AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #1 Skrevet 5. november 2016 Barnet mitt har alltid vært litt annerledes, litt spesiell når det kommer til samhandling med andre. Nå begynner han å bli såpass gammel at han begynner selv å se hans sosiale "handikapp". Han legger merke til at han ikke får til det sosiale helt. Han blir ikke utestengt av andre eller noe sånn, men han klarer ikke gå inn i leken eller bli i leken sammen med jevngamle. Han føler også at han ikke klarer å nå inn til de andre ved å snakke. På grunn av språkproblemer har han vanskeligheter med å uttrykke seg og andre har vanskelig for å forstå ham. Jeg ser at han så gjerne vil, men han får ikke til. Det ender alltid opp med at han fjaser for seg selv, blir høylytt og roper for å få frem det han vil, eller tyr til vold pga frustrasjon. Han sliter altså mye med samhandling med andre barn, og dette blir veldig tydelig i f.eks friminutter hvor man aktivt må oppsøke andre for å ha noen å leke med. Han sliter ikke hele tiden og kan være med på lek med andre, spesielt organisert lek f.eks spill organisert av voksne. Jeg ser at han leker med andre barn, men samtidig har ikke ikke funnet noen spesielle venner på skolen. Han leker med de som slipper han inn i leken der og da. Han får hjelp av ppt, men ting blir jo ikke bedre med en gang. Dette er noe som må læres. Noen som har erfaringer? Gode historier? Barnet er 6 år. Språkproblemene legger jo veldig mange vansker i veien for ham, men kan dette med det sosiale bedre seg med tiden? Han har det ikke fælt på skolen, absolutt ikke, men jeg er hver dag redd for at noe skal skje eller at de andre barn skal synes at han blir litt for spesiell og trekke seg unna.. Anonymkode: 0474b...813
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #2 Skrevet 5. november 2016 Et barn på 6 år, språkvansker, kommer ikke inn i lek og sliter sosialt.... Si meg, hvilke konkrete tiltak har PPT satt i gang? Han er blitt 6 år, og det er noe som skal læres ja, men dette har pågått i mange år, hvordan har dere stimulert til læring, hva er gjort/ skal gjøres? Anonymkode: 9ee32...995 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #3 Skrevet 5. november 2016 Få han utredet med en gang, gå via legen. Anonymkode: 9ee32...995 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #4 Skrevet 5. november 2016 Så bra at dere får hjelp av PPT. Da er det sosial kompetanse/trening de må hjelpe sønnen din med. Min gutt har også vansker med det sosiale og fikk dermed god hjelp med dette. Det har hjulpet han masse! Du trenger ikke våre råd, ppt har kompetanse på dette. Han trenger heller ikke diagnose for å få hjelp. Anonymkode: 75da2...68c
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #5 Skrevet 5. november 2016 Han har hatt mange tiltak i barnehagen og vi foreldre har også jobbet veldig mye med dette. Over i skolen måtte han inn i ppt-karusellen på nytt (dvs en helt ny vurdering). Skolen bruker nå de ressursene de har å bruke av, men utredning er ikke ferdig enda. Vi venter snarlig tilbakemelding. Det kan være en språkdiagnose inne i bildet som er årsaken til andre problemer, eller det kan være noe annet. Vi vet ikke helt enda. Vi har et veldig godt samarbeid med skolen, ppt og logoped. Dersom ppt mener han trenger utredning, f.eks via bup, så vil de gi beskjed. Det har vi en åpen dialog om. Jeg stoler på kompetansen til teamet han har rundt seg og at de vil gjøre hva de kan for ham. Det er ikke sånn at han slår rundt seg hver dag, men det har forekommet at han har brukt metoder for å kommunisere som ikke er akseptabelt. Han mener ikke noe vondt med det, han vil bare ha oppmerksomhet han ikke klarer å få gjennom språk. Dersom noen har konkrete tips til oss foreldre så er det bare å komme med det! Kanskje er det noe vi ikke har tenkt på før. Dette er et sårt tema for man vil jo så gjerne at barna skal fungere optimalt på alle områder. Og nå begynner han å skjønne litt mer selv.. Derfor ville jeg bare høre om noen andre har hatt barn med lignende problemer og hvordan det har gått med dem. TS Anonymkode: 0474b...813
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #6 Skrevet 5. november 2016 Hvordan leker han? Noenlunne lik min sønn, diagnose: asberger. Dårlig kompetanse hos ppt-via lege/ bup og utredning. Siden vi var på såpass tidlig har det gått veldig bra, sliter ikke så mye i dag. Har han språkforståelse? Har han problemer med lyder/ stokker om bokstaver? Har de ev veiledet dere på hvordan han kan stimuleres i forhold til språk/sosial kompetanse? Anonymkode: 9ee32...995
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå