Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 19 år som per nå går første året av bachelor i psykologi. Jeg trives med det og synes studiet er interessant. Har sett for meg å gå videre innen organisasjonspsykologi og på sikt jobbe innen HR. Det tror jeg jeg kunne trivdes godt med.

Men her om dagen begynte jeg å tenke på å bli lærer. Jeg har liksom aldri vurdert det seriøst, antakelig har jeg blitt mye påvirket av miljøet rundt meg, med flest akademikere, jurister og ledere av ulike slag i min nærmeste omgangskrets. Jeg har veldig gode karakterer fra videregående og kunne velge og vrake i studier, og prioriteringene mine og valget av psykologi var, om ikke tilfeldig, så i alle fall ikke noe jeg var fast bestemt på. Det var noe jeg kunne velge meg der jeg hadde mange mulige veier videre, mulighet for god lønn, og ikke for fjernt fra den livsstilen jeg kjenner og er oppvokst med, men likevel noe jeg er interessert i. Samtidig var det ikke altfor lett å komme inn på psykologien, så en del av meg følte nok også at jeg "brukte" karakterene jeg hadde jobbet for på en god måte.

Det som trekker meg mot læreryrket er hovedsakelig muligheten til å jobbe med barn. Jeg jobber i dag med barnehagebarn (ved siden av studiene), og synes det er veldig givende, selv om det selvsagt er slitsomt. Jeg elsker å formidle, er naturlig flink med barn, jobber godt i team, har god forståelse for og kommunikasjon med andre, både voksne og barn, og er samtidig flink til å jobbe selvstendig, så jeg tror jeg ville hatt mye å bidra med som lærer og kanskje på sikt i skoleledelse. Samtidig er jeg usikker. Jeg vet ikke så mye om hvordan en lærers hverdag er, og man leser jo mange skrekkhistorier om sykmeldte, overarbeidede lærere som møter veggen. Det vil jeg selvfølgelig virkelig ikke. Dersom jeg skal hoppe av studiet jeg går nå for å starte på lærerutdanningen vil jeg være sikker på valget mitt. Jeg har et relativt stort behov for alenetid (er dog flink til å yte maksimalt når jeg er i sosiale sammenhenger og hente meg inn senere). I tillegg tror jeg at jeg vil trives best med å være kreativ i mine formidlingsformer, og lurer på om jeg vil føle meg "låst" av læreplaner og byråkrati.

Videre er det selvsagt lønnsaspektet. Jeg er ikke aller mest opptatt av penger, men jeg vil ikke ha det for trangt. Foreldrene mine tjener vel det dobbelte av en gjennomsnittlig lærer, og selv om jeg ikke føler noe stort behov for å leve i luksus (kanskje snarere tvert imot) ønsker jeg å ha mulighet til å reise, og jeg ville synes det var fryktelig trist å f.eks. ikke ha muligheten til å beholde sommerstedet jeg er oppvokst med dersom mine søsken ønsker å selge det når foreldrene mine ikke lever lenger, og jeg ikke har økonomisk mulighet til å kjøpe dem ut. Jeg vil jobbe med de yngste barna, dermed ikke bli lektor, og lønnen blir deretter. Samtidig ser jeg for meg 15-20 år som lærer og så en skoleledermaster dersom jeg velger læreryrket, og da blir jo det økonomiske litt annerledes igjen.

Det hører også med til historien at jeg etter hvert har lyst til å flytte ut av byen jeg er oppvokst i, bo mer landlig til (og dermed med langt lavere boligpriser), gjerne med mulighet til å eie og drive med hest - en stor interesse for både meg og min samboer. Det kan hende jeg lar meg påvirke av at jeg føler at læreryrket "passer bedre" til en slik "livsstil". Jeg har aldri bodd utenfor byen jeg bor i nå, og vet derfor ikke mye om hva som finnes av jobbmuligheter i mindre sentrale strøk, men skoler finnes jo overalt, og læreryrket vil slik sett være sikkert. 

Nei, huff, jeg vet altså ikke. Så jeg trenger innspill fra dere som er lærere i barneskolen. Hvordan trives dere? Dere som trives, hvordan er dere som personer? Er det utrolig slitsomt? Er det verdt det? Hvordan er økonomien? Hvis dere kunne valgt igjen, ville dere valgt noe annet?

På forhånd tusen takk for alle svar!

Hilsen usikker student

Anonymkode: 6acf9...156

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen lærere her?

Anonymkode: 6acf9...156

Skrevet

Jeg er lærer på barneskolen🙂 Er inne i mitt syvende år. Trives veldig godt, men det er også dager hvor det er mindre hyggelig😉 Det er enkelte tider på året det er mer slitsomt med tanke på foreldresamtaler, vurdering og rapportering, men så er det også andre perioder hvor det ikke er så mye arbeid. Ingen dag er lik, og jeg føler at jeg har verdens viktigste jobb. Ingenting er mer givende en at du ser at elever som kanskje har hatt problemer, virkelig lykkes! 

Når det gjelder det økonomiske går det rundt. Selvfølgelig skulle jeg ønske at lønnen var høyere, men jeg lider ingen nød. Jeg er adjunkt med opprykk, og sitter igjen med rundt 26000 etter skatt. 

Hvis det er noe annet du lurer på, ikke nøl med å ta kontakt!

Hilsen Frøken😀

Anonymkode: 3a5f0...bf7

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er lærer på barneskolen🙂 Er inne i mitt syvende år. Trives veldig godt, men det er også dager hvor det er mindre hyggelig😉 Det er enkelte tider på året det er mer slitsomt med tanke på foreldresamtaler, vurdering og rapportering, men så er det også andre perioder hvor det ikke er så mye arbeid. Ingen dag er lik, og jeg føler at jeg har verdens viktigste jobb. Ingenting er mer givende en at du ser at elever som kanskje har hatt problemer, virkelig lykkes! 

Når det gjelder det økonomiske går det rundt. Selvfølgelig skulle jeg ønske at lønnen var høyere, men jeg lider ingen nød. Jeg er adjunkt med opprykk, og sitter igjen med rundt 26000 etter skatt. 

Hvis det er noe annet du lurer på, ikke nøl med å ta kontakt!

Hilsen Frøken😀

Anonymkode: 3a5f0...bf7

Tusen takk for fint svar! Jeg synes jeg leser så mye om den voldsomme rettemengden, papirarbeid osv, synes du det er mye i barneskolen?

Hva har du studert ekstra for å bli adjunkt med opprykk? Må det være fag/pedagogikk, vil et årsstudium i psykologi kvalifisere (tror vel ikke det, men greit å sjekke)? Var det lett å få jobb? :)

Man må vel velge noen fag, jeg tror i så fall jeg vil velge naturfag og engelsk, sånn i tilfelle det har noe å si.

Anonymkode: 6acf9...156

Skrevet

Jeg har nære venninner som er grunnskolelærere, riktignok på litt ekstra utfordrende skoler. Virker som det avhenger veldig av skole og klasse, men noe av det de har fortalt er at de har måttet bruke mye mer tid på oppdragelse/tilknytning enn på undervisning. Det er også tøft når man har elever med ekstremt forskjellige forutsetninger, og tida man har ikke strekker helt til mtp å tilpasse undervisning godt nok. Man gjør jo det man kan, men det er ikke alltid man får lov til ta elever ut av undervisningen selv om de har spesielle behov og lager mye lyd eller tar oppmerksomhet på andre måter, og da ender man opp med å ikke få til noe god undervisning verken for denne eleven eller resten av klassen. Man møter også mye tøffe skjebner som man ikke kan snakke åpent om, i form av barnevernsaker osv, her kommer det nok også litt an på hvor du jobber, men det virker som er noe av det tyngste for venninnene mine, å ha gjort "alt de kan" ang å ta ting videre, og så må de likevel sende barn hjem selv om de vet/tror/antar de ikke har det bra. Ellers er det mye jobb med forberedelser, man skal jo helst ha litt kreativt opplegg, og da går mange ettermiddager og kvelder med på å lage undervisningsmateriell. 

Så altså, det tøffeste virker å være at man kan gjøre sitt aller beste for å gi elevene en god skolehverdag, men at man sjelden føler man får gjort nok for dem. Og det at du jobber beinhardt og bruker mye av fritida di, men likevel ikke blir verdsatt av ledelse osv fordi det ikke tas hensyn til at det er vanskelig å feks lære om ulike litteratursjangre til elever som mangler ordentlig norsk språk. 

Anonymkode: 1823c...8e0

Skrevet

Fra og med neste opptak er alle lærerstudier masterstudier, så da blir du lektor uansett hvilke trinn du retter deg mot.

Anonymkode: c161a...104

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for fint svar! Jeg synes jeg leser så mye om den voldsomme rettemengden, papirarbeid osv, synes du det er mye i barneskolen?

Hva har du studert ekstra for å bli adjunkt med opprykk? Må det være fag/pedagogikk, vil et årsstudium i psykologi kvalifisere (tror vel ikke det, men greit å sjekke)? Var det lett å få jobb? :)

Man må vel velge noen fag, jeg tror i så fall jeg vil velge naturfag og engelsk, sånn i tilfelle det har noe å si.

Anonymkode: 6acf9...156

Det er som sagt en del papirarbeid i perioder, men er nok mer retting på ungdomsskolen. Jeg har ikke så mange prøver f.eks. Jeg jobber i Osloskolen, hvor vi jobber mye med stasjonsarbeid. Da får jeg muligheter til å gi tilbakemeldinger til hver enkelt, og på den måten gitt tettere oppfølging og bedre tilpasset undervisning.

Da jeg søkte jobb, var jeg på fire intevjuer og fikk jobbtilbud fra tre av skolene. 

Når det gjelder hvilke fag man får godkjent som opprykk, er jeg usikker på. Men det er jo annerledes enn da jeg studere ( som en annen over meg skrev). 

Så fint at du kunne tenke deg engelsk! Jeg føler at det er et fag mange gruer seg til å undervise i, så det kan være et godt valg🙂

Hilsen Frøken

Anonymkode: 3a5f0...bf7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...