Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg bor for tiden svært billig i en familie eid bolig. Betaler 4500 inkl. strøm for å bo her. Jeg har spart opp noe egenkapital, og er i en alder hvor man bør ha kommet seg ut på boligmarkedet. Motivasjonen min er kanskje litt laber, fordi jeg er helt forelsket i huset jeg bor i, som også har en veldig bra beliggenhet for min del. Men rent økonomisk er det jo ikke kjempesmart. 

Nå ligger det ute en del leiligheter for salg i mitt nærområde. Prisantydning rundt 1,5 til 1,7 mill. Den vil da vil koste meg rundt 6000 i mnd i lån og renteutgifter. I tillegg kommer jo forsikringer, kommunale utgifter på ca 550 pr mnd og 1000kr i felleskostnader. Leilighetene er rundt 60-70 kvm og relativt moderne/nyoppussede.

Så tenker jeg da. Hva med og kjøpe for å leie ut? Så kan jeg fortsette og bo her jeg bor?  Jeg er nokså sikker på at jeg kan få 8000,- i leieinntekt på en slik leilighet i dette området. Da får jeg jo stort sett dekket utgiftene på leiligheten. Men her er det vel noe som må skattes på også? Hvor mye? Og ellers, finnes det andre regler som vil påvirke ideen min? Noen glupe hoder som kan komme med råd og tips kanskje? Jeg har ikke så god greie på lover og regler rundt huskjøp/utleie. Jeg har jo kun vært leietager. Er dette smart eller dumt? 

Hilsen uviten fersking ;)

Anonymkode: 73510...9c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skatter 25% av leieinntekter. Tror ikke du kan trekke fra utgiftene med mindre du driver det via et selskap. Uten at jeg er helt sikker på det.

I tillegg får du jo risikoen med prisendring. Hvor er det du tenker å kjøpe? Er det i ei bygd med høy fraflytting spørs det om det er en god ide.

Skrevet

Takker for svar. Hva mener du med prisendring? Hva er det som kan endres i pris? Området jeg bor i er en liten by, som forsåvidt er i vekst. Ikke mye fraflytting sånn sett. Og forsåvidt også grei etterspørsel etter utleieboliger, så vidt jeg har hørt. 

Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg bor for tiden svært billig i en familie eid bolig. Betaler 4500 inkl. strøm for å bo her. Jeg har spart opp noe egenkapital, og er i en alder hvor man bør ha kommet seg ut på boligmarkedet. Motivasjonen min er kanskje litt laber, fordi jeg er helt forelsket i huset jeg bor i, som også har en veldig bra beliggenhet for min del. Men rent økonomisk er det jo ikke kjempesmart. 

Nå ligger det ute en del leiligheter for salg i mitt nærområde. Prisantydning rundt 1,5 til 1,7 mill. Den vil da vil koste meg rundt 6000 i mnd i lån og renteutgifter. I tillegg kommer jo forsikringer, kommunale utgifter på ca 550 pr mnd og 1000kr i felleskostnader. Leilighetene er rundt 60-70 kvm og relativt moderne/nyoppussede.

Så tenker jeg da. Hva med og kjøpe for å leie ut? Så kan jeg fortsette og bo her jeg bor?  Jeg er nokså sikker på at jeg kan få 8000,- i leieinntekt på en slik leilighet i dette området. Da får jeg jo stort sett dekket utgiftene på leiligheten. Men her er det vel noe som må skattes på også? Hvor mye? Og ellers, finnes det andre regler som vil påvirke ideen min? Noen glupe hoder som kan komme med råd og tips kanskje? Jeg har ikke så god greie på lover og regler rundt huskjøp/utleie. Jeg har jo kun vært leietager. Er dette smart eller dumt? 

Eier du stedet du bor på?

Endret av Atea
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Skattereglene for utleie av bolig du ikke bor i, er i endring. Det skal bli langt mindre gunstid å leie ut. Så her kan du komme til å gjøre noe som blir svært ugunstig for deg, på sikt. 

Anonymkode: 92a75...529

Skrevet

Kilde på endring i skatteregler?

Vet de har endret ligningsverdi for lån ned til 80% for sekundærbolig. Er det snakk om andre endringer?

Skrevet
12 timer siden, Atea skrev:

Eier du stedet du bor på?

Nei det gjør jeg ikke. -ts

Skrevet
2 timer siden, NigBigger skrev:

Vet de har endret ligningsverdi for lån ned til 80% for sekundærbolig. Er det snakk om andre endringer?

Nylig sto det å lese i avisen om endringer som trer i kraft neste år, som gjør det mindre lønnsomt å leie ut.

Anonymkode: 73f8f...7b1

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Du sier prisanstydningene ligger på rundt 1.5 - 1,7 og at leilighetene du ser på er 60 - 70 kvm. Du bor åpenbart ikke et sted hvor boligmarkedet er brennhett om dagen, og leieprisene er deretter. Jeg ville vært forsiktig, spesielt med tanke på mulige skatteendringer andre nevner.

Hvem ser du for deg at skal leie leiligheten du evt, kjøper? Er det høyskole eller universitet i nærheten slik at studenter "alltid" vil være en mulig gruppe å leie ut til? Og kjøp for Gud skyld ikke en andelsleilighet dersom du ikke har tenkt til å bo der selv.

Anonymkode: 46ac4...aba

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, NigBigger skrev:

Følg med i nyhetene eller bruk google!

Anonymkode: 92a75...529

Skrevet

Ts her igjen. Jeg vil bare presisere at jeg tenker ikke å tjene noe på å leie ut leiligheten. Jeg er fornøyd om jeg får dekket det det koster å eie. En slags måte å spare på altså. Jeg har jo allerede et billig sted å bo, hvor jeg ønsker å bli boende. Synd at skatten spiser opp 2000 pr mnd . Men om jeg må dekke f eks felleskostnader og kommunale avgifter av egen lomme på denne leiligheten, så er det jo fremdeles ikke tapsprosjekt? Dette er jo utgifter som alle huseiere betaler. Og jeg bor jo meget billig der jeg bor (4500pr mnd inkl strøm). Forklar gjerne nøye hva dere mener, hvordan dette er en risiko. Husk at jeg er grønnskolling på temaet! Takker for alle svar så langt. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her igjen. Jeg vil bare presisere at jeg tenker ikke å tjene noe på å leie ut leiligheten. Jeg er fornøyd om jeg får dekket det det koster å eie. En slags måte å spare på altså. Jeg har jo allerede et billig sted å bo, hvor jeg ønsker å bli boende. Synd at skatten spiser opp 2000 pr mnd . Men om jeg må dekke f eks felleskostnader og kommunale avgifter av egen lomme på denne leiligheten, så er det jo fremdeles ikke tapsprosjekt? Dette er jo utgifter som alle huseiere betaler. Og jeg bor jo meget billig der jeg bor (4500pr mnd inkl strøm). Forklar gjerne nøye hva dere mener, hvordan dette er en risiko. Husk at jeg er grønnskolling på temaet! Takker for alle svar så langt. 

Nei, dette er bra.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Meld deg gjerne inn i Huseiernes Landsforbund. Der finner du også viktig informasjon på mange områder, som alle huseiere burde være orientert om.

Lykke til :blomst:

• Liker 1
Skrevet

"

Når man driver utleievirksomhet

Som nevnt er skattesatsen for leieinntekter 25 %. Dersom du imidlertid leier ut så mange boenheter at det anses som en virksomhet, vil skattesatsen bli langt høyere - opp mot 50 %.

Vurderingen av om man driver virksomhet er skjønssmessig, og man ser i utleieforhold på hyppigheten av leieforhold og antallet utleienheter. Ved utleie av fem boenheter vil Skatteetaten som regel regne inntekten som virksomhetsinntekt. Kombinerer du boligutleie med utleie av lokaler, vil dette være et moment som tilsier at du driver utleievirksomhet før du er oppe i utleie av fem enheter. 

Videre kan korttidsutleie, for eksempel gjennom AirBnB, medføre at man anses å drive virksomhet, selv om man leier ut førre enn fem enheter. Hvis vasking, sengetøy og eventuelt mat er inkludert i leien, vil også dette tale for at man ikke driver med vanlig utleie, men pensjonatvirksomhet.

http://www.huseierne.no/alt-om-bolig/skatt--avgift/leieinntekt2/bolig-jeg-ikke-bor-i-selv/

http://www.huseierne.no/alt-om-bolig/skatt--avgift/leieinntekt2/

http://www.huseierne.no/alt-om-bolig/skatt--avgift/

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier prisanstydningene ligger på rundt 1.5 - 1,7 og at leilighetene du ser på er 60 - 70 kvm. Du bor åpenbart ikke et sted hvor boligmarkedet er brennhett om dagen, og leieprisene er deretter. Jeg ville vært forsiktig, spesielt med tanke på mulige skatteendringer andre nevner.

Hvem ser du for deg at skal leie leiligheten du evt, kjøper? Er det høyskole eller universitet i nærheten slik at studenter "alltid" vil være en mulig gruppe å leie ut til? Og kjøp for Gud skyld ikke en andelsleilighet dersom du ikke har tenkt til å bo der selv.

Ts her. Takker for svar. Først; hva er an andelsleilighet?

Jeg kjenner/vet om flere som har leid ut, og det virker ikke som at det er problem og finne leietakere. Virker som at det hovedsakelig er unge par og aleneforeldre som leier. Ser jo at dette med å finne leietaker kan være en vanskelig prosess, tenker også på det med at jeg er avhengig av og ha den bebodd hele tiden. Dette vet jeg selvfølgelig lite om, og er noe jeg må sjekke nøyere før jeg eventuelt gjør dette. Takk for at du gir meg noe å tenke på. :) Må også legge til at dette bare er tankespinneri foreløpig. Jeg kunne tenke meg og gjort noe slikt, fordi jeg føler at jeg må ut på boligmarkedet nå. Men har alt for lite kunnskap foreløpig. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dette er bra.

Nei... Hvordan kan det være bra for meg? Selvfølgelig er det bra at det skattes på inntekter og ditt og datt, i det store og hele. Men skulle da ønske at det ikke gjaldt meg ;p -ts

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner/vet om flere som har leid ut, og det virker ikke som at det er problem og finne leietakere. Virker som at det hovedsakelig er unge par og aleneforeldre som leier. Ser jo at dette med å finne leietaker kan være en vanskelig prosess, tenker også på det med at jeg er avhengig av og ha den bebodd hele tiden. Dette vet jeg selvfølgelig lite om, og er noe jeg må sjekke nøyere før jeg eventuelt gjør dette. Takk for at du gir meg noe å tenke på. :) Må også legge til at dette bare er tankespinneri foreløpig. Jeg kunne tenke meg og gjort noe slikt, fordi jeg føler at jeg må ut på boligmarkedet nå. Men har alt for lite kunnskap foreløpig. 

Jeg mener ikke å være ufin her nå, men dette er helt grunnleggende kunnskap. Les deg opp for du går i gang med leilighetskjøp.

• Liker 4
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert en god ide hvis ting ligger til rette for det i området.

Men det er en grunn til at hus som arves ofte selges og ikke leies ut. Skatt på leieinntekter er èn ting. Hvis du skal selge boligen uten å ha ha bodd der selv i en periode kommer skatt på gevinsten (næringseiendom). Bolig er under press mtp på beskatning. Mange reagerer på at det ikke skattes tøffere og mye tyder på at folks eiendommer er fremtidig skattekilde.Nordmenn har massevis av milliarder syltet ned i eiendom. Hvis renta skyter i været og vi skulle få et boligkrakk som i 1988 kan det bli en dårlig investering.

Men hvis du kjøper en leielighet du ønsker å bo i selv med tiden. Dvs kjøper, leier ut noen år og reduserere gjelden for deretter å flytte inn selv ser jeg ikke at du løper noen risiko...

Med alle mulige forbehold om endringer siste årene ukjent for meg!

• Liker 3
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk også at det er regler vedrørende fremleie av andelsleilligheter.

Disse reglene er ikke like for alle borettslag. Noen borettslag har relgel om at det ikke er tillatt å fremleie leiiligheten i lengre tid en max 2 år.

En annen ting er: At dersom du selv ikke har bodd i leilligheten i minimum en viss tid før evt salg, blir du skattet på en helt annen måte (må betale mer skatt) enn hvis du har bodd der i den perioden det er snakk om før salg.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å være ufin her nå, men dette er helt grunnleggende kunnskap. Les deg opp for du går i gang med leilighetskjøp.

Jeg har da ikke gått igang med noe leilighetskjøp. Som du ser så skriver jeg jo også at jeg er grønn på området. Dette er kun en tanke jeg har i hodet, og er altså på søken etter kunnskap og erfaringer. Nå har jeg også lest meg opp på hva andelsleiligheter er. :) Alle de aktuelle leilighetene er selveierleiligheter. -ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...