Piglet Skrevet 24. november 2004 #1 Skrevet 24. november 2004 Jeg har en lammestek (med ben) på god og vel 2,5 kg, og håpet noen kunne opplyse meg om hvor lenge og på hvilken temperatur den skal være i ovnen for å bli rosastekt. Har søkt og funnet ut mellom to og tre timer, men alle anbefaler steketermometer, og det har jeg ikke. Noen som har en litt mere spesifik tid? Kan man bare stikke i den og se om saften er klar, eller? og på forhånd takk! Piglet
Gjest gjest1 Skrevet 24. november 2004 #2 Skrevet 24. november 2004 Det er en grunn til at alle anbefaler stekebaramoter Koster ikke så veldig mye, og steken blir garantert bra. Steken kan fort bli rå/tørr uten...
glaciera Skrevet 24. november 2004 #3 Skrevet 24. november 2004 Rosafargen har med innertemperatur å gjøre, og avhenger av ovnstemperatur, kjøttets tykkelse på det tykkeste (ikke bare totalvekt) mm. En viss steketid og en viss steketemp vil gi ulikt resultat for hver lammestek. Derfor: Kjøp deg termometer! De koster nesten ingenting. (Og stek til 58-60 grader, på så lav temp som du har tid til, feks 120 grader i noen timer!) Hvis du stikker i steken oppnår du bare at kjøttsaften renner ut og kjøttet blir tørt. Er saften klar har den stått for lenge, og er den ikke klar er det vanskelig å se av saften hvordan kjøttet ser ut.
Piglet Skrevet 24. november 2004 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2004 Er klar over det... Men en gang så fantes det jo ikke steketerometer (og hjemme hos meg har vi aldri brukt det), så kanskje noen kloke mennesker har noen tips. Ellers må jeg bare ringe hjem, og få mamma til å lete frem oppskriften hennes/deres. Hun hadde det bare ikke i hode, og derfor tenkte jeg bare jeg ville spørre her først. Piglet
Elze Skrevet 25. november 2004 #5 Skrevet 25. november 2004 60 grader på steketermometer. Koster 20 kroner på dagligvarebutikken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå