AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #1 Skrevet 4. november 2016 En av våre naboer har to hunder av ulovlig rase, kjøpt i utlandet. Kort fortalt: den ene hunden terroriserer nabolaget. Den er ekstremt hundeagressiv og eieren har store problemer med å holde igjen båndet. Vedkommende er litt redd hunden selv og den får ikke lange turer, antakelig fordi han ikke har lyst å møte på noen. En dag ryker båndet, eller han sklir på isen, og bikkja kommer til å ta livet av en annen hund, eller gå til ngteo på andre ting han ikke liker (joggere, rullestoler osv). Han har mistet båndet før, men har kastet seg ned og fikk tak i det i siste liten... jeg har selv hatt hund, og støtter i utgangspunktet ikke raseforbudet, men i dette tilfelle ønsker jeg hunden bort. Vet at flere av naboene ikke tør å gå tur i nabolaget lengre pga denne ene hunden. Hvor melder jeg fra? Til hvem? Vil gjøre det anonymt. Anonymkode: 57755...432
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #2 Skrevet 4. november 2016 F.eks til mattilsynet eller politiet. Anonymkode: 6c2a7...a92 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #3 Skrevet 4. november 2016 Må man ringe eller kan man tipse på noen måte? Anonymkode: 57755...432
AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #4 Skrevet 4. november 2016 Politiet. Anonymt kan du glemme, men du kan si til politiet at de ikke skal oppgi hvem som har varslet, fordi du er redd for replisalier. Anonymkode: 7a657...417 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #5 Skrevet 5. november 2016 Politiet vil komme på befaring, ser de at det er en ulovelig rase så har de lov til å skyte den på stedet om de ser det nødvendig (som ved aggressivitet osv). Hvordan Mattilsynet jobber veit jeg ikke, kan være at de tar med seg hunden(e) og leverer de til dyrlegen for avliving. Anonymkode: 475a8...cca
Reveenka Skrevet 5. november 2016 #6 Skrevet 5. november 2016 Du kan ringe politiet eller du kan melde fra her til mattilsynet. http://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/varsle_oss/bekymringsmelding.633 Siden det er snakk om en ulovlig hund ville nok politiet være rett instans, men det skader vel ikke å melde til mattilsynet heller. Og bare så det er sagt, politiet kommer ikke på døren og skyter hunden ut av det blå. Det er ikke sånn det fungerer, mest sannsynlig blir saken knapt prioritert siden hunden ikke har angrepet noen. Hadde hunden angrepet noen hadde saken stilt seg noe annerledes. Men om politiet velger å foreta seg så blir det etterforskning hvor mest sannsynlig fjernet fra eier og satt på kennel i påvente av avlivning. Bevisbyrden ligger nemlig på eier som må bevise at hunden ikke er av ulovlig rase. 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #7 Skrevet 5. november 2016 Takk for svar. Hunden er av ulovlig rase, kjøpt i et land hvor den er lovlig. Jeg har en mistanke om ar eier ikke var klar over det. Jeg får vondt av eier, som jeg ser sliter. Han har ikke noe ålreit hundehold når han hele tiden må være på vakt. Gruer meg å melde fra- eier er hyggelig og hund nr to er stabil og grei. Hadde problemhunden gått med munnkurv ute tror jeg hele nabolaget hadde pustet lettet ut, måtte vært så mye enklere for eier også. Ønsker ikke bikkja død og borte, bare forsvarlig sikret. Nå er det såpeglatt ute, aldri i livet at han kan holde seg på beinet dersom hunden ser en annen hund nå. Æsj. TS Anonymkode: 57755...432 1
MissPierce Skrevet 6. november 2016 #8 Skrevet 6. november 2016 På 5.11.2016 den 11.48, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Hunden er av ulovlig rase, kjøpt i et land hvor den er lovlig. Jeg har en mistanke om ar eier ikke var klar over det. Jeg får vondt av eier, som jeg ser sliter. Han har ikke noe ålreit hundehold når han hele tiden må være på vakt. Gruer meg å melde fra- eier er hyggelig og hund nr to er stabil og grei. Hadde problemhunden gått med munnkurv ute tror jeg hele nabolaget hadde pustet lettet ut, måtte vært så mye enklere for eier også. Ønsker ikke bikkja død og borte, bare forsvarlig sikret. Nå er det såpeglatt ute, aldri i livet at han kan holde seg på beinet dersom hunden ser en annen hund nå. Æsj. TS Anonymkode: 57755...432 Ta en prat med eier om det, om du føler at det er mulig. Eller skriv ett brev. Han er nok frustrert selv også, og synd at det skal gå utover den hunden som ikke er aggressive om den er av samme rase.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #9 Skrevet 6. november 2016 På 5.11.2016 den 11.34, Reveenka skrev: Og bare så det er sagt, politiet kommer ikke på døren og skyter hunden ut av det blå. Det er ikke sånn det fungerer, mest sannsynlig blir saken knapt prioritert siden hunden ikke har angrepet noen. Hadde hunden angrepet noen hadde saken stilt seg noe annerledes. Tja...politiet har skutt hunder av helt lovlig rase som ikke har gjort en dritt også, uten lov og dom. Og om den er av ulovlig rase så tipper jeg de tar den med èn gang. Kanskje det kommer an på hvilket politidistrikt det er, men jeg har inntrykk av at polititet prioriterer dette høyt. Anonymkode: fb777...681
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #10 Skrevet 18. november 2016 På 5.11.2016 den 12.48, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Hunden er av ulovlig rase, kjøpt i et land hvor den er lovlig. Jeg har en mistanke om ar eier ikke var klar over det. Jeg får vondt av eier, som jeg ser sliter. Han har ikke noe ålreit hundehold når han hele tiden må være på vakt. Gruer meg å melde fra- eier er hyggelig og hund nr to er stabil og grei. Hadde problemhunden gått med munnkurv ute tror jeg hele nabolaget hadde pustet lettet ut, måtte vært så mye enklere for eier også. Ønsker ikke bikkja død og borte, bare forsvarlig sikret. Nå er det såpeglatt ute, aldri i livet at han kan holde seg på beinet dersom hunden ser en annen hund nå. Æsj. TS Anonymkode: 57755...432 Skriv et brev og legg i postkassen. Nevn det med munnkurv og tips om halti (Grime til hund) eller gå pent sele. Som hjelper veldig på sterke hunder man ikke har kontroll på. Brukte selv halti til min Grand Danois, fordi jeg hadde ikke hatt nubbe sjans å holde en hund på 70kg, om hun bestemte seg for å dra av gårde. Hun gikk supert i bånd, men kunne agere litt på andre hunder. Og følte jeg hadde mye bedre kontroll med halti. Uansett la naboen få vite hva dere andre føler. Anonymkode: 1788c...b4f 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå