Gjest Anonymous Skrevet 24. november 2004 #1 Skrevet 24. november 2004 Er det noen av dere som har erfaring med albueskjell som skal beskytte mot såre brystvorter? De anbefalte dette på sykehuset, men jeg synes det høres litt rart ut. Evt noen andre tips mot såre brystvorter?
Gjest Melk Skrevet 24. november 2004 #2 Skrevet 24. november 2004 Er jo ikke så rart, for skjellet er jo formet slik at det er som en hette slik at ikke noe berører brystvorten.
Sandra Skrevet 24. november 2004 #3 Skrevet 24. november 2004 Du kan bruke disse albueskjellene, du får det på apoteket. Der har de også Avent brystskjold, og sånne hetter til å ha på brystvorten mens barnet suger. Disse bør du være litt forsiktig å bruke for mye, bare når det er nødvendig for babyen venner seg til å suge på en annerledes måte og noen får problemer med å suge på brystet etterpå. På spoteket kan du også kjøpe brystvortekrem som hjelper helingen å gå raskere. Ellers er det lurt å la puppen lufttørke etter amming og smøre morsmelk på brystvorten først.
Amber Skrevet 26. november 2004 #4 Skrevet 26. november 2004 Den kremen Celina Miderfart bruker på leppene er kjempeeffektiv. Smør på etter amming, og vortene holder seg myke og sprekker ikke. Babyen merker ikke noe til den. Brystskjold ville jeg holdt meg unna, men skjell fungerte veldig bra for meg iallefall. Og kjøp deg ammeinnlegg av ull (bruk engangs av papir innenfor så slipper du å vaske de hele tiden) - Helt toppers. Lykke til!
*Emma* Skrevet 27. november 2004 #5 Skrevet 27. november 2004 Jeg fikk albueskjelll av ei gammal jordmor på Ullevål da jeg lå der og hadde så vondt at jeg helst ville gi opp ammingen etter 2 dager. Det hjalp veldig og "reddet meg" tror jeg. Anbefales på det sterkeste!!
Gjest Anonymous Skrevet 27. november 2004 #6 Skrevet 27. november 2004 Tusen takk for mange fine svar. Jeg har kjøpt disse skjellene nå, men jeg synes det lukter litt rart av dem etter en stund, men det kan se ut som om det kan hjelpe. Får vel gi på flaske til det blir bedre. Men jeg synes den lukta er litt rar..
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. november 2004 #7 Skrevet 27. november 2004 Tusen takk for mange fine svar. Jeg har kjøpt disse skjellene nå, men jeg synes det lukter litt rart av dem etter en stund, men det kan se ut som om det kan hjelpe. Får vel gi på flaske til det blir bedre. Men jeg synes den lukta er litt rar.. De skal kokes etter hver gang du har brukt dem.
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #8 Skrevet 29. november 2004 brukte disse skjellene jeg også, men jeg ble faktisk bare mer sår pga dem.. Hadde en utrolig melkeproduksjon, så det rant hele tiden.. Skjellet ble fylt 2 sek etter at det var kommet på, og etter en liten stund begynte de og gnage... Pyriseptkrem fungerte bra da, bare hadde på en liten durt på brystinnlegget(sånn liten papir/bomullsdings) og la på brystet.. Dette hjalp meg. Bare husk og vask før du ammer da...
Veronal Skrevet 30. november 2004 #9 Skrevet 30. november 2004 Mothermates skal være tilgjengelige på apoteket. Dette er ammeinnlegg i en hydrogel som kan legges i kjøleskapet for lindrende effekt hvis det er nødvendig eller brukes som de er. De kan brukes noen ganger før de kastes, og er beregnet på perioder med såre brystvorter. Vet at det er jordmødre som har reklame for MotherMates hengende på kontoret sitt, så det er kanskje verdt et forsøk?
Plonk Skrevet 30. november 2004 #10 Skrevet 30. november 2004 Jeg fikk albueskjell på klinikken og syntes bare det var latterlig, de hjalp meg overhodet ikke. (Og ja, de skal kokes etter hver bruk, så jeg ga raskt opp, det var jo bare styr). Jeg brukte ammeskjold en periode til sårheten gikk over (men så har jeg en baby som suger på hva som helst uten problemer, både smokk og flaske og pupp og skjold), og på apoteket fikk jeg en god brystvortekrem som inneholder lanolin, altså ullfett. Den var fenomenalt god, og den trenger ikke vaskes vekk før du ammer, for det er bare naturlig fett og ingen tilsetningsstoffer. Hvis du har såre brystvorter bør du IKKE bruke ammeinnlegg av papir. Jeg har klippet opp et gammelt laken i en stor bunke små firkanter som jeg har kokt, og så legger jeg dem inni ullinnlegget.
*Emma* Skrevet 30. november 2004 #11 Skrevet 30. november 2004 Jeg er litt uenig med Plonk..tydlivis forskjellige erfaringer bare..jeg syns ammeinnlegg av papir var mye bedre enn de av stoff. De av stoff satte seg jo fast i sårene men det gjore ikke de av papir - på meg da.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå