AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #1 Skrevet 5. november 2016 Hei! Er i en litt spesiell situasjon. Har en bekjent/ny venn vil jeg kalle det. Vi har møttes noen ganger det siste halvåret. Aller mest har vi snakket på sms og lignende. Men så ble kontakten bare sjeldnere. Jeg trakk meg ærlig talt litt unna, fordi jeg merket det ble mye negativt fra denne personen som jeg ikke føler at jeg orker å involvere meg i. H×n er veldig åpen om problemer hxn har, sliter mye psykisk. Det gjør forsåvidt jeg også, men er ikke naturlig for meg å dele så mye med noen jeg såvidt kjenner. Tidligere har jeg fått mld fra hxn med feks "jeg orker ikke mer", "vil bare fordufte " osv. Da har jeg prøvd å være forståelsesfull og tilby å møtes for å snakke, finne på noe osv. Men det blir aldri noe av. Hxn avlyser i siste liten flere ganger. Samtidig ser jeg at hxn er ute og gjør ting sammen med andre. Nå fikk jeg mld før helga og vI snakket litt. Får vite at hxn har skrevet selvmordsbrev og planlegger gjennomføre det i helga. Hva burde jeg gjøre? Ta kontakt med noen? Klarer ikke ta det helt seriøst heller og kjenner dette er et ansvar jeg ikke føler er mitt. Litt sånn ulv ulv opplegg.. (Har flere i nær familie med store psykiske vansker og må bruke energien min på å være der for de og meg selv!!) Samtidig vil jeg ikke bare gi faen og la hxn gjennomføre? Anonymkode: d97eb...1ce
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #2 Skrevet 5. november 2016 Jeg begynte å lese, men da jeg oppdaget at du ikke engang ville avsløre hvilket kjønn denne vennen hadde, men konsekvent skrev hxn, ga jeg opp. Gjettekonkurranser gidder jeg ikke delta i. Enten får du komme med skikkelige opplysninger, eller la være å søke råd. Anonymkode: b2dcb...317 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #3 Skrevet 5. november 2016 Kjønn er irrelevant i forhold til temaet jeg søker råd om. Anonymkode: d97eb...1ce 5
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #4 Skrevet 5. november 2016 Jeg hadde ringt legekontoret/ legevakten og fortalt at du fikk en SMS der en bekjent sa han hadde skrevet selvmordsbrev og planla at han skulle ta selvmord denne helgen og at du ikke vet hva du skal gjøre. Dersom du har denne meldingen, så har du jo "bevis" for at han er suicidal. Vet ikke om det er nok til å tvangsinnlegge. Jeg hadde uansett lagt ballen i helsepersonells hender, og dersom han tok livet av seg så er det et valg han gjør. Man kan ikke forvente at en bekjent skal klare å løsne opp i psykiske problemer som har utviklet seg gjennom et helt liv. Om helsepersonell kommer på døra hans, så slutter han å true med selvmord om han ikke mener det, i det minste. Det er en uting å tvinge andre mennesker til å ha kontakt med deg ved å true med selvmord Anonymkode: 02df7...89d 3
Bestevenninna di Skrevet 5. november 2016 #5 Skrevet 5. november 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte å lese, men da jeg oppdaget at du ikke engang ville avsløre hvilket kjønn denne vennen hadde, men konsekvent skrev hxn, ga jeg opp. Gjettekonkurranser gidder jeg ikke delta i. Enten får du komme med skikkelige opplysninger, eller la være å søke råd. Anonymkode: b2dcb...317 Dette er din personlige mening. Det er sikkert andre her som ikke synes dette vesentlig. 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #6 Skrevet 5. november 2016 Ta kontakt med legevakten og gi beskjed. Det er alt du trenger å gjøre, så tar de over. Personen trenger åpenbart hjelp. Anonymkode: 749da...7a4 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #7 Skrevet 5. november 2016 Takk for tips. Tror jeg bare må gjøre det... Føles som et tillitsbrudd å gå bak ryggen på personen slik. Jeg føler egentlig det er mer et rop om hjelp enn seriøse planer om å gjennomføre det. Håper jeg har rett. Med tanke på at denne typen meldinger har vært en gjenganger fra personen. Anonymkode: d97eb...1ce
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #8 Skrevet 5. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips. Tror jeg bare må gjøre det... Føles som et tillitsbrudd å gå bak ryggen på personen slik. Jeg føler egentlig det er mer et rop om hjelp enn seriøse planer om å gjennomføre det. Håper jeg har rett. Med tanke på at denne typen meldinger har vært en gjenganger fra personen. Anonymkode: d97eb...1ce Er ikke noe lurt å synse om bakgrunnen til at personen gjør dette, heller ikke overfor legevakten. Personen har kommet med trusler, med konkrete planer og tids-fastsettelse. Det er alvorlig nok og det er alt legevakten trenger å vite. Slikt har gjerne en langvarig prosess, der personen konkretiserer planene over tid og venner seg til tanken, så at det har vært en gjenganger, betyr ikke at det ikke er alvorlig. Anonymkode: 749da...7a4 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #9 Skrevet 5. november 2016 Jeg er enig i det ikke er lurt. Derfor velger jeg å be om råd og vil ta rådet om å kontakte legevakten. Fordi dette er utenfor mitt kompetansefelt å gjøre noe med uansett om planene gjennomføres eller ei. Har selv hatt selvmordstanker og ett forsøk bak meg som endte med sykehusinnleggelse. Er glad personen velger å dele det med noen fremfor å holde det for seg selv å gjennomføre det. Men syns samtidig det er vanskelig å forholde meg til et nytt bekjentskap som sliter såpass mye når jeg i utgangspunktet har mer enn nok med å bygge opp meg selv. Det føles egoistisk og feil å ikke ville ha et videre vennskap, fordi jeg hvor tungt det er å være deprimert. Samtidig orker jeg bare ikke å bli dradd ned selv. Så ærlig må jeg bare være. Anonymkode: d97eb...1ce
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #10 Skrevet 5. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er enig i det ikke er lurt. Derfor velger jeg å be om råd og vil ta rådet om å kontakte legevakten. Fordi dette er utenfor mitt kompetansefelt å gjøre noe med uansett om planene gjennomføres eller ei. Har selv hatt selvmordstanker og ett forsøk bak meg som endte med sykehusinnleggelse. Er glad personen velger å dele det med noen fremfor å holde det for seg selv å gjennomføre det. Men syns samtidig det er vanskelig å forholde meg til et nytt bekjentskap som sliter såpass mye når jeg i utgangspunktet har mer enn nok med å bygge opp meg selv. Det føles egoistisk og feil å ikke ville ha et videre vennskap, fordi jeg hvor tungt det er å være deprimert. Samtidig orker jeg bare ikke å bli dradd ned selv. Så ærlig må jeg bare være. Anonymkode: d97eb...1ce Synes det er helt forståelig. Du må ta vare på deg selv. Jeg hadde tatt den telefonen, men etter dette hadde jeg trukket meg unna. Anonymkode: 749da...7a4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå