AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #1 Skrevet 7. november 2016 Hei alle dere som har litt peiling på dette, Jeg er ikke EU- eller EØS-borger, men er gift med en mann med norsk statsborgerskap. Vi har vært sammen i ni år og gift i tre, og bor for øyeblikket i et annet EU-land. Vi er begge i midten av tjueårene og har begynt å snakke om å få barn, men vi føler at det tryggeste vil være å vente til også jeg er norsk statsborger. Selvfølgelig må vi først flytte til Norge (og jeg må søke om oppholdstillatelse) før det i det heletatt blir aktuelt for meg å søke om norsk statsborgerskap. Slik jeg har forstått det må man ha bodd i Norge sammenhengende minst 3 år og man må ha minst sju års sammenlagt oppholds- og ekteskapstid. Dette betyr at om vi flytter til Norge i starten av 2017 vil jeg kunne søke om statsborgerskap allerede 2019, har jeg forstått det rett? I 2017 vil man i tillegg til språkprøven også måtte bestå statsborgerprøven. Jeg ser for meg at dette er noe jeg klarer uten problemer i og med at jeg er flytende i norsk både muntlig og skriftlig og jeg har en god forståelse av hvordan ting fungerer i det norske samfunnet. Er det likevel bøker jeg bør lese, og hvor kan jeg eventuelt finne informasjon om "pensum"? For å oppsummere; 1. Hvordan fungerer det når jeg, som er gift med en norsk statsborger, skal søke om oppholdstillatelse? Kan jeg bare dukke opp hos Skatteetaten, eller må jeg innom UDI eller politiet? Og hvor lang tid må jeg regne med at dette tar? Jeg reiser jo i dag fritt til og fra Norge på ferie, uten å måtte søke visum. 2. Stemmer det at jeg vil kunne søke om statsborgerskap i 2019 dersom vi flytter til Norge i 2017 (gift 5 år + 2 års opphold i Norge)? 3. Hvordan bør jeg forberede meg til språkprøven og statsborgerprøven? Inneholder språkprøven f.eks. spørsmål om grammatikk eller er det stort sett praktiske oppgaver? Vil statsborgerprøven være noe jeg bør lese til eller vil jeg klare å svare på bakgrunn av at jeg har en god forståelse av det norske samfunnet og ved logisk tenkning? Om noen har egne erfaringer gjeldende oppholdstillatelse som familiemedlem av norsk statsborger, søknad om statsborgerskap, språkprøven eller statsborgerprøven håper jeg dere vil dele med meg. Takk for tiden din. Anonymkode: 2e480...9ef
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #2 Skrevet 7. november 2016 Forutsatt at du får permanent oppholdstillatelse 1 + 2. Du må minimum ha 3 års botid i Norge i løpet av de siste 10 årene.(felles bopel 4 år + 3 års opphold i Norge). Men de trenger ikke være sammenhengende. (Merk: Du kan oppholde deg utenlands i inntil 2 måneder og likevel få året godskrevet som et helt oppholdsår). Har du aldri bodd i Norge vil du først kunne søke statsborgerskap i 2020 hvis du flytter til Norge i 2017. I tillegg er det et krav om at du har hatt felles bopel med din ektefelle/samboer i minst 4 år, men dette må ikke opptjenes i Norge og kan i tillegg opptjenes samtidig med kravet om 3 års oppholdstid i Norge. Dette er et unntak fra hovedregelen om opptjeningstid og kalles "dobbel opptjeningstid" fordi den reelle opptjeningstiden kan bli så lav som 4 år. Du har vært sammen med din norske mann i 9 år, men skriver ikke om dere var samboere i tiden før dere ble gift og om et samboerforhold er mulig for dere å dokumentere. Jeg legger til grunn at de tre årene dere har vært gift i alle fall har hatt felles bopel (selvstendig krav om bopel). Det betyr at du kun trenger 1 år med felles bopel med ektefelle før du oppfyller kravet til botid med ektefelle. Det mangler altså bare 3 års botid i Norge (med eller uten ektefelle) før du oppfyller begge vilkårene, samt at de til sammen utgjør 7 år. Det vil si at du kan søke statsborgerskap i 2020. 3. Hvis ditt innlegg er representativt for dine norskkunnskaper, bør du få de dokumentert slik at du slipper kravet om 300 timer norskundervisning. Kravet til norsk er A2 i det felleseuropeiske rammeverket for språk. Dette er ganske grunnleggende språkkunnskaper som ditt innlegg langt overgår. Hvor du tar slike tester og får dokumentasjon er jeg usikker på, men bør ikke by på de helt stor problemene. Anonymkode: 720e1...44d
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #3 Skrevet 8. november 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Forutsatt at du får permanent oppholdstillatelse 1 + 2. Du må minimum ha 3 års botid i Norge i løpet av de siste 10 årene.(felles bopel 4 år + 3 års opphold i Norge). Men de trenger ikke være sammenhengende. (Merk: Du kan oppholde deg utenlands i inntil 2 måneder og likevel få året godskrevet som et helt oppholdsår). Har du aldri bodd i Norge vil du først kunne søke statsborgerskap i 2020 hvis du flytter til Norge i 2017. I tillegg er det et krav om at du har hatt felles bopel med din ektefelle/samboer i minst 4 år, men dette må ikke opptjenes i Norge og kan i tillegg opptjenes samtidig med kravet om 3 års oppholdstid i Norge. Dette er et unntak fra hovedregelen om opptjeningstid og kalles "dobbel opptjeningstid" fordi den reelle opptjeningstiden kan bli så lav som 4 år. Du har vært sammen med din norske mann i 9 år, men skriver ikke om dere var samboere i tiden før dere ble gift og om et samboerforhold er mulig for dere å dokumentere. Jeg legger til grunn at de tre årene dere har vært gift i alle fall har hatt felles bopel (selvstendig krav om bopel). Det betyr at du kun trenger 1 år med felles bopel med ektefelle før du oppfyller kravet til botid med ektefelle. Det mangler altså bare 3 års botid i Norge (med eller uten ektefelle) før du oppfyller begge vilkårene, samt at de til sammen utgjør 7 år. Det vil si at du kan søke statsborgerskap i 2020. 3. Hvis ditt innlegg er representativt for dine norskkunnskaper, bør du få de dokumentert slik at du slipper kravet om 300 timer norskundervisning. Kravet til norsk er A2 i det felleseuropeiske rammeverket for språk. Dette er ganske grunnleggende språkkunnskaper som ditt innlegg langt overgår. Hvor du tar slike tester og får dokumentasjon er jeg usikker på, men bør ikke by på de helt stor problemene. Anonymkode: 720e1...44d Dette er nok den beste ideeen ja Anonymkode: 0bbfe...45d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå