AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #1 Skrevet 7. november 2016 Hei! Jeg har etter ppille slutt slitt mye med uregelmessig menstruasjon. Jeg har hele tiden trodd at det er kroppen min som er i ubalanse etter bruk av ppiller i så mange år. Etter en time hos fastlegen min ble jeg henvist til en gynekolog med mistanke om PCOS, en drøy uke etter henvisning fikk jeg time og det jeg fryktet var et faktum, jeg fikk påvist PCOS. Jeg har på litt over 1 år lagt på meg 10 kg, uten at jeg har forstått hvorfor. Jeg trener normalt og spiser heller ikke veldig usunt. Har på grunn av det vært til utredning for lavt stoffskifte da dette ligger i familien, men det var det ikke.. Er litt lettet, litt lei meg, redd og litt frustrert over at jeg fikk diagnosen PCOS. Det besvarte mange av mine ''problemer'' som uregelmessig menstruasjon og vektoppgang. Jeg føler ikke at jeg fikk god nok informasjon av min gynekolog da jeg fikk denne diagnosen. Han fortalte kort om hva PCOS er og hva dette innebærer. Jeg har nå vært så dum at jeg har googlet meg ihjel og det gjør vondt verre for å si det sånn. Frykten for å ikke kunne bli gravid er stor, så mitt spørsmål først og fremst er om noen har PCO eller PCOS og fortsatt blitt gravid? Hvordan skjedde det og hva måtte til? (medisiner eller skjedde det naturlig?) Jeg har også lest meg litt opp på metformin og sett at dette er noe som kan bidra til vektnedgang og eventuelt gjøre menstruasjonen mer reglemessig. Noen som har erfaringer med det? Evt bivirkninger? Jeg tok en telefon til gynekologen min og har nå fått det på resept, er bare litt redd for å begynne på det da jeg vet at mange blir uvel og får litt mageproblemer når de går på metformin. Har selv ei venninne som gikk ned 15 Kg på et halvt år etter at hun begynte på metformin. Håper noen tar seg tid til å dele sine erfaringer. Takk på forhånd! Anonymkode: 68d1a...d66
GammelKaktus Skrevet 7. november 2016 #2 Skrevet 7. november 2016 Jeg ble gravid uten noe hjelp på ni måneder så det var ikke noe problem.😊 Metformin og slikt har jeg aldri vært borti så kan ikke si så mye om det.
Smukka91 Skrevet 7. november 2016 #3 Skrevet 7. november 2016 Jeg har pcos, og hadde ikke eggløsning selv. Så jeg fikk letrozol av gynekologen for å få eggløsning. Prøvde det to mnd uten å bli gravid, og så tredje mnd fikk jeg metformin i tillegg. Da ble jeg gravid og venter nå en liten jente i mars😊 bare prøv å slapp av og ikke stress. Det blir din tur en gang😊😊
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #4 Skrevet 8. november 2016 Vi slet i ca et år, Dvs i grunn ikke veldig lenge for en pcos'er å være. Min historie er veldig lik din, sluttet på prevansjon og gikk opp 15 kg på veldig kort tid uten å skjønne hvorfor. Fikk til slutt metformin, samt gikk ned i vekt med hjelp av lavkarbo (gruuusomt, men verdt det). Skulle egentlig begynne på femar/pergotime da jeg plutselig sto der med forsinket mens og positiv test, men som desverre endte i SA... Da nullstiller alt seg og jeg med mine kanskje 1-3 eggløsninger i året måtte igjen prøve 12 nye mnd før vi kunne få hjelp. Ga da opp, levde som normalt og plutselig var jeg gravid igjen 3 mnd etter. Er må i uke 37 Jeg fikk da altså ingen annen "hjelp" enn metformin. Er heeeelt sikker på at vektnedgangen var utslagsgivende. De sier at så lite som 5% vektnedgang kan gi eggløsning:) Anonymkode: c7f26...3f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå