Gå til innhold

Kan man få hjertestopp ved hard trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer dette? Har begynt å trene styrke, og da starte relativt hardt. Men har lest om at man kan få hjertestans ved for hard trening osv. Tanker?

Anonymkode: b8a65...f42

Skrevet

Dersom du har en hjertefeil så er det vel en sjanse for det. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Silfen skrev:

Om man ikke har noe hjertefeil da?

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om man ikke har noe hjertefeil da?

Da går det bra. Men det er ikke nødvendig presse seg nesten til kollaps på treningsøkter. Resultatet av det blir bare at du trenger mer restitusjon. Finn en balanse 😄

Skrevet

Du kan jo få hjertestans dersom nyrene svikter noe de kan gjøre ved for hard trening, og nyresvikt fører til hyperkalemi som kan gi ventrikkelflimmer og stans. 

Anonymkode: d6227...46e

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer dette? Har begynt å trene styrke, og da starte relativt hardt. Men har lest om at man kan få hjertestans ved for hard trening osv. Tanker?

Hva mener du med "relativt hardt?"

Anonymkode: 3e318...671

Skrevet

Om du ikke har en medfødt hjertefeil er sjansen veldig liten.

Se på maratonløpere, de som kollapser har ofte drukket for lite/for mye (uten salter) og gått for hardt ut. Og gjerne i solsteika på sommeren.

De aller fleste er "bare" veldig veldig sliten.

Ved bare styrketrening, så har jeg ingen aning. Er jo ved aerob trening hjertet belastes mest, typ jogging/springing.

Skrevet

Du kan jo få hjertestans dersom nyrene svikter noe de kan gjøre ved for hard trening, og nyresvikt fører til hyperkalemi som kan gi ventrikkelflimmer og stans. 

Og hva skal til for at nyrene svikter under for hard trening?

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med "relativt hardt?"

Anonymkode: 3e318...671

Har lissom ikke drevet med noe særlig fysisk aktivetet siste halvåret.

Og Idag kjørte jeg på med benkpress, armer osv. Tok relativt mye kg, var vel 80 på benken..

Skrevet
43 minutter siden, BlendaSensitive skrev:

Om du ikke har en medfødt hjertefeil er sjansen veldig liten.

Se på maratonløpere, de som kollapser har ofte drukket for lite/for mye (uten salter) og gått for hardt ut. Og gjerne i solsteika på sommeren.

De aller fleste er "bare" veldig veldig sliten.

Ved bare styrketrening, så har jeg ingen aning. Er jo ved aerob trening hjertet belastes mest, typ jogging/springing.

Er det ikke ved styrketrening? Spesielt når man løftet tung uten å egentlig være klar for det selv.

Skrevet

Det varierer. Men det skal ganske hard trening til og der kroppen ikke får tid til å hente seg inn igjen mellom øktene. 

http://nhi.no/trening/treningsrad/treningsrad-generelle/treningspafort-rabdomyolyse-37892.html

Hmm. Hvordan hard trening snakker vi om? Vanlig styrke? Eller enda verre?

Skrevet
6 timer siden, Silfen skrev:

Ikke meningen å kapre tråden. Kan dette også gjelde sånne mindre feil type hjertet slår litt fort og noe uregelmessig eller bare sånne store feil?

Har bestandig trodd dette var bare tull. Pleier jo å slutte når det gjør vondt i brystet så klart. Bare.. litt freaky om jeg har gått et år og trent meg nær døden liksom.

Anonymkode: 79758...cc5

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Styrketrening kan gi Rabdomyalyse, som ubehandlet kan gi nyresvikt, som igjen kan gi hjerteforstyrrelser/stans.

http://nhi.no/trening/treningsrad/treningsrad-generelle/treningspafort-rabdomyolyse-37892.html

Ellers er det stort sett folk som har feil på hjertet i utgangspunktet som kan få problemer ved trening.

De fleste hjerter tåler MYE. Om de er friske. 

Anonymkode: 7706f...4b5

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Styrketrening kan gi Rabdomyalyse, som ubehandlet kan gi nyresvikt, som igjen kan gi hjerteforstyrrelser/stans.

Ellers er det stort sett folk som har feil på hjertet i utgangspunktet som kan få problemer ved trening.

De fleste hjerter tåler MYE. Om de er friske. 

Rambdo forekommer oftest hos folk med liten treningserfaring eller langvarig avbrekk fra fysisk aktivitet, leser jeg, 

Og jeg har tatt pause fra all fysisk aktivitet i et halvår nå caa. Men starta Idag med styrketrening, og jeg løftet tungt med engang. Har dette noe å si?

Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rambdo forekommer oftest hos folk med liten treningserfaring eller langvarig avbrekk fra fysisk aktivitet, leser jeg, 

Og jeg har tatt pause fra all fysisk aktivitet i et halvår nå caa. Men starta Idag med styrketrening, og jeg løftet tungt med engang. Har dette noe å si?

Hadde du hatt det hadde du blitt dårlig og muskulaturen som er overanstrengt hovner gjerne opp. Så du ville merket det..

Går nok bra.

Skrevet
9 minutter siden, Silfen skrev:

NEI. Gawd.

Nei hva da?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde du hatt det hadde du blitt dårlig og muskulaturen som er overanstrengt hovner gjerne opp. Så du ville merket det..

Går nok bra.

Joda men kan vel komme en annen gang kanskje, om jeg tar i for mye kg uten å ha trent på en lengre stund? Skal trene imorra og

Skrevet

Er vel bare å bruke sunn fornuft og trappe opp treningen rolig etter en pause? Jeez. Du virker en smule hysterisk

Anonymkode: 17348...59b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...