Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Når man er ung så har man kanskje ikke så mye erfaring med å skrive søknader. Selv er jeg 24 år og fremdeles student, jeg har aldri søkt på en jobb som er relatert til studiet mitt enda, og jeg må innrømme at jeg ikke har så peiling på å skrive søknader.
Men jeg har klart å skaffe meg deltidsjobb på butikk, skrev søknad og sente ved CV, vil ikke si at søknaden min var sykt bra, men jeg kan ikke være helt håpløs i og med at jeg har klart å skaffe meg jobb. Men så krever de nok mindre når det "bare" er en deltidsstilling i butikk. Uansett så var det ikke søknaden som gjorde at jeg fikk jobb, det var hvordan jeg framstod på intervjuet.

Anonymkode: a271e...e7b

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja. Når man er ung så har man kanskje ikke så mye erfaring med å skrive søknader. Selv er jeg 24 år og fremdeles student, jeg har aldri søkt på en jobb som er relatert til studiet mitt enda, og jeg må innrømme at jeg ikke har så peiling på å skrive søknader.
Men jeg har klart å skaffe meg deltidsjobb på butikk, skrev søknad og sente ved CV, vil ikke si at søknaden min var sykt bra, men jeg kan ikke være helt håpløs i og med at jeg har klart å skaffe meg jobb. Men så krever de nok mindre når det "bare" er en deltidsstilling i butikk. Uansett så var det ikke søknaden som gjorde at jeg fikk jobb, det var hvordan jeg framstod på intervjuet.

Anonymkode: a271e...e7b

Jo yngre man er, jo færre krav har arbeidsgiverne til erfaringen du må ha før du blir ansatt. Nå tenker jeg på reell arbeidserfaring. Er man noe eldre enn det du er kan man regne med å få slengt i fleisen hundre ganger at man ikke har nok arbeidserfaring for at man kan få arbeid. Å skrive søknader er lett, men man må ha noe erfaring å skrive om i de.

Anonymkode: bebcf...4d4

Skrevet

En gang leste jeg en jobb-søknad, hvor det var fire-fem skrivefeil i En setning. Det gikk nesten ikke en eneste setning uten noen skrivefeil.  

Anonymkode: a9c6b...e34

• Liker 1
Skrevet

jeg er 25, har skrivd en del søknader og har lært meg til å tilrettelegge søknaden i forhold til jobben. dette har gjort at jeg har hatt veldig gode jobber. blitt ringt opp etter et halvt år på grunn av ledig stilling osv. tror kanskje noen unge tar litt for lett på det. 

Anonymkode: d4f52...aea

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg er 25, har skrivd en del søknader og har lært meg til å tilrettelegge søknaden i forhold til jobben. dette har gjort at jeg har hatt veldig gode jobber. blitt ringt opp etter et halvt år på grunn av ledig stilling osv. tror kanskje noen unge tar litt for lett på det. 

Du har skrivd..?

• Liker 11
Skrevet

Han provoserte med denne:

Sitat

Vis heller frem resultatene dine og hva du har oppnådd, ikke kom med reklameklisjeer om deg selv.

De er unge, han kan ikke forvente at de skal ha oppnådd så himla mye.

Skrevet
14 timer siden, globalagogo skrev:

Du har skrivd..?

Wow du fant en skrivefeil på et forum, grattis 

• Liker 2
Skrevet

Selv er jeg 21 år og anser meg selv som dyktig til å skrive søknader. Det er flere jeg kjenner på min alder som også er meget gode. Når det er sagt er nok en viss sannhet i det som står i artikkelen. Som ung søker har man gjerne begrenset utdanning og jobberfaring å vise til, så her er søknaden ekstra viktig. Det er for meg helt ubegripelig at det er så mange som ikke setter seg inn i god søknadsskriving. Dårlig språk og tomme ord. Dersom man bare tar seg bryet med å rette søknaden mot bedriften man søker jobb hos har man allerede kommet langt. 

Anonymkode: fe626...ce2

Skrevet

Åmås peker på noe helt vesentlig:
Mange unge er blitt tutet ørene fulle av hvor viktig det er å tro enormt på seg selv. Resultatet er at de blir ukritiske og hyper seg. De er preget av en heia-kultur blottet for selvkritikk.

Dette er en ukultur som virker stikk mot sin hensikt. Hvor ofte har jeg ikke hørt unge idrettsfolk plapre i veg om sine konkrete mål – verdensmesterskap, ikke mindre, når alle vet at det fins hundrevis andre som har like stor sjanse? Faren er stor for at vedkommende anses være mindre begavet og ha forskrudd realitetssans.  Det er selvfølgelig lov å håpe, og arbeide hardt for å nå målet også, men det er mulig å gjøre det i sitt stille sinn!

Anonymkode: 3c9d6...af5

Skrevet

Jeg tenker at har du lite til ingen arbeidserfaring er det begrenset hvor god forståelse du har av hva som gjør at du trives i en jobb, eller hva som er positivt å ta med til en jobb. At du ikke har funnet helt ut hva arbeidsgiver leter etter, eller hva du gjør der som er verdt å nevne. Måten jeg skriver søknad på er ganske lik som da jeg var 18, men forskjellen nå er at jeg ser med bedre presisjon hva som er viktig og mindre viktig. Det har vært en naturlig konsekvens av å bli kjent med arbeidslivet.

Å søke på jobber "ukritisk" må de jo nesten gjøre idag når det er vanskelig å få jobb.

Anonymkode: 3b86c...915

Skrevet

Dette er jo bra for oss som virkelig har satt fokus på å skrive en god og målrettet søknad - bare synd at det er så mange søkere at de aldri leser søknaden vår.

Ryker stort sett på internettestene - et rekruteringsfirma har sagt til meg at bare de ca. 10% med best resultat kommer videre pga. flere tusen søkere.

Anonymkode: 55327...5c4

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow du fant en skrivefeil på et forum, grattis 

Takk.

Skrevet (endret)
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg til at du ikke vet at det heter "skrevet" i preteritum, ser jeg at du heller ikke vet hvordan du skal skrive store bokstaver i begynnelsen av en setning.

Endret av Arabella
Et ord dobbelt opp.
  • Liker 2
Skrevet

På barneskolen og ungdomskolen lærte alle elvene der jeg gikk å skrive "jeg og atter jeg". På vgs ble det litt mindre "jeg". 

Jeg var arbeidsledig et år og gikk på tre kurs gjennom NAV. Ikke et av de kursene hadde lik måte å skrive søknad på. Fikk beskjed tre ganger at jeg skrev søknaden feil. Så det jeg lærte på barneskolen, ungdomskolen, vgs og gjennom NAV vær ubrukelig rett og slett. 

Jeg har stor forståelse for at unge famler i blinde når ingen har like kriterier for hvordan en søknad burde være. 

Anonymkode: 8fe1e...cd8

Skrevet

Hvis man ser bortifra skrivefeil og slike basis ting så tenker jeg at det kan ha mye med at det er for mye informasjon om hva som er rett og galt i en søknad. Det blir så mange ikke gjør ditt men gjør datt at man prøver å skrive om en mal til å passe seg selv istedet for å skrive om seg selv.

Jeg har slitt med det selv og har som regel endt opp med å skrive søknad uten "tips", og har alltid fått inkalling og jobben :)

Skrevet

Jeg tenker at man må ha litt flaks når man skriver søknad. Folk forventer så sjukt mye forskjellig av søknader! Og derfor hater jeg å skrive de. Var på et jobbsøkerkurs gjennom nav for et års tid siden, fikk ikke noe klart svar på hva som er bra og dårlig der heller. Fikk pusset opp Cven, men føler fortsatt at jeg famler i blinde når jeg skriver søknader.

Anonymkode: 26423...9bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...