Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 minutter siden, Klossmajor skrev:

Det du selv driver med er jo synsing. Du møter deg selv i døra til gagns. Du anklager meg for å virke uærlig, men du prøver ikke bare lure andre, du virker å prøve lure deg selv til å tro på noe som ikke er troverdig. Din forståelse av hva som ligger i sannsynlighetsbegrepet virker å være ganske spesiell.

Bibelen består av en blanding av forvrengte vandrehistorier, steinalderske lover og reinspikka overtro. En del av innholdet har riktignok et visst fundament i historiske hendelser. Men det betyr ikke at bibelen er en korrekt gjengivelse av disse historiske hendelsene. All verdens sprø konspirasjonsteorier har gjerne også et snev av sannhet i seg.

Du hevder Gud straffer synd. Det har jeg fortsatt til gode å oppleve. Du framstiller det som om det skulle være rettferdig at Egypts førstefødte blir drept for synder en farao har begått. Det går ikke an å rettferdiggjøre drap på uskyldige for hva en annen har gjort. Det er også sånn at det gjerne er flere sider av en konflikt. Historiske funn støtter ikke den bibelske fremstillingen av israelittenes slaveri i Egypt heller. All sannsynlighet tilsier at bibelens gjengivelse ikke stemmer overens med faktiske hendelser. At bibelens billedbruk og hendelser er ment å være der til å forstå hvordan Gud er vil forbli din tolkning. Og bibelen kan tolkes i det vide og brede.

At gudstro har reist mange opp fra elendighet er sikkert vel og bra, det. Men det gjør ikke bibelens gjengivelse av historiske hendelser noe mer korrekte. Disse personene som har funnet trøst i religionen har nok først og fremst hatt behov for den trygge havnen fellesskapet i et religiøst miljø kan gi.

Islam er ikke den rake motsetningen til jødedom og kristendom. Mohammed var en hærfører ansvarlig for en haug med brutale handlinger, ja. Men den samme type brutalitet blir rettferdiggjort i de jødiske og kristne skriftene også. Jesus, slik bibelen fremstiller ham, havnet aldri i en situasjon der han var hærfører og nødt til å ta valgene Mohammed måtte. Da er det heller ikke så rart han framstår desto mildere. Måten kristendom i dag blir praktisert av de fleste kristne er fredeligere og mer inkluderende enn måten de fleste muslimer ser ut til å praktisere islam på, ja. Ikke dermed sagt at også kristendommen kan benyttes til å forsvare brutale handlinger som ikke hører hjemme i et sivilisert samfunn.

Om du ikke er interessert i å sette deg inn i grunnleggende begreper, får du bare fortsette å ha din irrasjonelle virkelighetsoppfatning. Når det er sagt, hvorfor kan du ikke eksemplifisere noen av påstandene dine med eksempler?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
8 timer siden, debatant skrev:

Om du ikke er interessert i å sette deg inn i grunnleggende begreper, får du bare fortsette å ha din irrasjonelle virkelighetsoppfatning. Når det er sagt, hvorfor kan du ikke eksemplifisere noen av påstandene dine med eksempler?

Din forbanna kverulantiske idiot. Sannsynlighet brukes i dagligtale om hvor trolig det er at en hendelse vil skje, hvor ofte en hendelse skjer. Når en type hendelse aldri har blitt observert av nålevende, og det ikke er klarere bevis på at det har forekommet før vår tid heller annet enn påstander i religiøse skrifter, er det temmelig usannsynlig at det noen sinne har forekommet eller at det noen sinne kommer til å skje i vår levetid. Når du likevel påstår denne typen fenomener forekommer er det mest sannsynlig din virkelighetsoppfatning som er irrasjonell. Sjansen for at et mirakel skal utføres av bibelens guddom er ikke mer sannsynlig enn at tordenguden Tor skaper all torden med sin hammer eller at mirakler skal forekomme i regi av det flygende spaghettimonsteret.

Endret av Klossmajor
Skrevet
På 7.11.2016 den 23.08, debatant skrev:

du virker ikke særlig intelligent.

Hvor mange slike tråd må han starte? 

Skrevet
11 timer siden, Aegon Targaryen skrev:
3 timer siden, Klossmajor skrev:

Din forbanna kverulantiske idiot. Sannsynlighet brukes i dagligtale om hvor trolig det er at en hendelse vil skje, hvor ofte en hendelse skjer. Når en type hendelse aldri har blitt observert av nålevende, og det ikke er klarere bevis på at det har forekommet før vår tid heller annet enn påstander i religiøse skrifter, er det temmelig usannsynlig at det noen sinne har forekommet eller at det noen sinne kommer til å skje i vår levetid. Når du likevel påstår denne typen fenomener forekommer er det mest sannsynlig din virkelighetsoppfatning som er irrasjonell. Sjansen for at et mirakel skal utføres av bibelens guddom er ikke mer sannsynlig enn at tordenguden Tor skaper all torden med sin hammer eller at mirakler skal forekomme i regi av det flygende spaghettimonsteret.

Så det er det flygende spagettimonster historien som får deg til å ta avstand fra bibelen??

Skrevet
På 6.11.2016 den 22.52, Aegon Targaryen skrev:

Han sa at bibelen bare er en fantasi bok skrevet av mennesker med god fantasi.

Så her har dere det fra Jesus selv. Bibelen er bare tull akkurat som alle andre religiøse skrifter.

Flott, da har også du møt Jesus.

Det skal vi huske på:opplyser: 

Skrevet
12 timer siden, debatant skrev:

Så det er det flygende spagettimonster historien som får deg til å ta avstand fra bibelen??

Responsen din kan ikke tolkes som annet enn krampetrekninger fra en slagen debattant på febrilsk jakt etter et siste halmstrå å klamre seg fast i. 

Bibelen er en interessant bok. Men leser man den som den hele og fulle sannhet, befinner man seg langt ute på viddene.

Skrevet
5 timer siden, Klossmajor skrev:

Bibelen er en interessant bok. Men leser man den som den hele og fulle sannhet, befinner man seg langt ute på viddene.

for det har jo ikke du gjort. Hva vet du om det??

Skrevet
9 minutter siden, debatant skrev:

for det har jo ikke du gjort. Hva vet du om det??

Du nekter å innse at du allerede har tapt debatten. Hvis du hevder alle bibelens historier er en korrekt gjengivelse av fortidens hendelser faller bevisbyrden på deg, ikke meg.

Skrevet
1 minutt siden, Klossmajor skrev:

Du nekter å innse at du allerede har tapt debatten. Hvis du hevder alle bibelens historier er en korrekt gjengivelse av fortidens hendelser faller bevisbyrden på deg, ikke meg.

Du skriver jo bare tull om spagettimonste osv. Hvordan taper en en debatt mot deg??????

Skrevet
2 timer siden, debatant skrev:

Du skriver jo bare tull om spagettimonste osv. Hvordan taper en en debatt mot deg??????

Nå tvinger du for alvor debatten ned i retning av barnehagenivå. Du griper desperat etter halmstrå for holde deg inne i en debatt du allerede har tapt. Det er ingen halmstrå igjen å gripe fatt i. I stedet forsøker du å avspore ved å dra ord og uttrykk ut av konteksten det var skrevet i. Du synker stadig dypere og dypere, og det er fint lite du kan gjøre for å hale deg i land.

Skrevet
17 minutter siden, Klossmajor skrev:

Nå tvinger du for alvor debatten ned i retning av barnehagenivå. Du griper desperat etter halmstrå for holde deg inne i en debatt du allerede har tapt. Det er ingen halmstrå igjen å gripe fatt i. I stedet forsøker du å avspore ved å dra ord og uttrykk ut av konteksten det var skrevet i. Du synker stadig dypere og dypere, og det er fint lite du kan gjøre for å hale deg i land.

Jeg spurte om hva som var så urimelig i bibelen. Da var det DU som trakk fram spagettimonsteret. Er det voksent, mener du??

Skrevet
1 time siden, debatant skrev:

Jeg spurte om hva som var så urimelig i bibelen. Da var det DU som trakk fram spagettimonsteret. Er det voksent, mener du??

For din skyld håper jeg du skaper deg dummere enn du egentlig er. Nå forsøker du å framstille det som om jeg har hevdet det flygende spaghettimonsteret er hentet fra bibelen. Hva jeg trakk fram fra bibelen som åpenbart ikke er sannferdige historier er episoden der Gud skal ha snakket til Moses fra en brennende busk…delingen av Rødehavet…at Gud drepte alle førstefødte i Egypt for å straffe faraoen og det egyptiske folk (en grotesk, urettmessig og uforsvarlig handling)….Noas ark…og det finnes mange, mange fler.

Nå anbefaler jeg deg at du folder dine hender og ber innstendig til guden du hevder du tror så hardt på om hjelp til å ro deg i land, for det greier du åpenbart ikke på egenhånd. Hvis Jesus, Gud og/eller Den Hellige Ånd ved et under skulle dukke opp fra intet for å gi deg de sårt tiltrengte årene du trenger for å ro deg i land, lover jeg å revurdere mitt syn på sannhetsgehalten av bibelens mange vandrehistorier. Inntil da holder jeg ikke pusten i spenning, for å si det sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...