AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #1 Skrevet 7. november 2016 Jeg tok en blodprøve der det slo ut på reker og krabbe, og fikk beskjed om at det skal jeg ikke spise. Så regner med at jeg er ganske allergisk mot det, men er det andre dyr som også faller under den samme kategorien, som jeg bør unngå? Jeg er ikke en sjømatelsker, men det er jo greit å vite tenkte jeg.. Er f.eks kamskjell greit? Blåskjell? Kråkebolle? Kreps? Hummer? Anonymkode: 6953a...fb2
Lou Salome Skrevet 7. november 2016 #2 Skrevet 7. november 2016 Dette står på Norges astma og allergiforbunds side: Allergi overfor skalldyr Allergi mot skalldyr (reke, krabbe, hummer, kreps, scampi) kan gi alvorlige allergiske reaksjoner, men også bare lettere plager som magesmerter og utslett ved inntak. De som reagerer har oftest reaksjon mot alle typer skalldyr som da må unngås. Vær oppmerksom på at rekeskall kan brukes som fargestoff og at en medisin mot leddplager, Glucosamin, er fremstilt fra rekeskall. Snacks som serveres i enkelte asiatiske spisesteder inneholder ofte skalldyr. 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #4 Skrevet 7. november 2016 Vær også forsiktig med wok-sauser og andre orientalske sauser, asiatisk snacks, sushi*, fiskesaus, fiskesupper, Findus panerte fiskeprodukter*, ørret* og mener det var en fisk til. Les på ingrediensene, og spør gjerne i fiskedisken *ved alvorlig allergi, dette kan inneholde spor av skalldyr. Du kan spise bløtedyr. Skjell, blekksprut og snegler. Litt usikker på om kråkebollen er bløtedyr eller krepsedyr, det burde de vite i fiskedisken, men det er ikke det vanligste du finner. Du trenger ikke være alvorlig allergisk for at du får beskjed om å ikke spise det. En som er litt allergisk skal også, ideelt sett, unngå reaksjoner. Mener å huske at testen bare viser hvor sannsynlig det er for deg å ha allergi, og ikke i hvilken grad du er allergisk. Dette kan du spørre fastlegen om. Anonymkode: fa223...8f6 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #5 Skrevet 7. november 2016 31 minutter siden, moreno skrev: Kanskje spørre legen om dette? Ikke han i hvert fall Han var kjempedårlig. Anonymkode: 6953a...fb2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #6 Skrevet 7. november 2016 34 minutter siden, Lou Salome skrev: Dette står på Norges astma og allergiforbunds side: Allergi overfor skalldyr Allergi mot skalldyr (reke, krabbe, hummer, kreps, scampi) kan gi alvorlige allergiske reaksjoner, men også bare lettere plager som magesmerter og utslett ved inntak. De som reagerer har oftest reaksjon mot alle typer skalldyr som da må unngås. Vær oppmerksom på at rekeskall kan brukes som fargestoff og at en medisin mot leddplager, Glucosamin, er fremstilt fra rekeskall. Snacks som serveres i enkelte asiatiske spisesteder inneholder ofte skalldyr. Ok! Skal være obs på glucosamin, det visste jeg ikke. Anonymkode: 6953a...fb2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #7 Skrevet 7. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vær også forsiktig med wok-sauser og andre orientalske sauser, asiatisk snacks, sushi*, fiskesaus, fiskesupper, Findus panerte fiskeprodukter*, ørret* og mener det var en fisk til. Les på ingrediensene, og spør gjerne i fiskedisken *ved alvorlig allergi, dette kan inneholde spor av skalldyr. Du kan spise bløtedyr. Skjell, blekksprut og snegler. Litt usikker på om kråkebollen er bløtedyr eller krepsedyr, det burde de vite i fiskedisken, men det er ikke det vanligste du finner. Du trenger ikke være alvorlig allergisk for at du får beskjed om å ikke spise det. En som er litt allergisk skal også, ideelt sett, unngå reaksjoner. Mener å huske at testen bare viser hvor sannsynlig det er for deg å ha allergi, og ikke i hvilken grad du er allergisk. Dette kan du spørre fastlegen om. Anonymkode: fa223...8f6 Ok men hvorfor ørret? Tenkte du panert ørret? "Du trenger ikke være alvorlig allergisk for at du får beskjed om å ikke spise det. En som er litt allergisk skal også, ideelt sett, unngå reaksjoner. ", det jeg mener er at jeg tok jo åpenbart en allergiblodprøve, og fikk reaksjoner på enkelte matvarer. De leste opp for meg, og sa hva jeg bør holde meg unna, og hva jeg bare er litt allergisk mot. Det er en grønnsak jeg bare er litt allergisk mot, mens reker og krabbe sa de tydelig at jeg må holde meg unna. Hva sikter du til egentlig? Anonymkode: 6953a...fb2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #8 Skrevet 7. november 2016 Ørret og enkelte andre fisker spiser mye krepsedyr, og det kan gi reaksjoner for personer med alvorlig allergi. Tok en test for 10 år siden og da leste jeg side opp og side ned om allergitester. Googlet litt nå. Les bunnen på svaret Anonymkode: fa223...8f6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #9 Skrevet 7. november 2016 Har du reagert når du har spist før da? Jeg hadde endel allergi som ung, men ikke for fisk -og heldigvis for det, for jeg vokste opp med myye fisk i familien. 4-5 dager i uka var helt vanlig. Så, i 20årene, tar jeg en ny allergi test, på grunn av en annen bekymring. På testen slår jeg plutselig fullt ut på torsk!! Kom opp et par andre fiskesorter også. Jeg som har spist hele livet og aldri merket en dritt! Heller ikke i etterkant av testen, om det skulle hatt noe å si. Anonymkode: be1d0...99f
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #10 Skrevet 7. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Er f.eks kamskjell greit? Blåskjell? Kråkebolle? Kreps? Hummer? Er du ofte i sammenhenger hvor dette serveres? Jeg kan liksom ikke skjønner at dette er vanskelig å unngå. Anonymkode: f0d98...959
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #11 Skrevet 7. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ørret og enkelte andre fisker spiser mye krepsedyr, og det kan gi reaksjoner for personer med alvorlig allergi. Tok en test for 10 år siden og da leste jeg side opp og side ned om allergitester. Googlet litt nå. Les bunnen på svaret Anonymkode: fa223...8f6 ok Anonymkode: 6953a...fb2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #12 Skrevet 7. november 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du reagert når du har spist før da? Jeg hadde endel allergi som ung, men ikke for fisk -og heldigvis for det, for jeg vokste opp med myye fisk i familien. 4-5 dager i uka var helt vanlig. Så, i 20årene, tar jeg en ny allergi test, på grunn av en annen bekymring. På testen slår jeg plutselig fullt ut på torsk!! Kom opp et par andre fiskesorter også. Jeg som har spist hele livet og aldri merket en dritt! Heller ikke i etterkant av testen, om det skulle hatt noe å si. Anonymkode: be1d0...99f Jeg har aldri spist krabbe, men jeg har spist reker hele livet og tålt det. Men det er irrelevant, da jeg også hele livet har spist peanøtter og hasselnøtter, og tålt det. Poenget er at jeg har blitt allergisk i år. Og ja, jeg har fått allergiske reaksjoner, så sterke at jeg fikk henvisning til en (dust av en) lege. Anonymkode: 6953a...fb2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #13 Skrevet 7. november 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du ofte i sammenhenger hvor dette serveres? Jeg kan liksom ikke skjønner at dette er vanskelig å unngå. Anonymkode: f0d98...959 Mener du at jeg ikke bør lese meg opp om det siden sannsynligheten for at jeg får i meg noen av matvarene er uhyre liten? Har du aldri hørt om folk som serverer blåskjell en sommeraften altså? Hva er poenget ditt? Anonymkode: 6953a...fb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå