Gå til innhold

Nattevakt? Hvordan ser døgnrytmen din ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal begynne å jobbe en del mer natt. Har jobbet litt natt før, men da kun 2 netter på rad. Har da prøvd dagen før nattevakt å være våken lenge slik at jeg legger meg sent og står opp sent. Da trenger jeg ikke å sove på ettermiddagen før jobb. Når jeg kommer hjem fra nattevakt så legger jeg meg for å sove med en gang. Sover da til ca kl. 15. Da trenger jeg heller ikke å sove på ettermiddagen igjen. 

Men jeg vet ikke om dette fungerer om jeg skal jobbe 3-4 netter på rad. Men jeg vil jo heller ikke kaste bort hele dagen på søvn. Ønsker derfor å høre deres erfaringer :) 

Anonymkode: 72d8a...557

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo "kaste bort dagen" på den måten at du må prøve å få deg nok søvn uansett?

Skrevet

Jeg jobber deltid natt ved siden av studiene, og når jeg har flere på rad så sover jeg 8 timer mellom vaktene. Vaktene mine er på 10 timer, så da er det er ikke mange timer med "fritid". Sånn er det bare :)  Ikke ofte jeg har mange på rad, så det går helt fint. 

Anonymkode: 22e5e...a0f

Skrevet

Jeg jobber kun natt og kommer hjem ca 6.30 om morgenen. Da vekker jeg barna, spiser frokost med de og sender de avgårde med skolebussen kl 8 og sover til ca kl 14. 

Anonymkode: d7430...bed

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet døgnkontinuerlig turnus i 8 år nå. For noen år siden hadde vi 7 nattevakter på rad og jeg synes det var like greit å bare ta alle samtidig i stedet for å dele opp mandag til torsdag og fredag til søndag slik vi gjør nå. Det er andre nattevakta som er tyngst, så alt etter det er bare rutine likevel. De andre var ikke enige med meg, så da måtte jeg gi etter for flertallet. :(

Jeg har ingen problemer med å snu døgnet verken til nattevakt eller tilbake. Jeg sover aldri på kvelden (med mindre jeg har planer på dagtid). Og jeg tar meg aldri en lur. Jeg drikker heller aldri kaffe (ever) eller energidrikk. Jeg spiser ofte store, tunge måltider på natta da, som ikke er anbefalt. Men for meg går det helt fint. Vi har fullt kjøkken på jobb, så jeg lager middagen på natta.

Sånn jeg gjør det med søvnen er at jeg prøver å sove lenge før første nattevakt. Helst våkne etter 12. Så legger jeg meg når jeg kommer hjem og sover til jeg våkner av meg selv, med mindre det er noe jeg skal rekke. Jeg sover vanligvis til kl 13, men lengre hvis det har vært en veldig travel natt.

Etter nattevaktene går jeg rett over til min normale leggetid (er b-menneske), som er 1-2-tiden.

Og jeg reagerer på at du sier at du ikke vil kaste bort dagene på søvn. Du jobber på natta når andre "kaster bort nettene på søvn". Da må du jo sove på et annet tidspunkt.

Anonymkode: 3b2ce...5bd

Skrevet

Jobber deltid natt, ved siden av studiet. Hvilende, egentlig, men må ofte være våken. Får likevel som regel alltid noen timers søvn. Går på skolen om morgenen, så hender det at jeg sover et par timer om ettermiddagen før jeg våkner og gjør lekser. Lite tid til annet enn skole og jobb, men slik blir det jo hvis man ikke har lysst til å leve på nudler.

Anonymkode: 21b80...c32

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...