Gå til innhold

Må gjøre meg "mindre enn det jeg kan/ er" i praksis

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 10 år bak med i et yrke, går nå skolen slik at jeg får papirene.

I første praksisperiode var jeg åpen om dette, fikk høre at jeg fort ble sett på som en trussel og ikke behandlet bra. Noe jeg ikke fortjente, da jeg mener at hard arbeid lønner seg, det har ikke vært gratis og til tider har jeg vært overarbeidet.

Dette har ført til at jeg nå i flere praksisperioder har gjort meg mindre enn det jeg er, later som om jeg ikke har kunnskap innen visse områder. Må lese, klart det er en del jeg ikke kan, men med årene lærer man jo naturligvis innen feltet.

Veilederne gjennomskuer jo meg, så jeg får jo dårlig samittighet for dette- som om jeg spiller et skuespill, det er faktisk ikke bra for meg i det hele tatt.

Noen som har opplevd det samme, som kan komme med råd?

Anonymkode: 0cf68...a8a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ti år med praksis! Så bra! Bruk erfaringene dine på en konstruktiv måte og for all del ikke lat som du ikke har peiling da det kan komme negativt ut. Du kan jo tydeligvis yrket som du utdanner deg i.

Skrevet
4 minutter siden, Snuppi skrev:

Du har ti år med praksis! Så bra! Bruk erfaringene dine på en konstruktiv måte og for all del ikke lat som du ikke har peiling da det kan komme negativt ut. Du kan jo tydeligvis yrket som du utdanner deg i.

Jo, har da opparbeidet meg kunnskap etter mange arbeidsomme år, bruker erfaringene-men gjør meg også mindre/ skjuler en del. Det ender opp med at veileder spør meg. Svarer ærlig hvis de spør, men ikke om alt. ( Ble skjelt ut i 1 praksis pga av dette ) Aldri opplevd det tidligere ( eller  nå senere i andre praksisperioder ) ( Pga 1 praksis er jeg veldig forsiktig )

Tar yrket og veieldere seriøst, derfor får jeg dårlig samvittighet over dette, men men.

Takk for svar :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jo, har da opparbeidet meg kunnskap etter mange arbeidsomme år, bruker erfaringene-men gjør meg også mindre/ skjuler en del. Det ender opp med at veileder spør meg. Svarer ærlig hvis de spør, men ikke om alt. ( Ble skjelt ut i 1 praksis pga av dette ) Aldri opplevd det tidligere ( eller  nå senere i andre praksisperioder ) ( Pga 1 praksis er jeg veldig forsiktig )

Tar yrket og veieldere seriøst, derfor får jeg dårlig samvittighet over dette, men men.

Takk for svar :)

Vær stolt over yrkeserfaringen din og bruk den! Om du vet mer enn veilederen din har det ingenting å si, da han/hun faktisk ikke vet bedre. Du vil alltid møte mennesker i arbeidslivet som er mindre egnet i faget enn det du er. Ta det med deg som en erfaring.

Jeg synes at du skal melde i fra om at du ble utskjelt. Det er ikke akseptabelt!

Skrevet
3 minutter siden, Snuppi skrev:

Vær stolt over yrkeserfaringen din og bruk den! Om du vet mer enn veilederen din har det ingenting å si, da han/hun faktisk ikke vet bedre. Du vil alltid møte mennesker i arbeidslivet som er mindre egnet i faget enn det du er. Ta det med deg som en erfaring.

Jeg synes at du skal melde i fra om at du ble utskjelt. Det er ikke akseptabelt!

Jeg vet, det var ufortjent-og sliter faktisk med det.

Tusen takk for svar:)

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet, det var ufortjent-og sliter faktisk med det.

Tusen takk for svar:)

Jeg heier på deg! 

Skrevet
4 minutter siden, Snuppi skrev:

Jeg heier på deg! 

:tree:Snilt sagt av deg, setter pris på det, takk skal du ha:):tree:

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

:tree:Snilt sagt av deg, setter pris på det, takk skal du ha:):tree:

Ha troen på erfaringene dine og bruk det! Da vil det gå bra! 

Skrevet

Hjelpe meg. Det er skikkelig fascinerende å se hvor mye ego har å si for kommunikasjon mellom mennesker. Det kan sikkert være at veilederen følte seg usikker ovenfor deg, og er vant med å kunne mer / ha overtaket på studenter, og så kom du og så kunne du så mye. 

Jeg tror du får se på det slik at tilogmed lærere kan slite med selvtilliten. Tilogmed voksne kan mobbe. Men husk at hele verden er ikke sånn, og at det er ufine mennesker i alle aldre som velger å straffe andre for sin egen usikkehet.

Anonymkode: 3bb05...933

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe meg. Det er skikkelig fascinerende å se hvor mye ego har å si for kommunikasjon mellom mennesker. Det kan sikkert være at veilederen følte seg usikker ovenfor deg, og er vant med å kunne mer / ha overtaket på studenter, og så kom du og så kunne du så mye. 

Jeg tror du får se på det slik at tilogmed lærere kan slite med selvtilliten. Tilogmed voksne kan mobbe. Men husk at hele verden er ikke sånn, og at det er ufine mennesker i alle aldre som velger å straffe andre for sin egen usikkehet.

Jeg vet det, men når jeg kan mye så har jeg dessverre opplevd å bli plaget. Har hørt: " Føler seg truet av meg " ( ikke mine ord )

Er sårbar, ydmyk og hever meg ikke over andre på noen måte, tar ingenting for gitt her i livet så forstår ikke alltid hvorfor.

Men det er NOK, har blitt skadet ( sliter med det )hadde noen skjelt meg ut i praksis nå, hadde jeg bare forlatt stedet. 

Tusen takk for støtte her inne, dere forstår jo meg uten å dømme.

• Liker 1
Skrevet

Det er en ting å kunne mye, å være flink og hvordan man kommuniserer dette. Jeg tviler på at de fleste personer reagerer negativt på en som er flink, det er mer trolig at de reagerer negativt på en som ikke kommuniserer bra, som ikke virker lydhør, som kanskje opererer for uavhengig i forhold til at personen er i praksis, og kanskje utenfor grensene for det praksisen legger opp til. Det handler mye om å kjenne sin plass og rammene for det man skal gjøre der. Å late som at man ikke har kunnskap man har, blir en litt merkelig og ikke særlig konstruktiv reaksjon. Det er fullt mulig å forholde seg mer passiv, uten å late som. Jeg har ofte kunnskap om ting, men holder meg i bakgrunnen likevel, ikke fordi jeg later som, men fordi det er ikke viktig at jeg styrer skipet hele tiden, jeg hverken må det eller trenger å gjøre det.

Anonymkode: 511ac...aa8

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en ting å kunne mye, å være flink og hvordan man kommuniserer dette. Jeg tviler på at de fleste personer reagerer negativt på en som er flink, det er mer trolig at de reagerer negativt på en som ikke kommuniserer bra, som ikke virker lydhør, som kanskje opererer for uavhengig i forhold til at personen er i praksis, og kanskje utenfor grensene for det praksisen legger opp til. Det handler mye om å kjenne sin plass og rammene for det man skal gjøre der. Å late som at man ikke har kunnskap man har, blir en litt merkelig og ikke særlig konstruktiv reaksjon. Det er fullt mulig å forholde seg mer passiv, uten å late som. Jeg har ofte kunnskap om ting, men holder meg i bakgrunnen likevel, ikke fordi jeg later som, men fordi det er ikke viktig at jeg styrer skipet hele tiden, jeg hverken må det eller trenger å gjøre det.

Anonymkode: 511ac...aa8

Selvfølgelig blir det kunstig, holder meg i bakgrunnen. ( Les over )

Men jo, har en spesiell bakgrunn innen feltet, har fått jobber uten å søke, har vanvittig mye ansvar/erfaringer bak meg. Plutselig befinner jeg meg 10 år bak i tid;)

Men, det går over:) så skal nok holde ut, den dårlige samvittigheten ovenfor andre involverte som er værst. Føler jeg lurer dem, og får dårlig samvittighet.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig blir det kunstig, holder meg i bakgrunnen. ( Les over )

Men jo, har en spesiell bakgrunn innen feltet, har fått jobber uten å søke, har vanvittig mye ansvar/erfaringer bak meg. Plutselig befinner jeg meg 10 år bak i tid;)

Men, det går over:) så skal nok holde ut, den dårlige samvittigheten ovenfor andre involverte som er værst. Føler jeg lurer dem, og får dårlig samvittighet.

Men du er i et omsorgsyrke ikke sant?

Da tenker jeg at de som du har ansvar for burde vinne på din erfaring, og jeg synes det er feil å jekke seg ned bare for å pleie egoet til kollegaer. Jeg synes du skal tenke på de som har behov for hjelp og ikke de som synes at det er ubehagelig å få en utfordring. gjør ditt beste og tenk på hvem du kan hjelpe først og fremst :)

Skrevet

Jeg er litt todelt. På den ene siden mener jeg du ikke skal skjule hva du kan fra før av, hvilken erfaring du har og hva du har å bidra med. På den andre siden har jeg opplevd en del ganger studenter som på bakgrunn av tidligere erfaring fremstår som veldig bedrevitende, nesten til den grad at de ser ned på de ansatte i praksis. De er ikke interessert i å se et fag fra andre sider, og er på ingen måte villig til å innrømme at de kan ha misforstått eller ikke har det hele bildet. Sånne folk er skrekkelig slitsomme å forholde seg til. Det er nok litt avhengig av hva fagfeltet ditt er her, men om du havner i besserwisserkategorien så kan det forklare hvorfor folk sliter med å samarbeide med det. 

Anonymkode: 539b4...cb3

• Liker 2
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt todelt. På den ene siden mener jeg du ikke skal skjule hva du kan fra før av, hvilken erfaring du har og hva du har å bidra med. På den andre siden har jeg opplevd en del ganger studenter som på bakgrunn av tidligere erfaring fremstår som veldig bedrevitende, nesten til den grad at de ser ned på de ansatte i praksis. De er ikke interessert i å se et fag fra andre sider, og er på ingen måte villig til å innrømme at de kan ha misforstått eller ikke har det hele bildet. Sånne folk er skrekkelig slitsomme å forholde seg til. Det er nok litt avhengig av hva fagfeltet ditt er her, men om du havner i besserwisserkategorien så kan det forklare hvorfor folk sliter med å samarbeide med det. 

Anonymkode: 539b4...cb3

ingen besserwisser her..

Skrevet

Er nok helsevesenet dette ja😊

Så da er det nok ikke håp desverre..

Anonymkode: 25e09...7cf

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er nok helsevesenet dette ja😊

Så da er det nok ikke håp desverre..

Anonymkode: 25e09...7cf

Nope, er med mennesker da- ikke helsevesen, og det er alltid håp.

Heldigvis ferdig med det grovste da, så på full fart videre- takker for alle svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...