Gå til innhold

Samlivsbrudd hvilken barnefordeling har dere? Jenten er 1 år😔

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

17 minutter siden, Peter007 skrev:

Hei TS.

(…) Det å bli reservepappa er ikke noe en far ønsker. 

(…)

Det har jeg forståelse for, men nå er det far som har valgt å ødelegge familien. Er det faren som skal ta konsekvensene av valgene sine, eller må barnet bli den lidende part i saken? Barnet er ett år gammelt, så det er begrenset med hvor lang tid de har prøvd å jobbe med forholdet og følelsene sine. 

Endret av lalaB
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for innlegg. Jeg kan godt godta delt fast bosted ingen problem men har vi like rettigheter uansett om vi i en periode går for 60/40 feks? Barnet kan vel bare ha en folkeregistrert adresse dvs har den større fordeler?  Jeg er ikke en mor som ønsker å frata far noe som helst. Men jeg har jobbet meg opp penger til å klare 1 år ulønnet fordi jeg ikke ønsker barnehage før 2 års alder defor vil delingen uansett bli skjev dette året. 

Anonymkode: 9f701...440

Delt bosted gir like rettigheter og plikter uavhengig av andel barnet er sammen med dere. Avtale delt bosted sendes folkeregister. Denne registrere avtalen overstyrer fokeregistert adresse. Avtalen leveres også Skatt pga.foreldre fradrag kan deles. Avtalen leverEs NAV ved deling av barnetrygd.

Barnebidrag etter ordningen nettobidrag ved delt bosted. Altså ikke det vanlige bidragsordning.

At du har jobbet deg opp ekstra med økonomi gir deg ikke rett til å ha barnet mer pga.dette. Det kan gi deg mindre barnebidrag pga.ligningen og formuen din. Det kan gjøre at en tenkt inntekt på deg blir høyere ved 80% regel. 

Nå er livet endret for deg. Naturlig at du endrer deg. Hva du lover far muntlig i en avtale eller muntlig er ikke verdt mye når det kan endres. Har jussen vært lik for begge foreldrene har alt ved samlivsbrudd vært enklere. Alt dette ser du selv om du tar på deg hatten til far. 

Sverige har delt bosted som hovedregel hvis foreldrene ikke vil noe annet. Men as Norge verdsetter konlifliktfylt foreldre sammarbeid først. 

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, lalaB skrev:

Det har jeg forståelse for, men nå er det far som har valgt å ødelegge familien. Er det faren som skal ta konsekvensene av valgene sine, eller må barnet bli den lidende part i saken? Barnet er ett år gammelt, så det er begrenset med hvor lang tid de har prøvd å jobbe med forholdet og følelsene sine. 

Hva er å ødelegge famile forholdet? Forklar med eksempler 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dere voksne bo 50/50? Er dere villig til det? Om dere ikke er det, hvorfor skal et lite barn, uten tidsperspektiv og som har levd 1 år i verden, måtte pendle mellom 2 hjem så de voksne skal bli fornøyde og oppleve rettferdighet? 

La barnet bo fast hos en av dere og ha hyppig samvær med den andre. Gi barnet en stabil og forutsigbar hverdag selv om dere voksne ikke kan leve sammen. 

Anonymkode: 30dff...e21

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Peter007 skrev:

Hva er å ødelegge famile forholdet? Forklar med eksempler 

Ok, inn med te-skje! Her har du en familie på tre, som ikke lenger kommer til å være en familie på tre, fordi far i huset ikke vil det lenger (uten å ha prøvd så veldig hardt på å finne løsninger). Det er å ødelegge en familie. Familien mister sine holdepunkter, og en ettåring dras ut av tryggheten sin. Trygghet som er alfa omega for et så lite barn! Det er å ødelegge en familie. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, lalaB skrev:

Ok, inn med te-skje! Her har du en familie på tre, som ikke lenger kommer til å være en familie på tre, fordi far i huset ikke vil det lenger (uten å ha prøvd så veldig hardt på å finne løsninger). Det er å ødelegge en familie. Familien mister sine holdepunkter, og en ettåring dras ut av tryggheten sin. Trygghet som er alfa omega for et så lite barn! Det er å ødelegge en familie. 

Du tenker at far eller mor ikke elsker hverandre og ellers er alt bra, bortsett fra at far/mor ikke vil leve med mor/far?

Endret av Peter007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Peter007 skrev:

Du tenker at far eller mor ikke elsker hverandre og ellers er alt bra, bortsett fra at far/mor ikke vil leve mer mor/far?

Jeg ser det ut i fra barnets perspektiv. For det er barnet på ett år, som ikke forstår verden enda, som blir utrygg og forvirra når holdepunktene i livet forsvinner. (holdepunktene = det barnet kjenner fra før, med alt det innebærer av relasjoner og rutiner). Familien aldri kommer til å bli den samme igjen når holdepunktene forsvinner og mor og far går fra hverandre. Du kan arugmentere i hue og ræva, men jeg stopper her. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, lalaB skrev:

Jeg ser det ut i fra barnets perspektiv. For det er barnet på ett år, som ikke forstår verden enda, som blir utrygg og forvirra når holdepunktene i livet forsvinner. (holdepunktene = det barnet kjenner fra før, med alt det innebærer av relasjoner og  (rutiner). Familien aldri kommer til å bli den samme igjen når holdepunktene forsvinner og mor og far går fra hverandre. Du kan arugmentere i hue og ræva, men jeg stopper her. 

Argumentere jeg, det er det du som gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er tilpasningsdyktige og ville blitt like godt vant til dere begge ved 50/50 deling. 

Ved feks 70/30 så vil jo den forelderen som har barnet minst bli litt ukjent for barnet fra gang til gang. Da kan også problemer med å ville være hos den med 30% bli problematisk fordi hun er vant til å være 70% hos den andre.

Jeg ville iallefall forsøkt og sett hvordan det går. Kanskje du kan få en ordning med at du jobber de ukene hun er hos far og på den måten hs fri hele uken hun er hos deg. Kanskje du også på denne måten kan få til en ordning hvor du strekker permisjonen lenger noe som blir fordeler for dere begge to.

Endret av EvaLena
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS,

du har ingen garanti for hvordan verken samarbeid eller samvær vil bli etter ett brudd.

Jeg har selv vært igjennom barnefordelingssak hvor sakkyndig som utredet saken sa at daglig omsorg ville bli gitt meg(mor) til begge barna dersom bruddet skjedde når barna var under 2 år. Jeg har daglig omsorg for begge barna ved dom.

Du vil ikke utløse samme rettigheter dersom dere velger delt bosted (mtp kontantstøtte, eventuelt overgangsstønad, bidrag til barnehagetilskudd, inntekts gradert barnehagebetaling, foreldrefradrag på skatten m.m. Er en del ytelser jeg er usikker på, men noen av disse havner under det).
Gå for daglig omsorg for barnet, dvs at barnet deres har fast bosted hos deg, men at dere begge har delt foreldreansvar. Det er store forskjeller hva angår daglig omsorg og foreldreansvar. Råder deg til å lese opp på hva det innebærer. Du kan få gratis advokatveiledning hos www.jurk.no - der kan du ringe på tlf og få snakket med noen uten at det koster deg noe.

Mine barn er nå 4 og snart 6 år, barna er ti dager hjemme hos meg og fem dager hos far. Dette er absolutt ikke en ordning som fungerer ut fra barnas beste mtp tidsperspektiv og forskjeller i hjem hos meg og hos far. Med dette mener jeg at det går gjerne noen dager til de ¨faller på plass¨ etter samvær hos far og andre ting jeg ikke velger å skrive om her inne.

Barnet deres er ett år - er det virkelig rett at hun skal bli en kasteball mellom to hjem? Barnet kan fint opprettholde kontakt med begge foreldre uten at barnet skal måtte dele to hjem. Dette er kun ett råd, hva med å starte forsiktig? Bli enige på familievernkontoret at samværsavtale kan f.eks tas opp igjen og endres etter ett år.

Anonymkode: 3ded5...b0d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS,

du har ingen garanti for hvordan verken samarbeid eller samvær vil bli etter ett brudd.

Jeg har selv vært igjennom barnefordelingssak hvor sakkyndig som utredet saken sa at daglig omsorg ville bli gitt meg(mor) til begge barna dersom bruddet skjedde når barna var under 2 år. Jeg har daglig omsorg for begge barna ved dom.

Du vil ikke utløse samme rettigheter dersom dere velger delt bosted (mtp kontantstøtte, eventuelt overgangsstønad, bidrag til barnehagetilskudd, inntekts gradert barnehagebetaling, foreldrefradrag på skatten m.m. Er en del ytelser jeg er usikker på, men noen av disse havner under det).
Gå for daglig omsorg for barnet, dvs at barnet deres har fast bosted hos deg, men at dere begge har delt foreldreansvar. Det er store forskjeller hva angår daglig omsorg og foreldreansvar. Råder deg til å lese opp på hva det innebærer. Du kan få gratis advokatveiledning hos www.jurk.no - der kan du ringe på tlf og få snakket med noen uten at det koster deg noe.

Mine barn er nå 4 og snart 6 år, barna er ti dager hjemme hos meg og fem dager hos far. Dette er absolutt ikke en ordning som fungerer ut fra barnas beste mtp tidsperspektiv og forskjeller i hjem hos meg og hos far. Med dette mener jeg at det går gjerne noen dager til de ¨faller på plass¨ etter samvær hos far og andre ting jeg ikke velger å skrive om her inne.

Barnet deres er ett år - er det virkelig rett at hun skal bli en kasteball mellom to hjem? Barnet kan fint opprettholde kontakt med begge foreldre uten at barnet skal måtte dele to hjem. Dette er kun ett råd, hva med å starte forsiktig? Bli enige på familievernkontoret at samværsavtale kan f.eks tas opp igjen og endres etter ett år.

Anonymkode: 3ded5...b0d

Tusen takk for en god beskrivelse av deres ordning. Jeg er enig vil ikke at hun skal være noe kasteball. Han ser ikke på det som noe problem. Vi får ta det på mekling der jeg vil stille forberedt med flere vinklinger takket være dere og sider jeg så langt har blitt tipset om ang forskning osv.. 

Ts

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir provosert av dette.. bare det at PENGER blir nevnt. Kontantstøtte og stønad?!  Hvor mye klær, mat og FRITIDSAKTIVITETER trenger et barn på 1 år? FRITIDSAKTIVITETER?!

Dette temaet har jeg sett før, der penger er den store bekymringen og ikke barnets beste. Hva så om du mister det ene etter det andre? Om du da ikke klarer deg med det du har + utvidet barnetrygd som du har rett på, kan du uansett også søke om sosial stønad og eventuell bostøtte.

Anonymkode: b5bf0...64a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, skruf skrev:

Da datteren min var så liten som 1 år så hadde eksen og jeg en samværsavtale som gikk ut på at hun var annenhver helg til han. Den uka hun skulle være hjemme hos meg på helgen så var hun på overnatting til han onsdag-torsdag. 

Etterhvert som hun ble eldre så økte vi samværet, først annenhver helg torsdag til søndag, deretter onsdag til søndag. Og tilslutt så endte vi på annenhver uke da hun var ca 6 år. 

Det er ikke anbefalt at små unger har 50/50. 

6 år er litt vel sent! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg blir provosert av dette.. bare det at PENGER blir nevnt. Kontantstøtte og stønad?!  Hvor mye klær, mat og FRITIDSAKTIVITETER trenger et barn på 1 år? FRITIDSAKTIVITETER?!

Dette temaet har jeg sett før, der penger er den store bekymringen og ikke barnets beste. Hva så om du mister det ene etter det andre? Om du da ikke klarer deg med det du har + utvidet barnetrygd som du har rett på, kan du uansett også søke om sosial stønad og eventuell bostøtte.

Helt greit at du blir provosert. Om du refererer til noe av det jeg Ts har skrevet har jeg ikke fokus på penger i det heletatt. Men det er visse regler som gjør at mitt barn ikke får kontantstøtte om hun ikke bor fast hos søker. Derfor kaller jeg motpart egoistisk om han ikke unner henne det. 

Har null behov for sosialstøtte, har inntekt utenom vanlig a 4 jobb. Så spørr før du spyr ut. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Angående fritidsaktiviteter kan jeg ikke svare deg. Tenker på inngang til div parker og serverdigheter. Klær etter årstid. Men klart jeg kan betale det selv utenom kontantstøtte men hvorfor skal ikke mitt barn få den? For meg er økonomi frihet ikke noe status eller noe sånt boss. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette med at det ikke er bra med delt bosted når barnet er så ungt, og at det trenger det stabilt og trygt, det er greit. Men hvorfor er det slik at ikke bare du TS, men andre mødre her også som har vært i samme situasjon, da skal på død og liv være den forelderen som har mest omsorg? At du ikke har jobb, eller kun har lagt opp penger til dette er ditt problem og ikke andres. Søk om bostøtte og sosial stønad. Ser andre her i tråden også hadde det slik at ved bruddet fikk far samvær annenhver helg og en dag i uken i begynnelsen. Hvorfor ikke den andre veien da (om ikke far ønsket dette selv)? Hvorfor kan ikke dere som mødre godta og være den som har samværet annenhver helg for så å trappe opp? Melken din er ikke livsviktig, vi har MME også. Tror dere at barnet er fullstendig avhengig av deg som mor, men ikke far? Det barn trenger, er noe BEGGE foreldrene er i stand til å gi hver for seg. Dere hadde nok sett på det annerledes om dere satt dere med samvær annenhver helg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

6 år er litt vel sent! 

Ikke for oss. 

Vi tok det i barnets eget tempo. Hun var ca 6 år da hun selv ytret ønske om å bo annenhver uke til meg og faren sin. 

(vi har alltid hatt et veldig godt samarbeid og er gode venner, så selv om hun bodde mest til meg frem til hun var 6 år så hadde hun god kontakt med far og stemor når hun var til meg. Vi bor i tillegg veldig nære hverandre)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt greit at du blir provosert. Om du refererer til noe av det jeg Ts har skrevet har jeg ikke fokus på penger i det heletatt. Men det er visse regler som gjør at mitt barn ikke får kontantstøtte om hun ikke bor fast hos søker. Derfor kaller jeg motpart egoistisk om han ikke unner henne det. 

Har null behov for sosialstøtte, har inntekt utenom vanlig a 4 jobb. Så spørr før du spyr ut. 

Så lenge ordet kontantstøtte kommer opp, er det noe økonomisk i dette også. Hva så, om du ikke får det? Gi barnefar 60% da, la han søke om bostøtte? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, skruf skrev:

Ikke for oss. 

Vi tok det i barnets eget tempo. Hun var ca 6 år da hun selv ytret ønske om å bo annenhver uke til meg og faren sin. 

(vi har alltid hatt et veldig godt samarbeid og er gode venner, så selv om hun bodde mest til meg frem til hun var 6 år så hadde hun god kontakt med far og stemor når hun var til meg. Vi bor i tillegg veldig nære hverandre)

Ville det fungert like bra for deg, om rollene var byttet om? At hun bodde fast hos far og du så din datter annenhver helg de første årene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...