linsejesus Skrevet 5. november 2016 #1 Skrevet 5. november 2016 1 time siden, Lawyer skrev: Folk velger selv å ta feks den første hasjen. Tross advarseler. Veldig lett å legge skylda på alle andre når ting går skeis. Sannheten er at mye ligger til rette for at rusavhengige skal få hjelp. Jeg har jobbet med dette og sett fra innsiden hvor mye hjelp som finnes. Men det som en ser som oftest er folk som ikke er interessert. For det stilles krav om de skal få hjelp. LAR feks. Møte opp hos legevakt for å få metadon. Gratis tannpleie. Hjelp til å bo og ordne opp i økonomi. Dagstilbud der de får delta på ulike aktiviteter, får lunsj og middag osv. Men i det øyeblikket det blir stilt krav til de,så er det ikke måte på hvor jævli samfunnet er. Rusen gjør mange aggressive og da kan det jo hende de kommer i trøbbel å at politiet må ta i et tak. Så jo. Rusmidlene er skylda. De fucker opp folk. Å tro noe annet er bare naivt. 1 time siden, Lawyer skrev: Supert!! Jeg spurte en "gammel traver" om hva man burde gjøre om en fant ut at ungene ruset seg. Hiv de ut var en ting. En annen ting han sa var; ta de med hit så skal vi vise de hvor kult det er røyke. Ingen har lyst til å ende opp som dette. Så vi skal nok klare å få de på andre tanker;) Veldig sterkt å høre på disse historiene og erfaringene. Selv tok jeg med et familie medlem på graven til en barndomskamerat som døde av overdose. Dette er mange år siden nå, og det er noe som satte spor. Vedkommende snakker om det den dag Idag. Rus har aldri frista etter det. Lykke til. Sønnen deres er heldig som har dere:) Du finner ikke en narkoman i dag som ikke har fått servert "fra hasj til heroin"-regla på skolen, eller som ikke har blitt advart mot rus i det uendelige, eller som ikke har sett narkomane på gata. Likevel begynner folk med det. Du finner heller ikke en eneste som har sluttet å ruse seg fordi de ble kastet ut hjemmefra, eller fordi politiet plager dem, eller fordi de blir syke. Ikke engang det å se venner dø av overdose får folk til å slutte. Er det én ting vi burde vite etter førti års streng narkotikapolitikk er det at negative sanksjoner ikke virker. Det er klart det finnes drittsekker blant narkomane også, men dine erfaringer er neppe representative. Mange mener LAR har en del mangler, bl.a. at R-en i stor grad mangler. Det er uansett et faktum at det er de narkomanes livsstil, MYE MER enn selve stoffene, som skader dem. En smertepasient kan gå på høye doser morfin daglig resten av livet og påvirkes lite og ha et godt liv, mens en narkoman som er avhengig av det som i praksis er nøyaktig samme stoff, dør av infeksjoner og alle slags følgesykdommer. Ikke på grunn av stoffet i seg selv, men fordi det er urent, har ukjent styrke, blir tatt på farlig vis, og fordi han må bo på gata og begå kriminalitet, med alt det innebærer av helserisiko. Og dessuten - tar du bort rusen tar du bort medisinen. Da har de fortsatt problemet, smerten, som gjorde at de begynte å ruse seg i utgangspunktet. Pluss all dritten de er blitt påført av samfunnet fordi de har vært rusavhengige. 4
linsejesus Skrevet 5. november 2016 Forfatter #2 Skrevet 5. november 2016 1 minutt siden, Snuppi skrev: I alle dager?? Nei, heroin klarer ikke noen å slutte med av seg selv! Hvem er du egentlig som kan slenge ut slike påstander? En av tre prøver ulovlige rusmidler, og svært få utvikler problematisk bruk. De som står i størst fare for å få rusproblemer er folk som har problemer fra før. Det er ganske naturlig når man tenker over det. Har du ting på stell, gode relasjoner osv, vil du sannsynligvis takle rus bra. Det ser man jo på alle som drikker alkohol, som er et ekstremt skadelig rusmiddel - de fleste klarer seg helt fint. De fleste som får beroligende eller smertestillende klarer seg også fint. Men man blir selvsagt lett hekta hvis man vanligvis ikke har det bra når man er nykter. 3
Gjest Snuppi Skrevet 6. november 2016 #3 Skrevet 6. november 2016 1 minutt siden, linsejesus skrev: En av tre prøver ulovlige rusmidler, og svært få utvikler problematisk bruk. De som står i størst fare for å få rusproblemer er folk som har problemer fra før. Det er ganske naturlig når man tenker over det. Har du ting på stell, gode relasjoner osv, vil du sannsynligvis takle rus bra. Det ser man jo på alle som drikker alkohol, som er et ekstremt skadelig rusmiddel - de fleste klarer seg helt fint. De fleste som får beroligende eller smertestillende klarer seg også fint. Men man blir selvsagt lett hekta hvis man vanligvis ikke har det bra når man er nykter. Du synser og kommer med noe som du antar er rett ut ifra egen oppfattelse.
linsejesus Skrevet 6. november 2016 Forfatter #4 Skrevet 6. november 2016 1 minutt siden, Snuppi skrev: Du synser og kommer med noe som du antar er rett ut ifra egen oppfattelse. Jeg henviste til en grundig artikkel som er basert på forskning. Det er et faktum at de fleste som prøver et rusmiddel ikke utvikler problematisk bruk. Det gjelder både alkohol og andre rusmidler. Det virker kanskje ikke logisk, for heroinbrukerne vi ser er de som har havnet på kjøret. Vi vet ikke uten vider om alle rundt oss som har prøvd både det ene og det andre og så sluttet med det. 2
Gjest Snuppi Skrevet 6. november 2016 #5 Skrevet 6. november 2016 7 minutter siden, linsejesus skrev: Jeg henviste til en grundig artikkel som er basert på forskning. Det er et faktum at de fleste som prøver et rusmiddel ikke utvikler problematisk bruk. Det gjelder både alkohol og andre rusmidler. Det virker kanskje ikke logisk, for heroinbrukerne vi ser er de som har havnet på kjøret. Vi vet ikke uten vider om alle rundt oss som har prøvd både det ene og det andre og så sluttet med det. Du nevnte heroin og hevdet at de fleste klarte å slutte selv, noe som indikerer på at du ikke vet hva du snakker om. En trenger heller ikke å ha problemer som gjør at en blir avhengig av rus, da en kan være genetisk disponibel for avhengighet. Sukker og fett er også noe som enkelte mennesker kan være avhengig av.
linsejesus Skrevet 6. november 2016 Forfatter #6 Skrevet 6. november 2016 41 minutter siden, Snuppi skrev: Du nevnte heroin og hevdet at de fleste klarte å slutte selv, noe som indikerer på at du ikke vet hva du snakker om. En trenger heller ikke å ha problemer som gjør at en blir avhengig av rus, da en kan være genetisk disponibel for avhengighet. Sukker og fett er også noe som enkelte mennesker kan være avhengig av. Saken er at det rett og slett er veldig mange fler som har prøvd heroin enn dem man ser på gata. Ikke bare slutter de fleste av seg selv, de slutter også med det på egenhånd, uten behandling. Her er en amerikansk forskningsartikkel om tallene for både heroin og andre stoffer: https://www.ncjrs.gov/App/Publications/abstract.aspx?ID=244502 Den er ikke helt ny, men forskjellene er neppe så store mellom da og nå, og mellom her og USA. Det faktum at de aller færreste får problemer med alkohol, som er et av de kraftigste stoffene vi har, er jo også en pekepinn på at det går bra med de fleste. De fleste rusmidler er da også mindre skadelige enn alkohol på de fleste måter. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #7 Skrevet 6. november 2016 2 timer siden, Snuppi skrev: I alle dager?? Nei, heroin klarer ikke noen å slutte med av seg selv! Hvem er du egentlig som kan slenge ut slike påstander? Din oppfatning er utdatert. Hvis du er skeptisk til påstander fra ukjente forumdeltakere (forsåvidt fornuftig, men hvor var denne skepsisen da noen fortalte deg at ingen klarer å slutte med heroin på egenhånd?) så kan du sjekke boka "Rus" av Hans Olav Fekjær, en av de mest anerkjente rusforskerne vi har. Han sier akkurat det samme som linsejesus. Anonymkode: d8c31...705 1
Gjest Snuppi Skrevet 6. november 2016 #8 Skrevet 6. november 2016 (endret) 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Din oppfatning er utdatert. Hvis du er skeptisk til påstander fra ukjente forumdeltakere (forsåvidt fornuftig, men hvor var denne skepsisen da noen fortalte deg at ingen klarer å slutte med heroin på egenhånd?) så kan du sjekke boka "Rus" av Hans Olav Fekjær, en av de mest anerkjente rusforskerne vi har. Han sier akkurat det samme som linsejesus. Anonymkode: d8c31...705 Min oppfatning er utdatert? På hvilken må da? Heroin er et sentralt stimulerende stoff. Det er absolutt ingen som ruser seg med et skudd heroin første gang de velger å ruse seg! Heroinmisbrukere er tunge narkomane med alt det som dette medfører. Å påstå at de kan bli rusfri alene er absurd. Endret 6. november 2016 av Snuppi
Gjest Snuppi Skrevet 6. november 2016 #9 Skrevet 6. november 2016 1 time siden, linsejesus skrev: Saken er at det rett og slett er veldig mange fler som har prøvd heroin enn dem man ser på gata. Ikke bare slutter de fleste av seg selv, de slutter også med det på egenhånd, uten behandling. Her er en amerikansk forskningsartikkel om tallene for både heroin og andre stoffer: https://www.ncjrs.gov/App/Publications/abstract.aspx?ID=244502 Den er ikke helt ny, men forskjellene er neppe så store mellom da og nå, og mellom her og USA. Det faktum at de aller færreste får problemer med alkohol, som er et av de kraftigste stoffene vi har, er jo også en pekepinn på at det går bra med de fleste. De fleste rusmidler er da også mindre skadelige enn alkohol på de fleste måter. Å velge heroin som rus indikerer at en trenger noe tyngre å ruse seg på. velger en å ta det skuddet, er en virkelig på vei til et helvete som kan være vanskelig å komme ut ifra!
linsejesus Skrevet 6. november 2016 Forfatter #10 Skrevet 6. november 2016 6 timer siden, Snuppi skrev: Å velge heroin som rus indikerer at en trenger noe tyngre å ruse seg på. velger en å ta det skuddet, er en virkelig på vei til et helvete som kan være vanskelig å komme ut ifra! Jeg kjenner selv folk som brukte heroin noe noen få ganger, men sluttet da de fikk litt mer orden på ting. Det er en anekdote og ikke bevis på noe som helst, men det er et eksempel på de mange som forskning faktisk viser har brukt stoffet noen få ganger, eller i en periode, før de slutter på egenhånd. Det er ikke rart dette er lite kjent, for man blir jo stemplet som narkoman hvis man forteller at man har prøvd noe. Det er en kjent sak at heroinbruken blant amerikanske soldater i Vietnam var skyhøy. De fryktet en bølge av heroinisme da soldatene kom hjem. Men de fleste sluttet da de kom hjem. De hadde ikke det samme behovet for rusen. Mange prøver jo også rusmidler fordi de kjeder seg eller er nysgjerrige, og de aller fleste utvikler ikke problematisk bruk. Og forskning viser altså at de fleste som blir avhengige blir rusfrie på egenhånd. Det er kort sagt veldig mye mer rus, både problematisk og uproblematisk, enn det vi ser på gata i byene. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #11 Skrevet 6. november 2016 15 timer siden, linsejesus skrev: Du finner ikke en narkoman i dag som ikke har fått servert "fra hasj til heroin"-regla på skolen, eller som ikke har blitt advart mot rus i det uendelige, eller som ikke har sett narkomane på gata. Likevel begynner folk med det. Du finner heller ikke en eneste som har sluttet å ruse seg fordi de ble kastet ut hjemmefra, eller fordi politiet plager dem, eller fordi de blir syke. Ikke engang det å se venner dø av overdose får folk til å slutte. Er det én ting vi burde vite etter førti års streng narkotikapolitikk er det at negative sanksjoner ikke virker. Det er klart det finnes drittsekker blant narkomane også, men dine erfaringer er neppe representative. Mange mener LAR har en del mangler, bl.a. at R-en i stor grad mangler. Det er uansett et faktum at det er de narkomanes livsstil, MYE MER enn selve stoffene, som skader dem. En smertepasient kan gå på høye doser morfin daglig resten av livet og påvirkes lite og ha et godt liv, mens en narkoman som er avhengig av det som i praksis er nøyaktig samme stoff, dør av infeksjoner og alle slags følgesykdommer. Ikke på grunn av stoffet i seg selv, men fordi det er urent, har ukjent styrke, blir tatt på farlig vis, og fordi han må bo på gata og begå kriminalitet, med alt det innebærer av helserisiko. Og dessuten - tar du bort rusen tar du bort medisinen. Da har de fortsatt problemet, smerten, som gjorde at de begynte å ruse seg i utgangspunktet. Pluss all dritten de er blitt påført av samfunnet fordi de har vært rusavhengige. Anonymkode: 488e3...78d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #12 Skrevet 6. november 2016 10 timer siden, Snuppi skrev: I alle dager?? Nei, heroin klarer ikke noen å slutte med av seg selv! Hvem er du egentlig som kan slenge ut slike påstander? Jo, det går fint an å slutte med heroin helt av seg selv. Jeg kjenner folk som har gjort det. Det som derimot er svært vanskelig å klare alene, selvsagt avhengig av hvor dypt inne i miljøet man er, og hvor lenge man har vært der, er å fortsette å være rusfri. De som har holdt på lenge, og hvor rusmisbruket er en livsstil, trenger selvsagt hjelp til å lære å leve et annet liv. Anonymkode: 488e3...78d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #13 Skrevet 6. november 2016 Men...hvorfor heroin i det hele tatt er et tema i denne tråden synes jeg er virkelig pussig. Nei, det er ikke sånn at "alle begynner med hasj". Alle begynner med alkohol, faktisk. Jeg savner at samfunnet er litt mer opptatt av alokoholens skadevirkninger, og farer ved misbruk og tidlig debut. Dette er absolutt ikke noe jeg sier for å forsvare hasj, jeg mener bare at det ene ikke er bedre enn det andre. Hadde alkohol vært et nyere rusmiddel hadde det søren meg vært forbudt det og. Jeg kjenner til folk som har havnet utpå skikkelig, og jeg kjenner folk som røyker seg en joint til festbruk, men er normalt oppegående, har jobb, familie, stasjonsvogn og labrador. Begge grupper startet med alkohol. Anonymkode: 488e3...78d 3
linsejesus Skrevet 6. november 2016 Forfatter #14 Skrevet 6. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke sånn at "alle begynner med hasj". Alle begynner med alkohol, faktisk. Anonymkode: 488e3...78d Hehe, det minner meg på at jeg og kompisene mine var et unntak som bekrefter den regelen. Vi begynte faktisk med hasj før alkohol, det var lettere å få tak i
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå