Gå til innhold

Brukere/pasienter som prakker på meg religion og politisk syn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i helsevesenet. I helsevesenet så har en ikke lov å uttale seg om sine tanker og meninger angående f.eks religion og politikk. Utad skal en være nøytral. Det synes jeg er ganske ok. Vi skal jo tross alt behandle alle likt og religion og politikk har ingenting med det å gjøre. 

Men jeg merker at flere av brukerne jeg møter har sterke meninger om politikk og religion. Jeg diskuterer ikke med de og om de spør om mine meninger så forteller jeg som sant er at jeg ikke kan uttale meg om det. Men så er det flere av de som snakker på en overtalende og overbevisende måte, altså en slik måte at de forventer at jeg skal være enig selv om de ikke spør meg. Jeg synes faktisk ikke det er ok. Jeg vil ikke bli koblet til en religion eller politisk parti/gruppe. F.eks snakket jeg med en muslim og han snakket mye om kvinner og at de ikke har noe de skulle sagt. Han sa det på en måte som at jeg "måtte" være enig. Jeg har så lyst å bare si at jeg ikke er enig, men jeg kan jo ikke uttale meg. Men jeg vil jo heller ikke tie still fordi jeg ikke kan uttale meg, også kobler disse brukerne meg til at jeg er enig med de. 

Er det noen er med samme erfaringer? Er det noe jeg kan si slik at jeg slipper at de prakker på meg ulike meninger jeg ikke er enig i? Altså uten at jeg direkte på uttale meg om hva jeg synes....

Anonymkode: 09854...dd6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får ti still, og bare godta å leve med at de kanskje tror du er enig med dem. Du er tross alt på jobb. 

Anonymkode: b4222...d3c

Skrevet

Pleide bare å jatte med og ikke si noe, skiftet gjerne samtaleemne til noe annet/medisinske ting.

Anonymkode: c2298...6ca

Skrevet

Har du prøvd å si at du ville sette pris på om dere kan snakke om noe annet siden du ikke har lov til å si noe om dette temaet?

Anonymkode: e0653...635

Skrevet

Man jatter med og sier seg enig for å få slutt på samtaleemnet. Enkelt og greit. Du spiller en rolle i helsevesenet, og den rollen er forskjellig for hver pasient. For den muslimske må du være en rolle, for den kristne en annen, for den overgrepsutsatte den tredje. Jatt med, det er det man gjør. Og du trenger ikke svare at du ikke har lov å uttale deg, det er bare å si "Det har jeg ikke tenkt så mye over" eller "Høres riktig ut det du sier". 

Anonymkode: 26a7f...84b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...