AnonymBruker Skrevet 4. november 2016 #1 Skrevet 4. november 2016 Har tenkt å anskaffe meg hund, jeg vet jo at uforutsette hendelser kan oppstå, og jeg har allerede en god buffer. Men jeg ønsker jo helst en rase/blandingshund som er kjent for å ha mindre problemer. Samme når det gjelder forsikring - er noen raser billigere? Ønsker en hund som jeg kan bruke til tur, lek, kos. Vil gi den masse omsorg og kjærlighet. Er ikke interessert i hunder til utstilling, jakt, konkurranse osv. Anonymkode: 355cd...1f3
ArtyFarty Skrevet 4. november 2016 #2 Skrevet 4. november 2016 Istedenfor pris må du tenke over hvor mye aktivitet er realistisk at hunden vil få pr dag, hvor mye/lite tid ønsker du å bruke på pelsstell, hvor mentalt krevende den kan være, størrelse osv. 4
Ede Skrevet 8. november 2016 #3 Skrevet 8. november 2016 På 4.11.2016 den 20.56, AnonymBruker skrev: Har tenkt å anskaffe meg hund, jeg vet jo at uforutsette hendelser kan oppstå, og jeg har allerede en god buffer. Men jeg ønsker jo helst en rase/blandingshund som er kjent for å ha mindre problemer. Samme når det gjelder forsikring - er noen raser billigere? Ønsker en hund som jeg kan bruke til tur, lek, kos. Vil gi den masse omsorg og kjærlighet. Er ikke interessert i hunder til utstilling, jakt, konkurranse osv. Anonymkode: 355cd...1f3 Ja, noen raser har litt billigere forsikring. Du kan jo ringe Agria(eller et annet forsikringsselskap) for å spørre hvilke dette gjelder? Disse er jo de samme hundene som statistisk sett holder seg friskest, så om en slik hund ellers kan passe for deg så er det jo ikke noe i veien for å bruke dette som argument... Sånn generelt er små hunder litt billigere i drift enn store hunder. De trenger mindre doser medisiner hvis de blir syke, små bilbur er billigere enn store bilbur, de spiser mindre osv, osv. Men det er klart at det ikke er noe billigere å gå til veterinæren, og heller ikke billigere å delta på lydighetskurs el. Ellers ville jeg nok tenkt mest på å få en rase som passer til ditt bruk. Med noen viktige unntak er de fleste raser "friske nok" gitt at oppdretter har avlet på friske linjer. Viktigere å tenke på at man får rett type hund i forhold til de aktivitetene man kan tilby. Skal man f.eks. kun ha en hund til kos og en times daglig tur så skaffer man seg ikke en Border Collie samme hvor billig forsikringen måtte være. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #4 Skrevet 8. november 2016 Tenk heller på hvilken type hund som passer deg Anonymkode: f7c4f...277 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #5 Skrevet 8. november 2016 Kjøp deg en liten og røytefri hund Min er blanding av yorkshireterrier og pomeranian og kostet bare 6.000,-. Det er helt forferdelig med hunder som røyter, så vet hva jeg snakker om. Hunden har ingen problemer, krever mindre mosjon enn en stor hund og spiser langt mindre av foret enn disse store hundene. Anonymkode: 75e48...1e1
FriCol Skrevet 8. november 2016 #6 Skrevet 8. november 2016 Jeg har en corgi som ikke er særlig dyr i drift. Nå har jo jeg mest erfaring med min egen hund, det kan godt være at andre har corgier som er mer syke, men min har jeg ikke hatt veterinærregninger på utover årlig vaksine og sjekk(med unntak av at hun måtte trekke en tann som valp). Hun spiser ikke så mye, og er sånn sett også billig i drift. Jeg konkurrerer med min hund, men hun hadde trivdes veldig godt med bare turer og lek også, så lenge det blir nok tur, hun har en del energi ettersom at hun er en gjeterhund. Jeg ser mange som har dem som familiehunder Det finnes mange friske hunder der ute, men det betyr jo ikke nødvendigvis at du får et eksemplar som er like heldig. Det at jeg har en frisk corgi betyr ikke at alle corgier er problemfrie, de har jo noen "rasetypiske" problemer de også.
ArtyFarty Skrevet 8. november 2016 #7 Skrevet 8. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Kjøp deg en liten og røytefri hund Min er blanding av yorkshireterrier og pomeranian og kostet bare 6.000,-. Det er helt forferdelig med hunder som røyter, så vet hva jeg snakker om. Hunden har ingen problemer, krever mindre mosjon enn en stor hund og spiser langt mindre av foret enn disse store hundene. Anonymkode: 75e48...1e1 Og siden din er en blanding så er det null garanti for at en annen av samme blanding er lik som din. Røytefritt er forøvrig veldig fint, men man må huske at hunder som ikke røyter krever en god del pelsstell. Mer enn de som røyter, ofte. 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #8 Skrevet 8. november 2016 Tja, først og fremst kan man jo tenke sånn at jo mindre hunden er, jo mindre spiser den og er billig sånn sett. Så må du vurdere hva slags raser som kan passe for deg, og deretter hvor friske de er. Pomeranian kan slite med en del feks. OG du må være interessert i pelsstell. Mops er dyre å forsikre fordi de er flatneset. MEN om du vil ha en "lat" hund som ikke gidder/klarer spesielt mye aktivitet er det jo et greit alternativ. Og så har du papillon da- en smart liten sak som er en jævel på agility m.m.! Flott liten hund om du ønsker å trene mye og konkurrere! Anonymkode: 2fbcd...6b3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2016 #9 Skrevet 8. november 2016 2 timer siden, FriCol skrev: Jeg har en corgi som ikke er særlig dyr i drift. Nå har jo jeg mest erfaring med min egen hund, det kan godt være at andre har corgier som er mer syke, men min har jeg ikke hatt veterinærregninger på utover årlig vaksine og sjekk(med unntak av at hun måtte trekke en tann som valp). Hun spiser ikke så mye, og er sånn sett også billig i drift. Jeg konkurrerer med min hund, men hun hadde trivdes veldig godt med bare turer og lek også, så lenge det blir nok tur, hun har en del energi ettersom at hun er en gjeterhund. Jeg ser mange som har dem som familiehunder Det finnes mange friske hunder der ute, men det betyr jo ikke nødvendigvis at du får et eksemplar som er like heldig. Det at jeg har en frisk corgi betyr ikke at alle corgier er problemfrie, de har jo noen "rasetypiske" problemer de også. Har en corgi cardigan som er dyr fordi han har HD og sliter med hoftene. Rasen er jo litt utsatt for sånne ting. Blir mye fusio, svømming og medisiner.. Anonymkode: 2fbcd...6b3
FriCol Skrevet 9. november 2016 #10 Skrevet 9. november 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Har en corgi cardigan som er dyr fordi han har HD og sliter med hoftene. Rasen er jo litt utsatt for sånne ting. Blir mye fusio, svømming og medisiner.. Anonymkode: 2fbcd...6b3 Ja, det var derfor jeg skrev at de har noen rasetypiske problemer de også. Short ulna er jo heller ikke uvanlig. Litt skal de jo ha, men det finnes mange som har mer enn hva som er meningen. Det trenger jo ikke å være et problem, men det kan jo føre til bl.a. forkalkninger og slitasje på leddene.
1980_anonymkvinne Skrevet 9. november 2016 #11 Skrevet 9. november 2016 På 8.11.2016 den 15.00, AnonymBruker skrev: Kjøp deg en liten og røytefri hund Min er blanding av yorkshireterrier og pomeranian og kostet bare 6.000,-. Det er helt forferdelig med hunder som røyter, så vet hva jeg snakker om. Hunden har ingen problemer, krever mindre mosjon enn en stor hund og spiser langt mindre av foret enn disse store hundene. Anonymkode: 75e48...1e1 At en blanding av yorkshire og pomeranian er jo bare flaks. Pomeranian er ikke akkurat røytefri...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå