AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #41 Del Skrevet 6. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Så lenge ordet kontantstøtte kommer opp, er det noe økonomisk i dette også. Hva så, om du ikke får det? Gi barnefar 60% da, la han søke om bostøtte? Anonymkode: b5bf0...64a Da må i såfall barnefar være hjemmeværende med barnet da. Han kan ikke jobbe, ha barnet i barnehage og motta kontantstøtte. I ts sitt tilfelle så har ts tenkt å være hjemmeværende utover permisjonstiden og er da avhengig av kontantstøtten. Barnefar har ikke planer om å være hjemmeværende. Dette var noe de planla sammen da de fortsatt var samboere. Anonymkode: e3708...bd2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 6. november 2016 #42 Del Skrevet 6. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ville det fungert like bra for deg, om rollene var byttet om? At hun bodde fast hos far og du så din datter annenhver helg de første årene? Anonymkode: b5bf0...64a Hvorfor skulle hun ha gjort det? Jenta har bodd med bare meg siden hun var født pga faren hennes flyttet ut i stillhet mens babyen og meg fortsatt lå på barselavd. Så at hun skulle ha gått fra å være bare hos meg (hun hadde samvær med faren det første året også, men siden jeg ammet og hun ikke tok flaske så var det ingen overnattinger) til å bo fast hos far når hun ble ett år ville ikke vært bra for jenta. Dessuten var det ikke annenhver helg fra hun var ett år til hun ble 6 år hvis du leser hva jeg skriver. Hun begynte med annenhver helg, og vi økte samværet jevnt og trutt. Jenta er nå voksen, og hun har hatt en fin og harmonisk barndom, til tross for foreldre som aldri har bodd sammen etter at hun ble født. Vi voksne har klart å samarbeide veldig bra, så bra at hun sier at hun er heldig som har vokst opp med fire foreldre. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #43 Del Skrevet 6. november 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette med at det ikke er bra med delt bosted når barnet er så ungt, og at det trenger det stabilt og trygt, det er greit. Men hvorfor er det slik at ikke bare du TS, men andre mødre her også som har vært i samme situasjon, da skal på død og liv være den forelderen som har mest omsorg? At du ikke har jobb, eller kun har lagt opp penger til dette er ditt problem og ikke andres. Søk om bostøtte og sosial stønad. Ser andre her i tråden også hadde det slik at ved bruddet fikk far samvær annenhver helg og en dag i uken i begynnelsen. Hvorfor ikke den andre veien da (om ikke far ønsket dette selv)? Hvorfor kan ikke dere som mødre godta og være den som har samværet annenhver helg for så å trappe opp? Melken din er ikke livsviktig, vi har MME også. Tror dere at barnet er fullstendig avhengig av deg som mor, men ikke far? Det barn trenger, er noe BEGGE foreldrene er i stand til å gi hver for seg. Dere hadde nok sett på det annerledes om dere satt dere med samvær annenhver helg. Anonymkode: b5bf0...64a Hva baserer du dine antagelser på? At jeg ikke har jobb😂😂😂 Fordi jeg har lagt meg opp penger til å klare å være hjemme et år ulønnet har ingenting med at jeg må på sosialen tviler på de vil gi meg som har fast jobb i offentlig sektor får sosial stønad. Her har det ingenting med kjønn å gjøre men hvem som faktisk KAN være hjemme ulønnet 1 år. Utolig egoistisk ikke sant? Å sette sitt barn høyere enn seg selv? Planlegge livet fra tidlig ungdom jobbe mens andre fester med 1 mål spare til fremtidige barn. Super ego vil jeg kalle meg selv ja😂 Tips spør før dømme takk ts Anonymkode: 9f701...440 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #44 Del Skrevet 6. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da må i såfall barnefar være hjemmeværende med barnet da. Han kan ikke jobbe, ha barnet i barnehage og motta kontantstøtte. I ts sitt tilfelle så har ts tenkt å være hjemmeværende utover permisjonstiden og er da avhengig av kontantstøtten. Barnefar har ikke planer om å være hjemmeværende. Dette var noe de planla sammen da de fortsatt var samboere. Anonymkode: e3708...bd2 Ok. Gå for 50/50 da vel, la far prøve å skaffe barnehage plass, eventuelt annen barnepass. TS har allerede nevnt at hun ikke er avhengig av kontantstøtte. Når hun planla å være hjemmeværende utover permisjon, var vel ikke bruddet planlagt. Planer legges, ting skjer underveis og planer må endres. I dette tilfellet er det i mine øyne det eneste riktige å gå for en annen fordeling enn det at far skal se barnet annenhver helg. Anonymkode: b5bf0...64a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #45 Del Skrevet 6. november 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så lenge ordet kontantstøtte kommer opp, er det noe økonomisk i dette også. Hva så, om du ikke får det? Gi barnefar 60% da, la han søke om bostøtte? Anonymkode: b5bf0...64a Vet du hva kontantstøtte er ment for å være? Skal han putte de i lommen å bruke de på seg selv da? Eller burde den som er med barnet i tiden hun evt hadde godt i barnehage disponere de for henne? Anonymkode: 9f701...440 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #46 Del Skrevet 6. november 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da må i såfall barnefar være hjemmeværende med barnet da. Han kan ikke jobbe, ha barnet i barnehage og motta kontantstøtte. I ts sitt tilfelle så har ts tenkt å være hjemmeværende utover permisjonstiden og er da avhengig av kontantstøtten. Barnefar har ikke planer om å være hjemmeværende. Dette var noe de planla sammen da de fortsatt var samboere. Anonymkode: e3708...bd2 Helt korrekt takk😅 Ts Anonymkode: 9f701...440 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #47 Del Skrevet 6. november 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok. Gå for 50/50 da vel, la far prøve å skaffe barnehage plass, eventuelt annen barnepass. TS har allerede nevnt at hun ikke er avhengig av kontantstøtte. Når hun planla å være hjemmeværende utover permisjon, var vel ikke bruddet planlagt. Planer legges, ting skjer underveis og planer må endres. I dette tilfellet er det i mine øyne det eneste riktige å gå for en annen fordeling enn det at far skal se barnet annenhver helg. Anonymkode: b5bf0...64a Gå for 50/50 fordi? Skal våres barn ikke få kontantstøtte som til en opplysning ikke har noe med enslige å gjøre om du ikke visste det, men kun bosted forelder kan søke. Skal barnet gå delvis i barnehage fordi barnefar skal ha en viss prosent? Anonymkode: 9f701...440 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #48 Del Skrevet 6. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva baserer du dine antagelser på? At jeg ikke har jobb😂😂😂 Fordi jeg har lagt meg opp penger til å klare å være hjemme et år ulønnet har ingenting med at jeg må på sosialen tviler på de vil gi meg som har fast jobb i offentlig sektor får sosial stønad. Her har det ingenting med kjønn å gjøre men hvem som faktisk KAN være hjemme ulønnet 1 år. Utolig egoistisk ikke sant? Å sette sitt barn høyere enn seg selv? Planlegge livet fra tidlig ungdom jobbe mens andre fester med 1 mål spare til fremtidige barn. Super ego vil jeg kalle meg selv ja😂 Tips spør før dømme takk ts Anonymkode: 9f701...440 Når du starter tråden med at du Tenker også på stønad hun har rett på når jeg er hjemme om hun uke bor fast hos meg mister hun kontantstøtten. For jeg ser på de pengene som hennes, til klær, mat og fritidsaktiviter. Kontantstøtte kan gis for barn mellom ett og tre år og som ikke eller bare delvis benytter barnehageplass med offentlig driftstilskudd. Heltidsplass hos dagmamma kan gi rett til full kontantstøtte. Deltidsplass i barnehage kan gi rett til redusert støtte. Støtten gis per barn. kontantstøtte er ikke ment for klær, mat og fritidsaktiviteter. Kontantstøtte er ikke noe man skal se på som en ekstra inntekt, noe mange gjør. Om som du sier selv, du KAN være hjemme ulønnet i et år. Javel, om du kan det uten kontantstøtte er det kun fint. Anonymkode: b5bf0...64a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #49 Del Skrevet 6. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Gå for 50/50 fordi? Skal våres barn ikke få kontantstøtte som til en opplysning ikke har noe med enslige å gjøre om du ikke visste det, men kun bosted forelder kan søke. Skal barnet gå delvis i barnehage fordi barnefar skal ha en viss prosent? Anonymkode: 9f701...440 Skal barnet lide såpass av bryddet at hun skal taes ut av det opplegget hun har og trives med i hverdagen pga en % Hørt om åpen barnehage? Tror ikke jeg ønsker å svare mer for var i utgangspunktet ikke kontantstøtte jeg ønsket å diskutere😝 Anonymkode: 9f701...440 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #50 Del Skrevet 6. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når du starter tråden med at du Tenker også på stønad hun har rett på når jeg er hjemme om hun uke bor fast hos meg mister hun kontantstøtten. For jeg ser på de pengene som hennes, til klær, mat og fritidsaktiviter. Kontantstøtte kan gis for barn mellom ett og tre år og som ikke eller bare delvis benytter barnehageplass med offentlig driftstilskudd. Heltidsplass hos dagmamma kan gi rett til full kontantstøtte. Deltidsplass i barnehage kan gi rett til redusert støtte. Støtten gis per barn. kontantstøtte er ikke ment for klær, mat og fritidsaktiviteter. Kontantstøtte er ikke noe man skal se på som en ekstra inntekt, noe mange gjør. Om som du sier selv, du KAN være hjemme ulønnet i et år. Javel, om du kan det uten kontantstøtte er det kun fint. Anonymkode: b5bf0...64a Latterlig svar😂 Anonymkode: 9f701...440 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #51 Del Skrevet 6. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Latterlig svar😂 Anonymkode: 9f701...440 Støtten er et tilskudd foreldre som velger annen løsning enn barnehage som mottar statlig støtte. Kontantstøtten jeg ønsker for mitt barn er til for å brukes i hverdagen til utgifter hun har. Jeg gjør en jobb for samfunnet som du mener bare barnehager skal få støtte til. Men jeg som mor kan si neida jeg har spart meg opp så betaler selv🙄 Ts Anonymkode: 9f701...440 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #52 Del Skrevet 6. november 2016 Jeg er kvinne selv, og hadde i samme situasjon selvsagt ønsket å ha barnet mest selv i starten. Men det overrasker meg - siden far i dette tilfelle har tatt permisjon og utfra det jeg forstod vært tilstedeværende, at det tas som en selvfølge at det er mor som skal få mesteparten av tiden. Jeg har og sett at 50/50deling ikke er anbefalt(dog har det vært presentert mange kilder til uenighet om dette uten at jeg har gått inn i dem) - men det er ikke riktig at det skal være mor som helt selvsagt og åpenbart får dem. Jeg hadde selvsagt ønsket det selv fordi jeg hadde blitt dypt ulykkelig av å bare se barnet mitt et par ganger i uka uten overnatting etc som skisseres her - men altså. Det er ikke sånn at kjønnet vårt bare helt umiddelbart gir den rettigheten slik endel virker bare ta for gitt her? Anonymkode: 1d10d...d78 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #53 Del Skrevet 6. november 2016 Glad jeg ikke er barn idag. Får vondt i magen av å tenke på å ikke ha ett hjem. Men må flyttes fram og tilbake alt ettersom hva som passer de voksne. Stakkars barn med delt bosted sier nå jeg.. Kan ikke være noe godt med en slik barndom. Anonymkode: 18d96...efa 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #54 Del Skrevet 6. november 2016 12-18 måneder Fra barnet er 1 år kan en utvide til en overnatting annenhver uke og et dagsamvær i den andre uken. http://www.help.no/HELP-bloggen/Samvaer-for-de-minste-barna Anonymkode: f45a3...4fa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #55 Del Skrevet 6. november 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når du starter tråden med at du Tenker også på stønad hun har rett på når jeg er hjemme om hun uke bor fast hos meg mister hun kontantstøtten. For jeg ser på de pengene som hennes, til klær, mat og fritidsaktiviter. Kontantstøtte kan gis for barn mellom ett og tre år og som ikke eller bare delvis benytter barnehageplass med offentlig driftstilskudd. Heltidsplass hos dagmamma kan gi rett til full kontantstøtte. Deltidsplass i barnehage kan gi rett til redusert støtte. Støtten gis per barn. kontantstøtte er ikke ment for klær, mat og fritidsaktiviteter. Kontantstøtte er ikke noe man skal se på som en ekstra inntekt, noe mange gjør. Om som du sier selv, du KAN være hjemme ulønnet i et år. Javel, om du kan det uten kontantstøtte er det kun fint. Anonymkode: b5bf0...64a Det koster det offentlige mye mer med en barnehageplass enn med kontantstøtte. Ser overhode ikke hva som er problemet med å motta kontantstøtte et år istedet for å benytte banehageplass. Hvorfor i all verden skal du bry deg om hvordan foreldrene velger å benytte denne? Anonymkode: cc7f4...285 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #56 Del Skrevet 6. november 2016 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er kvinne selv, og hadde i samme situasjon selvsagt ønsket å ha barnet mest selv i starten. Men det overrasker meg - siden far i dette tilfelle har tatt permisjon og utfra det jeg forstod vært tilstedeværende, at det tas som en selvfølge at det er mor som skal få mesteparten av tiden. Jeg har og sett at 50/50deling ikke er anbefalt(dog har det vært presentert mange kilder til uenighet om dette uten at jeg har gått inn i dem) - men det er ikke riktig at det skal være mor som helt selvsagt og åpenbart får dem. Jeg hadde selvsagt ønsket det selv fordi jeg hadde blitt dypt ulykkelig av å bare se barnet mitt et par ganger i uka uten overnatting etc som skisseres her - men altså. Det er ikke sånn at kjønnet vårt bare helt umiddelbart gir den rettigheten slik endel virker bare ta for gitt her? Anonymkode: 1d10d...d78 Du har rett det er ingen selvfølge basert på kjønn. Ja fedre har krav på permisjon og det har denne faren hatt. Jeg hadde ferie samtidig. Nå kan JEG være hjemme 1 år ekstra som var planlagt og jeg har spart opp gjennom 15 år i arbeidslivet. Derfor famler det utenfor at far burde ha større andel, når det fysisk er umulig for han og delt fast bosted gir ikke fulle rettigheter som gjør at barnet er mottaker av kontantstøtten. For den skal jeg bruke på henne. Noe mer klart? Ønsker far skal ha masse tid med henne men dette er realiteten i situvasjonen.. Ts Anonymkode: 9f701...440 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #57 Del Skrevet 6. november 2016 Problemet mitt er at om jeg gir han fast bosted og jeg samvær er det han som dere skriver styrer mye av hverdagen hennes. Men det er jeg som kan være hjemme i ulønnet permisjon ikke fordi jeg da trenger hjelp fra sosialen som noen skriver men fordi vi var enig i det. Jeg har spart i 15 år til dette, han har prioritert seg selv og utgifter til personlig forbruk. Skal jeg som mor begynne i jobb igjen før jeg må fordi vi er i et brudd som da vil bety at vårt barn må i barnehage fra 07-16.30 om hun bor hos far? Ja mangen barn gjør det men dette barnet må ikke. Dilemma far vil ha mer enn meg men kan ikke fysisk eller økonomisk klare det. Jeg vil ikke trakke på han, men hun kommer før han og ekspert har uttalt seg at i brudd er dette en god løsning. Anonymkode: 9f701...440 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #58 Del Skrevet 6. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Problemet mitt er at om jeg gir han fast bosted og jeg samvær er det han som dere skriver styrer mye av hverdagen hennes. Men det er jeg som kan være hjemme i ulønnet permisjon ikke fordi jeg da trenger hjelp fra sosialen som noen skriver men fordi vi var enig i det. Jeg har spart i 15 år til dette, han har prioritert seg selv og utgifter til personlig forbruk. Skal jeg som mor begynne i jobb igjen før jeg må fordi vi er i et brudd som da vil bety at vårt barn må i barnehage fra 07-16.30 om hun bor hos far? Ja mangen barn gjør det men dette barnet må ikke. Dilemma far vil ha mer enn meg men kan ikke fysisk eller økonomisk klare det. Jeg vil ikke trakke på han, men hun kommer før han og ekspert har uttalt seg at i brudd er dette en god løsning. Anonymkode: 9f701...440 Han bryr seg bare om % ikke om hennes hverdag! sånn så er det sagt😞 Anonymkode: 9f701...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #59 Del Skrevet 6. november 2016 18 timer siden, skruf skrev: Da datteren min var så liten som 1 år så hadde eksen og jeg en samværsavtale som gikk ut på at hun var annenhver helg til han. Den uka hun skulle være hjemme hos meg på helgen så var hun på overnatting til han onsdag-torsdag. Etterhvert som hun ble eldre så økte vi samværet, først annenhver helg torsdag til søndag, deretter onsdag til søndag. Og tilslutt så endte vi på annenhver uke da hun var ca 6 år. Det er ikke anbefalt at små unger har 50/50. Må bare si meg så enig i det som er uthevet her. Syntes det bare er rettferdig at han får 70/30, da dette er til det beste for barnet da 50/50 er for mye uvissthet. Anonymkode: 49bf3...e69 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #60 Del Skrevet 6. november 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet mitt er at om jeg gir han fast bosted og jeg samvær er det han som dere skriver styrer mye av hverdagen hennes. Men det er jeg som kan være hjemme i ulønnet permisjon ikke fordi jeg da trenger hjelp fra sosialen som noen skriver men fordi vi var enig i det. Jeg har spart i 15 år til dette, han har prioritert seg selv og utgifter til personlig forbruk. Skal jeg som mor begynne i jobb igjen før jeg må fordi vi er i et brudd som da vil bety at vårt barn må i barnehage fra 07-16.30 om hun bor hos far? Ja mangen barn gjør det men dette barnet må ikke. Dilemma far vil ha mer enn meg men kan ikke fysisk eller økonomisk klare det. Jeg vil ikke trakke på han, men hun kommer før han og ekspert har uttalt seg at i brudd er dette en god løsning. Anonymkode: 9f701...440 " Skal jeg som mor begynne i jobb igjen før jeg må fordi vi er i et brudd som da vil bety at vårt barn må i barnehage fra 07-16.30 om hun bor hos far? " JA,det kan du godt gjøre. Eller du kan la barnefar få 70% og du 30%,siden eksperten sier dette er en god løsning ang fordeling? At barnet "må" i barnehage,er det fryktelig? Barnehager i dag er ut i fra min erfaring kjempefint for barnet.Veldig sosialt og mye lek og lær.Dagmamma er også et alternativ. Anonymkode: b5bf0...64a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå