AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #1 Skrevet 5. november 2016 Sorry om dette blir langt og usammenhengende babling, men føler bare for å slippe ut litt i det anonyme her. Jeg er 21 år jente, og var frem til 16-års alderen normalvektig. Jeg flyttet hjemmefra for å gå på videregående da, og da forsvant middag til faste tider og de vanlige aktivitetene på fritiden. Det ble mange billige (og dermed usunne) matløsninger, og måltidene hadde ingen faste tid på døgnet, ei heller mengde. Etter tre år på videregående, hadde vekten gått fra 60 til 85 kilo. I utgangspunktet tenkte jeg ikke så mye på det, jeg trivdes med større bryster og rundere former, selv om det kanskje var litt mer mage en ønskelig. Egentlig var det få som sa så veldig mye på det heller, selv om det kunne komme en kommentar her og der. Planen var selvsagt å endre på kosthold og begynne å trene, men den gang ei. De siste to årene har jeg studert, og matvanene har helt klart endret seg, men ikke i ønsket retning. Sant å si føles det ut som om jeg aldri blir mett, og appetitten min er til tider skremmende selv for meg selv. Jeg var inne hos legen for første gang på to år i går, og vekten ble (ikke overraskende) et tema. Jeg veier nå 114,6 kilo, fordelt på 163cm. Midjemålet mitt er 104cm, og jeg har en Bmi på over 43, med andre ord fedme klasse 3. Jeg har gått opp 45 kilo på fem år, og et møte med legen i går var jeg allerede en klar kandidat for vektoperasjon. Akkurat dette er jeg lite interessert i, og jeg vil først og fremst komme ned på en sunn og grei måte. Jeg synes derimot det var pinlig i å ta opp min økende avhengighet av mat, spesielt siden det hovedsakelig kun er snakk om usunn. Hva slags råd har dere å komme til meg med? Jeg føler virkelig at om jeg ikke gjør noe drastisk nå, så vil vekten bare øke mer og mer. Det handler også om min fysiske helse, i og med at jeg knapt nok orker gå opp en trapp eller bakke lenger og at jeg faktisk blir kortpustet av små ting som å bytte på sengen... Anonymkode: 52355...243
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #2 Skrevet 5. november 2016 Du må jo bare telle kalorier da og begynne med å holde deg innenfor mellom 1500 og 2000 kcal per dag. Du må ha viljestyrke til å ikke spise mer enn det du skal. Kutt ut sauser og godteri og alt med masse kalorier. Etterhvert vil magesekken din krympe og du får ikke til å spise mye før du blir mett. Anonymkode: 065fc...f7e 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #3 Skrevet 5. november 2016 Du må iallfall spise mat med næring sånn at kroppen din ikke roper til deg om diverse trang! Bedre å pøse på med grønnsaker enn boller og potetgull! Du er faktisk dobbelt så tung som det jeg var på din alder, og jeg er litt høyere enn deg. Nå når jeg er dobbelt så gammel, er det 10 ganger verre å bli kvitt overvekt, for jeg har også lagt på meg, men det var etter fylte 36 år. Kan legge til at livet er ikke "over" selv om man bikker 40, så kropp teller enda, ja! Anonymkode: 35f1c...18f 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #4 Skrevet 5. november 2016 Følte du deg mett før du var rundt 16? Har du problemer med magen? Ellers vet jeg at jeg overspiser om jeg spiser mange mindre måltid om dagen. Da får jeg nesten sånn ulvehunger som aldri tar slutt. For meg funker det best å spise få, store måltider om dagen, og kaffe og te utenom. Men det kan ta noen dager før den hungeren går over. Å spise mye søtt gir også konstant sug etter mat. Anonymkode: 9acd4...553
exictence Skrevet 5. november 2016 #5 Skrevet 5. november 2016 (endret) Du må rett og slett spise mindre, spise mindre og sjeldnere av usunn mat, bytte ut mye av det usunne med sunnere. Få tilbake faste spiserutiner der du har ordentlige måltider. Ikke spise deg mett, i hvert fall stoppe lenge før du kjenner metthetsfølelsen. Bare du klarer å stoppe og spise før du blir mett, er en god start for mange. Faktisk merker man gjerne en god stund etter at man har spist at man i grunnen er litt mett eller at kroppen har det godt etter et lite måltid også, gjerne enda bedre. Mitt problem er ofte å slutte og spise når man først spiser. Dvs jeg har lært meg å stoppe og vite at jeg har inntatt nok for kroppen for denne gang. Så vet jeg jo det at jeg faktisk får mat om noen timer igjen, eller neste dag Sett deg inn i hva som er sunn mat. Jeg tror veldig på litt av det meste, bare det helst er hjemmelaget, laget fra bunnen med naturlige ingredienser Jeg spiser nesten ikke sukker eller hvetemel. Det føler jeg at fordøyelsen og kroppen har det best med. Lykke til. Endret 5. november 2016 av exictence
Million Skrevet 5. november 2016 #6 Skrevet 5. november 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er 21 år jente, og var frem til 16-års alderen normalvektig. ........... Etter tre år på videregående, hadde vekten gått fra 60 til 85 kilo. .............. Jeg veier nå 114,6 kilo, fordelt på 163cm. Midjemålet mitt er 104cm, og jeg har en Bmi på over 43, med andre ord fedme klasse 3. Jeg har gått opp 45 kilo på fem år,...... Anonymkode: 52355...243 Du har faktisk nesten doblet vekten din på disse årene. Du har ikke gått opp 45, men 55 kilo. Utgangspunktet var nesten det samme; 60 kg. Det er nesten en dobling. Du skriver at et problem er at du har så stor matlyst. Da må du lete frem "ja-mat" og bunkre opp av det. Dette er mest sannsynlig grønnsaker av ulike typer, som gjerne kan knaskes rå. En god tommelfingerregel er også at på middagstallerkenen, skal minst halvparten av tallerkenen bestå av grønnsaker. Skjær ned på fete sauser, skjær bort alt synlig fett på kjøtt (koteletter osv) og hold deg helst til mager kylling. Spis masse salater, og les deg frem til hva du kan putte i salaten med god samvittighet for å gjøre den mer mettende. Oppskåret stekt kyllingkjøtt i terninger er en ting. Reker kan også brukes. Kutt ut olje og smør til steking. Kjøp deg en kvalitets-stekepanne med slipp-belegg (teflon), så kan du steke uten å bruke smør e.l. Det sparer du mange kalorier på i lengden! Viktig å tenke på de små "usynlige" tingene også, som gir mye usynlige kalorier. Så tenk også over hva du drikker. Hva drikker du til hverdags og hva drikker du i helgene? Alkohol inneholder mye kcal, og kutt ut alle drikker med sukker i. Gå over til light-versjonen. Siden det sjelden lønner seg å fjerne absolutt alt det gode her i livet fra en diett (det minsker sjansen for å lykkes), så bør du sette av EN dag i uka der du får lov til å spise en begrenset mengde søtsaker. Typisk vil mange velge en dag i helgen til dette, f.eks. fredag eller lørdag. Får man lov å kose seg i det minste EN dag, så øker det sjansen for at man holder ut dietten ellers i uka. Så må du begynne og bevege deg. Poenget er å BRUKE OPP kaloriene du har lagret og som du får i deg. Bruker du mer kalorier enn du inntar i maten, vil du gå ned i vekt. Enkel matte. Det lønner seg sjelden å gå for hardt ut med det samme, og kaste seg inn i et strengt treningsregime. Så ta det pent, og begynn med å GÅ. Start med å gå en halvtime hver kveld i så raskt tempo som du orker ifht din form. Etterhvert som ukene går, vil du merke at denne halvtimen i raskt tempo, kan økes til tre kvarter. Når du etter noen måneder kommer opp i en times rask gange og har holdt på med det en stund, kan du kanskje prøve deg på å legge inn litt lett jogging innimellom. Husk gode sko! Lykke til. Husk, ikke kjør for hardt ut i begynnelsen, da blir du bare overveldet av mismot og mister gløden hvis du ikke klarer det. Det krever en del viljestyrke å ikke gomle i seg all mulig fet og usunn mat så fort lysten melder seg. Junk food er en stor synder her, kjapt å kjøpe og veldig fristende. HOLD UT og stå i mot! Det er viktig å tenke livsstilsendring, ikke bare diett for øyeblikket (ellers vil du fort ende tilbake der du var). Har du vurdert å melde deg inn i en vektklubb av noe slag, der du kan møte likesinnede og utveksle tips og råd fra andre i nøyaktig samme situasjon som deg selv? Endret 5. november 2016 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #7 Skrevet 5. november 2016 Jeg ville først og fremst undersøkt og eventuelt utelukket om det er mulig at du kan ha en overspisingslidelse, magesår eller noe annet. For å være på den sikre siden. Skriv ned alle grunnene til at du ønsker å gå ned i vekt. Ikke bare alt du vil rømme fra, men hva du vil til- hvordan det vil føles i kroppen å ha mindre kilo å bære på, bli mindre andpusten og andre ting du kommer på. Jeg tror nok det er lettere å gå ned i vekt om du gjør det sammen med noen. Selv har jeg god erfaring med Grete Roede, såvidt jeg husker var det også tilbud om egne kurs for dem som haddeekstra mange kilo de skulle ned. Spiser du foran PC eller TV? Slutt med det, eller begrens det i det minste. Lag akkurat store nok porsjoner, ikke ha usunn mat i hus. Om du har tendenser til å overspise når du er trist, lei deg eller kjeder deg, så skriv ned ting du kan gjøre i stedet. Ha lappen godt synlig så du kan finne alternativer til maten. Identifiser uvanene dine og bytt dem ut med nye sunne vaner. Allier deg med legen din og eventuelle andre du går ned i vekt med. Har du noen du kan gå tur eller trene sammen med? Kanskje noen du kan handle sammen med også- i starten- så du rett og slett ikke har usunn mat i hus? Det er bra at du tar tak i dette nå. Det at du er såpass ung gjør det også lettere, men det krever fortsatt en solid innsats. Gjør det til ditt prosjekt, vær åpen og nysgjerrig og avdekk hva denne maten gir deg- spis sakte og vær tilstede når du spiser. Lykke til! Anonymkode: 653ce...7db 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #8 Skrevet 5. november 2016 Å være sulten er en naturlig del av livet. Tror det er det overvektige gjerne ikke forstår. Det at du er sulten betyr ikke at du må ha mat eller at det er fritt frem for å prøve å dempe det med mer mat. Det er ikke mengden mat som gjør deg mett, men det at du faktisk vet at du ha fått i deg nok og lar kroppen få lov til å bli mett etter et måltid. Det kan gjerne ta en time, to kanskje. Men du blir mett om du ikke forer sulten med noe nytt. Mat inneholder også mye væske og ofte så er det faktisk bare vann og væske du trenger for å bli litt mettere. Hvis du spiser mye tørr og stekt mat så vil du mangle væsken du ikke får i deg gjennom væskeholdig mat, så da er det egentlig mangel på væske som gjør deg sulten. Hold deg i aktivitet. Sulten kommer gjerne når du ikke har noe annet å konsentrere deg om. Men det aller viktigste du må forstå er at det er helt vanlig å være mye sulten i løpet av en dag. Metthet er en sjeldenhet og som regel kommer den bare i korte periode etter for høye matinntak. Det handler om at du må slutte å bruke tomhet, kjedsomhet og mangel på tilfredshet som en unnskyldning for å spise mye. Siden du er mye sulten kommer du ikke til å bli noe mer sulten av å spise mindre porsjoner av gangen. Som du sier så er du jo aldri mett og det har en naturlig forklaring med at du ikke kan mette deg gjennom å spise mye. Du kan kun mette deg ved å fokusere på noe annet enn mat å sørge for å spise måltider i passe store mengder. Sulten blir du uansett så hvorfor ikke bare spise mindre og vende apetitten din til mindre måltider? Anonymkode: cdc99...d66 4
wulfie Skrevet 5. november 2016 #9 Skrevet 5. november 2016 Spis mat som metter, spis små måltider ofte, og kutt ut kjappe karbohydrater. Gå turer! Du kan spise masse så lenge det er sunt!
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #10 Skrevet 5. november 2016 Ville prøvd lavkarbo om jeg var deg. Rikelig med fett metter mye mer enn fettfattig mat. Dropp sukker helt, det samme med usunt snacks. Spis rikelig med grønnsaker, kjøtt og fisk (gjerne fete varianter), dropp pasta og ris og ikke spis for mye potet. Dropp brød. Spis mye egg i forskjellige varianter, og bak frøknekkebrød. Det er litt å sette seg inn i, du kan for eksempel låne en av bøkene til Sofie Hexeberg på biblioteket. Husk å finne mat du liker! Å spise ting du misliker er oppskriften på å sprekke. Anonymkode: 2b142...747 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #11 Skrevet 5. november 2016 ikke kjøp dritten. ikke kjøp snop,brus og takeaway. lag maten selv og prøv å kutte ned på smør og olje, og spis mer grønnsaker på fatet! Bare ved å kutte ut sukker så kommer du til å gå ned. installer en jogge eller trim app på tlf, og kjøp gode uteklær og gå ute. Dette fikser du! Anonymkode: 78043...858
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #12 Skrevet 5. november 2016 Jeg tror du trenger å se på det psykiske her. Noe har gått feil etter at du flyttet som 16-åring. Nå har det kommet dit at du sjelden føler deg mett. Hvilket tomrom vil du fylle? Anonymkode: ce23b...f63
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #13 Skrevet 5. november 2016 Denne er relevant for deg og forklarer det du går gjennom: Prøv lavkarbo. Denne pdf'en forteller grunnleggende om lavkarbo: Oppskrifter finner du for eksempel i oppskriftsdelen av lavkarbo.no-forumet. Det er ganske absurd at noen her sier at du skal gå sulten. Sult er et basalt behov. Det er like absurd å si at man skal gå sulten som å si at man ikke skal sove nok og være trøtt. Nei, man skal ikke trenge å gå sulten hvis man bare spiser riktig mat! Anonymkode: 596bf...e8e 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #14 Skrevet 5. november 2016 Takk for alle råd og tips som har kommet. Jeg har følt at tema rundt overvekt og slanking har vært et tema som har vært vanskelig å snakke om med venner og kjente. Fra nærmeste familie har jeg blant annet hørt at det ikke kan være umulig å endre spisevaner og slikt, men de rådene der er stort sett bare kritikk og lite som er til direkte hjelp. Blant venner føler jeg nesten det bare blir flaut og ta det opp. De fleste venninnene mine er innenfor normalvekt og da blir det litt vanskelig å ta det opp med de. Jeg merket det litt i sommer da vi var flere ute og solet oss, og det var ikke lett å være den eneste med dissende mage som strakk seg like langt ut som puppene, og som følte det ble flaut å være med på volleyball siden midjen min var rundere enn ballen, og jeg trolig neppe hadde hatt pust til å holde ut heller. Noe slikt som kurs hadde kanskje vært noe... bare for å få dele litt med jevnaldrede i samme situasjon. Jeg gjør kanskje mer ut av det enn jeg burde, men likevel.... når man nesten er flau hver dag fordi man er "for feit", så. 5 timer siden, Million skrev: Du har faktisk nesten doblet vekten din på disse årene. Du har ikke gått opp 45, men 55 kilo. Utgangspunktet var nesten det samme; 60 kg. Det er nesten en dobling. Ja, det ble skrivefeil der. Og det er også det jeg tenker på. Har aldri hatt badevekt selv, så har liksom ikke hatt noen "kontroll" på hvor mye jeg veier. Sist jeg veide meg var for moro skyld hos en venninne og det var først da jeg oppdaget at jeg hadde bikket 100kg. Nå er jeg jo enda mer, og det etter et relativt pinlig legebesøk eller ikke selve besøket, men selve veiingen og praten etterpå. Jeg er jo bekymret om vekten skulle øke enda mer nå, for en dobling av kroppsvekten på fem år kan da på ingen måte være bra. Anonymkode: 52355...243
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #15 Skrevet 6. november 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg veier nå 114,6 kilo, fordelt på 163cm. Midjemålet mitt er 104cm, og jeg har en Bmi på over 43, med andre ord fedme klasse 3. Midjemål på 104cm? Jeg veier 61 kg, er 161 høy med en BMI på 23,5 og en midje på 99cm. Hvordan fordeler vekten din seg? Anonymkode: 5a309...419
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #16 Skrevet 6. november 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Midjemål på 104cm? Jeg veier 61 kg, er 161 høy med en BMI på 23,5 og en midje på 99cm. Hvordan fordeler vekten din seg? Anonymkode: 5a309...419 Jeg veier det samme som deg og er like høy, har midjemål på 67, hofte og pupper er ca 100... Anonymkode: aa538...954 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #17 Skrevet 6. november 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg veier det samme som deg og er like høy, har midjemål på 67, hofte og pupper er ca 100... Anonymkode: aa538...954 Jeg har ikke noe særlig pupper, flat rumpe og veldig smale hofter - ligner helt på min mor og alle kvinnene på den siden av familien. Vekten varierer noen kilo opp og ned innimellom, men det påvirker ikke midjemålet. Om noen finner en måte å punktslanke seg står jeg først i køen for å prøve! Anonymkode: 5a309...419
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #18 Skrevet 6. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Midjemål på 104cm? Jeg veier 61 kg, er 161 høy med en BMI på 23,5 og en midje på 99cm. Hvordan fordeler vekten din seg? Anonymkode: 5a309...419 Er du sikker på at du måler på riktig sted? Det høres helt merkelig ut. Du kan da virkelig ikke være formet som et kjøleskap? Jeg veier 78 kg etter å ha slanket meg fra 112 kg, er 167 høy og har et midjemål på 83.. og jeg er ganske bredbygd. Huff, unner deg punktslankingsmuligheter ja.. :/ Anonymkode: 5b8cd...ead
lokmeister2016 Skrevet 6. november 2016 #19 Skrevet 6. november 2016 jeg gikk ned endel da jeg sluttet med brød. brød er en stor synder man legger på seg av ... ellers poteter og pasta legger man på seg av. bytt ut brød me knekkebrød. og ha et måltid bestående av mye mere grønnsaker, begynn og gå turer om dagen
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #20 Skrevet 6. november 2016 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du sikker på at du måler på riktig sted? Det høres helt merkelig ut. Du kan da virkelig ikke være formet som et kjøleskap? Jeg veier 78 kg etter å ha slanket meg fra 112 kg, er 167 høy og har et midjemål på 83.. og jeg er ganske bredbygd. Huff, unner deg punktslankingsmuligheter ja.. :/ Anonymkode: 5b8cd...ead Nei, det høres kanskje verre ut enn det er, da jeg bruker største punkt rundt magen når jeg måler Frem med målebåndet... smaleste punktet, "over" magen er 89, ved navlen 99, hofter er 93 og pupper 94. Hva er det "vanlig" å måle ved magen i forhold til midjen? Jeg skjønner ærlig talt ikke at vekten kan være det den er når jeg ser ut som jeg gjør, men har sjekket et par andre vekter og alle sier det samme. Merkelige greier. Anonymkode: 5a309...419
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå