Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom nettopp hjem fra byen og innså at jeg kanskje burde begynne å spare til pensjon. Hvordan gjør jeg det? Er det en spesiell sparekonto?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I kva for årstal blir du 70?

Skrevet

40-50 år til

Skrevet (endret)

Rundt 2060, altså. Då er mitt råd å spare til pensjon ved å investere i kunst og andre lite synlege ting. Lite synlege for offentlege myndighetar, altså. 
Det som kjem til å vere realiteten i 2060, er at har du eigne midlar (i bank, eigedom el.l.) eller privat pensjonsforsikring, kjem du til å få null og niks av staten i alderstrygd/sosialstøtte (folkepensjonen er i praksis avvikla). For då treng du ikkje trygd, heiter det. Men dei let deg ikkje direkte svelte i hel heller, så litt vil du få om du ikkje har eigne midlar.
Difor må du skaffe deg verdiar som er "usynlege" og realisere dei på ein diskret måte når tida er inne. Og bruke dei på ein lite oppsiktsvekkjande måte!

Tillegg: Tenk også på at i 2060 er Noreg eit muslimsk land. Kva har det å seie for kva slags kunst det er lurt å investere i? Kva vil vere forbodi og vanskeleg å omsetje, kva vil vere mykje etterspurt?

Endret av Knut Berg
Skrevet

Begynn så smått med et indeksfond. Virker det for komplisert (det er ikke det), skaff deg en sparekonto og opprett fast trekk dit. 

• Liker 1
Skrevet

Sparing til pensjon er som all annen sparing, det er penger du ikke bruker. Hvordan du plasserer dem er en annen sak, men når det er så lang tid til så kan det være lurt å ta høyere risiko ved å plassere dem i aksjefond. Personlig anbefaler jeg et globalt aksjefond (i motsetning til et norsk eller nordisk) siden inntekten og pensjonen din allerede er mer enn nok avhengig av hvordan det går med den norske økonomien. Med en spareavtale med et fast trekk hver måned vil oppturene og nedturene som kommer før du blir pensjonist til en stor grad bli jevnet ut.

Anonymkode: bdbfd...961

Skrevet

indeksfond / aksjefond

Les deg opp, start fast månedlig spareavtale. 

Anonymkode: bf922...bd1

Skrevet

Signerer indeksfond. Dessverre finnes det ikke spesielle kontoer eller tilbydere som gir noe slags fordeler over "gjør det selv" metoden, heller tvert imot, så fond er det beste alternativet. Ta litt tid til å sette deg inn i hvordan det fungerer før du hopper i det, er ikke noe farlig, men kan være litt skummelt å se at pengene taper verdi osv.

Anonymkode: e8b6e...a8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...