Gå til innhold

Fettprosent - hvor viktig er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har grublet litt på dette med fettprosent og lurte på om noen her inne kanskje har noen tanker om det;

Jeg har gått ned noe i vekt over en periode på ett års tid, siden jeg oppdager at jeg hadde bikket over i "overvektig"-kategorien i følge BMI (og forsåvidt i følge speilet). Har nå BMI på 23,8 og midje-hofte-ratio på 0.76. Tallene er altså nå normale.

Jeg har likevel fettprosent på omtrent 34 %. Jeg leser på ulike helserelaterte nettsteder at dette er høyt. Er det noe å bry seg om? Jeg spiser sunt og variert, men trener bare to ganger i uka. Jeg kan sikkert få til mer og mer effektiv trening, men det har alltid vært enklere for meg å kontrollere kostholdet enn å trene betydelig. 

Hvis det er noe å bry seg om - hvordan går jeg frem for å få bukt med høy fettprosent? 

På forhånd takk for eventuelle svar! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor har du fettprosenten din fra? Dersom det er en typisk badevekt med fettprosentmåling, ville jeg tatt det med en good klype salt og heller fokusert på midjemål og midje-hofte-ratio. Ettersom sistnevnte er normal og du ikke har BMI som tyder på overvekt, så tenker jeg at du ikke har noe å bekymre deg for.

• Liker 1
Skrevet

Fettprosenten er viktigere enn BMI! Jeg hadde en BMI på 21 da jeg begynte å trene, men fettprosent på 32%, Etter et år med regelmessig trening er BMI'en fremdeles 21, men fettprosenten 24%. 

Her er det en normalvektig jente som har en fettprosent på hele 48%. https://www.nrk.no/livsstil/trente-seg-ti-ar-yngre-pa-fire-uker-1.13182665

Så ja, du bør få ned fettprosenten, og dette gjøres med styrketrening. Er du medlem av et treningssenter, så kan du få hjelp til å sette sammen gode øvelser. Eller delta på timer eller CrossFit og lignende. 

Anonymkode: 7dbf9...d61

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fettprosenten er viktigere enn BMI! Jeg hadde en BMI på 21 da jeg begynte å trene, men fettprosent på 32%, Etter et år med regelmessig trening er BMI'en fremdeles 21, men fettprosenten 24%. 

Her er det en normalvektig jente som har en fettprosent på hele 48%. https://www.nrk.no/livsstil/trente-seg-ti-ar-yngre-pa-fire-uker-1.13182665

Så ja, du bør få ned fettprosenten, og dette gjøres med styrketrening. Er du medlem av et treningssenter, så kan du få hjelp til å sette sammen gode øvelser. Eller delta på timer eller CrossFit og lignende. 

Her ignorerer du midje-hofte-ratio, som for kvinner er helt sentralt og hvor TS er innenfor normalen. Videre er midjemål i seg selv mye viktigere enn fettprosent, da fett på rumpe og lår ikke er skadelig hos kvinner. Så å si at fettprosent er viktigere enn BMI så bastant, er ikke nødvendigvis riktig. 

Regelmessig styrketrening er uansett sunt og viktig, så det bør du få inn som en del av treningen din hvis du ikke allerede gjør det, TS :)

Skrevet

Spørsmål nummer 1 er hvordan har du kommet fram til at du har fettprosent på 34%. Dersom denne er målt av en person med erfaring er nok denne relativt nøyaktig og du kan ta denne med i vurderingen. Har du kommet fram til fettprosenten på en annen måte er den alt for unøyaktig til at du i utgangspunktet kan bruke dette tallet til noe fornuftig.

Anonymkode: 81a43...b03

Skrevet
På 7.11.2016 den 0.02, Kelsier skrev:

Hvor har du fettprosenten din fra? Dersom det er en typisk badevekt med fettprosentmåling, ville jeg tatt det med en good klype salt og heller fokusert på midjemål og midje-hofte-ratio. Ettersom sistnevnte er normal og du ikke har BMI som tyder på overvekt, så tenker jeg at du ikke har noe å bekymre deg for.

Jeg kjøpte meg en sånn smartvekt da - den fra FitBit. I følge testene skal den være rimelig riktig, og når samboeren min brukte den fikk han resultat som "ser" riktig ut for han. Men jeg hadde jo håpet litt på at det kunne være noe feilmargin her da... :sprettoy:

Skrevet

Hva er deres beste råd for å gå ned i fettprosent? 

Skrevet
På 7.11.2016 den 9.13, AnonymBruker skrev:

Oi, det var jo en imponerende endring, men også et sjokkerende utgangspunkt! Jeg trener bare to ganger i uka, og da har jeg fokusert veldig på enkelte muskelgrupper for å unngå "kontorkroppen". Må nok se nærmere på treningsvanene da! Takk for svar! :)

På 7.11.2016 den 13.53, Kelsier skrev:

Her ignorerer du midje-hofte-ratio, som for kvinner er helt sentralt og hvor TS er innenfor normalen. Videre er midjemål i seg selv mye viktigere enn fettprosent, da fett på rumpe og lår ikke er skadelig hos kvinner. Så å si at fettprosent er viktigere enn BMI så bastant, er ikke nødvendigvis riktig. 

Regelmessig styrketrening er uansett sunt og viktig, så det bør du få inn som en del av treningen din hvis du ikke allerede gjør det, TS :)

Jeg kommer fra en familie med en lang rekke eple-formede kvinner, så det var noe av motivasjonen for å ta grep. Nå er jeg innenfor normalen på midle-hofte-ratio, men det er fortsatt betydelig fettansamling der. Jeg begynte derfor å lure på om fettprosenten aller helst burde vært redusert noe mer. Takk for svar! :)

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål nummer 1 er hvordan har du kommet fram til at du har fettprosent på 34%. Dersom denne er målt av en person med erfaring er nok denne relativt nøyaktig og du kan ta denne med i vurderingen. Har du kommet fram til fettprosenten på en annen måte er den alt for unøyaktig til at du i utgangspunktet kan bruke dette tallet til noe fornuftig.

Anonymkode: 81a43...b03

Hei og takk for svar! Men.. Hvordan får man målt fettprosent nøyaktig da? Hos legen? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...