Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var med en jeg ikke har kjent så veldig lenge, men har fått god kontakt med, med i en kristelig greie. Det var sånn med allsang og en preken og litt forskjellig for barn og ungdom. Uansett. Jeg sliter med angst og kjente den veldig når jeg kom inn der. Så når alle begynte å synge disse sangene så var det som jeg gikk i en følesesmessig berg og dalbane. Kanskje fordi de siste gangene jeg har vært i en "kristelig" tilstelning så har det vært i forbindelse med begravelser. Jeg er ikke mye religiøs av meg, men kom no med åpent sinn. Kunne no bli interessant likevel. Ble der ikke så lenge, for måtte hjem. Men det skjedde noe helt merkelig når den som skulle preke, preket. Jeg merket at angsten var totalt fjernet en god stund, den gikk ikke gradvis vekk, den ble bare vekk. Dette har ALDRI skjedd meg før i en angstfremkallende setting. Da pleier den ikke forsvinne før jeg har kommet meg vekk. Den kom tilbake når jeg skulle gå, men den stunden den var vekk, bare helt totalt vekk, er helt uforklarlig for meg. Er det noen som har hatt lignende erfaringer? Eller som kan forklare grunnen? Jeg syntes det er helt merkelig. Jeg er som sagt ikke religiøs, og når det gjelder å bli virkelig troende kristen så er det noe jeg aldri har hatt i mine tanker, da jeg egentlig er litt motstander av religion. Syntes både kristendommen, islam og budhismen har enkeltvise fine leveregler etc, men å gå fult og helt inn for en religion, har aldri lagt for meg. 

Anonymkode: 24632...b4b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan på en måte forstå deg. Jeg finnes ikke kristen, men jeg har stor respekt for den norske kirke. Når jeg bodde i Oslo hendte det seg at jeg gikk til en kirke som var åpen store deler av dagen bare for å tenne et lys og sitte det med tankene mine. Jeg fikk en indre ro av det og stemningen i kirken var avslappende. Så fort jeg bevegde meg ut igjen kom stresset 

Anonymkode: dbe08...464

Skrevet

I kirken er man i "nuet" kansje? Alle ser på presten og fokuserer ikke på noe annet. I tilegg er det feks mye god energi i kristne tekster. feks fader vår har alltid gitt meg trygghet om jeg er redd om natten. 

Personlig føler jeg at jeg blir bedre når jeg "jorder" meg. Ser for meg lange røtter som går fra beina mine og ned i jorden. Fokuserer på visualiseringen og slipper taket på alt annet..Det hjelper mye på angst for meg.

Anonymkode: 076e7...3b4

Skrevet

For en kristen vil det på en måte være Den Hellige Ånd, altså Gud sin tilstedeværelse i kirken :) 

Det du beskriver er for meg min "grunn" for å bevare kristen tro hos meg. Det handler ikke om å blindt tro på en gudsskapning, himmel og helvete, men det er følelsen av tilstedeværelse av noe hellig. Å oppleve noe hellig er for meg ganske intenst, men samtidig veldig trygt, og en gjennomgående god følelse. 

Jeg prøver på ingen måte å kristne deg, det er et personlig valg man må ta helt selv. Noen vil kalle organisert religion idioti og noe som ikke hører hjemme i et moderne samfunn, men akkurat det du beskriver - det gode og personlige som en religion kan gi individet. 

Det fellesskapet og den følelsen du opplevde er gjerne det en som vil avskaffe religion ikke ser.

Skrevet

Kanskje fordi du åpnet opp for noe? 

Kanskje var det en god "ånd" over møtet. 

Prøv å be. 

Skrevet

Jeg sliter litt med angst selv, og har opplevd det samme - dog ikke i kirken. Det var i fjor, på julegran-tenning i borettslaget jeg bor. Merket jeg skulle få et sånt angst/panikk-anfall som jeg noen ganger får, men så var det et barnekor på scenen som begynte å synge kjente julesanger. Angsten bare forsvant. Jeg tror det var fordi det var en god og lun stemning, ble også veldig rørt av sangen. Jeg tror det er sånne "moments", som egentlig kan dukke opp hvor som helst.

Anonymkode: a77a8...6b7

Skrevet

Jeg opplevde noe av det samme da jeg var med på møter hos pinsemenigheten Levende Ord. Det kan ha vært noe med stemningen i salen eller utstrålingen til taleren. Uansett føltes det veldig trygt og jeg ble veldig avslappet. 

Hvorfor er kanskje ikke så viktig, når du opplever at det føles bra? 

Anonymkode: 230cd...d48

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...