tiden, men det er fordi alle sammen er voksen. Hvor i huset vi spiser har variert ut i fra hvordan vi bor (flyttet mye). Men vi spiser der det er størst bord. Hos min mor er det på kjøkkenet og hos oss er det i stuen. Bordet er pyntet flott, gjerne med et farge tema som gull og rødt, blått, hvitt og sølv osv. Vi har sjeldent store oppsatser på bordet, men noen flotte levende lys er der alltid. Dekker på med det fineste serviset og de som ønsker øl, akevitt og vin får glass til det (vi har aldri et fyllekalas, og folk drikker aldri mer enn 1 øl og et lite glass akevitt). Vi spiser pinnekjøtt med poteter og kålrabistappe og har det stående på bordet i fine serveringsskåler. Blir det tomt går en bort å fyller på de skålene som trenger det. Vi bruker gjerne 1 time på selve middagen, da med mye hyggelig prating.

Når vi har spist er vi et par som rydder og setter ut skåler til desserten. Vi har alltid multekrem og riskrem med rødsaus samt kransekake og krumkaker. Ja, kaffe og te blir også servert.

Når alle er forsynt med middag og dessert så blir bordet igjen ryddet av, og vi forflytter oss inn i stuen og sofaen for å åpne gaver og ha kaker og kaffe. Stort sett så er det lite som blir spist etter middag og dessert, men noen sjokoladebiter, litt nøtter og klementiner forsvinner alltid utover gaveåpningen. 

Skrevet

Det kommer helt an på hvilken julemiddag man har. Vi skal ha pinnekjøtt. Mulig svigers får ribbe hos oss, tror han er mest glad i det. Jeg vil at alle skal føle det blir ordentlig jul, så langt det lar seg gjøre. 

Hjemme hos oss, fra mine foreldre, pleier vi ofte å ha kalkun på en av de første juledagene. Har en tante som er veldig nøye på at sausen skal komme i en viss rekkefølge etter/før kjøttet og sånn. Men hvilken middag skal dere ha på julaften?

Vi holder på å etablere juletradisjoner hjemme hos oss også. Ser for meg at det blir risgrøt med mandel i til lunsj før kirka begynner. Premie til vinneren. Middag når kirka er ferdig. Når vi da har fått satt inn ting i oppvaskmaskinen blir det gaveåpning ganske snart. Med barn i hus er det en fordel at vi får pakket opp gaver før de blir veldig trøtte i alle fall. :)

Anonymkode: 49f6a...273

Skrevet

Vi skal ha ribbe.. noen som forskyver seg fra kjelene ? eller er det serveringsfat som gjelder? Hvordan holde maten varm da? Etter at alle har forsynt seg , legger dere maten tilbake i kjelene eller lar dere den ligge i fatene på bordet? ja, jeg lurer på alt! 😜

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal ha ribbe.. noen som forskyver seg fra kjelene ? eller er det serveringsfat som gjelder? Hvordan holde maten varm da? Etter at alle har forsynt seg , legger dere maten tilbake i kjelene eller lar dere den ligge i fatene på bordet? ja, jeg lurer på alt! 😜

Det skjæres skiver av ribba på kjøkkenet, og så legges omtrent så mange skiver som trengs til første servering på et serveringsfat sammen med litt svisker og epler til pynt. Det samme gjøres med poteter, surkål og rabbestappe. Tyttebærene og annet tilbehør som ikke trenger å være varmt legges det derimot opp rikelig av i pene glasskåler.

I god tid før noen begynner å forsyne seg for andre gang legges det opp mer mat på fatene. Slik holdes maten varm i grytene. Vertinnen, altså mor i huset, sørger for at noen gjør det, men hun kan like gjerne be mann eller voksne barn om å gjøre det. Det skjæres vanligvis nok skiver av ribben til hele middagen pluss litt, så man slipper å gjøre det under middagen.

I vær familie spiser vi ikke så mye saus, så vanligvis blir det bare øst opp i sausenebbet en gang. Sausen blir da ikke helt varm når man forsyner seg andre gang, men det går stort sett bra, siden potetene er varme og ingen har mye saus på uansett.

Anonymkode: f513b...558

• Liker 1
Skrevet

Det som ikke legges på serveringsfatet blir holdt varmt i kjelene på kjøkkenbenken. Vi er såpass mange at det bllir tomt i skålene etter første runde med servering. Har aldri opplevd det som et problem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...