Gjest Anonymjente16 Skrevet 6. november 2016 #1 Skrevet 6. november 2016 Hei, jeg er ei jente på 17 år som går 2 året på videregående på helsefagarbeider-linjen. Fra imorgen og 4 uker framover skal vi i praksis på gamlehjem (unntatt onsdagene). Har aldri vært i praksis på gamlehjem før, fordi i fjord var jeg utplassert i barnehage. Jeg har vært et par ganger på dette gamlehjemmet før, fordi hver onsdag har vi hatt ''hverdagshjelpen'' der vi har besøkt gamlehjemmet og fått en fast bruker hver som vi skal være med og gjøre ting sammen med. Bortsett fra det så har jeg ingenting erfaring med gamle folk sånn egentlig, for jeg har for eksempel ingen gamle i familien min lenger. Vi har jo så klart fått undervisning på skolen da, siden jeg går på helsefag, så jeg vet jo litt. Jeg er usikker på om arbeid innen helse er noe for meg, og jeg håper jeg finner ut dette når jeg er ferdig med denne praksisen. Jeg gruer meg egentlig veldig til praksis imorgen, fordi det er helt nytt for meg, og jeg har fått beskjed om at jeg kommer på skjermet avdeling med demente. Jeg er litt redd for at de som er demente skal være sinte, og jeg er egentlig litt redd. Det må jo være en grunn til at de er på skjermet avdeling. Jeg har også kommet med to andre fra klassen min som er på skjermet avdeling, men de to er bestevenner, og jeg er ikke så god venn med dem. Jeg vet at dette ikke skal ha noe å si, fordi man må lære seg å samarbeide med alle, men det gjør allikevel at jeg føler jeg blir litt alene. Jeg får jo en veileder, men aner ikke hvem det er eller hvordan han/hun er som person. Jeg gruer meg også til 8 timers lange arbeidsdager, jeg synes tiden går så seint når man jobber. Jeg er redd for at jeg vil bryte ut i gråt, fordi det skjer av og til når jeg opplever noe helt nytt og opplever å føle meg alene. Men skal gjøre mitt beste for at ikke det skal skje. Jeg har planer om å prøve å tenke positivt, gjøre det jeg får beskjed om og være imøtekommende. Har dere noen råd/tips til hva jeg kan gjøre for at dette skal bli en positiv opplevelse og at ikke dagene skal føles så lange? Kanskje dere har erfaring med å jobbe på skjermet avdeling? Hva kan jeg forvente meg og hva burde jeg forberede meg på?
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #2 Skrevet 6. november 2016 Noen demente er sinte, men langt i fra alle. Grunnen til at de skjermes er ofte fordi man vil ha ro rundt dem og at de skal slippe å forholde seg til så mange inntrykk. Jeg anbefaler deg å fokusere på det du skal lære i praksis og at du derfor leser deg godt opp på demens og ulike terapiformer. I morgen møter du opp med et åpent sinn og forsøker å være tålmodig og rolig. Tror dette går veldig bra. Det er naturlig å grue seg. Anonymkode: 44326...b61 1
Flua Skrevet 6. november 2016 #3 Skrevet 6. november 2016 Du må tenke at dette er helt vanlige mennesker som er forskjellige, akkurat som alle andre. Noen blidere enn andre...noen mer utadvendt enn andre. Noen får du mer kontakt med enn andre, men du skal gjøre en jobb ifht at de ikke klarer alle oppgaver selv. Min sønn på 16 hadde sommerjobb på dementavdeling i sommer, og han har aldri vært på gammelhjem før. Jeg var spent, men han storkosa seg. Matet demente, snakket, spilte Ludo....gikk tur og hjalp til. Noen snakket han mer med enn andre, sånn er det forøvrig i livet og. Du kommer til å få veiledning, og du må tørre å spørre. Kanskje du og må si fra første dag at du er veldig spent, og at dette er nytt for deg. Alle er spent/gruer seg litt i ny jobb....pust rolig og ta dagen som den kommer, jeg er sikker på det går fint. Lykke til! 4
Nøste~ Skrevet 6. november 2016 #4 Skrevet 6. november 2016 Ja jeg har hatt praksis på sykehjem, men jeg var sykepleiestudent og vi måtte være der i 8 uker!! Tenk det. Jeg visste heller ikke hva jeg gikk til, hadde heller aldri hatt noe på gamlehjem å gjøre før (mine besteforeldre er enten døde eller veldig oppegående). Vel, jeg likte meg ikke noe særlig. Jeg har ikke all vedens med tålmodighet og følte at dagene bare var slit og jeg gikk rundt og var ofte irritert og lei av de gamle. Fant ut at jeg ikke passet til dette allikevel og sluttet etter å ha gjort ferdig ferdig førsteåret. Så ja, gamlehjem føler jeg er dørstokken på om dette er noe du gidder eller ikke, enten liker du deg blant gamlingene eller så gjør du det ikke. Jeg var på et vanlig gamlehjem, men vi hadde et par demente og to av dem kunne bli sinte. Resten var en blanding av folk som bare satt der og sa ingenting og noen som hadde stor fortellerglede hvor du kunne risikere å bli sittende å høre på dem ganske lenge. Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #5 Skrevet 6. november 2016 Jeg er vernepleier og hadde praksis på skjermet avdeling. Var veldig skeptisk og visste ikke helt om dette var noe for meg, men innen jeg var ferdig der var det absolutt noe jeg kunne tenkt meg:) Det var av og til noen pasienter som ble sinte selvsagt, men de ble gjerne sinte fordi de var redde og/eller forvirret, mange visste jo ikke hvor de var, hvor kona som hadde vært død i 10 år var, hvor babyen de ammet var osv. Så mitt beste mest generelle råd er å sørge for at du og pasienten er på samme bølgelengde; det er alltid opplagt for deg selv hvilke intensjoner du har, men det er det ikke alltid for en pasient med demens. Så ikke kast inn håndkleet før du er ferdig med disse 4 ukene. Dagene når man gjør fysisk arbeid som stell osv. går mye raskere enn hva de gjør når man sitter ved en skolepult. Dessuten, selv om du finner ut at sykehjem ikke er noe for deg, så er det jo et hav av andre ting du kan jobbe med som helsefagarbeider:) Anonymkode: a2888...240 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #6 Skrevet 6. november 2016 Hadde og praksis på et slikt sted og det var da jeg kjente på frustrasjonen over at man ikke kommer tidligere i praksis. Hadde kastet bort mye tid på utdanning innenfor noe som ikke var min greie. Men men, da var de jo bare å bytte. Anonymkode: 20a47...94e 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #7 Skrevet 6. november 2016 Jeg hadde inntrykk av at demente hadde en tendens til å ta på skritt, pupper og ellers oppføre seg upasselig? Anonymkode: f570e...c5d
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #8 Skrevet 6. november 2016 34 minutter siden, Nøste~ skrev: Ja jeg har hatt praksis på sykehjem, men jeg var sykepleiestudent og vi måtte være der i 8 uker!! Tenk det. Jeg visste heller ikke hva jeg gikk til, hadde heller aldri hatt noe på gamlehjem å gjøre før (mine besteforeldre er enten døde eller veldig oppegående). Vel, jeg likte meg ikke noe særlig. Jeg har ikke all vedens med tålmodighet og følte at dagene bare var slit og jeg gikk rundt og var ofte irritert og lei av de gamle. Fant ut at jeg ikke passet til dette allikevel og sluttet etter å ha gjort ferdig ferdig førsteåret. Så ja, gamlehjem føler jeg er dørstokken på om dette er noe du gidder eller ikke, enten liker du deg blant gamlingene eller så gjør du det ikke. Jeg var på et vanlig gamlehjem, men vi hadde et par demente og to av dem kunne bli sinte. Resten var en blanding av folk som bare satt der og sa ingenting og noen som hadde stor fortellerglede hvor du kunne risikere å bli sittende å høre på dem ganske lenge. Lykke til. Det heter sykehjem! Ikke gamlehjem. Ikke alle som bor på sykehjem er gamle! Jeg skjønner dog ikke hvorfor du er sykepleier om du ikke har noe tålmodighet? Det er jo bare noe en må lære seg til. Anonymkode: 1b591...52c 5
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #9 Skrevet 6. november 2016 Hei Ts! Dette går bra. Prøv å fullfør og ha et åpent sinn, også kan du ta en vurdering når du er ferdig om dette er for deg. Jeg hadde 10 uker på skjermet demensavd på sykepleiestudiet. Var ekstremt skeptisk. Oppdaget at dette passet meg ypperlig. Disse menneskene var fysisk veldig oppegående, noen trengte litt hjelp i stell, men de fleste trengte bare veiledning, for å huske hva og hvordan. Generelt kan de med demens være ganske ulykkelige. Det er tungt. Men noe å tenke på er at forskning viser at om du gir dem en bra dag så selv om de ikke kan huske HVA dere har gjort når dagen er omme,så sitter de veldig ofte igjen med en god følelse, en indre ro, og en opplevelse av at de har hatt en god dag. Lykke til! Anonymkode: f67c0...a6f 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #10 Skrevet 6. november 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det heter sykehjem! Ikke gamlehjem. Ikke alle som bor på sykehjem er gamle! Jeg skjønner dog ikke hvorfor du er sykepleier om du ikke har noe tålmodighet? Det er jo bare noe en må lære seg til. Anonymkode: 1b591...52c Nå skrev vel vedkommende at hun sluttet etter første året da... Anonymkode: cbbaa...97c 2
Nuttery Skrevet 6. november 2016 #11 Skrevet 6. november 2016 Jeg var i praksis på en skjermet demensavdeling på sykehjem og syntes det var veldig utfordrende - og jeg er sykepleierstudent. Hadde også mange følelser som deg: var redd, gruet meg osv. Det gikk greit, dagene var lange, men det er nok mange, mange, mange år til jeg noen gang ønsker å jobbe på sykehjem igjen.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #12 Skrevet 7. november 2016 Hvordan føler du første dagen har gått? Anonymkode: 58d22...1fd
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #13 Skrevet 7. november 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde inntrykk av at demente hadde en tendens til å ta på skritt, pupper og ellers oppføre seg upasselig? Anonymkode: f570e...c5d Skjerp deg. Anonymkode: 3ee04...2a9 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #14 Skrevet 7. november 2016 Vær forbedret på at du kommer til å synes dagene går sakte og at det ofte kan bli ganske kjedelig. Men også forstå at bare fordi du ikke trives med eldrepleie betyr ikke det at du kommer til å mistrives som helsefagarbeider. Det finnes andre ting man kan jobbe med og videreutdanne seg til. De fleste møter ofte en eller to ting i utdanningsprosessen som ikke faller i smak. Har selv vært i praksis på sykehjem og synes det var kjedelig. Eldrepleie er ikke min greie. Det er alt for få ansatte, litt kjedelige oppgaver som bare stell, smøre på brødskiver, mate etc. Skal bli sykepleier og kommer ikke til å jobbe på sykehjem. Skal enten jobbe på sykehus eller videreutdanne meg til noe spennende. Kanskje helsesøster, lærer, operasjonssykepleier eller annet. Anonymkode: 1527a...12b
happiest Skrevet 7. november 2016 #15 Skrevet 7. november 2016 Snakk med praksisveileder hvordan du føler deg. Da vet han/hun dette og kan kanskje være med på å forberede deg mer før du må sette i gang med å gjøre ting alene som kan være ubehagelig. Når det gjelder de to andre elevene som er bestevenner, så synes jeg ikke du skal tenke så mye på de. Du er ikke i praksis for å henge med venner. Du er i praksis for å øve og lære. Praksisstedet vil nok fort merke om noen er mer interessert i å være/snakke med vennene sine på jobb enn med kollegaer og beboere. Spør også hvordan du skal forholde deg til beboere som kan bli sint. Spør også om det er noe spesielt du bør gjøre/oppføre deg om x beboer blir sint. Alle er forskjellige og man må tilnærme alle på ulikt vis.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #16 Skrevet 7. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vær forbedret på at du kommer til å synes dagene går sakte og at det ofte kan bli ganske kjedelig. Men også forstå at bare fordi du ikke trives med eldrepleie betyr ikke det at du kommer til å mistrives som helsefagarbeider. Det finnes andre ting man kan jobbe med og videreutdanne seg til. De fleste møter ofte en eller to ting i utdanningsprosessen som ikke faller i smak. Har selv vært i praksis på sykehjem og synes det var kjedelig. Eldrepleie er ikke min greie. Det er alt for få ansatte, litt kjedelige oppgaver som bare stell, smøre på brødskiver, mate etc. Skal bli sykepleier og kommer ikke til å jobbe på sykehjem. Skal enten jobbe på sykehus eller videreutdanne meg til noe spennende. Kanskje helsesøster, lærer, operasjonssykepleier eller annet. Anonymkode: 1527a...12b Bra holdning! Det er jo kjempelurt å være negativt innstilt til praksisen. Da kommer man i alle fall til å trives!! Anonymkode: 1b591...52c 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #17 Skrevet 7. november 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skjerp deg. Anonymkode: 3ee04...2a9 Det var en tråd tidligere der det var snakk om demente, der mange klagde på hvor ille det var å jobbe med dem nettopp pga det. Er ikke rart jeg sitter igjen med det inntrykket da Anonymkode: f570e...c5d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #18 Skrevet 7. november 2016 Begynn med å jobbe med holdningene dine. Og Gamlehjem finnes ikke lengre, og særlig ikke når du skriver om skjermet avdeling, det heter sykehjem. Fordi de som er der er for syke til å klare seg selv hjemme hos seg selv, eller i omsorgsbolig med noe tilrettelagt hjelp. Husk og på at å havne på sykehjem kan skje noen du er glad i, og deg selv både i ung alder og senere når du blir eldre. Hvordan vil du da sette pris på å bli behandlet? Du har valgt helse og dette er noe av det den retningen innebærer. Du vil nok og modnes i denne praksisen dersom du er åpen for å se på dem du skal hjelpe som hjelpeløse mennesker og noe som kan ramme oss alle, enten vi vil eller ei. Anonymkode: 87532...445 2
Lammelåret Skrevet 7. november 2016 #19 Skrevet 7. november 2016 Fortell meg hvordan det har gått? Og jeg lurer på hva du har lest om demens og hva skolen sier at praksisperioden skal inneholde?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2016 #20 Skrevet 7. november 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bra holdning! Det er jo kjempelurt å være negativt innstilt til praksisen. Da kommer man i alle fall til å trives!! Anonymkode: 1b591...52c Hvor får du det fra? Skrev at jeg hadde vært i praksis. Holdningene mine til praksis før jeg begynte sier jeg ingenting om. Etter denne dagen og utover uken kan det hende disse følelsene dukker opp og da er det godt å reflektere litt rundt at disse følelsene ikke må bety at man bør bytte yrke. TS skriver selv at hun er redd for å ikke passe med dette og den følelsen styrkes av at hun gruer seg litt, ikke har mye kunnskap om demens osv. og kan absolutt styrkes enda mer om hun synes dagene går litt tregt og ikke trives så veldig godt. Men å ikke trives med én ting betyr ikke at man skal ta konkludere med at man ikke trives med hele yrket. Det snakket vi mye om før praksis på høgskolen og er viktig å tenke på da mange hopper av studiet etter praksis. Mest sannsynlig fordi de ikke trives med eldrepleie spesifikt og da tror at de ikke trives med sykepleie generelt. Anonymkode: 1527a...12b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå