Gå til innhold

Normalt med lang ventetid på abort?

TheOne

Anbefalte innlegg

Min samboer fikk vite for en uke siden at hun var gravid. Hun aner ikke hvor langt hun er på vei, og vi har per nå ingen mulighet til å gi barnet det livet vi ønsker, og bestemte oss derfor for at hun skulle ta abort. Vi ble begge veldig overrasket når du oppdaget at det var flere ukers ventetid fra timen ble bestilt, til hun får ta abort. 

Er dette normalt? Ettersom vi ikke vet hvor langt hun er på vei, så er det en stor påkjenning for begge å måtte bære på dette i flere uker til :(

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke normalt når hun ikke har peiling på hvor langt hun er kommet. Da er det vanlig at man får ultralyd som fastslår hvor hun er innen en ukes tid. 

Men det er vanlig å måtte vente opp til flere uker om man vet hvor langt man er kommet og det er tid til det. 

Anonymkode: bc2bd...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det varierer veldig. jeg var på konsultasjon torsdag og fikk time samme lørdag. 

Anonymkode: 3532c...8d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ringe sykehuset og forklare situasjonen der? Kanskje dere hvertfall kan få kommet inn og tatt en ultralyd for og sjekke hvor langt hun er på vei

Anonymkode: af778...867

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykehuset var ganske avvisende. Sa vi måtte ta det via fastlegen, så da må vi fikse enda en time, mens tiden går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, TheOne skrev:

Sykehuset var ganske avvisende. Sa vi måtte ta det via fastlegen, så da må vi fikse enda en time, mens tiden går.

Det stemmer ikke! https://www.nrk.no/ho/overlege-kritisk-til-abortdebatt-1.11318281

Husk at det er fritt sykehusvalg, jeg hadde kontaktet et annet sykehus!

Anonymkode: f3141...a64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min venninne fikk abort på 2 dager. Vet ikke om dette kan ha noe med at hun er 16 år og gjøre.

Anonymkode: bf949...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, TheOne skrev:

Det er tull! Fastleger kan i dag reservere seg fra å ha noe med aborter å gjøre i det hele tatt. Så dette kan alltid taes direkte med sykehus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville holdt borte tanken om abort til dere i det minste vet hvor langt hun er på vei! Jeg hadde ikke antydning til bulk på magen en gang før i uke 21, og jeg visste at jeg var gravid og fulgte nøye med! Det er fullt mulig hun er både halvveis og lenger uten at hun trenger å merke noe som helst vekst eller bevegelser enda. Bare et tips..

Anonymkode: a6f7d...a97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ville holdt borte tanken om abort til dere i det minste vet hvor langt hun er på vei! Jeg hadde ikke antydning til bulk på magen en gang før i uke 21, og jeg visste at jeg var gravid og fulgte nøye med! Det er fullt mulig hun er både halvveis og lenger uten at hun trenger å merke noe som helst vekst eller bevegelser enda. Bare et tips..

Anonymkode: a6f7d...a97

Da får hun jo heller ikke ta abort, så det er vel egentlig ikke et problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er tull! Fastleger kan i dag reservere seg fra å ha noe med aborter å gjøre i det hele tatt. Så dette kan alltid taes direkte med sykehus. 

Stemmer dette? Kan de reservere seg?

Anonymkode: eec8f...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest incognita
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer dette? Kan de reservere seg?

Anonymkode: eec8f...867

Det stemmer.

Det er normalt at man henvender seg direkte til sykehuset for å snakke om/få time til abort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig opplegg. Aner ikke hvor langt hun er på vei og flere ukers venting? Jeg var 8 uker på vei når jeg i utgangspunktet ville ta abort, dette er i Oslo og jeg ringte bare å fikk time på Ullevål jeg. Tok 1,2,3. Dette var altså med piller. (Jeg valgte å ikke gjennomføre da og har idag et barn på 4 år). Aldri hørt noe om å vente i ukesvis, men mulig det har endret seg eller er ulikt fra by til by.

Anonymkode: 55dbe...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, incognita skrev:

Det stemmer.

Det er normalt at man henvender seg direkte til sykehuset for å snakke om/få time til abort.

Nei, det stemmer ikke. Fastleger plikter å gi råd og informasjon. Men man må ikke gå via fastlege, man kan ta direktekontakt med sykehuset. Slik var det også før rabalderet da KrF forsøkte å innføre reservasjonsretten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det stemmer ikke. Fastleger plikter å gi råd og informasjon. Men man må ikke gå via fastlege, man kan ta direktekontakt med sykehuset. Slik var det også før rabalderet da KrF forsøkte å innføre reservasjonsretten. 

Ikke reservasjons i den forstand. Det er likegyldig fordi fastlegen ikke lenger har noen funksjon i forhold til abort, de trenger ikke si noe annet i forhold til det en å be sykepleier fortelle pasienten at hvis hun vil ha abort henvender hun seg direkte til sykehuset (noe som ofte er utrykk for hvilket standpunkt legen har).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest incognita
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil. Fastlegen (dersom benyttet seg av reservasjonsrett) er pliktig til å henvise til lege som ikke har reservert seg. Det enkleste (og mest vanlige) er å henvende seg direkte til sykehusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, incognita skrev:

Du tar feil. Fastlegen (dersom benyttet seg av reservasjonsrett) er pliktig til å henvise til lege som ikke har reservert seg. Det enkleste (og mest vanlige) er å henvende seg direkte til sykehusene.

Kan du linke til hvor denne reservasjonsretten er hjemlet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...