Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en ting jeg har lurt på: mange står frem som tidligere mobbeoffere, men jeg tror det må være minst like mange som er tidligere mobbere der ute? Hvorfor er det så få som åpenlyst innrømmer at de tidligere har mobbet noen? Eller er det det at mange av dem aldri ble klar over det, eller at de kan ha hatt for mye problemer selv? Jeg bare lurer. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal vel mye til før noen står frem og innrømmer at de har vært/er en mobber.

Anonymkode: 55df6...bdb

• Liker 3
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal vel mye til før noen står frem og innrømmer at de har vært/er en mobber.

Anonymkode: 55df6...bdb

Men hva er det du tenker skal til?

Gjest Black Amethyst
Skrevet

Det kan være av forskjellige grunner. Noe jeg tenker på er at mange som har vært mobbere da de var barn/ungdom har lett for å tenke det de gjorde er en helt vanlig del av skolen, de føler at det ikke er så nøye med å stå fram som tidligere mobbere siden dette er noe som er ment til å skje i løpet av flest skolemiljø. 

Jeg tror virkelig at mange tidligere mobbere som ikke ønsker å stå fram med det eller ikke ber om unnskyldning/tilgivelse til de som har blitt såret og ødelagt på grunn av mobbingen, ikke vil se hvor mye skade det ble gjort da de dreiv med dette. I deres tankegang var det noe som var normalt å drive med i løpet av den tiden, det å be om unnskyldning/tilgivelse mange år etterpå vil føles som bortkastet tid eller å grave opp i fortiden som de kanskje ønsker å late som aldri skjedde. 

Det kan godt mulig være at mange også skammer seg over all mobbingen de dreiv med og, at dette er en av de grunnene de helst ikke ønsker å stå fram som tidligere mobbere.  

Gjest skjære
Skrevet

Hva er hensikten med å stå frem som mobber? Som offer kan du få positive tilbakemeldinger og støtte. Som tidligere mobber risikerer du sinne og utestengelse, selv om du har endret deg

Mobbere er like ulike som andre folk. Noen er kjipe mennesker, andre hadde sine traumer og vanskeligheter

"Jeg bare lurer" Nice meme

Skrevet

En mobber forandrer seg aldri

Kan vel gjøre et forsøk. Man ser det tar ikke lang tid før mobberen er tilbake på samme spor. 

Anonymkode: 52ace...840

• Liker 4
Skrevet
20 timer siden, skjære skrev:

Hva er hensikten med å stå frem som mobber? Som offer kan du få positive tilbakemeldinger og støtte. Som tidligere mobber risikerer du sinne og utestengelse, selv om du har endret deg

Mobbere er like ulike som andre folk. Noen er kjipe mennesker, andre hadde sine traumer og vanskeligheter

"Jeg bare lurer" Nice meme

Ingenting dumt å lure på, det. 

Ja, de får en del pes, men ikke bare det. Det kan hende noen blir sinna, uansett om de har forandret seg, men ser da folk som genuint også tar det godt imot, om ex- mobberen erkjenner skyld. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan vel gjøre et forsøk. Man ser det tar ikke lang tid før mobberen er tilbake på samme spor. 

Nåja, det der stemmer hvel ikke alltid. Har personlig erfaring med det. 

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, Black Amethyst skrev:

Det kan være av forskjellige grunner. Noe jeg tenker på er at mange som har vært mobbere da de var barn/ungdom har lett for å tenke det de gjorde er en helt vanlig del av skolen, de føler at det ikke er så nøye med å stå fram som tidligere mobbere siden dette er noe som er ment til å skje i løpet av flest skolemiljø. 

Jeg tror virkelig at mange tidligere mobbere som ikke ønsker å stå fram med det eller ikke ber om unnskyldning/tilgivelse til de som har blitt såret og ødelagt på grunn av mobbingen, ikke vil se hvor mye skade det ble gjort da de dreiv med dette. I deres tankegang var det noe som var normalt å drive med i løpet av den tiden, det å be om unnskyldning/tilgivelse mange år etterpå vil føles som bortkastet tid eller å grave opp i fortiden som de kanskje ønsker å late som aldri skjedde. 

Det kan godt mulig være at mange også skammer seg over all mobbingen de dreiv med og, at dette er en av de grunnene de helst ikke ønsker å stå fram som tidligere mobbere.  

Jeg tror du har et poeng der. Tror også enkelte ikke innser at de har vært eller er mobbere(leste en tråd der enkelte forklarte at de måtte gjøres oppmerksom på at de plaget andre, dette var da de var i barneskolealder. Først da forstod de alvoret). Noen har kanskje aldri brydd seg pga holdninger hjemmefra, og mener at offeret fortjener det. Bare å se på en del av disse trådene om muslimer og innvandrere, eller andre 'grupper', og hvordan folk forsvarer hets og trakassering. Jeg tror du har rett, at i enkelte tilfeller tror man det er sånn det skal være. For det er mange voksne som også mobber. Jeg tror dessverre ikke alle mobbere vokser det av seg, men fortsetter med det i voksen alder. Problemet finnes jo også på arbeidsplasser. Noen slutter nok med det etter hvert, men da kan risikoen være at man allerede har gjort enorm skade. Jeg tenker også i lys av valget i USA, og at det ser ikke ut til at mennesker har 'filter' for hvordan de behandler eller omtaler andre mennesker. Om mennesker er i stand til å drepe uskyldige, er vi nok dessverre også i stand til å mobbe uskyldige. Om mobbing forekommer i parforhold, vil det i hvert fall forekomme i en skolegård. Tenker at det barn lærer blant foreldre og venner har ganske stor betydning. Så er det jo dem som aldri har selvinnsikt, selv som voksen. Det er også mennesker som har en antisosial personlighetsforstyrrelse(narssisist eller psykopat), og rett og slett ikke bryr seg om hvordan deres handlinger rammer miljøet rundt dem. At folk innser at de har gjort noe galt, minner om stor selvinnsikt, men og å stå frem om dette kan nok, selvsagt, føre til sinne fra enkelte, og er kanskje derfor noen kvier seg. 

Skrevet

Mobbere forandrer seg aldri, for det verste er at de alltid legger skylden på mobbeofferet. Jeg har opplevd å høre at mobberne lyver om det er mobbeofrene som mobber dem :(

Anonymkode: 24bdb...b64

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mobbere forandrer seg aldri, for det verste er at de alltid legger skylden på mobbeofferet. Jeg har opplevd å høre at mobberne lyver om det er mobbeofrene som mobber dem :(

Det kan jo faktisk bli tilfellet om mobbeofferet hele tiden skal henge ut en de mener har mobbet dem for alle andre i årevis etterpå. Da blir rollene snudd. 

Anonymkode: 82b0b...ae9

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det betyr at du alltid vil være et mobbeoffer det da?

Anonymkode: 82b0b...ae9

Skrevet

Det kan også være, men jeg tror også det kan være motsatt. Alt kommer sikkert ann på hvilken emne til selvinnsikt man har 

Skrevet

Hadde jeg vært en mobber, hadde jeg nok krøpet inn i mitt skinn og ikke sagt et ord til noen.

Men jeg ble mobbet selv og når jeg ser vedkommende som mobbet går jeg med hodet hevet og hilser knapt. Det er min måte å vise at jeg husker, jeg husker hva som skjedde, men vil ikke ha kontakt. Hun som mobbet vet jeg ikke hvordan er/ tenker om meg, da vi aldri har kontakt på noen som helst måte for det gir jeg litt f i. Har i alle fall aldri hørt at hun har åpnet seg for noen og fortalt om det som hendte.

• Liker 1
Skrevet

Det samme har jeg å opplevd. Så en mobber forandrer seg aldri.:angry:

Skrevet
7 minutter siden, tussi680 skrev:

Hadde jeg vært en mobber, hadde jeg nok krøpet inn i mitt skinn og ikke sagt et ord til noen.

Men jeg ble mobbet selv og når jeg ser vedkommende som mobbet går jeg med hodet hevet og hilser knapt. Det er min måte å vise at jeg husker, jeg husker hva som skjedde, men vil ikke ha kontakt. Hun som mobbet vet jeg ikke hvordan er/ tenker om meg, da vi aldri har kontakt på noen som helst måte for det gir jeg litt f i. Har i alle fall aldri hørt at hun har åpnet seg for noen og fortalt om det som hendte.

Ingen forteller andre at de mobber noen, de er for feige til det.

Skrevet
18 minutter siden, Mari Y skrev:

Det kan også være, men jeg tror også det kan være motsatt. Alt kommer sikkert ann på hvilken emne til selvinnsikt man har 

En mobber forandrer seg aødri. det har vi sett litt vel mange ganger.

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

En mobber forandrer seg aødri. det har vi sett litt vel mange ganger.

Har òg sett noen tilfeller av det motsatte. Jeg tror det handler mye om hvordan mennesker reagerer på hva man har gjort, om man har selvinnsikt eller ikke. Finnes jo mange som har gjort mye tull tidligere i livet, og det alltid noen som klarer å ta seg sammen. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det samme har jeg å opplevd. Så en mobber forandrer seg aldri.:angry:

Kun fordi du personlig ikke har opplevd det, så betyr ikke det at det er en fasit i alle tilfeller. Var jo en i USA som skrev brev til sitt tidligere mobbeoffer som voksen, da betyr hvel det at det motsatte er mulig? Er jo synd at dine plageånder ikke beklaget seg, men nå spør jeg jo på et generelt grunnlag. Personlige erfaringer kan være negativt, men det er ikke nødvendigvis fakta😉

Skrevet
6 timer siden, tussi680 skrev:

Jeg ville ha vært forsiktig, fortalt det til noen jeg kjenner veldig godt. Men jeg synes også det står respekt, når det er enkelte som står frem i avisen om sine tidligere ugjerninger. Da gjerne dem som fremstår som oppriktige. Jeg opplever det som mer motsigende at folk i det ene øyeblikket fordømmer mobbing, og i det andre sitter og hetser og latterliggjør folk. Da ville jeg heller hatt mer respekt for dem som innrømmer sine feil, enn dem som aldri gjør det. Om du vil tilgi din tidligere mobber eller ikke, er fullstendig opp til deg selv. Man trenger ikke tilgi alt, så lenge det ikke trekker en helt ned. Og å gi blaffen i hvordan mobberen din er pr i dag, er også helt greit. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...