Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #1 Skrevet 24. november 2004 Hei Jeg har oppfattet at svært mange ikke ønsker å legge ut bilder av barna sine på nettet. Når foreldre ikke ønsker å gjøre det så har jeg inntrykk av at det er av redsel for at noen skal oppdage bildet, finne ut hvor de bor og oppsøke og missbruke barnet. Er det riktig eller er det andre grunner til at folk ikke gjør det? Og er faren for at det virkelig skal skje særlig sannsynlig? Jeg har inntrykk av at missbruk først og fremst skjer i forbindelse med de som barna omgås til daglig eller en sjelden gang møter tilfeldig. Så er det virkelig en reell fare for at barna kan bli oppsøkt hvis en legger ut bilde av de? Finnes det f.eks. noen eksempler fra Norge?
Gjest 1111 Skrevet 24. november 2004 #2 Skrevet 24. november 2004 Det har vel også noe med at man bør ha valget om man skal ligge ute i bildeform på nettet eller ikke, og et lite barn har ikke muligheten til å velge det. det er i alle fall slik jeg tenker.
Mamma1 Skrevet 24. november 2004 #3 Skrevet 24. november 2004 Hei. Har ikke tid til å lese gjennom alt her jeg, men jeg er ganske sikker på at far uansett har krav på å ha barna annenhver helg og en dag i uka, som vanlig.
Murf Skrevet 24. november 2004 #4 Skrevet 24. november 2004 Hei. Har ikke tid til å lese gjennom alt her jeg' date=' men jeg er ganske sikker på at far uansett har krav på å ha barna annenhver helg og en dag i uka, som vanlig.[/quote'] ???????????? Og sammenhengen med bilder av barn var? :-) M
Gjest Xavia Skrevet 24. november 2004 #5 Skrevet 24. november 2004 Hei. Har ikke tid til å lese gjennom alt her jeg, men jeg er ganske sikker på at far uansett har krav på å ha barna annenhver helg og en dag i uka, som vanlig. He, he! Her gikk det visst litt fort for seg mamma!
Mamma1 Skrevet 24. november 2004 #6 Skrevet 24. november 2004 Her har det skjedd noe. Ikke min feil. Jeg svarte på en annen tråd, veit ikke hvordan dette kan ha seg.. Men jeg kan svare her også jeg... Vil ikke legge ut bilder av barna mine på nettet for det første fordi de ikke samtykker i det selv. For det andre så kan bilder manipuleres.
Naken Skrevet 24. november 2004 #7 Skrevet 24. november 2004 Her har det skjedd noe. Ikke min feil. Jeg svarte på en annen tråd, veit ikke hvordan dette kan ha seg.. Men jeg kan svare her også jeg... Vil ikke legge ut bilder av barna mine på nettet for det første fordi de ikke samtykker i det selv. For det andre så kan bilder manipuleres. Det med manipulering..,- ok.., men at barna ikke har samtykket i det...! Er det et arugment i seg selv? Man gjør da myyye annet som barna ikke samtykker i selv, nettopp fordi de er barn, og ikke har vurderingsevne til selv å bestemme alt.
Mamma1 Skrevet 25. november 2004 #8 Skrevet 25. november 2004 Ja, når man tar valg for barna så er det fordi de ikke kan gjøre det selv. Å legge inn bilder av barna sine på nettet er ikke et valg som må tas, derfor gjør jeg det ikke.. er ikke viktig.
Gjest 1111 Skrevet 25. november 2004 #9 Skrevet 25. november 2004 Ja' date=' når man tar valg for barna så er det fordi de ikke kan gjøre det selv. Å legge inn bilder av barna sine på nettet er ikke et valg som må tas, derfor gjør jeg det ikke.. er ikke viktig.[/quote'] Nettopp.
Naken Skrevet 25. november 2004 #10 Skrevet 25. november 2004 ..Men man tar da stadig avgjørelser for barna som ikke nødvendigvis er så utrolig viktige,- eller gjør ikke dere det? Hva med bursdagsbilde i lokalavisen? Mener dere det også galt? Er det galt å døpe småbarn?
Gjest 1111 Skrevet 25. november 2004 #11 Skrevet 25. november 2004 Ja - jeg mener det ikke er riktig å døpe småbarn. jeg fikk valget om å kunne gjøre det når jeg ble eldre, og det er jeg utrolig glad for. jeg kunne ikke tenke meg å bli døpt inn i en tro jeg absolutt ikke føler tilhørlighet til. men det hadde lite med denne saken å gjøre. Man vet da at det er mye rart som skjer på nettet, og er det nødvendig å da legge ut bilder av barna sine? legg ut så mange bilder du vil av deg selv, men jeg reagerer faktisk litt på de som legger ut barn på nettet. det er overhodet ikke like trygt som et bilde i lokalavisen, er det vel?
Mamma1 Skrevet 25. november 2004 #12 Skrevet 25. november 2004 Jeg heller synes ikke det er riktig å døpe barn. det er en viktig avgjørelse som ikke vi som foreldre kan ta for dem. kirken er vel den eneste institusjonen som verver medlemmer på denne måten?
Gjest Melk Skrevet 25. november 2004 #13 Skrevet 25. november 2004 Synes ikke det gjør noe. Som sagt; mye annet man gjør med barn som ikke er nødvendig også. Men det er greit å reflektere over det først, bla om man vil ha adressen, hva lsags bilder, mange/få bilder osv.
Naken Skrevet 25. november 2004 #14 Skrevet 25. november 2004 Ja - jeg mener det ikke er riktig å døpe småbarn. jeg fikk valget om å kunne gjøre det når jeg ble eldre, og det er jeg utrolig glad for. jeg kunne ikke tenke meg å bli døpt inn i en tro jeg absolutt ikke føler tilhørlighet til. men det hadde lite med denne saken å gjøre. Nei dåp har ikke sånn sett noe med denne saken å gjøre, måtte bare se om dere var konsekvente. Man vet da at det er mye rart som skjer på nettet, og er det nødvendig å da legge ut bilder av barna sine? legg ut så mange bilder du vil av deg selv, men jeg reagerer faktisk litt på de som legger ut barn på nettet. det er overhodet ikke like trygt som et bilde i lokalavisen, er det vel? Nei, det er mulig det ikke er så "trygt" på nettet som i lokalavisen,- det er jo et greit argument. (..selv om jeg ikke helt forstår hva dere er redde for i den forbindelse..) Det er argumentet om at dere ikke vil gjøre det fordi barna ikke selv kan bestemme, jeg reagerte på. Hvis det var et argument i seg selv, ville det jo også gjelde for lokalavisannonsen.
Mamma1 Skrevet 25. november 2004 #15 Skrevet 25. november 2004 Du tar jo valg for barnet etter best mulig evne. At et barn setter pris på å få se bilde av seg selv i lokalavisen er det ingen tvil om. Og lokalavisen går ut til veldig få mennesker, så det blir ikke det samme. Dersom man legger ut bilder på nettet er det veldig mange fler som kan se det. Faktisk store deler av verden, det blir noe helt annet. Det er også lettere å manipulere bilder som ligger på nettet enn i en avis ( da disse ofte er i sort(hvitt og har dårlig kvalitet) Det er mer jobb med å scanne osv. det er ikke så mange som gidder. Men jeg må si jeg reagerer når jeg kommer over hjemmesider der foreldre har satt inn bilder av babyene sine i alle forskjellige positurer, både med og uten klær. Der går det enda en grense.. Dersom du først legger inn et bilde av barnet ditt, så skal det vel ikke så mye tankegang til for å skjønne at det er best at de har på klær?? Vil ikke at mine barn skal bli gjenstand for diverse pedofil dyrkelse, uansett.
Gjest Melk Skrevet 25. november 2004 #16 Skrevet 25. november 2004 Du tar jo valg for barnet etter best mulig evne. At et barn setter pris på å få se bilde av seg selv i lokalavisen er det ingen tvil om. Og lokalavisen går ut til veldig få mennesker, så det blir ikke det samme. Dersom man legger ut bilder på nettet er det veldig mange fler som kan se det. Faktisk store deler av verden, det blir noe helt annet. Om det er stas å være i lokalavisen, er det for mange vel så stas å være på internett. Min lokalavis går ut til flere titusen personer. Hvor stor en sjansen for at Arthur fra Canada som er på internet kommer for å gjøre noe med Gunnar? Hvor stor er sjansen for at mannen som bor på skolevien og elser lokalavisen kommer for å gjøre noe med Gunnar? Forøvrig enig at barna burde ha klær på.
Gjest klikk... Skrevet 25. november 2004 #17 Skrevet 25. november 2004 Skolen hvor mine barn går har egen nettside, og policyen der er at det ikke skal ligge bilder av barna der. Av den grunn at bilder kan manipuleres med.
Gjest Melk Skrevet 25. november 2004 #18 Skrevet 25. november 2004 Skolen hvor mine barn går har egen nettside, og policyen der er at det ikke skal ligge bilder av barna der. Av den grunn at bilder kan manipuleres med. Stor forskjell på hva en skole kan tillate seg og ikke også, da, i forhold til foreldre. Tenk på barn som skal skjules for foreldre for eksempel.
Gjest Starya Skrevet 25. november 2004 #19 Skrevet 25. november 2004 På min sønns skole har de innhentet tillatelse fra foreldrene til å sette bilder av ungene på nettsiden. Men, da kobles ikke navn og ansikt.
Gjest 1111 Skrevet 25. november 2004 #20 Skrevet 25. november 2004 Du tar jo valg for barnet etter best mulig evne. At et barn setter pris på å få se bilde av seg selv i lokalavisen er det ingen tvil om. Og lokalavisen går ut til veldig få mennesker, så det blir ikke det samme. Dersom man legger ut bilder på nettet er det veldig mange fler som kan se det. Faktisk store deler av verden, det blir noe helt annet. Det er også lettere å manipulere bilder som ligger på nettet enn i en avis ( da disse ofte er i sort(hvitt og har dårlig kvalitet) Det er mer jobb med å scanne osv. det er ikke så mange som gidder. Men jeg må si jeg reagerer når jeg kommer over hjemmesider der foreldre har satt inn bilder av babyene sine i alle forskjellige positurer, både med og uten klær. Der går det enda en grense.. Dersom du først legger inn et bilde av barnet ditt, så skal det vel ikke så mye tankegang til for å skjønne at det er best at de har på klær?? Vil ikke at mine barn skal bli gjenstand for diverse pedofil dyrkelse, uansett. Helt enig Internett er et stort mangfold og tro det eller ei, det er faktisk større en lokalavisa som går ut til ti tusen mennesker. det finnes mennesker som bevisst surfer etter barn på nettet, tror du det er noen som blar gjennom lokalavisen for å finne bursdagsbilder til samme hensikt? nei. Når jeg en dag får barn kommer jeg ikke til å legge ut bilder av dem. jeg syns det var bra når lillesøster kom hjem med et brev fra skolen om at de måtte ha både tillatelse fra foreldre og underskrift fra eleven selv før de la ut bilder på nettet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå