Gå til innhold

Pliktig til å ta telefonen om jobben skal beordre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom en tror det er sjanse for at en kan bli beordret på jobb, er man da pliktig til å ta telefonen om den ringer? Hører rykter fra andre kollegaer om at jobben trenger ekstravakter i helgen. Jeg har en del planer og vil helst ikke. Dersom de ringer meg, må jeg ta telefonen? Har vurdert å skru den av. 

Har også før blitt beordret og hjulpet til med ekstravakter. Vet jo at de skal ta hensyn til det sosiale også, men er alltid vi som er barnløs som må trå til uansett om vi har planer eller ikke. 

Anonymkode: a193f...dc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsevesenet? Hvis ikke skal du ikke kunne bli beordret. 

Anonymkode: 09e18...48d

Skrevet

Så lenge du ikke er satt opp på vakt så må du vel kunne si: Nei, denne gangen passer det dessverre ikke.

Med mindre det står om liv og død...

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsevesenet? Hvis ikke skal du ikke kunne bli beordret. 

Anonymkode: 09e18...48d

Ja. 

Ble beordret tidligere i uken. Har ikke lyst å bli det igjen. Har invitert til vennefest, men det driter vel arb.giver i. 

Anonymkode: a193f...dc9

Skrevet

De kan ikke beordre deg to ganger på rad. 

Anonymkode: ca33b...d5c

Skrevet
3 minutter siden, Sirah skrev:

Så lenge du ikke er satt opp på vakt så må du vel kunne si: Nei, denne gangen passer det dessverre ikke.

Blir man beordret, så har man faktisk ikke mulighet til å si nei. Da må man. Beordring er ikke det samme som å bli spurt.

Ts, du må ikke ta telefonen, jeg feks går å trener/handler uten å ta den med, og det kan bli lenge før jeg sjekker. Så skru den av, eller legg den på soverommet og lukk døra. 

• Liker 5
Skrevet

Ta deg et glass vin eller ei øl, da kan du jo ikke komme på jobb :)

• Liker 10
Skrevet
17 minutter siden, Pinkee skrev:

Blir man beordret, så har man faktisk ikke mulighet til å si nei. Da må man. Beordring er ikke det samme som å bli spurt.

Ts, du må ikke ta telefonen, jeg feks går å trener/handler uten å ta den med, og det kan bli lenge før jeg sjekker. Så skru den av, eller legg den på soverommet og lukk døra. 

Ok..... Men kan jobben gjøre dette når en har fri? Hva om man har store planer? Jeg spør fordi jeg faktisk lurer, ikke for å diskutere på det du skriver :) 

Jeg forstår det jo om det er skikkelig krise.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Sirah skrev:

Ok..... Men kan jobben gjøre dette når en har fri? Hva om man har store planer? Jeg spør fordi jeg faktisk lurer, ikke for å diskutere på det du skriver :) 

Jeg forstår det jo om det er skikkelig krise.

Ja, i helsevesenet i alle fall, der man faktisk må ha et visst antall kvalifiserte tilstede, er det lov å beordre. Blir man beordret, kan man ikke nekte. Jeg er ikke kjent med hele regelverket rundt beordring, vet bare at du må, og at du tjener bra på det.

Hva du har av planer, er ikke å diskutere. Men, som @skruf skriver, alkohol er en god plan, for du kan ikke beordres inn med promille:fnise:

• Liker 7
Skrevet

Dersom du ikke har barn du har omsorg for sier du bare at du har tatt deg et glass vin. Problem solved. Det er virkelig ikke så rart dersom du tar deg et glass mens du gjør i stand til besøk. Problemet kommer vel dersom de ringer tidlig på morgenen (litt vanskelig å si man har stått opp kl. 07 for å ta seg et glass, liksom. Da må man i så fall si at man fortsatt er full fra kvelden før, men den slags alkoholforbruk kan jo tyde på et problem...) 

Men for å svare på spørsmålet ditt så er du ikke pliktig til å svare i telefonen når arbeidsgiver ringer i din fritid. I så fall måtte du hatt bakvakt, og arbeidsgiver måtte ha betalt deg for å være tilgjengelig. 

Anonymkode: 00dab...2d2

Skrevet
4 minutter siden, Pinkee skrev:

Ja, i helsevesenet i alle fall, der man faktisk må ha et visst antall kvalifiserte tilstede, er det lov å beordre. Blir man beordret, kan man ikke nekte. Jeg er ikke kjent med hele regelverket rundt beordring, vet bare at du må, og at du tjener bra på det.

Hva du har av planer, er ikke å diskutere. Men, som @skruf skriver, alkohol er en god plan, for du kan ikke beordres inn med promille:fnise:

Hvordan fungerer dette, da? Hva vil man har reist til en annen by denne fridagen sin uten mulighet til å komme tilbake til vakten? Eller ja, har drukket? Får det da noen konsekvenser for arbeidstaker, at man ikke kan ta en vakt man blir beordret på?

Spør også fordi jeg lurer..

Anonymkode: 4bc91...9d4

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Pinkee skrev:

Jeg er ikke kjent med hele regelverket rundt beordring, vet bare at du må, og at du tjener bra på det.

Da er det ikke å veldig synd på deg. Jeg arbeidet i 15 år med plikt til å ta overtid når som helst en pasient forlangte det, og uten 5 øre overtidsbetaling. Jeg hadde fast årslønn, og ferdig med det. Man lærte seg til å nyte alkohol i tide og utide, for da var en ikke pliktig til å stille.

Anonymkode: d39c5...7e8

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan fungerer dette, da? Hva vil man har reist til en annen by denne fridagen sin uten mulighet til å komme tilbake til vakten? Eller ja, har drukket? Får det da noen konsekvenser for arbeidstaker, at man ikke kan ta en vakt man blir beordret på?

Har du reist bort skal da ikke dette få noen konsekvenser for deg, da du har rett til å disponere din fritid som du vil. Arbeidsgiver kan ikke kreve at du holder deg hjemme og er parat til å stille på jobb uten å betale deg for å ha bakvakt.

Anonymkode: 00dab...2d2

• Liker 5
Skrevet
26 minutter siden, Pinkee skrev:

Takk for svar :)

Skrevet

Om du gjør deg vanskelig overfor arbeidsgiver kan det få konsekvenser senere, med tanke på referanser osv.

Anonymkode: b65bf...909

• Liker 1
Skrevet

Må det ikke stå i arbeidsavtalen dersom man er pliktig til å stille på jobb utenom avtalt turnus? Skriver man under på at man stiller når som helst er det en ting, at arbeidsgiver krever at du gjør det uansett... Det er mye uskrevne regler ute å går, men selv i helsesektoren har jeg ikke vært borti at det ble krevd at jeg stilte på jobb. Spurt ja, ofte, men det var aldri et krav.

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller rett og slett hvis telefonen er utladet, ikke virker, ligger i et annet rom osv. Kan de forlange man er tilgjengelig 24 timer i døgnet?

Anonymkode: e9adf...cfc

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du gjør deg vanskelig overfor arbeidsgiver kan det få konsekvenser senere, med tanke på referanser osv.

Når man jobber 100% i en fast stilling, så må da arbeidsgiver forstå at en ikke alltid har mulighet eller orker å jobbe overtid. Det tar på og det hjelper jo ikke akkurat på sykefravær (folk kan bli sykemeldt fordi de er utslitt). Det får da holde at en er forutsigbar når det gjelder å evt. bytte vakter innimellom, men det å jobbe over 100% kan ikke forlanges. De fleste har et liv utenom jobb også. 

• Liker 1
Skrevet

Først av alt må folk lære seg når det er tillatt for arbeidsgiver å beordre, det er nemlig i motsetning til hva mange tror ikke lov å beordre folk på jobb til enhver tid. Akutt sykdom innen 24 timer er beordringsårsak hvis det ikke kan løses på annet vis, likeså hendelser som iverksetter ekstraordinære beredskapsplaner. At leder har visst om mangel på folk hele uken er ikke anledning til å beordre. Ja alkohol og barnepass er lovlige grunner til fravær, men hvis du bor sammen med den andre forelderen holder ikke den unnskyldningen hver gang, og jeg vet om arbeidsgivere som har bedt folk komme på jobb selv om de har tatt ett glass vin (både fordi de ikke tror på det, og fordi ett glass vin forbrennes fort og krisen er stor).

Anonymkode: 08d73...4ff

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, Sirah skrev:

Blir du beordet på jobb i Helsevesenet så kan du ikke svare at det ikke passer. En ordre er en ordre fordi det er krise mht. Bemanning. 

Svar telefonen og still på jobb, eller bytt jobb til et arbeidsted med mindre ansvar for liv og helse. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tull. Man kan ikke være vanskelig mht. Beordring, man får en ordre om å stille på jobb. 

Det er også Høyesterettsdommer på dette som gir klart svar på at om man ikke stiller på en beordring, så kan man faktisk avskjediges/sies opp i helsevesenet. Der er og minst en dom av nyere dat mht alkoholinntak. 

Anonymkode: 9beed...3ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...