AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #1 Del Skrevet 5. november 2016 Hei alle foreldre😊 Familien min som besto av 2 foreldre og 1 barn er må oppløst. Jeg som mor er blitt dumpet til fordel for singellivet. Jenten vår er 1 år. Han vil ha henne med seg minst 50% . Jeg har permisjon nå, han er akkurat ferdig med sin. Vi skal ha mekling i desember. Jeg ønsker barnet skal få være mest mulig med begge men det blir veldig tungvint i hverdagen da jeg velger ulønnet frem til sommeren mens han er i jobb. Tenker også på stønad hun har rett på når jeg er hjemme om hun uke bor fast hos meg mister hun kontantstøtten. For jeg ser på de pengene som hennes, til klær, mat og fritidsaktiviter. Vil ikke ha en stor krangel og evig mekling. Noen som feks har hatt tidsbestemte kontakter? Tenker da på feks 70/30 deling nå når det er det som er reelt i timer. For så å avtale skriftlig 50/50 når hun er 2-3 år? Synes hun er for liten til det men kan gjerne løses på annen måte enn annen hver uke som han ønsker. Hvirdan deling ble dere enig om for et så lite barn? Anonymkode: 9f701...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #2 Del Skrevet 5. november 2016 Alle samværsavtaler kan sies opp etter ett år. Hvordan det fungerer rent praktisk, vet jeg ikke. Jeg vil likevel anbefale å forhandle kun om samvær på nåværende tidspunkt. Ikke skriv noe om hvordan ting skal bli. Du vet ikke hvordan samarbeidet mellom dere kommer til å bli. Så små barn har behov for stabilitet, og 50/50 anbefales aldri. Sjelden anbefales hele helger også. Ville tenkt meg godt om, husk at dere ikke trenger å bli enige i første meklingstime, tror det er seks timer man har krav på. Anonymkode: 74ed6...719 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #3 Del Skrevet 5. november 2016 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle samværsavtaler kan sies opp etter ett år. Anonymkode: 74ed6...719 Nei, alle avtaler mellom privatpersoner kan sies opp på et hvilket som helst tidspunkt, men de må jo forhold seg til den frem til de har blitt enige om en ny. Min gutt var 1 år da pappaen flyttet ut, og den første tiden var han hos faren sin to ettermiddager i uka (uten overnatting) og annenhver lørdag (med overnatting). Dette var det faren ønsket. Vi hadde en skriftlig samværsavtale da, men i ettertid (gutten er nå 6) har vi endret den ettersom det har passet uten å skrive noen ny. Anonymkode: 2e0af...d8c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #4 Del Skrevet 5. november 2016 Vi hadde 50/50 fra barnet var 1år og har der fortsatt. Vi bodde så og si vegg i vegg med hverandre da jeg fikk meg en leilighet i samme bygg som vi allerede bodde i. Hvis dere bor bare få meter fra hverandre (naboer) tror jeg absolutt det er mulig å ha 50/50 så tidlig. Lykke til TS! Ville anbefalt deg å ha så lik deling som mulig! Anonymkode: d0014...0df 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 5. november 2016 #5 Del Skrevet 5. november 2016 Da datteren min var så liten som 1 år så hadde eksen og jeg en samværsavtale som gikk ut på at hun var annenhver helg til han. Den uka hun skulle være hjemme hos meg på helgen så var hun på overnatting til han onsdag-torsdag. Etterhvert som hun ble eldre så økte vi samværet, først annenhver helg torsdag til søndag, deretter onsdag til søndag. Og tilslutt så endte vi på annenhver uke da hun var ca 6 år. Det er ikke anbefalt at små unger har 50/50. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #6 Del Skrevet 5. november 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle samværsavtaler kan sies opp etter ett år. Hvordan det fungerer rent praktisk, vet jeg ikke. Jeg vil likevel anbefale å forhandle kun om samvær på nåværende tidspunkt. Ikke skriv noe om hvordan ting skal bli. Du vet ikke hvordan samarbeidet mellom dere kommer til å bli. Så små barn har behov for stabilitet, og 50/50 anbefales aldri. Sjelden anbefales hele helger også. Ville tenkt meg godt om, husk at dere ikke trenger å bli enige i første meklingstime, tror det er seks timer man har krav på. Anonymkode: 74ed6...719 Takk for svar kan lite om dette trodde som alle andre det ikke skulle gjelde oss. Anonymkode: 9f701...440 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #7 Del Skrevet 5. november 2016 1 time siden, skruf skrev: Da datteren min var så liten som 1 år så hadde eksen og jeg en samværsavtale som gikk ut på at hun var annenhver helg til han. Den uka hun skulle være hjemme hos meg på helgen så var hun på overnatting til han onsdag-torsdag. Etterhvert som hun ble eldre så økte vi samværet, først annenhver helg torsdag til søndag, deretter onsdag til søndag. Og tilslutt så endte vi på annenhver uke da hun var ca 6 år. Det er ikke anbefalt at små unger har 50/50. Takk for svar Ts😊 Anonymkode: 9f701...440 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #8 Del Skrevet 5. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi hadde 50/50 fra barnet var 1år og har der fortsatt. Vi bodde så og si vegg i vegg med hverandre da jeg fikk meg en leilighet i samme bygg som vi allerede bodde i. Hvis dere bor bare få meter fra hverandre (naboer) tror jeg absolutt det er mulig å ha 50/50 så tidlig. Lykke til TS! Ville anbefalt deg å ha så lik deling som mulig! Anonymkode: d0014...0df Tusen takk for svar😊 Hvordan delte dere ukene praktisk da? Tenker barnet har rett å være like mye med hverandre men annen hver uke er for lenge vekke fra begge mener jeg. Anonymkode: 9f701...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lalaB Skrevet 5. november 2016 #9 Del Skrevet 5. november 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar😊 Hvordan delte dere ukene praktisk da? Tenker barnet har rett å være like mye med hverandre men annen hver uke er for lenge vekke fra begge mener jeg. Anonymkode: 9f701...440 Jeg tenker at barnet har først og fremst rett til et stabilt og trygt liv, uten å være en kasteball mellom foreldrene. Barnet er viktigst her, og barnet trenger stabilitet i ETT hjem. Derfor er ikke 50/50 anbefalt. 24 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #10 Del Skrevet 5. november 2016 13 minutter siden, lalaB skrev: Jeg tenker at barnet har først og fremst rett til et stabilt og trygt liv, uten å være en kasteball mellom foreldrene. Barnet er viktigst her, og barnet trenger stabilitet i ETT hjem. Derfor er ikke 50/50 anbefalt. Enig i det. Men utrolig vanskelig å forklare til en som står på bakbeina til tross for at han ikke har ordnet livet sitt økonomisk. Med det mener jeg han har høy gjeld og lite eiendeler må derfor jobbe Max og får minimalt med tid i hvordan med henne uansett. Forstår han vil men å kreve 50/50 er ikke lett å få han vekk fra. Selv om det praktisk er umulig fordi jeg er hjemme på dagtid minst 1 år frem i tid altså fra nå når hun er 1 til hun er 2. Han mener da hun kan være alle em og de fleste netter hos han🙄 Anonymkode: 9f701...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #11 Del Skrevet 5. november 2016 Det kan hende han endrer mening etter meklingen. De kan være ganske tydelige på hva som er anbefalt. Er det han som skal flytte ut/har flyttet ut? Anonymkode: 74ed6...719 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #12 Del Skrevet 5. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar😊 Hvordan delte dere ukene praktisk da? Tenker barnet har rett å være like mye med hverandre men annen hver uke er for lenge vekke fra begge mener jeg. Anonymkode: 9f701...440 Hva om hun er en eller to netter hos deg og så en eller to netter hos han, og hos deg og hos han osv..? Anonymkode: 6d09f...91a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #13 Del Skrevet 5. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Enig i det. Men utrolig vanskelig å forklare til en som står på bakbeina til tross for at han ikke har ordnet livet sitt økonomisk. Med det mener jeg han har høy gjeld og lite eiendeler må derfor jobbe Max og får minimalt med tid i hvordan med henne uansett. Forstår han vil men å kreve 50/50 er ikke lett å få han vekk fra. Selv om det praktisk er umulig fordi jeg er hjemme på dagtid minst 1 år frem i tid altså fra nå når hun er 1 til hun er 2. Han mener da hun kan være alle em og de fleste netter hos han🙄 Anonymkode: 9f701...440 Dere kan jo lage en avtale om 50/50 fra tre års alder eller noe? Sånn at far ikke føler at du prøver å ta fra samværsrett/omsorgsretten? At dere har 50/50 omsorgsrett og at hun har ett fast hjem til hun er tre år Anonymkode: 6d09f...91a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #14 Del Skrevet 5. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det kan hende han endrer mening etter meklingen. De kan være ganske tydelige på hva som er anbefalt. Er det han som skal flytte ut/har flyttet ut? Anonymkode: 74ed6...719 Ja han som flytter ut er min bolig Anonymkode: 9f701...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #15 Del Skrevet 5. november 2016 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere kan jo lage en avtale om 50/50 fra tre års alder eller noe? Sånn at far ikke føler at du prøver å ta fra samværsrett/omsorgsretten? At dere har 50/50 omsorgsrett og at hun har ett fast hjem til hun er tre år Anonymkode: 6d09f...91a Høres lurt ut håper vi kommer til en god mekler🙏 Veldig greit med innspill. Tusen takk😊 Ts Anonymkode: 9f701...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #16 Del Skrevet 5. november 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om hun er en eller to netter hos deg og så en eller to netter hos han, og hos deg og hos han osv..? Anonymkode: 6d09f...91a Har tenkt tanken, eneste jeg er redd for er at det blir stress for henne men hun er vandt å være på reise så problemet er kanskje ikke der. Vi får prøve oss frem. Vil bare at hun skal føle hun hører til, hørt noen som har 50/50 i ungdumen føler seg litt hjemløs. Jeg som mor kunne trykket meg litt til side men jeg vet at jeg er den som har mulighet til å være tilstedet pga jobb og økonomi situasjon. Vil nemlig ikke hun skal være en kasteball. Jeg valgte ikke bruddet. Anonymkode: 9f701...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lalaB Skrevet 5. november 2016 #17 Del Skrevet 5. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dere kan jo lage en avtale om 50/50 fra tre års alder eller noe? Sånn at far ikke føler at du prøver å ta fra samværsrett/omsorgsretten? At dere har 50/50 omsorgsrett og at hun har ett fast hjem til hun er tre år Anonymkode: 6d09f...91a Barnet trenger fortsatt stabilitet og trygghet ved 3 års alder. Uansett hvordan man vrir og vender på det vil en 50/50-løsning alltid være en løsning som tar utgangspunkt i foreldrenes ønsker, og ikke barnet beste. Og da spiller det ingen rolle hvor gammelt barnet er. Barnet trenger stabilitet og trygghet i et hjem i hele oppveksten, ikke bare frem til treårsalderen eller skolestart. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #18 Del Skrevet 5. november 2016 15 minutter siden, lalaB skrev: Barnet trenger fortsatt stabilitet og trygghet ved 3 års alder. Uansett hvordan man vrir og vender på det vil en 50/50-løsning alltid være en løsning som tar utgangspunkt i foreldrenes ønsker, og ikke barnet beste. Og da spiller det ingen rolle hvor gammelt barnet er. Barnet trenger stabilitet og trygghet i et hjem i hele oppveksten, ikke bare frem til treårsalderen eller skolestart. Enig men hvordan legge det frem på en spiselig måte. Ser ut for at samfunnet går mer og mer mot 50/50 men jeg personlig er enig med deg. Anonymkode: 9f701...440 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peter007 Skrevet 5. november 2016 #19 Del Skrevet 5. november 2016 Hei TS. Hva som er det beste alternativet varier og, det vil være perioder i livet både for barn og foreldre som er mer krevende. Dette er ofte ikke permanent men det vil endres. Men om en inngår en avtale om bosted og samvær er det vanskelig for samvær-forelder å få endret om bosteds-forelder ikke vil dette. Det går fint å ha delt bosted f.eks. 60/40 om en ønsker dette. Da er det like plikter og rettigheter. Hvis du TS. ser for deg at du kan ordne alt for barnet og legge til rette for samvær og fritid . Sende med alt ovs. til samvær ser jeg at du kan tenke som du gjør. Samvær-forelder kan forholde seg passiv, og allikevel overholde avtalen.Inkluderer dine tanker at du ikke har satt deg inn fars situasjon der han blir frarøvet å være en del av barnets liv på lik linje med deg? Det handler om respekt og sympati me den andre forelder, om samarbeidet skal fungere vedrørende deres felles barn. I en rettskonflikt vil mor oftest vinne frem, bortsett fra om hun er rusmisbruker/ psykiske problemer som er dokumentert. Men tenker du etter, og tar på deg fars "hatt". Hva om dette var deg , hvordan ville du ha reagert? Fedre er i dag ofte like mye knyttet til barna som mor. Dette noe du bør tenke over når du frarøver far tid med barnet som han vil dele likt med deg. Siden regelverket er som det er med fordeler bosteds-forelder vedrørende medbestemmelse i barnets liv vil det gi konflikter med en deltakende far som ikke ønsker være reserveforelder - Ikke ta til takke med smuler fra "mors lov." Videre må du komme deg i full jobb. En slik situasjon der du ikke jobber fult vil være en økonomisk byrde for far om det blir tale om barnebidrag. Dette pga. det gir høyere barnebidrag. Far kan kreve at grunnlaget for barnebidraget blir 80% av din mulige inntekt om du var i full jobb, dette uansett om du jobber eller ikke. Det er også konfliktskapende om du ikke jobber. Du eier i dag boligen, er far til barnet flyttet ut? Han har rett på god tid til å flytte ut. Skal han flytte langt? Jeg har ikke flyttet før avtalen var på plass. Dette for ikke å tape rettigheter vedrørende barnet. Den som har bosted alene med barnet har makten. Dette uansett om avtale finnes,Dette gjør at en avtale er viktig sammen med de andre juridiske tap en får når en flytter til ny adresse uten avtale om barnet. At det ikke er slik er en svær kamel og svelge for en far som vil ha ting som omhandler barnet på stell. Det å bli er reservepappa er ikke noe en far ønsker. Skulle en avtale utebli kan det lett bli til at samvær sløyfes eller reduseres til et minimum. Bostedsadresse alene med barnet gjør kan flytte hvor du vil i landet, ta avgjørelser som omhandler barnet alene. Den andre forelder må dilte etter og godta avgjørelser. En bli umyndiggjort uten bosted barnet, derfor er delt bosted viktig. Delt bosted gir begge foreldre de samme plikter og rettigheter. Når det gjelder boligen har far ofte krav på halve verdiøkningen i tiden han har bodd der når han flytter ut. Dette selv om ikke eier noe. Han har sannsynligvis bidradd med noe. Det kan også tenkes far revurderer sine meninger etter meklingen. Men det kan også far tenkes far føler seg lurt av meklingen om han blir forespeilet noe annet enn det han ender opp med om det blir en bosteds/ samværsavtale. Skulle så skje vil det lett bli konflikter. En avtale er bare juridisk bindende i 6 mnd. etter meklingen . Etter dette kan ny avtale kreves av begge parter. Da er der f.eks. bare å flytte langt med med barnet om bosteds-forelder ønsker dette. Så når en avtale kan sies opp og kreve ny når som helst etter 6 mnd. er den ikke verdt noen ting. En har altså ingen garantier som samvær-forelder vedrørende barnet når bosteds-forelder kan ta de viktige avgjørelser. Den gjennomgående tråden i innlegget mitt baseres på de juridiske forskjeller på delt bosted og samvær/ bosted barna. Altså ikke hvor mye barna er hos den respektive forelder. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #20 Del Skrevet 5. november 2016 6 minutter siden, Peter007 skrev: Hei TS. Hva som er det beste alternativet varier og, det vil være perioder i livet både for barn og foreldre som er mer krevende. Dette er ofte ikke permanent men det vil endres. Men om en inngår en avtale om bosted og samvær er det vanskelig for samvær-forelder å få endret om bosteds-forelder ikke vil dette. Det går fint å ha delt bosted f.eks. 60/40 om en ønsker dette. Da er det like plikter og rettigheter. Hvis du TS. ser for deg at du kan ordne alt for barnet og legge til rette for samvær og fritid . Sende med alt ovs. til samvær ser jeg at du kan tenke som du gjør. Samvær-forelder kan forholde seg passiv, og allikevel overholde avtalen.Inkluderer dine tanker at du ikke har satt deg inn fars situasjon der han blir frarøvet å være en del av barnets liv på lik linje med deg? Det handler om respekt og sympati me den andre forelder, om samarbeidet skal fungere vedrørende deres felles barn. I en rettskonflikt vil mor oftest vinne frem, bortsett fra om hun er rusmisbruker/ psykiske problemer som er dokumentert. Men tenker du etter, og tar på deg fars "hatt". Hva om dette var deg , hvordan ville du ha reagert? Fedre er i dag ofte like mye knyttet til barna som mor. Dette noe du bør tenke over når du frarøver far tid med barnet som han vil dele likt med deg. Siden regelverket er som det er med fordeler bosteds-forelder vedrørende medbestemmelse i barnets liv vil det gi konflikter med en deltakende far som ikke ønsker være reserveforelder - Ikke ta til takke med smuler fra "mors lov." Videre må du komme deg i full jobb. En slik situasjon der du ikke jobber fult vil være en økonomisk byrde for far om det blir tale om barnebidrag. Dette pga. det gir høyere barnebidrag. Far kan kreve at grunnlaget for barnebidraget blir 80% av din mulige inntekt om du var i full jobb, dette uansett om du jobber eller ikke. Det er også konfliktskapende om du ikke jobber. Du eier i dag boligen, er far til barnet flyttet ut? Han har rett på god tid til å flytte ut. Skal han flytte langt? Jeg har ikke flyttet før avtalen var på plass. Dette for ikke å tape rettigheter vedrørende barnet. Den som har bosted alene med barnet har makten. Dette uansett om avtale finnes,Dette gjør at en avtale er viktig sammen med de andre juridiske tap en får når en flytter til ny adresse uten avtale om barnet. At det ikke er slik er en svær kamel og svelge for en far som vil ha ting som omhandler barnet på stell. Det å bli er reservepappa er ikke noe en far ønsker. Skulle en avtale utebli kan det lett bli til at samvær sløyfes eller reduseres til et minimum. Bostedsadresse alene med barnet gjør kan flytte hvor du vil i landet, ta avgjørelser som omhandler barnet alene. Den andre forelder må dilte etter og godta avgjørelser. En bli umyndiggjort uten bosted barnet, derfor er delt bosted viktig. Delt bosted gir begge foreldre de samme plikter og rettigheter. Når det gjelder boligen har far ofte krav på halve verdiøkningen i tiden han har bodd der når han flytter ut. Dette selv om ikke eier noe. Han har sannsynligvis bidradd med noe. Det kan også tenkes far revurderer sine meninger etter meklingen. Men det kan også far tenkes far føler seg lurt av meklingen om han blir forespeilet noe annet enn det han ender opp med om det blir en bosteds/ samværsavtale. Skulle så skje vil det lett bli konflikter. En avtale er bare juridisk bindende i 6 mnd. etter meklingen . Etter dette kan ny avtale kreves av begge parter. Da er der f.eks. bare å flytte langt med med barnet om bosteds-forelder ønsker dette. Så når en avtale kan sies opp og kreve ny når som helst etter 6 mnd. er den ikke verdt noen ting. En har altså ingen garantier som samvær-forelder vedrørende barnet når bosteds-forelder kan ta de viktige avgjørelser. Den gjennomgående tråden i innlegget mitt baseres på de juridiske forskjeller på delt bosted og samvær/ bosted barna. Altså ikke hvor mye barna er hos den respektive forelder. Tusen takk for innlegg. Jeg kan godt godta delt fast bosted ingen problem men har vi like rettigheter uansett om vi i en periode går for 60/40 feks? Barnet kan vel bare ha en folkeregistrert adresse dvs har den større fordeler? Jeg er ikke en mor som ønsker å frata far noe som helst. Men jeg har jobbet meg opp penger til å klare 1 år ulønnet fordi jeg ikke ønsker barnehage før 2 års alder defor vil delingen uansett bli skjev dette året. Anonymkode: 9f701...440 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå