Gå til innhold

Aggresive hunder som står alene i bånd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde i dag en litt skummel opplevelse når jeg var ute på tur med yngste gutten min. På vei hjem gikk vi forbi butikken. Vi gikk midt på fortauet og var på vei forbi en hund som stod i bånd da min sønn ser på hunden og sier "heihei". Ikke noen brå bevegelser eller lignende, bare "heihei". 

Hunden bykser da i mot min sønn og glefser etter ham da jeg i ren reaksjon dekker min sønn med ene armen og tar tak i hunden å legger den i bakken. Hunden hyler selvsagt voldsomt mens jeg holder ham ham i ro til min sønn er gått langt nok unna til at jeg kan slippe taket på hunden.

Nå burde jeg kanskje ikke tatt tak i hunden på den måten, men når det kommer til mine barn så er en slik reaksjon en selvfølge for min del.

Etter å ha roet ned min sønn gikk vi inn på butikken for å handle litt. Min sønn snakker om det som skjedde da en dame overhører oss og forklarer at hunden hennes liker ikke å stå i bånd og blir svært aggressiv når den står i bånd. Hun mente det var helt problemfritt å la en aggressiv hund stå uten tilsyn utenfor en butikk og at det var vår feil da min sønn hadde sett på hunden og sagt "heihei". 

Trodde seriøst det skulle eksplodere for meg inne på butikken der hun stod å forsvarte situasjonen med å skylde på et lite barn når hun vet at hunden hennes er aggressiv i utgangspunktet. Både hund og eier skal være ekstremt lykkelig for at ingen ble bitt i dag.

Før hundeelskerne her inne hudfletter meg kan jeg si at jeg har ikke noe i mot hunder, og vi har to hunder selv. Det er slike eiere jeg har problemer, dem som ikke eier ansvarsfølelse, og i dag gikk det dessverre utover en hund som ikke har fått nødvendig oppdragelse.

Hva hadde dere andre gjort i lignende situasjoner, der en hund er på vei å angripe ditt barn?

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man skal så klart ikke sette igjen hunden utenfor en butikk. Det er faktisk ikke lov å sette igjen hunden sin utenfor inngangen til offentlige steder.

Når man i tillegg vet at hunden blir aggressiv av å stå i bånd ute bør man bli utnevnt en støttekontakt for å oppholde seg blandt andre mennesker.

Jeg har selv en hund som blir aggressiv i bånd og den står selvsagt ikke ute alene!

ps: barn skal også, selvfølgelig ikke gå bort til hunder uten å spørre eier!

Anonymkode: 4999e...0b5

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så klart ikke, men det var heller ikke tilfellet her. Min sønn gikk å holdt meg i hånden på min venstre side, hunden stod i slakt bånd på høyreside da dette skjedde.

Skrevet

Hadde gjort akkurat det samme i tillegg til å anmelde for å la hundene stå alene uten tilsyn . 

Anonymkode: 1e1da...7be

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, PhilosopherSe7en skrev:

Så klart ikke, men det var heller ikke tilfellet her. Min sønn gikk å holdt meg i hånden på min venstre side, hunden stod i slakt bånd på høyreside da dette skjedde.

Da hadde jeg anmeldt eier

• Liker 3
Skrevet

Ja jeg burde selvsagt vurdert å anmelde, men minuttene i ettertid tenkte jeg nok ikke helt klart. 

Skrevet
6 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev:

Ja jeg burde selvsagt vurdert å anmelde, men minuttene i ettertid tenkte jeg nok ikke helt klart. 

Det er forståelig. Skjønner godt reaksjonen din. Jeg hadde gjort det samme.

• Liker 1
Skrevet

Dama gjorde noe ulovlig, det er ikkje lov å gå fra hund utenfor butikk, og det er bare å be om trøbbel når bikkja i tillegg blir aggressiv av det. Eg skjønner meg ikkje på folk som må drasse bikkja med seg når de skal handle, det er noe eg aldri ville gjort selv. Du gjorde selvfølgelig det du meiner er rett, og eg kan forstå det. Eg har ikkje barn, men eg har hund. Eg meiner derfor at du burde håndtert det på ein bedre måte, men eg var ikkje til stede og dermed kan eg ikkje si noe med sikkerhet. Dersom sønnen din var lengst unna hunden, slik at hunden ikkje hadde kommet seg bort til sønnen din likevel, så var det litt unødvendig å slenge hunden i bakken og holde den fast. Du burde forresten ringt politiet. Neste gang kan det hende noen blir bitt pga at den dumme kjerringa går i fra hunden sin på ein slik plass, når ho veit at den blir aggressiv av det.

• Liker 1
Skrevet

Det er lov å sette igjen hund bundet, så lenge den ikke står til hinder eller rett ved inngang til offentlig bygg. Om hunden da står 5 meter unna inngangen så kan man gå inn uten å måtte være nær hunden.

Når det er sagt så setter man jo aldri igjen en aggressiv hund - det er jo rent ut idioti!

• Liker 5
Skrevet

Ingen hundeelskere syns dette er greit. Dama er helt på bærtur, hun har ikke lov til å gjøre det en gang. I tillegg til at folk kan bli bitt, så er det også en ekstremt dårlig opplevelse for hunden hennes. Det som skjedde nå var at den ble lagt i bakken av en fremmed person, dette kommer til å gjøre hunden mere redd og aggressiv fremover, og det burde hun ha tenkt på.

Man utsetter ikke sin sinte/redde hund for situasjoner som kan virke skremmende for den, like lite som man utsetter andre for aggressive hunder.

Anonymkode: 16a18...089

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, NordTroll skrev:

Eg meiner derfor at du burde håndtert det på ein bedre måte, men eg var ikkje til stede og dermed kan eg ikkje si noe med sikkerhet. Dersom sønnen din var lengst unna hunden, slik at hunden ikkje hadde kommet seg bort til sønnen din likevel, så var det litt unødvendig å slenge hunden i bakken og holde den fast. 

Nå skjedde alt på sekunder. Når jeg ser en hund gå til angrep mot min sønn avventer jeg ikke situasjonen for å se om den når frem eller om båndet holder den igjen. Alt skjedde i ren refleks fra min side, og det var først når jeg holdt hunden nede jeg så båndet på hunden og derfor valgte å slippe taket når min sønn var langt nok unna. 

Ellers veldig enig i det andre du skrev i innlegget ditt.

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, ArtyFarty skrev:

Det er lov å sette igjen hund bundet, så lenge den ikke står til hinder eller rett ved inngang til offentlig bygg. Om hunden da står 5 meter unna inngangen så kan man gå inn uten å måtte være nær hunden.

Når det er sagt så setter man jo aldri igjen en aggressiv hund - det er jo rent ut idioti!

Da skal den stå til sånn at folk ikke trenger å gå nærme, når de går forbi. Når den står bundet ved fortauet sånn er det ikke lov. Det er allment ferdsel, og man skal ikke trenge å gå ut i veien for å unngå en hund. 

Hadde ringt politiet der og da. Den damen trenger å få en saftig bot. 

Endret av MissPierce
  • Liker 3
Skrevet

Uff så trist - for alle involverte. Den stakkars hunden vil jo nesten helt garantert oppføre seg enda verre neste gang, en tikkende bombe! Forhåpentligvis gikk det opp noen lys for eieren i ettertid - det burde jo ringe noen bjeller når du møter et lite barn som har opplevd å få hunden din sin aggresjon rettet mot seg. Du kan ikke noe for at du reagerte som du gjorde, og bare risikoen for at hunden får slike opplevelser taler imot å binde den utenfor butikken.

Jeg opplevde en gang at en schæfer kom byksende inn gjennom hagen vår og inn i stua hvor den lille sheltien vår var, og gikk til angrep. Selv om jeg har lært at jeg aldri skal bryte opp en hundekamp, kastet jeg meg i det ved å brøle og sparke schæferen. Det kom helt instinktivt, og jeg har aldri før eller etter oppført meg slik mot et dyr (eller menneske, forsåvidt). Og det funket utrolig bra - jeg vant (heldigvis!) og jagde den på dør før noen som helst skade var gjort. Noen ganger reagerer man før man rekker å tenke, jeg ville ellers aldri yppet til bråk med en fullvoksen schæfer..

• Liker 1
Skrevet

Bare jeg som ikke ser det store problemet? Ja, det er ubetenksomt og kjipt å la en aggressiv hund stå i bånd, men det er jo bare å gå rundt den. Ikke er jeg i nærheten av et hundemenneske, er naturlig skeptisk til alle levende vesen som er større enn en basketball.

Det er ikke verdens undergang å måtte krysse veien eller å måtte gå på kanten av fortauet.

• Liker 3
Skrevet

Aggressivitet kommer veldig ofte av at hunden er redd og usikker. Når den står alene forsterkes dette og den blir ekstra nervøs. Fremmede som nærmer seg og snakker til den kan oppleves truende. Det er en god regel aldri å gå bort til en fremmed hund når eier ikke er til stede. Problemet er at mange barn ikke forstår dette, og det må hundeeier være bevisst på.

Eier burde selvsagt ikke tatt med hunden til butikken med mindre den kan stå litt skjermet mens hun er inne og handler. For å forsvare henne litt, er det lett å tenke at man bare skal innom butikken noen få minutter og kjøpe med noe mens man likevel går tur med hunden, og hun ble nok litt forfjamset og ille berørt over å bli "overfalt" av ts midt foran alle i butikken. Det sier meg også noe om ts at hun går til angrep på hunden. Hun kunne fint valgt å gå med større avstand til hunden, slik at hun og barnet hennes slapp nærkontakt med den.

Tror ikke det kommer noe ut av å anmelde, siden det ikke skjedde noen skade. Regner med at hundeeieren lærte av situasjonen, hun bør skaffe hjelp til hunden, eller vurdere å avlive hvis hun ikke kan stole på den. Det er veldig mange situasjoner man kan komme bort i der hundens psyke kan føre til uheldig adferd.

Anonymkode: 59b4e...fb2

Skrevet
14 timer siden, MissPierce skrev:

Da skal den stå til sånn at folk ikke trenger å gå nærme, når de går forbi. Når den står bundet ved fortauet sånn er det ikke lov. Det er allment ferdsel, og man skal ikke trenge å gå ut i veien for å unngå en hund. 

Hadde ringt politiet der og da. Den damen trenger å få en saftig bot. 

Ja, som jeg skrev - den skal ikke stå til hinder. Hvordan det så ut akkurat der kan ikke jeg uttale meg om.

10 timer siden, Katten.2.0 skrev:

Bare jeg som ikke ser det store problemet? Ja, det er ubetenksomt og kjipt å la en aggressiv hund stå i bånd, men det er jo bare å gå rundt den. Ikke er jeg i nærheten av et hundemenneske, er naturlig skeptisk til alle levende vesen som er større enn en basketball.

Det er ikke verdens undergang å måtte krysse veien eller å måtte gå på kanten av fortauet.

Man kan ikke vite om en hund er aggressiv før den gjør utfall. Noen går jo gjerne bort til hunder, fordi den er jo så søt, og de skal bare klappe den litt... Da sier det seg selv at man ikke setter igjen aggressive hunder uten tilsyn.

• Liker 2
Skrevet

Så du mishandlet enn hund som ikke kunne noe for at den sto i bånd. Tipper du er stolt nå ts.

Anonymkode: 50033...930

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, ArtyFarty skrev:

Ja, som jeg skrev - den skal ikke stå til hinder. Hvordan det så ut akkurat der kan ikke jeg uttale meg om.

Man kan ikke vite om en hund er aggressiv før den gjør utfall. Noen går jo gjerne bort til hunder, fordi den er jo så søt, og de skal bare klappe den litt... Da sier det seg selv at man ikke setter igjen aggressive hunder uten tilsyn.

Trodde det var allmennkunnskap at man ikke går bort til fremmede hunder for å klappe på dem.

• Liker 5
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal så klart ikke sette igjen hunden utenfor en butikk. Det er faktisk ikke lov å sette igjen hunden sin utenfor inngangen til offentlige steder.

Når man i tillegg vet at hunden blir aggressiv av å stå i bånd ute bør man bli utnevnt en støttekontakt for å oppholde seg blandt andre mennesker.

Jeg har selv en hund som blir aggressiv i bånd og den står selvsagt ikke ute alene!

Rett utenfor ingangsdøren er det ikke lov, men mange butikker har steder laget for å sette hunden i fra seg. Disse ligger på steder der folk må gå bort til hunden for å være i kontakt med den. Det gir ingen som helst grunn til at fremmede skal gå flere ekstra skritt for å komme seg bort til disse hundene

Anonymkode: 2846a...cfc

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, PhilosopherSe7en skrev:

Hadde i dag en litt skummel opplevelse når jeg var ute på tur med yngste gutten min. På vei hjem gikk vi forbi butikken. Vi gikk midt på fortauet og var på vei forbi en hund som stod i bånd da min sønn ser på hunden og sier "heihei". Ikke noen brå bevegelser eller lignende, bare "heihei". 

Hunden bykser da i mot min sønn og glefser etter ham da jeg i ren reaksjon dekker min sønn med ene armen og tar tak i hunden å legger den i bakken. Hunden hyler selvsagt voldsomt mens jeg holder ham ham i ro til min sønn er gått langt nok unna til at jeg kan slippe taket på hunden.

Nå burde jeg kanskje ikke tatt tak i hunden på den måten, men når det kommer til mine barn så er en slik reaksjon en selvfølge for min del.

Etter å ha roet ned min sønn gikk vi inn på butikken for å handle litt. Min sønn snakker om det som skjedde da en dame overhører oss og forklarer at hunden hennes liker ikke å stå i bånd og blir svært aggressiv når den står i bånd. Hun mente det var helt problemfritt å la en aggressiv hund stå uten tilsyn utenfor en butikk og at det var vår feil da min sønn hadde sett på hunden og sagt "heihei". 

Trodde seriøst det skulle eksplodere for meg inne på butikken der hun stod å forsvarte situasjonen med å skylde på et lite barn når hun vet at hunden hennes er aggressiv i utgangspunktet. Både hund og eier skal være ekstremt lykkelig for at ingen ble bitt i dag.

Før hundeelskerne her inne hudfletter meg kan jeg si at jeg har ikke noe i mot hunder, og vi har to hunder selv. Det er slike eiere jeg har problemer, dem som ikke eier ansvarsfølelse, og i dag gikk det dessverre utover en hund som ikke har fått nødvendig oppdragelse.

Hva hadde dere andre gjort i lignende situasjoner, der en hund er på vei å angripe ditt barn?

Jaha, da kan eieren takk deg for at hunden hans/hennes blir enda mer agressiv mot fremmede. Good job... :ironi:

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...