Gå til innhold

Tåler ikke ull. 3,5 år. Hvordan kle han?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 3,5 år som ikke tåler ull. Veldig sensitiv hud og ekstremt plaget med atopisk eksem.

Det blåser veldig kaldt nå, og har gjort det i flere dager. Det er ca 3 minus, men det blir jo flere effektive pga vinden. Hvordan kler dere barna som ikke tåler ull innerst? Er det nok med stilongs av bomull, tykk bukse og bobledress? (Pologenser, tykk genser på overkroppen) 

Det vil jo bli kaldere i løpet av vinteren, og dem er ute i barnehagen inntil 15 minus.

Hvordan kler dere dem som ikke tåler ull?

Anonymkode: 9e97a...09f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bambus?Ull med bomull innerst? Fleece? Superundertøy? Ull utenpå? Ulldress? Mange muligheter, du må bare prøve deg frem.

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en liten gutt på 3,5 år som ikke tåler ull. Veldig sensitiv hud og ekstremt plaget med atopisk eksem.

Det blåser veldig kaldt nå, og har gjort det i flere dager. Det er ca 3 minus, men det blir jo flere effektive pga vinden. Hvordan kler dere barna som ikke tåler ull innerst? Er det nok med stilongs av bomull, tykk bukse og bobledress? (Pologenser, tykk genser på overkroppen) 

Det vil jo bli kaldere i løpet av vinteren, og dem er ute i barnehagen inntil 15 minus.

Hvordan kler dere dem som ikke tåler ull?

Ha bambusplagg eller plagg av superundertøystoff innerst mot kroppen, og ull utenpå der.

Bomull innerst vil samle fukt og forårsake at barnet blir kaldt.

Anonymkode: 15d2f...978

• Liker 1
Skrevet

LItt av poenget med ull er at den er varmeregulerende fordi den holder veldig godt på fuktigheten(det er jo også derfor ull dessverre ofte kan tørke ut huden og gjøre eksem verre). Denne egenskapen har ikke bomull, så jeg ville heller sett etter andre materialer. Bambus? Fleece? Er det evt. mulig å ha ull som mellomlag, eller blir det også for ille?

Anonymkode: 2ede5...29d

Skrevet

Du får også kjøpt ullklær til barn som har innside av et annet materiale. Så det på xxl eller stormberg

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du får også kjøpt ullklær til barn som har innside av et annet materiale. Så det på xxl eller stormberg

Min erfaring er dessverre at disse plaggene ikke fungerer særlig bra, og det er også vanskelig å holde dem rene, da de ulike materialene som er brukt også strengt tatt skal vaskes med ulike temperaturer og vaskemiddel :( Samtidig er de kanskje et greit alternativ når man ikke KAN bruke ull.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er dessverre at disse plaggene ikke fungerer særlig bra, og det er også vanskelig å holde dem rene, da de ulike materialene som er brukt også strengt tatt skal vaskes med ulike temperaturer og vaskemiddel :( Samtidig er de kanskje et greit alternativ når man ikke KAN bruke ull.

Har du prøvd med bomullsklær under ull da?

Hvordan blir det evt for barnet?

Om han ikke svetter mye, så kan det gå greit med bomull innerst.

Skrevet

Bambus er gull. Og som fleire nemner ull med anna stoff innerst. Joha, hust and claire (?), reflex og fleire andre har dette, berre spør på barnas hus og liknande butikkar. Eg brukar mykje av dette på mi jente med atopisk eksem. (Det skal seiast at ho ikkje er så veldig plaga, har høyrt om dei som reagerer på desse plagga også. Då ville eg berre brukt bambus.) 

• Liker 1
Skrevet

Bambus eller superundertøy innerst og ull utenpå der. Fleece er også supert om han ikke tåler ull som ytterste lag. 

Anonymkode: 4877e...c24

Skrevet

Devold har fantastisk ull for alergikere, men der er likevel ull i kanten av håndleddene og i halsen så for de veldig alergiske vil ikke det virke. Jeg har brukt den til mitt barn, for hun får ikke utslett akkurat der, men mer i armhule, inni albuen og knehulen. Ellers har Obs fått billig bambustøy til barn i merket Friends

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi bruker ull med bomull inderst fra hust & clair kan vaskes på 40 grader i maskin og er ikke vanskelig og holde rene i det hele tatt :) 

Anonymkode: 79d26...ee3

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bambus eller superundertøy innerst og ull utenpå der. Fleece er også supert om han ikke tåler ull som ytterste lag. 

Jeg slenger meg på den. Det er veldig mye godt teknisk undertøy nå. Gå en runde i sportsbutikker og se hva du finner. Invester i gode fleeceklær. Isbjörn of sweeden har veldig gode klær (men dyre). Ellers så har troll gode bambusklær som kan være en OK løsning hvis du vil forsøke det innerst og ull ytterst.

Anonymkode: 64e14...5fe

• Liker 1
Gjest Gallagher
Skrevet

Bomull inntil huden, fleece som 2. lag og vinterdress 

Skrevet

Det nesten så man føler deg som en dårlig mor om man ikke kler på ungen ull innerst... Minsten min er også allergisk mot ull direkte på huden. Han bruker bare vanlig bomullslongs og trøye direkte på huden, bruker en tykk ulldress under utedressen. Han er 4. Har sldri opplevd at han verken har vært kald eller fuktig i huden etter å ha vært ute. Kjøper alltid gode dresser til ungene, veldig fornøyd med Reima tec +. Er jo ikke sånn at ungene er ute i timesvis sammenhengene heller, kanskje en time eller to av gangen. Og skulle skulle bli våt og kald så pleier jo barn i den alderen å vise det eller gi beskjed. Men som nevnt da så har jeg aldri opplevd det:) så klart ull er jo helt topp (de andre barna bruker ull) men er jo noe forbannede hysteri spør du meg, enkelte mener jo nesten at det er omsorgssvikt å okke ikke ungen ull innerst :fnise: Merker ikke noe forskjell på huden deres etter de har vært ute om j tenker meg om, de er bare glade og fornøyde etter å ha rast fra seg ute.

Anonymkode: cec6f...160

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar 😊 da skal jeg kikke på de stedene som nevnes her og investere i litt diverse 😊 

For min del spiller det ingen rolle hva han bruker bare det funker og han ikke reagerer på det 😊 Akkurat nå om dagen er det veldig kaldt med sterk vind, så han må ha godt med klær på seg 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg er en voksen som ikke tåler ull. Jeg får utslett selv med bomull innerst og ull utenpå, så følg nøye med om du forsøker dette. Gir barnet uttrykk for at det er vondt, så kutt ut all ull. For det gjør virkelig vondt, det kjennes ut som kroppen brenner eller som å bli revet på et rivjern.

Jeg bruker 100% bomull, altså uten lycra. Jeg synes den er bedre til å ta til seg fuktighet. Jeg er ikke glad i viskose (bambus), føler meg klam, men det er nok subjektivt - ser jo at flere her anbefaler det.  

Kan ikke huske å vært kald med strømpebukse og parkdress, barna løper jo rundt og holder seg varme. 

Anonymkode: d3a87...5e2

Skrevet

Bomull innerst flere lag, fleece og yttertøy. 

Skrevet

Flere tynne lag bomull og yttertøy med vindstopper. 

Man er faktisk ikke nødt å ha ull fra innerst til ytterst for å ikke fryse - man må bare ha nok klær.

Anonymkode: 85eb8...b99

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Flere tynne lag bomull og yttertøy med vindstopper. 

Man er faktisk ikke nødt å ha ull fra innerst til ytterst for å ikke fryse - man må bare ha nok klær.

Kan nevne at min riktig nok tåler ull, men hun er så varm av seg at hun ikke kan ha ullundertøy innendørs. Jeg kan heller ikke forvente at barnehagen skifter på henne fra innerst til ytterst hver gang de skal ut. Så hun bruker ikke ullundertøy. Hun har ett lag tynn bomull og så tar de på ull eller fleece utenpå samt godt yttertøy. Har hittil ikke opplevd at hun er blitt for kald.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...