AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #1 Skrevet 7. november 2016 "Mandag: Fiskegrateng (26 kroner) Fiskegrateng fra Firstprice, kok opp poteter og en halv brokkoli Tirsdag: Tomatsuppe (26 kroner) Kok makaroni og 3 egg Finhakk 1 mellomstor løk Ha 3 ss olje i en kasserolle og fres løken til den blir myk (ca. 2 min) Tilsett 2 bokser hakket tomat Ha oppi 1–2 terning buljong og ca. 6,5 dl vann La småkoke i ca. 10 minutter Smak til med ønsket krydder, som salt, pepper, timian eller basilikum Hvis du ønsker en jevnere suppe kan du bruke stavmikser oppi gryta Server med brød, kokt egg og makaroni Onsdag: Pasta med parmesan (33,50 kroner) Stek kjøttdeig Lag kjøttsaus av hermetiske tomater og løk (som med tomatsuppe, men nå med langt mindre vann) Bland alt i en gryte Kok opp makaroni Strø parmesan over maten Torsdag: Laks (52,50 kroner) Tre lakseskiver i ildfast form i ovn Kok opp potet og resten av brokkolien fra mandag Server med rømme Fredag: Taco (47 kroner) Stek kjøttdeig og bland inn tacokrydder. Kutt alle grønnsaker (løk, tomat, agurk, salat) Serveres med rømme, mais, tacosaus fra Kit og tacoskjell Lørdag: Chili con carne (55 kroner) Kutt opp løk, hvitløk og gulrot på forhånd. Kutt løken i små biter, og gulroten i smale skiver. Bruk gjerne ostehøvel til gulroten. Kok opp villris, følg anvisning på pakken (2 poser) Ha margarin eller olje i en varm gryte (eller stekepanne). Vent til margarinen slutter å bruse, og brun kyllingkjøttdeig sammen med løk og hvitløk Hell over de tomatene du kjøpte og la det surre i 3–4 minutter. Senk temperaturen til under halv. Bland inn chilibønner, gulrot og krydder (salt, pepper, chilipulver og spisskummen). I stedet for fersk chili kan du bruke chilipulver. Det anbefaler jeg at du kjøper. Det har du lenge. La det koke et par minutter og smak til med salt. Ta over all ris opp i gryteretten og rør godt. La det stå på svak varme i 5 minutter. Spis gjerne med to brødskiver (grovt brød) Lag en liten salat med salatblader, tomat, agurk og mais. Dersom du ikke har gryte, kan du brune kyllingkjøttdeigen i stekepanne, og etter hvert som du skal ha over risen, kan du ta alt over i en kasserolle. Søndag: Grønnsaksuppe med grovbrød (26 kroner) Skrell grønnsaker og del dem i små terninger. 4 gulrøtter, noen poteter, en halv kålrabi og en purreløk Kok opp vann og salt. Ha i grønnsakene og kok i noen minutter til de er møre. Tilsett kyllingstrimler når grønnsakene nesten er kokt. Smak til med buljong og eventuelt litt salt og pepper. Ha gjerne litt hakket persille over suppen ved servering. Server gjerne med brød eller flatbrød. I tillegg bør du ha et salathode i løpet av uke. Romanosalat koster 18 kroner for 350 gram Kilde: Oppskriftene er satt sammen av Arman Vestad med inspirasjon fra Matprat og «Fra boller til Burritos» " http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/2015/10/15/Slik-lager-du-middag-for-to-personer-i-syv-dager-til-under-300-kroner-11683342.ece Hva synes dere om dette? Anonymkode: 9232d...2b6
Populært innlegg Sulosi Skrevet 7. november 2016 Populært innlegg #2 Skrevet 7. november 2016 Fulgte det med handleliste? Jeg skulle gjerne visst hvor man fikk handlet alt dette for til sammen 300 kr. 82
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #3 Skrevet 7. november 2016 2 minutter siden, Sulosi skrev: Fulgte det med handleliste? Jeg skulle gjerne visst hvor man fikk handlet alt dette for til sammen 300 kr. Nei. Men under bildet i artikkelen er det nevnt billigmerker. Spørs om det er Rema1000 eller KIWI sine billigprodukter Anonymkode: 9232d...2b6 2
Sulosi Skrevet 7. november 2016 #4 Skrevet 7. november 2016 Jeg handler mye på rema og bare frossen laks og kjøttdeig koster en hundrings. 23
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #5 Skrevet 7. november 2016 4 minutter siden, Sulosi skrev: Fulgte det med handleliste? Jeg skulle gjerne visst hvor man fikk handlet alt dette for til sammen 300 kr. Fiskegrateng fra First Price er nevnt. Er det KIWI som har denne? Kanskje man kan skrive til han som laget menyen, og be om handlelisten? Anonymkode: 9232d...2b6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #6 Skrevet 7. november 2016 Kan ikke NAV heller gi folk nok penger? En halv brokkoli? Anonymkode: b17cd...9d9 22
Gjest Alexis Skrevet 7. november 2016 #7 Skrevet 7. november 2016 Det er jo en fin meny for de som kan spise "alt". (Men litt lite vitaminer og mineraler.) Det hadde ikke gått for meg å spise etter en slik meny. Det er veldig mange av ingrediensene jeg ikke kan spise, pga irritabel tarm (melk, brød/pasta, bønner, løk). Liker heller ikke å spise mat med MSG (tacokrydder og buljong). Sparer heller litt penger på å storhandle en gang i uken og planlegge middagene. 1
Sulosi Skrevet 7. november 2016 #8 Skrevet 7. november 2016 Nei. Det får jeg ikke til å gå opp. Egg, parmesan, kjøttdeig, kyllingkjøttdeig, pasta, tomatpuré osv han beregner nok at man har mye mat liggende fra før. Jeg synes slike lister kan være til hjelp men da må den totale prisen være reell ellers blir det litt "herskete" . 35
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #9 Skrevet 7. november 2016 Enkel løsning; utvikle mageproblemer og spis minimalt. Veldig billig.... Anonymkode: 54364...b33 10
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #10 Skrevet 7. november 2016 6 minutter siden, Sulosi skrev: Nei. Det får jeg ikke til å gå opp. Egg, parmesan, kjøttdeig, kyllingkjøttdeig, pasta, tomatpuré osv han beregner nok at man har mye mat liggende fra før. Jeg synes slike lister kan være til hjelp men da må den totale prisen være reell ellers blir det litt "herskete" . ENIG! Bare tull. En firstpricekjøttdeig koster 35 kr, så å ende med en totalpris for pasta med parmesan på 33,50 er litt vanskelig da..haha Anonymkode: 70014...375 20
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #11 Skrevet 7. november 2016 I kommentarfeltet under artikkelen, så jeg nå at det er mange gode innspill Anonymkode: 9232d...2b6 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #12 Skrevet 7. november 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkel løsning; utvikle mageproblemer og spis minimalt. Veldig billig.... Anonymkode: 54364...b33 Man får mageproblemer av den dietten der. Anonymkode: b17cd...9d9 9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #13 Skrevet 7. november 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkel løsning; utvikle mageproblemer og spis minimalt. Veldig billig.... Anonymkode: 54364...b33 Ikke vant med sunne grønnsaker? Anonymkode: edf59...7cc 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #14 Skrevet 7. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke vant med sunne grønnsaker? Anonymkode: edf59...7cc Jeg trente mye og spiste vanlig husmannskost. Var normalvektig. Spiste mye grønnsaker. Anonymkode: 54364...b33 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #15 Skrevet 7. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: ENIG! Bare tull. En firstpricekjøttdeig koster 35 kr, så å ende med en totalpris for pasta med parmesan på 33,50 er litt vanskelig da..haha Du bruker selvfølgelig bare litt av kjøttdeigen – oppskrifta er jo til bare to personer. Anonymkode: af792...7e6 3
Atea Skrevet 7. november 2016 #16 Skrevet 7. november 2016 Dette er ikke realistisk og betinger at man har krydder og en del andre basisvarer som ris, grønnsaker og olje. Hvis ikke vil totalen komme opp i minst det dobbelte. Tviler på at de som søker nav sosial om nødhjelp har så mye i skapene sine. Hvis det var meg ville det vært bunnskrapt før jeg hadde satt foten min inne på et sosialkontor. Håper ikke nav mener at noen kan klare seg på dette. 18
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #17 Skrevet 7. november 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: ENIG! Bare tull. En firstpricekjøttdeig koster 35 kr, så å ende med en totalpris for pasta med parmesan på 33,50 er litt vanskelig da..haha Anonymkode: 70014...375 Han mener ikke 35 kr per snute da? Anonymkode: c4d5e...7aa 3
Chizue Skrevet 7. november 2016 #18 Skrevet 7. november 2016 Høres faktisk helt legit ut, er bare noen hundrelapper billigere enn hva jeg bruker -men så spiser jeg ikke ferdige produkter fra first price, fordi de smaker dritt og er veldig salt.. I tillegg har jeg lyst på biff, så kjøper jeg biff Villris er egentlig ganske dyrt (ok det er sunnere enn vanlig...Men du kan få 2kg, for 15kr og det har du en stund) Men her det jo bare snakk om middag; så kommer brød og pålegg ekstra hver dag-evt juice,melk,kaffe,te...
Angelheart2 Skrevet 7. november 2016 #19 Skrevet 7. november 2016 Det er jo selvsagt 300,- pr pers han mener. Da kan dere ikke sutre og si at kjøttdeig koster ditt og fisk koster datt. Dere må beregne porsjonspris, ikke totalprisen for hver matvare. For eksempel så spiser man sjelden mer enn 150 gram kjøttdeig pr pers, så en 500 grams pakke vil rekke til litt over 3 stk. 4
caskerette Skrevet 7. november 2016 #20 Skrevet 7. november 2016 (endret) Her skrev jeg noe teit. Jeg sletter det. Endret 7. november 2016 av caskerette
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå