Gå til innhold

Samlivsbrudd hvilken barnefordeling har dere? Jenten er 1 år😔

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager for sent svar fra meg. Siden barne var så lite i starten begynte vi med tre dager hver og økte gradvis til at det ble en uke hos meg, en uke hos far. I begynnelsen var barnet så lite at det var pysjen og kosedyret sammen med barnet som ble flytter imellom oss. Nå som barnet er eldre og siden vi bor så nært så går barnet mellom oss som det passer barnet og oss, men sover hos den som har "barneuke".  

Vi trives veldig med dette og det gjør barnet også. Siden vi begynte så tidlig og gradvis økte med alderen og Iden har vi unngått en del problemer tror jeg.

Anonymkode: d0014...0df

Så godt å høre😊

Mener folk som uttaler seg ofte kun ser på en generell anbefaling men ikke barnet sin unike situvasjon. Det tror jeg er roten til mye vondt. Finnes ikke en fasit mener jeg og synes det er utrolig godt å høre dere har funnet en løsning som fungerer for deres barn❤️

Mødre jobber turnus, fedre jobber turnus, barn går i barnehage.. Hvor mye ser foreldre barnet egentlig i et såkalt perfekt oppvekstmiljø.. Fordi om man er et par på samme adresse betyr det IKKE at barnet ser foreldrene sine like mye hele livet. Synes det er hysteriske tilstander rundt brudd og at barnet på død og liv skal deles i 2. Min mening er at den som kan pga livssituasjon gjør det. Med hyppig samvær med andre part. Typisk etter mor eller far sin jobb. Fleksibelhet og barnet i fokus som hos dere tror jeg er nøkkelen😊

Ts

Anonymkode: 9f701...440

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du bryr deg om tid med din datter, og siden barnefaren vil ha 50% regner jeg med han også kun vil ha tid med sin datter. Har du rett på mer tid enn han? Stakkars mann sier jeg bare!

Anonymkode: b5bf0...64a

Nei det har jeg ikke! MEN hvilken jobb har du egentlig som mener det er praktisk mulig med 50/50 når mor er hjemme altså min normale arbeidsuke er 37.5, det er barnefar sin også. Hvordan blir det 50% tid igjen da? Interesset i svar her. Jeg ser ikke svaret selv🤔

Evt så menes det at jeg skal begynne i jobb fordi det er greit for far pga 50/50 mulighet🤕

Barnet da? Stappe hun inn i det som er samfunnets ønske Instutisjon? Nei takk. Det var både meg og barnefar enig i at vi ikke ønsket. Så skal du bestemme dette for vårt barn tenkte du? Eller tenker du jeg skal jobbe for å sette penger på konto slik at jeg som gammel skal angre på tiden jeg aldri fikk med mitt barn? Svaret er for meg enkelt. Mindre utgifter over tid= fritid. Det er derfor jeg har jobbet så hard. Er jeg en fæl person fordi at barnefar ikke har prioritert det og på ingen måte kan ta ulønnet. Og videre jobbe redusert. Hva er det med å dele barnet på 2. Hun er ikke en eiendel men et selvstendig menneske. 

Ts.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor må han følge den opprinnelige planen? Den opprinnelige planen ble lagt da de var et par. Nå er de ikke et par lenger, og planene bør da endres. 

Nei hvorfor må han det? Han valgte å være singel. Han forholder seg ikke akkurat etter planen slik jeg ser det. Helt rett som i innlegg over barnefar har 0 mulighet eller interesse å gå ulønnet. Jeg forsaker nærmere 30.000kr mnd for dette om du lurte på om jeg vær utrolig opptatt av penger🙄 20% av Norges befolkning benytter seg av denne måten. 80% velger jobb eller må jobbe. 6000kr er ikke nok til å leve på om du lurte på det. Derav bruker jeg egne spare penger for tid med barnet betyr så mye. Om barnefar vil det kunne vi hatt 50/50 jobb og hjemme med henne. MEN tror du han vil det? NEI. Hvordan kan vi da ha 50/50 tenkte du? Setter pris på svar for det er den reelle situvasjonen om du måtte ha det så tydelig. 

kall meg gjerne ego men dette har ingenting med meg å gjøre men barnet! I et brudd mener jeg og eksperter rundt vår situvasjon hun ikke bør begynne i barnehage! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det du fremhever her ang kontantstøtten kan deles vil jo ikke funke. Forutsetningen for å få kontantstøtte er at barnet ikke er i barnehage. Mor har tenkt å være hjemme med barnet, far har ikke tenkt å ta et år ulønnet permisjon. Ergo så vil det ikke funke. Skal far ta med seg ungen på jobb da tenkte du?

Selvfølgelig har moren kalkulert med kontantstøtten da hun og barnets far ble enige om at hun skal være hjemme et år ekstra. Det gjør alle foreldre som velger å benytte seg av kontantstøtten (som er et gode til alle foreldre, ikke bare enslige) nettopp for å kunne utsette barnehagestarten med et år.

De kan helt sikkert snu om, at far får hovedomsorgen, men da må han følge den opprinnelige planen sånn at han tar et år fri uten lønn og er hjemmeværende far med ungen mens moren til barnet jobber og har ungen annenhver helg. Jeg tror jeg kan vedde ganske mange penger på at barnefaren ikke er villig til nettopp dette scenarioet. 

Anonymkode: e3708...bd2

Takk😅

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har jeg ikke! MEN hvilken jobb har du egentlig som mener det er praktisk mulig med 50/50 når mor er hjemme altså min normale arbeidsuke er 37.5, det er barnefar sin også. Hvordan blir det 50% tid igjen da? Interesset i svar her. Jeg ser ikke svaret selv🤔

Evt så menes det at jeg skal begynne i jobb fordi det er greit for far pga 50/50 mulighet🤕

Barnet da? Stappe hun inn i det som er samfunnets ønske Instutisjon? Nei takk. Det var både meg og barnefar enig i at vi ikke ønsket. Så skal du bestemme dette for vårt barn tenkte du? Eller tenker du jeg skal jobbe for å sette penger på konto slik at jeg som gammel skal angre på tiden jeg aldri fikk med mitt barn? Svaret er for meg enkelt. Mindre utgifter over tid= fritid. Det er derfor jeg har jobbet så hard. Er jeg en fæl person fordi at barnefar ikke har prioritert det og på ingen måte kan ta ulønnet. Og videre jobbe redusert. Hva er det med å dele barnet på 2. Hun er ikke en eiendel men et selvstendig menneske. 

Ts.

Jeg ser vel ikke at TS, velger det rette med å være hjemmeværende. Dette både for barnet og far, Dette gjør at TS. vegrer delt bosted 50 %. Jeg der det byr på økonomiske utfordringer både være hjemme og betale full barnehageplass. Men har en fått til annen hver uke i en barnehage har dette vært mulig. 

Hvordan skal far ha samvær med barnet - vanlig samvær som er lovfestet i Barnelova - mor plikter legge til rette for dette samværet - når barnet ikke har barnehageplass. Egoet ligger hos mor som tvilholder på å være hjemme med barnet. Jeg er sikker på at i en rettssak ville far ha vunnet frem med 40% samvær. Hvordan skal da far kunne ha dette samværet uten barnehageplass? Ser alle dette? 

Altså far kan kun ha samvær uansett 50% eller 40%. Det er ikke mulig med fem dagers arbeidsuke.  Er dette mulig er det nå fint. Det kan det tenkes at far har vunnet frem med barnehageplass på sine samvær-dager i en rettslig tvist om dette, hvis mor som bosteds-forelder nekter barnehage pga. hjemmeværende. Regningen for barnehagen går uansett til den som har bosted barnet. Denne er ansvarlig for alt dette rundt barnet. Her vil det være en ulempe for TS. å være bosteds-forelder. Noe av dette kan TS. får tilbake gjennom samværbrøken ved barnebidrag.

Ved delt bosted har mye av dette vært unngått. Selv ved 60/40 delt bosted. TS var intr. i delt bosted helt til jeg fortalte hva hun mistet i stønader. Men skriver i stedet at hun ikke bryr seg om penger her og der. Dette henger ikke sammen. Er det er spill fra hennes side?

Så hva er problemet med delt bosted 60/40 når TS. ikke bryr seg om det økonomiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thejohan

Vi har hatt 50/50 deling siden november 2011, da yngstw vår var 1 år og 8 mnd.

Aldri vært problem her. Dette var ikke noe vi bestemte selv, men avgjort ved dom i en rettssak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, thejohan skrev:

Vi har hatt 50/50 deling siden november 2011, da yngstw vår var 1 år og 8 mnd.

Aldri vært problem her. Dette var ikke noe vi bestemte selv, men avgjort ved dom i en rettssak.

Hørt det er Skjelden det dømmes 50/50. Dømte retten delt bosted? Eller fast bosted/samvær? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.11.2016 den 13.31, Peter007 skrev:

Jeg ser vel ikke at TS, velger det rette med å være hjemmeværende. Dette både for barnet og far, Dette gjør at TS. vegrer delt bosted 50 %. Jeg der det byr på økonomiske utfordringer både være hjemme og betale full barnehageplass. Men har en fått til annen hver uke i en barnehage har dette vært mulig. 

Hvordan skal far ha samvær med barnet - vanlig samvær som er lovfestet i Barnelova - mor plikter legge til rette for dette samværet - når barnet ikke har barnehageplass. Egoet ligger hos mor som tvilholder på å være hjemme med barnet. Jeg er sikker på at i en rettssak ville far ha vunnet frem med 40% samvær. Hvordan skal da far kunne ha dette samværet uten barnehageplass? Ser alle dette? 

Altså far kan kun ha samvær uansett 50% eller 40%. Det er ikke mulig med fem dagers arbeidsuke.  Er dette mulig er det nå fint. Det kan det tenkes at far har vunnet frem med barnehageplass på sine samvær-dager i en rettslig tvist om dette, hvis mor som bosteds-forelder nekter barnehage pga. hjemmeværende. Regningen for barnehagen går uansett til den som har bosted barnet. Denne er ansvarlig for alt dette rundt barnet. Her vil det være en ulempe for TS. å være bosteds-forelder. Noe av dette kan TS. får tilbake gjennom samværbrøken ved barnebidrag.

Ved delt bosted har mye av dette vært unngått. Selv ved 60/40 delt bosted. TS var intr. i delt bosted helt til jeg fortalte hva hun mistet i stønader. Men skriver i stedet at hun ikke bryr seg om penger her og der. Dette henger ikke sammen. Er det er spill fra hennes side?

Så hva er problemet med delt bosted 60/40 når TS. ikke bryr seg om det økonomiske?

Ser du barnet oppi dette i det hele tatt? Hvorfor kan ikke far ha tid med barnet pga hun er hjemme med mor? Barnehage er ikke på jobben til far heller ikke mor?? Har du er stort behov for å ha rett? Vet du hva det gjør med et barn å gå litt her og litt der? For meg høres det ut som du kun ser rett og galt ikke barnet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ser du barnet oppi dette i det hele tatt? Hvorfor kan ikke far ha tid med barnet pga hun er hjemme med mor? Barnehage er ikke på jobben til far heller ikke mor?? Har du er stort behov for å ha rett? Vet du hva det gjør med et barn å gå litt her og litt der? For meg høres det ut som du kun ser rett og galt ikke barnet. 

Hvem har sagt barn har det best i barnehage? Du EE ikke klok i dine uttalelser Peter! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg Ts er ikke dø de dagene far har samvær og har null problem med å ha henne hjemme på dagtid da. Så hvorfor skal jeg betale full barnehageplass? Hva snakker du om? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2016 den 21.06, AnonymBruker skrev:

Dette står på Nav; Hvis dere har inngått en avtale om delt bosted for barnet og er enige om det, kan dere dele kontantstøtten. Ingen av dere kan i denne situasjonen benytte en barnehageplass med offentlig tilskudd, og dere må begge søke om kontantstøtte. Dere må også ha inngått en skriftlig avtale om delt bosted etter barneloven § 36.

Dette skriver TS i første innlegg : "Vi skal ha mekling i desember. Jeg ønsker barnet skal få være mest mulig med begge men det blir veldig tungvint i hverdagen da jeg velger ulønnet frem til sommeren mens han er i jobb. 

Tenker også på stønad hun har rett på når jeg er hjemme om hun uke bor fast hos meg mister hun kontantstøtten. For jeg ser på de pengene som hennes, til klær, mat og fritidsaktiviter."

Ja, dette er vel forvirrende?? Om hun sparer skattepenger, hva så? Hva med far, som vil se datteren sin like mye som mor? Skal det utgå, kun på grunn av at mor vil være med datteren i et år til? Da de fikk barnet hadde de vel ikke planlagt bruddet. Når uforutsette ting skjer for man bare forandre på planene. At TS vil ha 70% eller hva hun enn vil er da også med tanke på kontantstøtte, ellers ville hun vel aldri nevnt at hun tenker på at hun mister den. Om det ikke fantes kontantstøtte, hadde vel 50/50 vært mer reelt tenker jeg!

Feil Peter. Far jobber 100% og KAN IKKE ha 50% hvor vanskelig er det å forstå? Barnehage heller pga dn dum % tror du må snu litt på måten å tenke på skal det være til barnets beste. Far må gjerne være med henne masse på kveld og natt for den del. Men selv med alle netter er han ikke i nærheten av 50% er uansett helt på tryne. Vi snakker om en 1 år gammel baby🤕

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest thejohan
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørt det er Skjelden det dømmes 50/50. Dømte retten delt bosted? Eller fast bosted/samvær? 

Blir sjeldent dømt det ja, men det skjer ☺️

Vi har 50/50. Ene har bostedsadresse hos meg og andre hos barnefar. Men de er samtidig hos hver av oss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil Peter. Far jobber 100% og KAN IKKE ha 50% hvor vanskelig er det å forstå? Barnehage heller pga dn dum % tror du må snu litt på måten å tenke på skal det være til barnets beste. Far må gjerne være med henne masse på kveld og natt for den del. Men selv med alle netter er han ikke i nærheten av 50% er uansett helt på tryne. Vi snakker om en 1 år gammel baby🤕

Får KAN ha 50%  - da går hun i barnehagen den uken hun er hos faren. Det er ikke mor som skal bestemme her bare fordi hun planlagt å ha 1 åringen hjemme 6 måneder til. 

Anonymkode: 0058b...909

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Egoet ligger hos mor som tvilholder på å være hjemme med barnet.

Ja ufattelig ego å spare opp penger gjennom 15 år for å kunne ta et ekstra års ubetalt permisjon... Er så ufattelig glad for å være gift med en mann som så verdien i at barna våre ikke måtte begynne i barnehage i ett-årsalder.. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i rettsprosess nylig med bf (og anbefaler selvsagt ikke det, fint du ikke vil mekling skal dra ut og du vil ikke krangle osv), og min eks ønsket bla 50/50. Det ville han aldri ha fått iflg min advokat som også er mekler, da barna var for små. De er 2 og 4 år gml. Så 50/50 anbefales ikke for så små barn, særlig ikke for en 1-åring. Det handler ikke om at begge foreldrene fortjener like mye tid med barnet, det handler om barnets rett til stabilitet  og til å kunne bruke kapasiteten sin på å vokse og utvikle seg med ett fast bosted.

Senere kan du selvsagt gå med på din eks sitt ønske om 50/50.

Anonymkode: 0ef24...336

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke anbefalt å ha 50/50 fordeling med barn under 3 år.  Jeg mener 50/50 er kun for foreldrenes behov å ikke barnets. Foreldrene kan ha 50 /50 så kan barnet bo samme sted. 

Ts du sier far jobber maksimalt, hvorfor vil han da ha denne løsningen ? For å slippe å betale barnebidrag? Skal barnet bli passet av barnevakt mens han er på jobb når du allikevel er hjemme i permisjon ?

Håper dere klarer å enes og ha barnets behov i  fokus og ikke seg selv og økonomi som det kan virke nå. Det er åpenbart i barnets interesse at den forelderen som har anledning til å være mest hjemme har mest samvær med barnet , spesielt når hun er så liten.  

Anonymkode: 87532...d47

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7. november 2016 den 16.35, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre😊

Mener folk som uttaler seg ofte kun ser på en generell anbefaling men ikke barnet sin unike situvasjon. Det tror jeg er roten til mye vondt. Finnes ikke en fasit mener jeg og synes det er utrolig godt å høre dere har funnet en løsning som fungerer for deres barn❤️

Mødre jobber turnus, fedre jobber turnus, barn går i barnehage.. Hvor mye ser foreldre barnet egentlig i et såkalt perfekt oppvekstmiljø.. Fordi om man er et par på samme adresse betyr det IKKE at barnet ser foreldrene sine like mye hele livet. Synes det er hysteriske tilstander rundt brudd og at barnet på død og liv skal deles i 2. Min mening er at den som kan pga livssituasjon gjør det. Med hyppig samvær med andre part. Typisk etter mor eller far sin jobb. Fleksibelhet og barnet i fokus som hos dere tror jeg er nøkkelen😊

Ts

Absolutt! Alle er forskjellig og det er viktig å finne en løsning som passer for akkurat dere. Det finnes ingen fasit svar, og det er vanskelig men utrolig viktig at dere sitter dere ned og snakker sammen. Jo bedre samarbeid jo bedre blir det for barnet deres. Selvfølgelig er ingen ordning perfekt men jeg tror at hvis man har et positivt forhold til hverandre så går alt mye enklere. 

Masse lykke til! 

Anonymkode: d0014...0df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i rettsprosess nylig med bf (og anbefaler selvsagt ikke det, fint du ikke vil mekling skal dra ut og du vil ikke krangle osv), og min eks ønsket bla 50/50. Det ville han aldri ha fått iflg min advokat som også er mekler, da barna var for små. De er 2 og 4 år gml. Så 50/50 anbefales ikke for så små barn, særlig ikke for en 1-åring. Det handler ikke om at begge foreldrene fortjener like mye tid med barnet, det handler om barnets rett til stabilitet  og til å kunne bruke kapasiteten sin på å vokse og utvikle seg med ett fast bosted.

Senere kan du selvsagt gå med på din eks sitt ønske om 50/50.

Anonymkode: 0ef24...336

Jeg Ts er enig i at i praksis vil jeg overhode ikke at noe barn skal måtte deles i 2. Det er så egoistisk at jeg har ikke ord😭

Ville ALDRI vokst opp en uke her og en uke der, har sett dokumentarer og forskning ang hva barn tenker om dette. 

Barnefar var den som gikk det mener jeg han bør ta konsekvensen av ift at han kan ikke være der for henne i hverdagen mer enn 2 timer etter jobb. Han kan ikke samarbeide ift at han mener en uker her og en der om ikke nå så når hun blir større. Jeg NEKTER at hun skal være en kasteball. 

Noen her prøver å kalle meg ego, og at jeg burde begynne i 100% jobb pga barnefar, det er helt uak

Hvilken ordning kom dere frem til? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke anbefalt å ha 50/50 fordeling med barn under 3 år.  Jeg mener 50/50 er kun for foreldrenes behov å ikke barnets. Foreldrene kan ha 50 /50 så kan barnet bo samme sted. 

Ts du sier far jobber maksimalt, hvorfor vil han da ha denne løsningen ? For å slippe å betale barnebidrag? Skal barnet bli passet av barnevakt mens han er på jobb når du allikevel er hjemme i permisjon ?

Håper dere klarer å enes og ha barnets behov i  fokus og ikke seg selv og økonomi som det kan virke nå. Det er åpenbart i barnets interesse at den forelderen som har anledning til å være mest hjemme har mest samvær med barnet , spesielt når hun er så liten.  

Anonymkode: 87532...d47

Ja han vil ikke betale for mitt livsopphold sier han.

Jeg bryr meg ikke om penger fra han. Men går vi for hannes løsning får ikke hun kontantstøtte eneste jeg ønsker hun skal få. Klarer meg fint uten hannes penger. Enig i at tid er det essensielle her og det er kun jeg som er villig til å forsake jobb med å jobbe reduser på sikt og nå ulønnet. Han vil ikke det og ja han vil heller ha andre enn meg pga han nok ser jeg vil få mye høyere % i praksis. Jeg griner innvendig av dette! 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...