Gå til innhold

Positive erfaringer med isotretinoin

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hudlegen min har foreslått at jeg begynner på isotretinoin. Og sier at bivirkningene ikke er så ille som ryktene sier. Men når man googler kommer det opp psykose, depresjon, utmattelse, lange perioder med verre hud enn noensinne. Jeg blir engstelig for om det er verdt det. Jeg har barn og jobb og er avhengig av å fungere. Samtidig er jeg så lei av huden min at jeg ikke vet hva skal gjøre.

Så jeg vil gjerne ha et par solskinnshistorier...

Anonymkode: a154f...5c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gått på ISO tre ganger nå (litt uheldig der), og har aldri opplevd noe annet enn at jeg har blitt veldig lettet og følt meg gladere fordi huden har begynt å bli bedre.

har alltid vært uheldig å fått en del av de fysiske bivirkningene som tidvis har vært ganske plagsomme, men de går fint an å leve med så lenge man tilrettelegger for det. Dvs anskaffer god fuktighetskrem, lypsyl, evt øyedråper osv.

Jeg syntes absolutt det har vært verdt det og ville gjort det tusen ganger til om det var det som måtte til. Evig takknemlig for det livet jeg har fått med/etter Isotretinoin.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sjeleglad jeg tok behandlingen for ti år siden. 

Når jeg ser tilbake på bivirkningene, er de bagateller i forhold til de plagene jeg hadde med kviser. Og jeg er så glad huden min ikke bare ser bra ut, men føles helt annerledes. 

Jeg hadde de typiske bivirkningene som tørr og sprukket leppe, kraftige utslett på hender og armer, knusktørre øyne (kunne ikke bruke linser) og huden ble verre i starten av behandlingen. 

Men klarer du deg gjennom denne relativt korte perioden med kjiphet, er oppsiden på den andre siden verdt alt sammen og mer til. Jeg gikk fra å få ungdomstiden min nesten ødelagt på grunn av kviser, til å aldri mer måtte tenke på en kvise.

Risikoen for alvorlig bivirkninger er selvsagt tilstede, men husk at de er svært sjeldne sett i forhold til hvor mange som behandles av denne medikamentet på verdensbasis, og oppsiden veier kraftig opp for risikoen. Alle medisiner har en risiko. Men man kan ikke la valg i livet styres av all tenkelige risiko, da hadde man ikke kommet noen vei. Det finnes eksempler på folk som har fått hjerneslag og blitt grønnsak av p-piller, slike ting kan dessverre skje, men sjansen for å vinne i lotto er nok større.

Anonymkode: ca72e...f95

• Liker 1
Skrevet

Jeg har to barn som har gått/går på Isotretinoin. Han yngste på kur nr to nå. Begge har selvfølgelig slitt med tørr hud og det har vi løst med dusjolje istedet for såpe og gode kremer til å smøre med. Ingen av de har hatt andre bivirkninger og begge sier at den økte livskvaliteten og selvtilliten og den fine huden er verdt hver eneste tablett. 

Lykke til! 

Anonymkode: a9f16...7f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...