Gå til innhold

Monster ved juletider

Anbefalte innlegg

Gjest WeirdAlien
Skrevet

Det er et monster/skummelt vesen jeg hørte om da jeg var liten som visstnok kom hver jul og tok alle slemme barn, men jeg har glemt hva den karakteren/vesenet heter! Noen som husker det? Ikke Dodraugen, Nøkken eller noe, men et vesen som kom hver jul.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, WeirdAlien skrev:

Det er et monster/skummelt vesen jeg hørte om da jeg var liten som visstnok kom hver jul og tok alle slemme barn, men jeg har glemt hva den karakteren/vesenet heter! Noen som husker det? Ikke Dodraugen, Nøkken eller noe, men et vesen som kom hver jul.

I Islandsk tradisjon? Jeg husker ikke hva han heter, men jeg ble fortalt om det.

Anonymkode: 1e99f...bcb

Skrevet
16 minutter siden, WeirdAlien skrev:

Denne? https://no.wikipedia.org/wiki/Jólasveinn

Skrevet
Akkurat nå, WeirdAlien skrev:

Det er vanskelig å huske, men jeg tror kanskje det var Gryla. Takk for svar!

Takk for hyggelig tilbakemelding :blomst:

Skrevet

Kan det være Julemanden? Svær jævel fra Danmark som labber oppover mot Norge rundt juletider.

Husker jeg så ham da jeg var liten en gang.

Anonymkode: a84fa...84b

Gjest WeirdAlien
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være Julemanden? Svær jævel fra Danmark som labber oppover mot Norge rundt juletider.

Husker jeg så ham da jeg var liten en gang.

Anonymkode: a84fa...84b

Julemanden? Som i Julenissen? Nei, Julenissen var alltid forbundet med noe snilt og godt for meg som barn. Det var et monster pappa skremte meg med som barn som skulle ta meg og ete meg opp. 

Skrevet

Krampus oppfører seg vel sånn ihht tyske folkeeventyr

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...