Gå til innhold

Er golden retriver for snill til å være beskyttelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har tenkt at man er trygg når man går tur med en stor hund.

http://ekstrabladet.dk/112/mordet-paa-louise-her-er-politiets-appel/6390391

Høygravide Louise går tur med søsterens hund, en golden retriver. I parken blir hun brutalt myrdet. På et bilde i en annen avis sitter hunden ved en bil, og ser helt uskadd ut. Søsteren var en av de første på åstedet, og da satt hunden ved Louise.

Spørsmål: Er en golden retriver ikke avskrekkende på en gal morder i det hele tatt?

Ville hunden forsvart matmor, selv om den ikke forsvarte Louise?

Et spark er nok til å jage hunden?

Endret av ops2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En hund vil alltid forsvare eieren.

Anonymkode: 98846...b39

Skrevet

:) Ikke den beste vakthund men den biter nok dersom noen skremmende gjør noe ille...

Skrevet

Det spørs på eier og hvordan de har trent opp hunden. Min golden ville ikke gjort en skade på noen, men dersom hun kom i en situasjon hvor hun så at jeg hadde det ubehagelig, så var hun på vakt med en eneste gang. Hun var aldri aggressiv, men hun hadde blitt trent til å være ekstem "våken" i situasjoner og på hold, og ville ha kommet med både knurring og bjeffing. 

Vår nye hund er alltid på (flatcoated) vakt, så hun ville definitivt angrepet dersom jeg hadde havnet i en slik situasjon. (Mor og far sin hund, golden var enerettet min) 

Skrevet

Jeg selv har lyst på en tyrkisk kangal, fine hunder og er veldig beskyttende. 

Anonymkode: fb762...73c

Skrevet

Det kommer ikke an på størrelsen. Hunden min på 3 kg gikk i mellom meg og en hund på 30-40 kilo. En typisk kamphund-rase som kom stormende imot meg. Eieren fikk tak i hunden ved å dra han i bakbeina før det skjedde noe. Men min lille pingle stilte seg imellom og reiste bust og flekket tenner, klar til å forsvare meg. 

Mens vakthunden til foreldrene mine. En schæfer blanding, han løp bort med halen mellom beina i en lignende situasjon. Hvor en løs hund kom løpende imot pappa. Det var en aggressiv hund som eierne ikke hadde kontroll på, glapp båndet og da var det gjort. Pappa reagerte fort og trykte knyttneven i munnen på hunden og lå seg oppå den. Han er ikke helt riktig i hode, men det er en annen sak. :fnise:
Hunden vår hylte og skalv, han trakk seg unna. Han veier nesten 50 kg og ser stor og skummel ut.  Snill som et lam og har aldri vist aggressivitet ovenfor noen. 

Så rase, vekt og slikt gir ikke et fasit svar. Det kommer an på individ. 

Anonymkode: 79029...f32

• Liker 2
Skrevet

Min forrige hund ville angrepet og forsvart. Min nåværende hund ville varslet, men ikke gått mellom. 

Anonymkode: 791c4...4b5

Skrevet

Takk for svar. Drapet på Louise (det høres ut som en Sherlock Holmes historie) har vakt oppsikt i Danmark.

De fleste drap er partnerdrap, men faren til barnet er visst sjekket ut og politiet mistenker han ikke. Man snakker om forveksling - trodde noen det ikke var Louise, men søsteren, på grunn av hunden? Men så er søsteren og svogeren helt vanlige mennesker, lærere, ikke noe der som skulle gjøre hverken Louise eller familien til et drapsmål.

Det er et grotesk mord, og jeg tenker, hva slags mann går rett på en kvinne som har en stor hund med seg? En galning? En som var i rus eller psykose? (Bilde av hunden halvveis nede i artikkelen) http://ekstrabladet.dk/112/hoejgravid-draebt-med-knivstik-og-oekse/6387993

Louise ble drept med mange stikk. Jeg tenker, en hund som bet gjerningsmannen etter det første eller andre stikket, ville kanskje ha reddet livet hennes. I en annen avis sies det at hun har forsøkt å beskytte seg. Det står ikke hvordan, men jeg tenker at stikksår på armene hennes ville vise at hun var i live og løftet armene for å verge seg.

Slapp Louise båndet, og hunden stakk av? Hadde hun holdt fast, slik at hunden ikke kunne flykte, ville den da ha forsvart seg (og henne)? En redd hund vil først flykte, så sloss, hvis den ikke kan flykte?

Jeg kan ikke noe annet om hunder, enn det jeg har lest om heltemodige hunder.

Skrevet

Det er uvanlig at man blir angrepet når man har med seg en (stor) hund, så jeg synes det peker mot at hun ikke var et tilfeldig offer. Hadde det vært det samme for drapsmannen ville han valgt det letteste offeret, dvs noen uten hund. 

Når det gjelder rasen kommer det an på hunden hvordan mentalitet den har. Jeg vokste opp med GR og den var en av de skarpeste hundene jeg har hatt. Svært territorial på bil, hus og folka sine, bla hoppa hun på en gutt som mobba meg, så hun hadde nok helt klart beskyttet i en slik situasjon også. Så kan det også være et poeng at Louise ikke tilhørte hundens egen husstand, og derfor ikke vær nær nok for hunden. 

Anonymkode: eab9a...294

Skrevet

Jeg tror at gale mennesker, mennesker i rus eller psykose ikke vil ense en hund. En "oppegående" forbryter vil kanskje tenke seg om en gang eller to. Man vet jo aldri hvordan en hund reagerer.

Golden retrievere er vel ofte avlet for å være snille og gode familiehunder med lite vokting. Hadde nok ikke satt en golden til å vokte huset mitt, men en liten del av meg hadde forventet å bli forsvart hvis noe skjedde.

Skrevet

Altså...vi hadde en labrador på 30 kg. Hadde kamaera hjemme så vi kunne se hvordan hun oppførte seg når hun var alene. En kveld hadde vi innbrudd. Hunden lå på toppen av trappa og logret og ønsket de velkommen....

Anonymkode: 9e1f1...bc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...