MorTil2 Skrevet 4. november 2016 #1 Skrevet 4. november 2016 Ser på leilighet i nybygg prosjekt. Det er selvsagt fristende med øverste etasje og 25 kmv altan. Men - altanen er ikke overbygget. Ser for meg snø og regn på hele altanen, og blåst mot vinduer. Noen erfaringer/meninger om dette?
AnonymBruker Skrevet 5. november 2016 #2 Skrevet 5. november 2016 Jeg har en stor platting pluss en balkong som uteplasser ved/på huset mitt. Ingen av delene har overbygg. De to tingene jeg synes er mest upraktisk med å ikke ha overbygg, er: 1. At alle utemøbler blir stående eksponert for vær og vind absolutt hele tiden, slik at man alltid må rydde vekk puter og sånt for kvelden. Putekasse er dermed en nødvendighet, og blir veldig mye brukt. 2. Når sola står på, blir det veldig fort alt for varmt fordi det ikke finnes snev av skygge. Du trenger derfor enten en god parasoll eller en terassemarkise. Store parasoller er noe herk hvis det blåser. En terassemarkise koster litt, avhengig av størrelse, om du skal ha motorisert eller manuell osv osv Akkurat snømåking synes jeg ikke er det aller verste. Det er fort unnagjort hvis man tar det med en gang. Det er kjedeligere at man ikke har noen skjermet uteplass hvis det er litt utrygt vær, for det er jo koselig å kunne sitte ute på lune sommerdager selv om det regner litt. Vær og vind på vinduene blir det jo, men jeg synes ikke det medfører noe merarbeid av veldig stor betydning. Vinduer må vaskes og vedlikeholdes uansett. Den største fordelen ved at det ikke er overbygg, er at man får mer flott dagslys inn, da det ikke er noe utenfor som skygger for lyset. Anonymkode: 6d07c...464
MorTil2 Skrevet 5. november 2016 Forfatter #3 Skrevet 5. november 2016 Bor i Bergen, så tenker mest på regnet som blåser mot vinduene og sliter på trekledning. Her jeg bor nå, er det overbygg, og jeg kan lufte sengetøyet uten å være redd for regn. Som du skriver, vil en god markise koste en del, men er vel kanskje det mest aktuelle alternativet.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2016 #4 Skrevet 6. november 2016 Hvis jeg forstå rett, så er dette toppetasjen, penthousen i bygget?? Hadde aldri vurdert å kjøpt den om verandaen/terrassen var overbygget. Dette høres jo helt strålende ut. Kjøp en stor parasoll for de mest solfylte dagen. Snø om vinteren, regn osv....Du er jo ikke ute på veranda da likevel, så det bør ikke være en break-dealer. Anonymkode: 8fdd6...790
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå