Gå til innhold

Meldekort AAP - noen som har erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp fått innvilget AAP. Planen er at jeg nå skal forsøke å jobbe 50 % i den jobben jeg egentlig har (har 100 % fast stilling, men pga helsen kan jeg ikke jobbe så mye) - og motta AAP for resterende. Om jeg blir dårligere, kan jeg øke AAP.

Nå skal jeg sende inn meldekort for første gang.

Jeg har jobbet de dagene jeg skal i forhold til antall timer (halvparten av 37.5 t) og dette betaler arbeidsgiver meg. 

Så nå kommer meldekortet, jeg tror jeg skal fylle ut elektronisk, det kunne jeg gjøre allerede fra i morgen, det i papir må jeg sende den 7. 

Her er spørsmålene jeg må svare på.

1. Har du vært i arbeid de siste 14 dagene? - her svarer jeg ja regner jeg med, siden jeg har jobbet 50 % som avtalt? - også krysser jeg av for antall timer per dag. Problemet her er at jeg jobber 3 dager i uken, men med redusert tid, slik at totalt sett har jeg jobbet halvparten av 37.5 timer. 

2. Har du utført avtalt aktivitet eller deltatt på kurs/utdanning? - hva skal jeg svare her. Jeg har jo deltatt i avtalt aktivitet, dvs vært på jobb de dagene.... eSå, ja?

3.  Har du vært forhindret fra å ta arbeid osv... pga sykdom? Her svarer jeg NEI siden jeg var på jobb hver dag. Men OM jeg hadde vært borte en dag, så skulle jeg fylle ut den dagen har jeg tenkt.

4. Har du hatt ferie eller fravær osv.... - NEI

Så det er spørsmål 1 og 2 jeg lurer på... skal jeg svare ja på begge? 

Jeg skal jobbe 18.75 timer i uken.

Om jeg jobbet halv dag hver dag hadde det vært 3.75 timer per dag,

men jeg har jobbet 3 dager, dvs 6.25 timer per dag i 3 dager. Men når jeg ser timeantall så står det bare 1-12 og 0.5. 

jeg kan ikke sette 5 timer og 0.5 time... da blir det jo for mye? Må jeg "fjuske" litt slik at jeg får hele tall? hmmmmmmmmmmmmm

Er forresten den "hjelpetelefonen" til NAV åpent i helgene? Og er det tidsnok å sende mandag om jeg ikke får til i helgen?

Anonymkode: 209ab...072

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På baksiden står det noe om at dersom en har et yrike som ikke har 37.5 som normal eller er på tiltak med lønn, må jeg kontakte nav om føring av timer... hmmmmmmm

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nettopp fått innvilget AAP. Planen er at jeg nå skal forsøke å jobbe 50 % i den jobben jeg egentlig har (har 100 % fast stilling, men pga helsen kan jeg ikke jobbe så mye) - og motta AAP for resterende. Om jeg blir dårligere, kan jeg øke AAP.

Jeg har jobbet de dagene jeg skal i forhold til antall timer (halvparten av 37.5 t) og dette betaler arbeidsgiver meg. 

Så nå kommer meldekortet, jeg tror jeg skal fylle ut elektronisk, det kunne jeg gjøre allerede fra i morgen, det i papir må jeg sende den 7. 

1. Har du vært i arbeid de siste 14 dagene? - her svarer jeg ja regner jeg med, siden jeg har jobbet 50 % som avtalt? - også krysser jeg av for antall timer per dag. Problemet her er at jeg jobber 3 dager i uken, men med redusert tid, slik at totalt sett har jeg jobbet halvparten av 37.5 timer. 

du registrerer det du har jobbet. ikke det du skulle ha jobbet feks :) 

2. Har du utført avtalt aktivitet eller deltatt på kurs/utdanning? - hva skal jeg svare her. Jeg har jo deltatt i avtalt aktivitet, dvs vært på jobb de dagene.... eSå, ja?

ja :) 

3.  Har du vært forhindret fra å ta arbeid osv... pga sykdom? Her svarer jeg NEI siden jeg var på jobb hver dag. Men OM jeg hadde vært borte en dag, så skulle jeg fylle ut den dagen har jeg tenkt.

men jeg har jobbet 3 dager, dvs 6.25 timer per dag i 3 dager. Men når jeg ser timeantall så står det bare 1-12 og 0.5. 

jeg kan ikke sette 5 timer og 0.5 time... da blir det jo for mye? Må jeg "fjuske" litt slik at jeg får hele tall? hmmmmmmmmmmmmm

er det ikke mulig å skrive halve timer på meldekort lenger? har du jobbet 5 og en halv time så skal man vel skrive 5,5 :) 

Er forresten den "hjelpetelefonen" til NAV åpent i helgene? Og er det tidsnok å sende mandag om jeg ikke får til i helgen?

jepp :P 

Anonymkode: 2f40e...049

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du har krysset av ja får du opp et skjema der du skal krysse ut når og hvor mye du jobbet. Du får opp en kalender med alle dagene der du krysser av for hvilke dager av de 14 dagene du jobbet.

Sitat

Det er samme greia her med at du skal fylle inn datoen. Jeg har ikke pleid å fylle inn jobb her, jeg har pleid å fylle inn kurs. Vet ikke om man skal føre navmøter, tror ikke jeg har gjort det alltid...

Det er ordinær jobb, ikke arbeidspraksis? Syns det er litt rart om du må fylle inn jobb på både 1 og 2

Anonymkode: d5b10...c63

Skrevet

Det står noe på baksiden om at timene er ment for de som mottar støtte når de jobber,

de som mottar lønn - som meg - jeg motter 50 % fra arbeidsgiver,d et jeg ikke jobber 50 % får jeg fra nav...

skal ta kontakt med NAV ang utfylling av timer?

Og der er 0.5  timer ja, men jeg har 0.25 timer og sånne rare greier...

Godt jeg ikke er sykere enn nå, mye å sette seg inn i.

Skrevet

God bedring ❤️❤️❤️

Anonymkode: 81bd0...ea2

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SKRIV : JA.

SKRIV : JA

SKRIV : NEI. ( om du er borte pga. forholdene som gjør at du går på aap, skriver du fremdeles NEI) 

SKRIV : NEI. 

FORDEL TIMENE UTOVER DE TRE DAGENE SLIK AT DET BLIRKORREKT. 

Det er tidsnok å sende på mandag. 

Svarer deg på hvert enkelt spørsmål inne i siteringsboksen.

Lykke til!  

Anonymkode: b8c0d...fdf

• Liker 1
Skrevet

For det første - sender du elektronisk meldekort har du over en uke på deg. Ditt kan altså sendes fra lørdag 5. november til og med kl. 23:00 mandagen etter meldekortperioden er over, altså mandag 14. november. Dette er elektroniske meldekort. Papirmeldekortet har kortere frister, vil absolutt anbefale de elektroniske. Så pust ut, dette skal vi finne ut av :)

For det andre - om du ikke har gjort det kan du lese denne siden om sending av elektroniske meldekort.

Så til spørsmålene:

1. Arbeid. Her krysser du av for ja.
I neste trinn vil du få opp ruter der du skal føre på hvor mange timer du har jobbet (hele og halve). Dersom du har jobbet et kvarter mer eller mindre fører du bare på en halvtime den ene dagen og ikke en halvtime andre dagen - det er totalen som teller og da må man "fuske det litt til". Husk på at du vil ikke få AAP for de timene du jobber, så før kun på de timer du faktisk får lønn for.

2. Avtalt aktivitet. Vanligvis krysser du nei dersom du ikke har tilleggsstønader (vanligvis brukt ved utdanning, arbeidstrening). De samme meldekortene er brukt for arbeidstrening (da får man stønad dersom man krysser ja) og dagpenger (da får man ikke stønad dersom man krysser ja). Du har AAP, og dersom du ikke har avtalt annet med saksbehandler krysser du av for nei. Det vil ikke ha noe å si for utbetalingene. Men "aktivitet" er noe annet enn "arbeid", som du jo allerede vil ha registrert. Du kan også krysse ja dersom du er usikker - det eneste som skjer er at NAV-kontoret kan få opp en oppgave på deg i saksbehandlingssystemet, og må finne ut hvorfor du krysset ja. Men det gjør ikke noe.

3. Sykdom. Er du syk, krysser du allikevel av for nei. Igjen - samme meldekort er brukt til flere stønader, og dette punktet gjelder ikke deg. Du har per definisjon AAP fordi du er syk. Krysser du "ja" kan du få trekk i AAP. Har ikke saksbehandler sagt noe annet, krysser du for "nei" selv om du ikke kan gå på arbeid.

4. Ferie og fravær. Igjen - gjelder vanligvis dagpenger. Men dersom du ønsker fri fra avtalt aktivitet må du enten avtale dette med saksbehandler eller søke om det på skjema.

5. Fortsatt stå registrert - alltid ja.

- Jeg ser at andre som svarer skriver at du skal svare "JA" på nr. 2. Det kan nok være det tryggeste dersom ikke annet er avtalt med saksbehandler, ihvertfall frem til dere får avklart dette.

Jeg beklager å skrive dette innlegget som anonym, men det må jeg ofte gjøre når jeg skriver om jobb. Jeg anbefaler ikke å stole på alt man leser i forum som dette, så siden du har god tid før meldekortet må sendes (men husk at utbetalingen kommer 2-3 dager etter at meldekort er sendt, så ikke vent for lenge) ville jeg skrevet en melding til NAV via "Ditt NAV", formulert deg omtrent slik du gjør her, og fått det svart på hvitt hva du skal gjøre. Kan ikke Kontaktsenteret svare vil spørsmålet bli sendt videre til NAV-kontoret ditt siden hva du skal føre på meldekortet kan være avhengig av aktivitetsplan og hva lokalt NAV-kontor har registrert.

Håper det ikke ble for forvirrende :)

Anonymkode: 50b5f...be4

• Liker 1
Skrevet

Vi kan kanskje konkludere med at det er et litt dårlig system når det er så mange ulike meninger om hva som er riktig eller hva man selv har gjort

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi kan kanskje konkludere med at det er et litt dårlig system når det er så mange ulike meninger om hva som er riktig eller hva man selv har gjort

Et meldekort for alle ytelser er ikke noe godt system, enig i den. Samtidig ville det nok blitt mye frustrasjon dersom det kom mange ulike meldekort for mange ulike ytelser, og nødvendigvis mange flere spørsmål.

Et annet problem er jo at NAV er dels statlig, dels kommunalt, og ulike kontorer, ulike kommuner, har ulike måter å gjøre ting på. De fleste tenker nok på NAV som statlig, noe som er likt for alle, og i all hovedsak er det slik.

Men mange som har vært innom NAV vet at det er så mye som ikke er rett frem, spørsmål - svar, case closed. Det er så mye om og men, hvis, kanskje, og jeg gjør slik og du gjør sånn. Det er jo fordi ingen situasjoner er like, og lover og regler er laget for de mest vanlige tilfeller. Helt standard, "er du i jobb? - ja eller nei". Ikke "jeg var dårlig en uke, bedre den neste, sa jeg skulle jobbe, gjorde det jeg kunne men måtte gå, så neste uke prøvde jeg meg igjen og det gikk bedre". Et rapporteringssystem som tar hensyn til det hadde vært fantastisk. Men er det mulig? De fleste har vel hørt om milliardene(?) som er brukt i et forsøk på å fikse disse systemene.

Så konklusjonen er: Meldekort er frustrerende. Som det aller meste ved NAV.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Avtalt aktivitet. Vanligvis krysser du nei dersom du ikke har tilleggsstønader (vanligvis brukt ved utdanning, arbeidstrening). De samme meldekortene er brukt for arbeidstrening (da får man stønad dersom man krysser ja) og dagpenger (da får man ikke stønad dersom man krysser ja). Du har AAP, og dersom du ikke har avtalt annet med saksbehandler krysser du av for nei. Det vil ikke ha noe å si for utbetalingene. Men "aktivitet" er noe annet enn "arbeid", som du jo allerede vil ha registrert. Du kan også krysse ja dersom du er usikker - det eneste som skjer er at NAV-kontoret kan få opp en oppgave på deg i saksbehandlingssystemet, og må finne ut hvorfor du krysset ja. Men det gjør ikke noe.

Nei, her må TS skrive JA, da avtalt aktivitet er å arbeide redusert i en avklaringsperiode.  Avtalt aktivitet er alt man har avtalt å gjøre /delta på for å få aap. For noen er det delvis arbeid,  for andre er det kurs eller behandling,  alt etter hva problemstillingen er. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, her må TS skrive JA, da avtalt aktivitet er å arbeide redusert i en avklaringsperiode.  Avtalt aktivitet er alt man har avtalt å gjøre /delta på for å få aap. For noen er det delvis arbeid,  for andre er det kurs eller behandling,  alt etter hva problemstillingen er. 

I min kommune krysser man "nei" dersom aktiviteten består av arbeid - det som allerede er ført på i 1). Annen avtalt aktivitet ville kommet under 2), men ordinært arbeid er allerede dekket da man har svart ja på det første.
- Som sagt - dette er nok best å få avklart med saksbehandler, da rutinene varierer.

Har du erfaring med å konsekvenser av å krysse "nei" på 2) dersom avtalt aktivitet er arbeid, som er registrert i 1)? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I min kommune krysser man "nei" dersom aktiviteten består av arbeid - det som allerede er ført på i 1). Annen avtalt aktivitet ville kommet under 2), men ordinært arbeid er allerede dekket da man har svart ja på det første.
- Som sagt - dette er nok best å få avklart med saksbehandler, da rutinene varierer.

Har du erfaring med å konsekvenser av å krysse "nei" på 2) dersom avtalt aktivitet er arbeid, som er registrert i 1)? 

Krysser man nei på avtalt aktivitet sier man at man ikke har gjennomført det som er avtalen for å få aap. 

• Liker 1
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Krysser man nei på avtalt aktivitet sier man at man ikke har gjennomført det som er avtalen for å få aap. 

Dersom man har en jobb skal man jo i utgangspunktet være der i den arbeidstiden som står i arbeidsavtalen. Slik kontoret her ser på det betyr det at man fører på arbeidstimer når man er i arbeid, mens "avtalt aktivitet/kurs/utdanning" gjelder det som går utover å utføre arbeid i ditt ordinære arbeidsforhold, eller å utføre andre aktiviteter for de som har AAP men ikke har et arbeidsforhold (lenger).

Man krysser av for avtalt aktivitet for å få betaling for den dagen. Men for TS som er i arbeid disse dagene virker det motsatt - hun får ikke betaling for de dagene hun er i arbeid, og det - den avtalte aktiviteten - er allerede registrert i spm 1).

Men som sagt - har ikke saksbehandler nevnt noe om det, og det er ulike rutiner i ulike kommuner, kan det føle tryggest å krysse av for "ja" - det vil ihvertfall ikke gjøre noen skade.

Skrevet

Dersom avtalt aktivitet er å arbeide , er det jo logisk å si ja på spørsmålet om å arbeide . Når jeg har ferie på aap og fått søknaden om utenlandsopphold godkjent  har jeg fått beskjed om å krysse ja på avtalt aktivitet . Dette fordi det er avtalt med nav. 

Anonymkode: f62ad...5ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...