AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #1 Skrevet 7. november 2016 Hvor lang tid bruker en varmtvannsbereder til å varme opp vannet igjen? Jeg har en liten, 71 cm høy varmtvannsbereder, og for 3 dager siden så skjedde 2 ting, jeg tok avløpsrenser i vasken på badet og lot vannet renne på varmt i 10-15 min etterpå, og oppdaget samme dag at det dryppet litt fra koplingen som er på toppen av varmtvannsberederen, som jeg da bare tørket bort, og skrudde den litt mer igjen, og har ikke dryppet siden. Nå har den litt varmt vann, men ikke mer enn at det er lunka før jeg er ferdig å vaske hendene f.eks, og er da lunka//nedre skala av lunken sikkert resten av dagen, om jeg ikke bruker vann, så er det litt varmt igjen til en håndvask om kvelden og til neste morgen. Jeg ser at den koplingen jeg skrudde på oppå, har + - tegn, hva betydning har dette? Er det vanlig at varmtvannsberederen bruker 3 dager for å varme seg opp igjen? Anonymkode: 45ceb...ab6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #2 Skrevet 7. november 2016 Du har skrudd ned temperaturen. Skru den opp igjen så løser problemet seg. Anonymkode: 6c242...abc 3
ekkoet Skrevet 7. november 2016 #3 Skrevet 7. november 2016 På mange varmtvannsberedere finnes det en blandekran på toppen. Denne blander varmtvannet som kommer ut fra tanken med kaldt vann slik at du ikke ksal få skoldhett vann som kan skade deg i springen. Har du justert på denne slik at du pøser mye kaldt vann inn i blandingen vil du aldri få skikkelig varmt vann.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #4 Skrevet 7. november 2016 Koplingen på toppen med + -, viser ikke hvor "normalen" er, jeg vet ikke hvilken vei jeg skal skru, den viser kun at det er + om en skrur med klokka og - om en skrur fra klokka. Det er ingenting annet på toppen, enn denne koplingen, antar denne berederen er fra 2007. TS Anonymkode: 45ceb...ab6
ekkoet Skrevet 7. november 2016 #5 Skrevet 7. november 2016 (endret) Da får du ta utgangspunkt i hvor varmt du vil ha det på det varmeste, sett kranen din (til vasken) på max-varmt og juster på kranen på toppen av varmtvannsbereder til det blir riktig. Les denne: http://www.dinside.no/bolig/hvor-varmt-skal-varmtvannet-vaere/61310529 Endret 7. november 2016 av ekkoet
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #6 Skrevet 7. november 2016 Det som har vært av fuktighet er nok kondens fordi det er kaldt vann som kommer inn og varmt vann inne i tanken, alternativt for kaldt i rommet iforhold til vannet i rørene til varmtvannstanken. Setter jeg åpent badevinduet på vinteren, så får jeg kondens på røret for vanninntak til toalettet. Temperaturen på varmtvannsberedere er anbefalt til 65 grader. Dette for å unngå sykdomsfremkallendr organismer i vannet og særlig da Legoonella. Du bør derfor snarest skru opp temperaturen på varmtvannet ditt. Øk den forsiktiig til du ser at du skrur rette veien. For ettertiden ikke skru må noe du ikke vet hva er eller innebærer av store og alvorlige installasjoner i hus oog bil. Finn eventuelt frem bruksanvisningen. Anonymkode: 19a41...319
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #7 Skrevet 7. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som har vært av fuktighet er nok kondens fordi det er kaldt vann som kommer inn og varmt vann inne i tanken, alternativt for kaldt i rommet iforhold til vannet i rørene til varmtvannstanken. Setter jeg åpent badevinduet på vinteren, så får jeg kondens på røret for vanninntak til toalettet. Temperaturen på varmtvannsberedere er anbefalt til 65 grader. Dette for å unngå sykdomsfremkallendr organismer i vannet og særlig da Legoonella. Du bør derfor snarest skru opp temperaturen på varmtvannet ditt. Øk den forsiktiig til du ser at du skrur rette veien. For ettertiden ikke skru må noe du ikke vet hva er eller innebærer av store og alvorlige installasjoner i hus oog bil. Finn eventuelt frem bruksanvisningen. Anonymkode: 19a41...319 Jeg så bare at det dryppet dråper fra koplingen på toppen, og da er min naturlige tankegang at man må sku igjen Hvorfor det dryppet er jo veldig rart da, da jeg nå vet at den koplingen styrer hvor mye varm/kaldt vann skal gis ut i krana. Jeg har da tatt -, for man skrur mot klokka når man skrur igjen, og jeg har nå da skrudd + for å prøve å få tilbake igjen slik det var (håper ikke det begynner å dryppe igjen da) Dette med temperatur på berederen, gjør man ved å skrue opp dekselet på siden, og der har jeg ikke vært TS Anonymkode: 45ceb...ab6
AnonymBruker Skrevet 9. november 2016 #8 Skrevet 9. november 2016 Du kan jo poste et bilde av berederen din. Det er reguleringsventilen eller blandeventilen, begge kan byttes ut om nødvendig. Pass på å ikke ha for høy varme på berederen, mange porselensservanter tåler ikke mer enn 65 grader, da vil det begynne å sprekke. Anonymkode: 82887...0dc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå