AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #1 Skrevet 5. november 2016 Jeg har ikke trent på 2år. Grunnet sykdom, graviditet og fødsel. Og det eneste jeg gjorde da var å løpe. Nå er det på tide å begynne igjen! Vil ha mer energi, ta av 10-15kg og bli generelt sprekere. Har en aktiv jobb der vi er mye ute i skog og mark (bhg), og er ellers aktiv i hverdagen. Men trener lite. Bør trene styrke i rygg, bekken og armer. Og selvsagt kondis. Var gravid, kunne ikke trene da, var mindre aktiv, men spiste veldig bra. Er litt overvektig, så la kun på meg 5kg i svangerskapet. De ramlet av rett etter fødsel, pluss en del ekstra. Dessverre kom de fort på igjen pga dårlig kosthold og liten viljestyrke.. (Baby med kolikk og som gren ofte, enklere å spise en sjokolade enn å lage seg noe ordentlig mat. Ble nok litt trøstespising og) Nå har jeg skjerpet meg med kostholdet igjen. Spiser ikke sjokolade eller potetgull i ukedagene, kun fredag. Spiser sunnere, og velger helle smoothies eller frukt om jeg er sjesken. Men nå vil jeg trene igjen. Må begynne i det små. Helst hjemme, da det ikke er så lett å trene på senter, hvertfall ikke nå, for dørstokkmilen med baby er lang og ikke alltid jeg kan dra på kveldstid. Men hvor begynner man? Med hva? Bør jeg øke litt og litt? Har virkelig ikke peiling. Burde nesten hatt pt, men det er litt vanskelig, koster og penger. Det som gjør at jeg alltid mister motivasjonen, er at jeg alltid går for hardt ut og ender opp med å bli syk.. Forkjølelse, influensa og div som alltid kommer når jeg begynner å trene. Noen tips for å unngå dette? Har sett litt på livegym, noen erfaring med det? Eller ren hjemmetrening på egenhånd? Andre tips? Anonymkode: 10f92...184
ablaze Skrevet 6. november 2016 #2 Skrevet 6. november 2016 Som du spurte om - ja! Bare begynn! Samme med hva! Detviktigste er å komme inn i rutinen med å gjøre noe! Etter hvert vil du begynne å styre treningen mot der du ønsker å prioritere - enten det er styrke for å stramme opp eller kondisjon for å ta av (eller generelt trene for å føle deg bra!) Jeg har nettopp selv kommet skikkelig i gang etter svangerskap og mammaperm og synes selv det er vanskelig å finne tid i en travel hverdag. Hvis hjemmetrening funker best så er jo det supert. For meg er det kun gruppetimer da jeg har for lite selvdisiplin til noe annet. Hadde jeg vært deg så hadde jeg gidd faen i hvordan ting er nå og gått på treningssenter dersom det er det du vil!
Wiggins Skrevet 6. november 2016 #3 Skrevet 6. november 2016 Selvsagt er det bare å begynne. Det du må huske på er at alle må begynne der de er. Det er ikke få som tenker "nå skal jeg virkelig begynne å trene", flesker til med store treningsdoser, og går på en smell. Du ser ut til å (endelig) ha innsett at du har gjort denne feilen en del ganger. Etter de første 2-3 gangene med ny treningsform vil du uunngåelig bli kjempestøl, sånn er det bare. For at det ikke skal bli så ille gjelder det å ikke ta seg så veldig ut de første 2-3 gangene. Føl deg heller fram til du finner hvor store treningsdoser du tåler nå i starten. Det er mye bedre å øke dosene sakte men sikkert enn å gå ut i hundre og så treffe veggen etter kort tid. En bra regel er at du skal kjenne deg helt restituert to dager etter forrige økt. Alt som får opp pulsen er bra, men noen treningsformer gir selvsagt bedre effekt på kondisjonen enn andre, f. eks. jogging versus bordtennis. Hvis du har hatt problemer med bekken og hofte i forbindelse med graviditet kan det imidlertid være gunstig å velge andre treningsformer enn jogging for å trene utholdenhet. Sykling/spinning, roing/romaskin, svømming eller langrenn er alle treningsformer som ikke belaster leddene så hardt. Langrenn er kanskje den beste treningsformen av alle. Du har altså lang vei til treningsstudio. Hva med å kjøpe deg en slynge du kan henge opp i taket? Med slynge og et "belte" som du fester mellom tauene (slik at du f. eks. kan legge knærne eller føttene der) har du nesten et komplett treningsstudio. Det eneste du ikke får trent i særlig grad er styrke på beina. Sjekk ut https://www.redcordshop.no/ 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #4 Skrevet 6. november 2016 Det å bli støl er helt greit, men hvor ofte bør man trene i starten? Er vel der jeg feiler.. Prøver å trene masse, så vet jo at jeg må starte mykt. Føler meg i for dårlig form til gruppetimer, men vil gjerne det etter hvert. Tror jeg vil prøve hjemme først, så ser jeg hvor flink jeg er. Tror jeg må få en god rutine på det. Anonymkode: 10f92...184
Wiggins Skrevet 6. november 2016 #5 Skrevet 6. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det å bli støl er helt greit, men hvor ofte bør man trene i starten? Er vel der jeg feiler.. Prøver å trene masse, så vet jo at jeg må starte mykt. Føler meg i for dårlig form til gruppetimer, men vil gjerne det etter hvert. Tror jeg vil prøve hjemme først, så ser jeg hvor flink jeg er. Tror jeg må få en god rutine på det. Anonymkode: 10f92...184 I starten er det best å ta korte økter med ikke alt for høy intensitet. Da restituerer du deg raskere, og kan ta en ny økt med bare én hviledag i mellom. På sikt vil det gi deg netto større progresjon enn om du tar en monsterøkt som du bruker mange dager på å hente deg inn etter. Du kan altså godt ta 3-4 økter i uka (når du har kommet over de første gangene der du blir støl) så lenge øktene er korte og ikke alt for harde.
Raven Emerald Skrevet 7. november 2016 #6 Skrevet 7. november 2016 Ryddet for reklame og svar til dette. Raven Emerald, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå