AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #1 Skrevet 6. november 2016 Jeg ser etter nytt sted å bo, og ettersom jeg har en hund er det litt vanskelig å finne borettslag som tillater husdyrhold. Men har borettslag lov til å nekte dette? Anonymkode: 738c7...9b2
cmd Skrevet 6. november 2016 #2 Skrevet 6. november 2016 Ja. Men du må uansett først søke om tillatelse hos styre. 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #3 Skrevet 6. november 2016 I henhold til husleielovens § 5-2 er det således i utgangspunktet tillatt med vanlige familiedyr uten å søke borettslaget om tillatelse på forhånd. Dersom dyreholdet i ettertid viser seg å være til beviselig og alvorlig sjenanse for andre beboere, kanstyret vurdere å nekte dyreholdet. Anonymkode: 63f07...a65 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #4 Skrevet 6. november 2016 https://osloadvokatene.no/privat/kan-borettslaget-nekte-deg-dyrehold Anonymkode: 63f07...a65 1
Anglofil Skrevet 6. november 2016 #5 Skrevet 6. november 2016 Det skal mye til før de kan nekte husdyrhold, ref Emmelinedommen. Så lenge dyret/dyrene ikke er til dokumentert ulempe kan man ikke uten videre nekte dyr. I vårt borettslag har vi en avgrensning på to husdyr, og vi ønsker søknad om dyrehold. Det har litt med at man har allergikere i borettslaget, og man ønsker da at alle i oppgangen samtykker, spesielt hvis det gjelder hund. Men igjen: det skal mye til før man kan nekte husdyr. Mvh Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #6 Skrevet 6. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ser etter nytt sted å bo, og ettersom jeg har en hund er det litt vanskelig å finne borettslag som tillater husdyrhold. Men har borettslag lov til å nekte dette? Anonymkode: 738c7...9b2 http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Far-ikke-bo-med-Balder-5-62410b.html Her ble hund og eier nektet, til tross for Emmelinedommen. Det viktigste med å søke er at dersom det oppstår brann, eller andre kritiske situasjoner, så vet brl. At der kan være dyr inne i boligen som må reddes ut. Anonymkode: e23cc...fcb
Fru Uperfekt Skrevet 6. november 2016 #7 Skrevet 6. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Far-ikke-bo-med-Balder-5-62410b.html Her ble hund og eier nektet, til tross for Emmelinedommen. Det viktigste med å søke er at dersom det oppstår brann, eller andre kritiske situasjoner, så vet brl. At der kan være dyr inne i boligen som må reddes ut. Anonymkode: e23cc...fcb Og dessverre har kjøper ikke tatt forbehold i budet, hadde kjøper gjort det kunne kjøpet blitt hevet.
Millimani Skrevet 6. november 2016 #8 Skrevet 6. november 2016 Borettslag har lov å nekte ja. Men det du gjør er å sende søknad til borettslaget, gjerne med underskrifter fra naboer vedlagt. Før jeg flytta dit jeg bor nå, bodde jeg i et borettslag med åtte leiligheter. Der var regelen at så lenge det var greit for den andre andels-eieren i tomannsboligen, så var det lov å ha husdyr.
Anglofil Skrevet 6. november 2016 #9 Skrevet 6. november 2016 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Far-ikke-bo-med-Balder-5-62410b.html Her ble hund og eier nektet, til tross for Emmelinedommen. Det viktigste med å søke er at dersom det oppstår brann, eller andre kritiske situasjoner, så vet brl. At der kan være dyr inne i boligen som må reddes ut. Anonymkode: e23cc...fcb Nå er ikke dette en sak som er tatt for retten. Spørs vel hva dommen ville blitt hvis han valgte å gjøre dette: Sitat Leieboerforeningen mener derimot at Sommer kan ha en god sak, og anbefaler ham å gå rettens vei. — Hvis jeg var advokat for Sommer, ville jeg anbefalt ham å gå videre med avslaget. Borettslaget kan ikke bestemme selv at det kun er førerhunder og politihunder som er tillatt. Styret må i hvert enkelt tilfelle vurdere argumentene for og imot, sier advokatfullmektig Per Oddvar Pallum i Leieboerforeningen. Det at et borettslag nekter betyr ikke nødvendigvis at de har rett. Mvh Yvonne Endret 6. november 2016 av Yvonne 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #10 Skrevet 6. november 2016 Kan være lurt og sette seg i borettslaget sine lover der skal det stå ang husdyr. Hos oss må det godkjennes via styret. Der står det at dyret må ikke være til sjenanse for andre osv. Noen har måttet fjerne hundene sine pga de har latt de stå og gjø hele dagen på verandaen. Det er ikke ofte noen har fått avslag hos oss som jeg vet om. Vet et tilfelle der noen ville anskaffe en hund som ligner på en slags kamphund, som er lovlig, men de fikk avslag. Er man ansvarlig dyreeier så er det ikke et problem. Anonymkode: 2ed5e...4ed
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #11 Skrevet 6. november 2016 9 minutter siden, Yvonne skrev: Nå er ikke dette en sak som er tatt for retten. Spørs vel hva dommen ville blitt hvis han valgte å gjøre dette: Det at et borettslag nekter betyr ikke nødvendigvis at de har rett. Mvh Yvonne Så blir mitt spørsmål: hvor hyggelig blir det å bo i ett brl. Der du har måttet trekke brl v/styrets leder for retten for å få lov til å bo der, med dyr? Anonymkode: e23cc...fcb 3
Anglofil Skrevet 6. november 2016 #12 Skrevet 6. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så blir mitt spørsmål: hvor hyggelig blir det å bo i ett brl. Der du har måttet trekke brl v/styrets leder for retten for å få lov til å bo der, med dyr? Anonymkode: e23cc...fcb Det er jeg helt enig i. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #13 Skrevet 6. november 2016 Satt meg grundig inn i denne saken før vi kjøpte bolig. Emelinedommen fungerer greit på katter og andre dyr som holdes inne. Dog ikke utekatter, som kommer inn. Ved hund holder det at en nabo i oppgang klager på sterk allergi og får en legeattest. Dette er noe man lett kan få tak i om man ikke liker dyr. Videre kan det bli klager om den bjeffer på dagtid (medfører ulempe for naboer). Kjekket opp dette med advokater som kommer opp om man googler saken. Om du virkelig vil trengs det en ny høyesterettsdom på hunder, så kjør gjerne saken. Om du er blind etc. regnes det som god nok grunn for å få holde hund. Jakthund/familiehund, selskapshun er ikke god nok grunn i følge advokatene. Vårt borettslag står det Dyrehold etter søknad. god grunn må oppgis. På obos sine sider står det dyrehold forbudt. Men det viser seg at det holder å søke styret bare, så blir det innvilget Anonymkode: 415e3...8ae 1
Mari Y Skrevet 6. november 2016 #14 Skrevet 6. november 2016 Ja, men noen steder er det tillatt. Spør på Hunden.no, eller så anbefaler jeg å gjøre som det ble anbefalt over her: å søke om tillatelse.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #15 Skrevet 6. november 2016 FY fader, norge er virkelig verdens mest hundefientlige land... de skal jaggu ikke være til bry på noen som helst måte. Men det er heeeelt ok å flytte inn i boretslag meg 8 bråkete unger.... Jadda... Anonymkode: b4636...4aa 6
ArtyFarty Skrevet 6. november 2016 #16 Skrevet 6. november 2016 Det beste er å ringe noen i styret i borettslaget du tenker å kjøpe, og snakke med dem om saken. Da oppfatter man fort om dette er et borettslag det er trivelig å ha hund i, eller om du vil konstant føle deg uglesett. Sistnevnte sted vil man ikke bo med hund, selv om det er lov.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #17 Skrevet 6. november 2016 Hos oss er forbudet mot kjæledyr, med unntak av rene innedyr, hjemlet i vedtektene, og punktet tas opp med jevne mellomrom på generalforsamling slik at forbudet hele tiden er hjemlet i et forholdsvis ferskt vedtak gjort av andelseierne. Da står borettslaget sterkere dersom det går mot rettssak. Jeg har sittet i styret i fem år, og på den tiden har vi godkjent i snitt en søknad om hundehold i året, og da utelukkende grunnet psykososiale forhold med legeerklæring fra spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 84579...872
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #18 Skrevet 6. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Satt meg grundig inn i denne saken før vi kjøpte bolig. Emelinedommen fungerer greit på katter og andre dyr som holdes inne. Dog ikke utekatter, som kommer inn. Ved hund holder det at en nabo i oppgang klager på sterk allergi og får en legeattest. Dette er noe man lett kan få tak i om man ikke liker dyr. Videre kan det bli klager om den bjeffer på dagtid (medfører ulempe for naboer). Kjekket opp dette med advokater som kommer opp om man googler saken. Om du virkelig vil trengs det en ny høyesterettsdom på hunder, så kjør gjerne saken. Om du er blind etc. regnes det som god nok grunn for å få holde hund. Jakthund/familiehund, selskapshun er ikke god nok grunn i følge advokatene. Vårt borettslag står det Dyrehold etter søknad. god grunn må oppgis. På obos sine sider står det dyrehold forbudt. Men det viser seg at det holder å søke styret bare, så blir det innvilget Anonymkode: 415e3...8ae Her var det utrolig mye dritt du klarte å spy opp (ja, det er en faktisk tilstand!). Anonymkode: 9d8a7...179 1
Gjest Timaras Skrevet 6. november 2016 #19 Skrevet 6. november 2016 Et borettslag kan ikke nekte dyrehold. Her jeg bor i blokk. Så har vi en regel om at dyrene registreres slik at man vet hvor det er dyr ved eventuelt brann.
happiest Skrevet 6. november 2016 #20 Skrevet 6. november 2016 Hos meg må det søkes styret. Her er hovedregelen at det skal tillates så lenge det ikke er til ulempe for andre. F.eks er ikke kamphunder tillat, eller 12 katter i samme leilighet.... 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå