Gå til innhold

Videregående har satt dype, vonde spor i meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er endelig ferdig med videregående, men jeg minnes det som 3 FÆLE år. Situasjonen er bedre nå og jeg har kommet inn på drømmestudiet, men jeg skulle ønske jeg kunne komme meg videre "mentalt" også. Tankene mine vender stadig tilbake til alt det vonde jeg gikk gjennom på videregående. Jeg føler meg så teit som fremdeles tenker på det og som ikke klarer å bygge opp selvbildet mitt igjen. Det plager meg egentlig skikkelig og jeg tenker hver dag på hvorfor det ikke var noen som så, hvorfor det ikke var noen som brydde seg. Var jeg ikke bra nok? Var det min feil at jeg mistrivdes sånn? Huff, jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg skriver dette her. Det føltes bare litt godt å lufte tankene for en gangs skyld. Er det sannsynlig at jeg aldri vil kunne klare å bli den jeg var før videregående satte disse sporene i meg? 

Anonymkode: 158d6...1b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klem til deg. Disse spørsmålene om hvorfor er naturlige, men bringer det noe godt med seg? Jeg tror det er noen av disse spørsmålene man aldri får svar på. Aller mest sannsynlig er det ikke din feil. Jeg tenker det kan være godt å prate med noen om dette og få lagt det bak deg på et vis. Ikke glemme, men gå videre. Bygge deg selv opp igjen. Jeg tror ikke du kan klare å bli den samme før videregående satte de sporene i deg, jeg tror du kan vokse på det og bli en sterkere person i stedet.  Kanskje trenger du mer hjelp enn du har hatt til nå, men når du kommer deg gjennom det- så tror jeg du kan være i en posisjon hvor du kan hjelpe andre om du ønsker det og du kan finne fred med det som har skjedd. Ta den tiden det tar, søk den hjelpen du trenger- om det er hos venner eller profesjonelle og bygg deg selv opp igjen.

Om det hjelper deg: Hvis du kunne sagt noe til deg selv den gang, for å gi deg selv trøst: Hva ville det vært?

Eller: Skriv et brev til dem som gjorde deg vondt, dem som ikke så.. Ikke send det, brenn det eller riv det i stykker. Bare få det ut.

Håper du får det bedre!

Anonymkode: d3141...f9b

Skrevet

Finn en samtalepartner hos den psykososiale helsetjenesten på studiestedet ditt, være det seg helsesøster eller psykolog. Det kan være godt å få renset systemet slik at du får lagt dette bak deg. Prøv å snu tankene dine. Du er et helt annet sted nå og du har oppnådd å komme inn på drømmestudiet, selv etter det du har vært gjennom. Det er sterkt gjort! Nå kan du starte på nytt, bygge et miljø rundt deg og komme deg videre. Fortiden din kan du ikke gjøre noe med, men fremtiden din ligger foran deg og du kan forme den.

Anonymkode: 3f8ef...7d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...